ورق استیل ضد اسید چیست؟

ورق استیل ضد اسید چیست؟

ورق استیل ضد اسید: این نوع ورق یکی از پرکاربردترین ورق های مهندسی در زمینه ضد خوردگی می باشد. مقاومت بالای ورق های فولادی ضد خوردگی به دلیل وجود کروم در ترکیب آلیاژی آن است.
وجود حداقل ۵ درصد کروم در آلیاژ فولاد، مقاومت به خوردگی آهن را در برابر اسیدها افزایش می دهد و با افزایش این مقدار کروم به ۱۲ درصد، آلیاژ به فولاد ضد زنگ تبدیل می شود. عملکرد این سیستم آلیاژی این است که کروم با استفاده از ایجاد یک لایه ی اکسید شده سطحی از لایه های زیری در برابر زنگ زدگی محافظت می کند که باعث می شود سطح آهن در برابر خوردگی مقاوم شود. برای ایجاد این لایه محافظ، سطح ورق باید با عوامل اکسید کننده در تماس باشد.

تقسیم بندی ورقهای استیل بر اساس درصد آلیاژ :
ورق استیل ضد اسید ۳۰۴ – کاربرد این ورق ها برای مخازن آب سخت شده و هوای فشرده، ابزارهای دقیق و خودروسازی می باشد. فولاد ۳۰۴ حاوی ۱۸ درصد کروم، ۸ درصد نیکل و ۰.۰۸۸ کربن است. این نوع فولاد به ۸-۱۸ نیز معروف است.
ورق استیل ضد اسید ۳۱۶ – موارد استفاده این نوع ورق برای مخازن و سیستم های صنایع دارویی، غذایی و شیمیایی می باشد. فولاد ۳۱۶ دارای ۱۶ درصد کروم، ۱۰ درصد نیکل و ۲ درصد مولیبدن است. مولیبدن جهت کمک کردن به مقابله در برابر زنگ زدگی ناشی شده از کلرید اضافه می گردد. این فولاد به عنوان فولاد ضد زنگ درجه دریایی نیز شناخته می شود. ورق استیل ضد اسید ۳۱۷ – موارد استفاده این نوع ورق برای مخازن حاوی آب دریا و یا پوشش سطوح در تماس با آب دریا می باشد.
ورق فولادی مانند ورق گالوانیزه و ورق روغنی به دو صورت رول و ورق عرضه می شود. معمولا رول های ورق فولادی در سه عرض ۱۰۰، ۱۲۵ و ۱۵۰ سانتی متر تولید و عرضه می شود. ورق های استیل را می توان از ضخامت های ۳۵ صدم میل تا ۲۰ میل عرضه کرد. ورق های پارچه ای استیل در دو سایز ۲۰۰*۱۰۰، ۱۲۵*۲۵۰ و ۲۴۴*۱۲۲ سانتی متر موجود است.

انواع ورق استیل ضد اسید:
ورق استیل ۳۰۴ – کاربرد این ورق ها برای مخازن آب سخت شده و هوای فشرده، ابزار دقیق و خودروسازی می باشد. فولاد ۳۰۴ حاوی ۱۸ درصد کروم، ۸ درصد نیکل و ۰.۰۸۸ کربن است. این نوع فولاد به ۸-۱۸ نیز معروف است.

ورق استیل ۳۱۶:
ورق فولادی ۳۱۶ یک آلیاژ ضد زنگ است که علاوه بر کروم و نیکل حاوی مقادیر مشخصه مولیبدن در ترکیب شیمیایی خود است. این گرید در رده فولاد زنگ نزن آستنیتی طبقه بندی می شود و نسبت به سایر آلیاژهای حاوی کروم نیکل از همان خانواده مانند ورق فولاد ۳۰۴ مقاومت بیشتری در برابر خوردگی عمومی، حفره ای و شکافی نشان می دهد. ورق استیل ۳۱۶ همچنین دارای مقاومت خزشی و استحکام کششی و شکستگی بیشتر در دماهای بالا می باشد. به منظور بهبود مقاومت در برابر خوردگی، ۲ تا ۳ درصد مولیبدن به ترکیب شیمیایی این آلیاژ اضافه می شود.
ورق فولادی ۳۱۶ علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا، شکل پذیری و شکل پذیری بسیار خوبی نیز دارد که همگی از ویژگی های معمول فولادهای زنگ نزن آستنیتی هستند. ورق فولادی ۳۱۶L نیز از نوع کم کربن درجه ۳۱۶ است که به رسوب کاربید در مرزهای دانه حساس نیست. به همین دلیل حتی ورق های با ضخامت بالا (بیش از حدود ۶ میلی متر) از این ماده را می توان به راحتی و بدون هیچ مشکلی جوش داد. معمولاً بین ورق های فولادی ۳۱۶ و ۳۱۶L تفاوت قیمت قابل توجهی وجود ندارد.

جوشکاری ورق استیل ۳۱۶:
فولادهای زنگ نزن آستنیتی (به ویژه ورق های فولادی ۳۱۶ و ۳۱۶L) قابلیت جوشکاری بالایی دارند و تقریباً با استفاده از تمام روش های همجوشی و مقاومتی قابل جوشکاری هستند. جلوگیری از بروز ترک داغ و اطمینان از تشکیل فریت در رسوب جوش از جمله مواردی است که در جوشکاری این آلیاژها باید به آن توجه ویژه داشت. اگرچه ورق های استیل ۳۱۶ جوش پذیری بالایی دارند، اما ضعیف تر از انواع ۳۰۴ هستند. تفاوت عمده این آلیاژها میزان نیکل بالاتر در ترکیب ورق فولادی ۳۱۶ است که باعث می شود آلیاژ به سرعت جوش کمتر و مراقبت بیشتری برای جلوگیری از ترک داغ نیاز داشته باشد. در صورت نیاز به فیلر جوشکاری، استفاده از پرکننده های AWS E/ER 316L و ۱۶-۸-۲ توصیه می شود.

قیمت ورق استیل ۳۱۶:
قیمت ورق استیل ۳۱۶ عدد ثابتی نیست و بسته به عوامل مختلفی از جمله ضخامت، ابعاد، سطح و حجم درخواستی متغیر است. به عنوان مثال قیمت ورق فولادی جلا مات ۳۱۶ مقاوم در برابر اسید (۲B) با ضخامت ۰.۵ میلی متر با قیمت همان آلیاژ با ضخامت ۳ میلی متر و یک سطح مات صیقلی (شماره ۱) کاملاً متفاوت است.. حال اگر حجم تقاضا را نیز به این موضوع اضافه کنیم، خواهیم دید که قیمت ورق استیل ۳۱۶ در مقادیر کم مانند یک یا دو ورق با قیمت آن در تناژهای بالا تفاوت چشمگیری خواهد داشت.

مخازن حمل اسید سولفوریک:
مخزن اسید ظرفی ساخته شده از مواد ضد اسید مانند پلی اولفین، استیل، پلاتین و غیره است که می تواند مایعات شیمیایی از جمله مواد قلیایی و اسیدی را با خیال راحت ذخیره کند. این ذخیره سازی به گونه ای است که خود منبع دچار حادثه نمی شود و سپس خواص شیمیایی محلول داخل مخازن ذخیره تغییر نمی کند. قیمت تانکر اسید در مرحله اول به جنس بدنه آن بستگی دارد.
پرمصرف ترین نوع مخازن اسید، مخزن حمل اسید سولفوریک با دماهای مختلف است، زیرا این نوع اسید در صنعت و کشاورزی کاربرد فراوانی دارد و ذخیره آن بسیار خطرناک و حساس است. یکی از کاربرد های ورق استیل ۳۱۶ به کارگیری آن در ساخت بدنه مخزن حمل اسید سولفوریک می باشد. این نوع استیل به دلیل قابلیت ضد ای بودن در محیط های بسیار اسیدی مقاومت کرده و بهترین گزینه برای پوشش مخازن حمل اسید است. شما برای خرید ورق استیل ۳۱۶ می توانید به سایت گروه فـلز کالا مراجعه نمایید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها