نمای کرتین وال

کلمه کرتین وال کلمه‌ای است که امروزه زیاد از آن در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود. اگر بخواهم توضیح کوتاهی درباره آن بدهم باید بگویم که کرتین وال یک نوع نما است که در ساختمان سازی از آن استفاده می‌شود.

در ادامه این پست ما می‌خواهیم ببینیم که نمای کرتین وال چیست و چرا باید از این نما استفاده کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

نما چیست و چرا باید در ساختمان سازی از آن استفاده کنیم؟

قبل از اینکه به سراغ توضیح نمای کرتین وال برویم، اول از همه بهتر است که کمی با تعریف خود “نما” آشنا شویم.

همانطور که می‌دانید نما یکی از مواردی است که می‌تواند زیبایی ساختمان‌ها را چند برابر کند و همچنین در عایق بودن ساختمان هم نقش بسیار مهمی دارد؛ وقتی قصد انتخاب نما برای ساختمان خودتان را دارید، باید مواردی مثل معماری، شرایط آب و هوایی منطقه، بودجه و … را در نظر بگیرید.

حتی اگر خود شما در شهر قدم بزنید، اولین چیزی که در ساختمان‌ها نگاه شما را جذب می‌کند، نمای این ساختمان‌هاست؛ البته باید بدانید که نما می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در زیباسازی منطقه هم داشته باشد.

کرتین وال هم یک نوع از این نماهاست که می‌توانید برای زیباسازی و عایق ساختمان از آن استفاده کنید.

نمای کرتین وال چیست؟

معادل فارسی کرتین وال (Curtain Wall) می‌شود دیواره پرده ای! کرتین وال یکی از بهترین نماهای شیشه‌ای است که خیلی‌ها از آن به عنوان بهترین نما اسم می‌برند.

اگر به تصاویر هم دقت کنید می‌فهمید که نمای شیشه‌ای ساختمان، به مانند یک دیوار پرده‌ای به بدنه ساختمان وصل است و این در صورتی است که هیچ فشاری به خود ساختمان وارد نمی‌کند.

سازه‌های کرتین وال از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند که برای نگهداری شیشه‌ها از آن استفاده می‌کنند. به این سازه آلومینیومی معمولا “لامل” گفته می‌شود که اگر هم دقت کرده باشید، بعضی‌ها کرتین وال را با اسم لامل می‌شناسند.

معمولا در نمای ساختمان‌های تجاری و اداری، از نمای کرتین وال استفاده می‌شود؛ چون معمولا این ساختمانها از شیشه‌های بزرگ استفاده می‌کنند و چه چیزی بهتر از پروفیل‌های آلومینیومی؟

البته این موضوع را هم بدانید که کرتین وال کاملا ضد زلزله است!

انواع لامل

لامل‌ها یکسری پروفیل‌های آلومینیومی هستند که برای نگهداری شیشه‌ها در نمای کرتین وال استفاده می‌شوند.

در کل ما دو نوع لامل داریم که آنها را با نام لامل عمودی (مولیون) و لامل افقی (ترنسم) می‌شناسند؛ این لاملها اندازه یکسانی ندارند و اندازه آنها بعد از بررسی‌ مواردی مثل ضریب باد، نیرو وارده به شیشه و … تعیین می‌شوند.

ویژگی های نمای کرتین وال چیست؟

از مهم‌ترین ویژگی‌های نمای کرتین وال می‌توان به عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی اشاره کرد.

همچنین به خاطر جنس شیشه و عبور دادن نور، در مصرف الکتریسیته هم صرفه جویی می‌شود.

از طرفی دیگر، کرتین وال یک نمای بسیار سبک هستند و اگر بخواهید آن را با مصالح ساختمانی مقایسه کنید، می‌فهمید که وزن کرتین وال در مقایسه با آنها بسیار ناچیز است؛ همین موضوع می‌تواند بار کلی ساختمان را کم کند و در برابر زلزله هم مقاوم هستند.

همه این ویژگی‌ها در صورتی در کرتین وال جمع شده که یک ساختمان با نمای کرتین وال، زیبایی منحصر به فردی در مقایسه با بقیه ساختمان‌ها دارد.

نمای کرتین وال چطور جلوی زلزله را می‌گیرد؟

در بالاتر گفتیم که کرتین وال در برابر زلزله هم مقاوم است و یکی از اساسی‌ترین سوالاتی که درباره آن پیش می‌آید این است که نمای کرتین وال چطور می‌تواند در برابر زلزله مقاومت کند؟

برای اینکه به جواب این سوال برسیم، باید از دید فنی به کرتین وال نگاه کنیم. کرتین وال از تعداد زیادی لامل تشکیل شده که که در بالا وپایین دیوارها قرار دارند؛ این شیشه‌ها هم به جای اینکه بر روی دیوار نصب شوند، در بین این لامل‌ها قرار می‌گیرند.

همین اتفاق باعث می‌شود تا وزن وارد شده بر ساختمان کم شود و وقتی که وزن ساختمان کم شود، مقاومت ساختمان در برابر زلزله بیشتر می‌شود.

روشهای نصب کرتین وال

به طور کلی، کرتین وال به دو شکل stick و  unitized نصب می‌شوند که در ادامه می‌خواهیم درباره طریقه تولید و نصب آنها توضیح دهیم:

روش Stick

در روش Stick تمامی مراحل نصب و تولید کرتین وال در محل پروژه انجام می‌شود؛ یعنی اینکه چه شیشه و چه دیگر اتصالات، به صورت جداگانه تولید می‌شوند و پس از تولید، به محل پروژه ارسال می‌شوند.

در محل پروژه، ابتدا سازه‌های آلومینیومی که همان لامل هستند را به بدنه متصل می‌کنند و سپس شیشه‌ها و دیگر اتصالات را روی نما وصل می‌کند.

معمولا از روش Stick در پروژه‌های کوچک استفاده می‌کنند و تنها مشکلی که دارند مربوط می‌شود به زمان نصب آن. چون مراحل نصب سازه در محل پروژه انجام می‌شود و قطعا به فضای زیادی نیاز پیدا می‌کنید.

روش Unitized

روش یونیتایز در نمای کرتین وال دقیقا برعکس روش Stick است؛ به این شکل که تمامی شیشه‌ها و نماها در کارخانه شیشه تولید و مونتاژ می‌شوند. بعد از مونتاژ شدن، کرتین وال را به محل نصب ارسال می‌کنند تا آن را به اسکلت اولیه وصل کنند.

از مزایای روش Unitized می‌توان به سرعت بالای آن اشاره کرد که تقریبا سه برابر سرعت روش استیک است که این سرعت را مدیون استفاده نکردن از روش On-Site Glazing هستند.

(در این روش اول درب و پنجره وصل می‌شوند و سپس شیشه‌ها بر روی بدنه متصل می‌شوند.)

برخلاف روش استیک، از یونیتایز در پروژه‌های بزرگ مانند برج و سازه‌های پیچیده استفاده می‌شود.

هر کدام از دو روش بالا باید بعد از بررسی‌های زیاد و طبق سازه ساختمان شما انجام شود که این کار نیازمند مهندسان باتجربه و خبره در این زمینه است.

شرکت نگین شرق دارای برترین و مجرب‌ترین طراحان نمای کرتین وال است که می‌تواند زیبایی و کارایی نمای ساختمان شما را تضمین کند.

نگین شرق با بیش از ۱۵ سال تجربه و دارا بودن بیش از ۱۰۰۰ پروژه موفق یکی از برترین شرکت‌ها در این حوزه است که شما می‌توانید با خیالی آسوده، زیبایی نمای ساختمان خودتان را به دستان باتجربه این شرکت بسپارید.

برای ثبت پروژه و یا کسب مشاوره می‌توانید به سایت نگین شرق مراجعه کنید و با شماره‌های موجود در بخش “تماس با ما” ارتباط برقرار کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها