لوله pvc یا پلی اتیلن؟ مسئله این است!

بنابر اعلام پارس اتیلن کیش، لوله پلی اتیلن (Polyethylene pipe) دارای قابلیت تغییر پذیر بودن، دوام و همچنین مقاومتی بسیار بالا می باشد. در سال های اخیر از این لوله پلی اتیلن برای انتقال آب شرب و کشاورزی استفاده شده است. لوله پی وی سی (PVC) یا لوله پلی اتیلن برای انتقال حجم زیادی از مایعات، مثل آب و فاضلاب صنعتی با سرعت زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های پلی اتیلن و پی وی سی قابلیت‌ حفظ حرارت یکنواختی را در سراسر خط لوله دارند. در این مقاله در مورد کاربرد لوله پلی اتیلن و لوله پی وی سی اطلاعاتی آورده شده است و برتری آن ها بر هم مقایسه شده است.

محصولات پلی اتیلن کدام اند؟

پلی اتیلن محصولات زیادی دارد بعضی از این محصولات عبارتند از: لوله پلی اتیلن تحت فشار، لوله پلی اتیلن دو جداره کاروگیت، لوله پلی اتیلن دو جداره اسپیرال کاروگیت، اتصالات پلی اتیلنی، حوضچه پلی اتیلنی و منهول پلی اتیلنی. همچنین لوله های پلی اتیلن از نظر چگالی به چند دسته تقسیم می شوند:

  • لوله پلی اتیلن سنگین
  • لوله پلی اتیلن سبک خطی
  • لوله پلی اتیلن سبک

لوله های پلی اتیلن از چه چیزی ساخته می شوند؟

موادی که برای ساخت لوله پلی اتیلنی مورد استفاده قرار می گیرد با موادی که برای ساخت سایر محصولات پلی اتیلنی استفاده می شود متفاوت است.
لوله پلی اتیلن (polyethylene pipe) از ماده پلیمری ساخته شده است که این پلیمر مصنوعی با علامت اختصاری PE تشکیل شده از اتم های کربن و هیدروژن و دارای پیوند مولکولی بسیار قوی می باشد و در عین خشک بودن انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد.

پی وی سی چیست؟

پی وی سی (PVC) یک محصول ساخته شده از ترموپلاستیک و از انواع لوله های پلی اتیلن است که بسیار سبک، ارزان قیمت، سفت و خیلی سخت می باشد و با نام لوله پلیکا نیز شناخته میشود. مواد اولیه لوله پی وی سی به خاطر سختی بیش از حد در حالت خام قابل استفاده نیستند، باید حرارت ببینند تا قابل استفاده شوند.

PVC از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟

به پلاستیکی که دارای هیدروژن، کلر، کربن باشد و مصرف آن به صورت گسترده باشد، pvc گفته می شود. روش ساخت و تهیه این پلاستیک (pvc) از طریق پلیمریزاسیون می باشد.

درباره لوله های پی وی سی (PVC) در اینجا بیشتر بخوانید.

کاربرد لوله های پلی اتیلن

با توجه به مزیت های به کار بردن لوله پلی اتیلن، این لوله ها، در سال های اخیر در بیشتر پروژه های آب و فاضلاب و گاز کشور به کار رفته اند. به خاطر صاف و مسطح بودن داخل لوله پلی اتیلن، این لوله ها دچار هیچ گونه رسوب گرفتگی نمی شوند. گذشت زمان این لوله ها را پوسیده نمی کند به همین خاطر برای منتقل کردن آب آشامیدنی بسیار مناسب و بهداشتی می باشند. لوله های پلی اتیلن دارای انعطاف پذیری و خمیدگی بسیار مناسبی می باشند و عمر مفید آن ها بسیار بیشتر از سایر لوله ها است. لوله پلی اتیلن اولین و بهترین ابزار در سیستم آبیاری تحت فشار و آبیاری قطره ای برای صنعت کشاورزی می باشد.

لوله پلی اتیلن دارای مقاومت بالا در مقابل سایش و همچنین مواد شیمیایی است. سطح درونی لوله و اتصالات پلی اتیلن صاف بوده و درصد زبری آن خیلی پایین می باشد، به همین خاطر مواد، مخصوصا مایعات درون آن سریع منتقل می شوند.

کاربرد پی وی سی

پی وی سی ها به دو گروه پی وی سی سخت و پی وی سی نرم، تقسیم می شوند کاربرد آن ها نیز با هم متفاوت است. یکی از نمونه های پر کاربرد پی وی سی نرم شیلنگ ها می باشند. شیلنگ ها پس از تولید شدن با الیاف نایلونی، بافته و تقویت خواهند شد. در مرحله آخر رویه ای از پی وی سی نرم جهت پوشش دادن روی شیلنگ ها قرار می‌ گیرند. همچنین در پوشش دادن به داخل مخزن های آبی، نفوذ ناپذیر کردن سدها و پشت بام خانه ها از پی وی سی استفاده می شود.

نتیجه گیری

لوله پلی اتیلن بسیار منعطف تر از لوله پی وی سی است. لوله های پلی اتیلن به خاطر نرم و منعطف بودن قابل استفاده در نا همواری ها، کوه و دره ها هستند. لوله پی وی سی در دماهای پایین می شکند در صورتی که لوله پلی اتیلن قابلیت تحمل دمای پایین را دارد. نصب و اتصال لوله پی وی سی به خاطر سفتی آن سخت تر است. جریان مایعات در لوله پلی اتیلن سریع تر است که لوله پلی اتیلن به خاطر جریان سریع آب، به طول عمر پمپ آب و راندمان بالای پمپ کمک زیادی می کند. به همین دلیل لوله های پلی اتیلن برای منتقل کردن آب آشامیدنی قابل استفاده هستند، ولی بعضی از پی وی سی ها دارای مواد شیمیایی مضرند. نصب اتصالات لوله پلی اتیلن کیفیت بالا تری نسبت به لوله پی وی سی دارد. نهایتا قیمت لوله پلی اتیلن نیز از لوله پی وی سی بالاتر است.

شرکت پارس اتیلن کیش

لوله و اتصالات پلی اتیلن شرکت پارس اتیلن کیش در دمای خیلی پایین دارای مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار هستند. محیط‌ اسیدی و بازی و بسیاری از محلول ها و همچنین مواد شیمیایی بر پلی اتیلن تأثیری ندارند. لوله پلی اتیلن استاندارد، ساخت شرکت پارس اتیلن کیش جزو محصولات مرغوب این صنعت است. پارس اتیلن کیش، بهترین تولید کننده لوله و اتصالات پلی اتیلن و منهول پلی اتیلن با کیفیت بالا و استاندارد در ایران بوده و از معتبر ترین تولید کنندگان مواد پلی اتیلن در جهان نیز می باشد.

آدرس دفتر مرکزی شرکت پارس اتیلن کیش: ایران ـ تهران ـ خیابان آفریقا ـ بلوار مینا ـ پلاک ۱۸

شماره تماس: ۸۸۲۰۲۰۶۰ – ۰۲۱

منبع : parsethylene.com

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها