معرفی کتابهای تاریخی

کتابهای تاریخ همیشه مورد علاقه عموم علاقمندان به کتاب می‌باشند. این کتابها به خصوص از این جهت که به مخاطب درس زندگی داده و او را با گذشته آدمی آشنا می‌سازند همیه مورد علاقه بیشتر ابنای بشر بوده و هستند.

در این میان باید به این نکته را نیز توجه داشت که اصولا افرادی که به کتاب و کتابخوانی علاقه دارند همیشه به دنبال کتاب هایی هستند که خاص و منحصر به فرد بوده و کارشناسان و منتقدان به آن‌ها توجه زیادی داشته باشند و علاقمندان به تاریخ نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

در این مقاله چهار کتاب ارزشمند از بهترین کتاب های جهان که مرتبط با تاریخ هستند را مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تاریخ طبری

بدون هیچ تردیدی یکی از قدیمی ترین کتابهایی که قرن هاست نقل محافل و مجالس کتابخوان هاست، کتاب تاریخ طبری است. این کتاب تا آن اندازه مشهور و مورد پسند است که معمولا هرکسی که کوچکترین علاقه ای به کتاب و مطالعه و فرهنگ مطالعه داشته باشد، به دنبال خواندن آن است.

تاریخ طبری مهم ترین کتاب تاریخی پس از اسـلام است. این کتاب شرح تاریخ ایـران و جهان از دوران باستان تا سده های اولیه هجری می‌باشد.

کتاب فوق که توسط محمد جریر طبری مورخ ایرانی نوشته شده است، درباره تاریخ اساطیری ایران، تاریخ ایـران باستان از دوران هخامنشـیان و اشکـانیان تا دوران ساسانـیان و همچنین تاریخ روم و چـین و هند و آفریقا و نهایتا تاریخ اسـلام و سرزمینهای اسـلامی است.

جریر طبری نویسنده این کتاب از ایرانیان سنی مذهب برخاسته از مازندران بود. اما نکته جالب توجه در مورد این کتاب که این کتاب را از دیگر کتب تاریخی متمایز می‌نماید، این نکته مهم است که طبری هرگز دچار تعصب ملی و مذهبی در نوشتن مطالب نبوده است و سعی کرده است بی طرفانه و غیر مغرضانه تاریخ را مکتوب کند. به همین خاطر است که همیشه این کتاب مورد توجه اهل مطالعه و اهل تاریخ بوده است.

تاریـخ ایران باستان

کتاب تاریخ ایران باستان اثر مشیرالدوله حسن پیرنیا یکی از بهترین و مشهورترین کتاب های تاریخی است که در قرن اخیر تالیف یافته است.

این کتاب به بررسی تاریـخ ایـران باستان از دوران پادشاهی هخامنشـی تا پایان روزگار ساسـانیان پرداخته و در خلال ان به تاریخ سلوکیان و اشکـانیان نیز اشاره کرده است.

کتاب تاریـخ ایـران باسـتان از پیرنیا بدون شک یکی از مشهورترین و جامع ترین کتب تاریخی ایرانی است که توسط حسن پیرنیا پژوهشگر بزرگ به رشته تحریر و پژوهش درآمده است.

این کتاب را در محافل دانشگاهی و به خصوص برای دانشجویان تاریـخ ایـران باستان، اغلب به عنوان یک کتاب مرجع درسی نیز مورد تدریس قرار می‌دهند.

 تاریخ تمدن ویل دورانت

کتابی که با نام تاریخ تمدن می شناسیم و اثر ویل دورانت و همسرش آریل دورانت می‌باشد، همواره به عنوان یکی از کتب مشهور تاریخی مورد استقبال قرار گرفته است.

ویل دورانت در این کتاب کوشیده است تا به شرح تاریخ بشر از آغاز پیدایش تمدن تا امروز بپردازد و در خلال آن نقش فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها را در اعتلا و رشد و تکامل تمدن بشری منعکس نماید.

کتاب تاریخ تمدن اثر بی نظیر ویل دورانت را به عنوان یکی از جامع ترین و کامل ترین اثاری که تخصصا در زمینه تاریخ تمدن به رشته تحریر درآمده، می‌شناسند.

تاریخ تمدن ویل دورانت تا کنون گفته شده است که به بیش از پنجاه زبان زنده دنیا ترجمه شده و از این لحاظ به عنوان یک اثر جهانی بسیار مورد اقبال عمومی قرار دارد.

انسان خردمند

انسان خردمند کتابی مشهور است که در سال ۲۰۱۴ میلادی و توسط یووال نوح هراری نویسنده یهودی نوشته شد و با تعریفی که باراک اوباما رییس جمهور اسبق آمریکا از این کتاب داشت، به سرعت به یک کتاب جهانی تبدیل شد.

انسان خردمند شرح تاریخ بشر است. نویسنده کوشیده است تا کل تاریخ پیدایش بشر بر روی زمین را با سه انقلاب به نام‌های انقلاب شناختی، انقلاب کشاورزی و انقلاب صنعتی منقسم کرده و برای مخاطب توضیحاتی دقیق ارائه دهد.

از آن جایی که این کتاب یعنی کتاب انسان خردمند اثری است که افزون بر تاریخ، بر علومی نظیر زیست‌شناسی و انسان‌شناسی و جغرافیا و زمین‌شناسی نیز بسط دارد، بسیار به گسترش دانش مخاطب کمک می‌نماید.

کتیبه‌های کـوروش

این کتاب، کتابی جدید و تازه چاپ است. اما در همین مدت کوتاهی که منتشر شده است، جنجال های بسیاری بر پا کرده است. کتاب از اسم آن مشخص است که دارا چه موضوعی است.

کتاب کتیبه های کـوروش دربردارنده‌ی ترجمه دقیق و متن همه کتیبه های کوچک و بزگی است که یا به دستور کـوروش بزرگ هخامنشـی حکاکی شده است و یا در دوران زندگی و او توسط دیگر حکام نوشته شده اند.

این کتاب از آن جهت که متن همه خطابه های کـوروش کبیر را داراست، حائز اهمیت است. این سال ها شاهد بوده ایم که بسیاری از مردم در فضای مجازی جملات فیلسوفانه ای را تایپ کرده و با هشتگ کـوروش کبیر منتشر کرده‌اند! این کتاب ثابت می کند که بسیاری از این جملات جعلی است. و در عوض بستری مهیا کرده است تا با کمک متن کتیبه های قدیمی که به دستور کـوروش نوشته شده است، جملات واقعی منتسب به کـوروش را مطالعه کنیم.

کتاب کتیبه های کـوروش را یکی از جنجالی ترین و پر سر و صداترین کتابهایی میتوانیم قلمداد کنیم که طی سال های اخیر به چاپ رسیده است.

تاریخ هرودوت

همواره در تمام تاریخ، همه اهل فن هرودوت را پدر تاریخ نام نهاده‌اند. چرا که او اولین کسی بود که افسانه ها را دور ریخت و سعی کرد سرگذشت بشر را بدون کمک از ماورالطبیعه وسخن از خدایان و قدرت های غیرطبیعی، مکتوب نماید.

کتاب تاریخ هرودوت به ویژه برای ما ایرانیان مهم است. تاریخ ماد و هخامنـشیان در این کتاب با دقت نوشته شده است و بسیاری از مطالب این کتاب در کتاب ها و کتیبه های دیگر نیست. لذا اگر هرودوت این کتاب را نمی نوشت ما امروز از بخش بزرگی از تاریخ کشورمان ناآگاه بودیم.

کتاب تاریخ هرودوت همچنین در مورد تاریخ یـونان و تاریخ مـصر و آشور و بابل  و دیگر سرزمین های باستان بسیار سخن رانده و از این بابت حائز اهمیت است.

معمولا کتاب تاریخ هرودوت در ردیف پر سر و صدا ترین و جنجالی ترین کتاب های بشر است که در شرق و غرب عالم بسیار از آن سخن می‌رانند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها