معرفی و زندگی نامه ۳ معلم برتر ایرانی از نگاه مجله معلم شو

مقدمه

اغلب انسان‌های موفق، بیشترین موفقیت‌ها و افتخارآفرینی‌های خود را متأثر از معلم‌های خود می‌دانند. بدیهی است که معلم‌ها تأثیر بسیاری بر فرهیختگی یک جامعه دارند. معلمان با پرورش علم و شخصیت یک دانش‌آموز، اهمیت مقام خود را همیشه به دیگران گوشزد کرده‌اند. بر کسی پوشیده نیست که معلمان با پروراندن نسلی جوان، در آینده یک کشور، تأثیری مستقیم دارند.

ایران در طول تاریخ، معلم‌های بزرگی را در دل خود گنجانده است، معلمانی که پس از سال‌ها اسم آنها هنوز از میان نرفته است. معلمانی که هرکدام شیوه تدریس متفاوتی در تعلیم شاگردان خود داشته‌اند.

این مقاله سعی دارد که شما را با سه معلم تأثیرگذار ایرانی که شناختن آنها برای هر ایرانی مسئله‌ای واجب است، آشنا کند. شما در این مقاله با سه معلم برتر ایرانی از نگاه مجله معلم شو آشنا خواهید شد.

۳ معلم برتر ایرانی از نگاه مجله معلم شو

اگر بخواهیم ۳ معلم برتر ایرانی از نگاه مجله معلم شو را نام ببریم، اسامی پروفسور حسابی، استاد مرتضی مطهری و شهید محمدعلی رجایی به چشم می‌خورد. معلم شو در این مقاله شما را با این سه معلم نام‌آشنا و تأثیرگذار در تـاریخ ایران، آشنا خواهد کرد.

استاد مرتضی مطهری

استاد مرتضی مطهری یکی از برجسته‌ترین معلمان تاریـخ ایران است که احتمالاً نام ایشان زیاد شنیده باشید. کمک‌های بی‌شائبه ایشان، برای تأسیس حسینیه ارشاد را می‌توان یکی از فعالیت‌های مهم وی دانست. ایشان در محضر حضرت آیت‌الله خمینی، مرحوم آیت‌الله بروجردی و علامه سید محمدحسین طباطبایی، از دروس حوزوی و علمی بهره می‌گرفتند. وی در محضر آیت‌الله حاج میرزاعلی آقا شیرازی به فراگیری دروس عرفانی و اخلاق می‌پرداختند.

استاد مطهری، یکی از مدرسان نامدار آن زمان بود که عالمان زیادی را پرورش داد و به‌نوعی زندگی خود را وقف چنین عالمانی کرد. ایشان روح علم را در کالبد دانشجویان و طالبان علم می‌دمید و روزبه‌روز به آگاهی آنها می‌افزود. وی در سال ۱۳۳۱ به تهران مهاجرت کرده و به تعلیم‌وتربیت در مدرسه مروی می‌پردازد و در سال ۱۳۳۴ تدریس خود را در دانشکده الهیات و معارف اسـلامی دانشگاه تهران شروع می‌کند. استاد مطهری با روش تدریس سخنرانی  بی‌نظیر خود، توانست در علم‌آموزی بسیار مؤثر عمل کردند. ایشان سال‌ها از سخنرانان برجسته در دانشگاه، نهضت اسـلامی پزشکان، انجمن‌های اـسلامی، مسجد جامع نارمک و مسجد هدایت بوده است.

 این فرهیخته اصالتاً سیستانی پس از ترور حسنعلی منصور، به تألیف کتاب‌هایی در راستای تفکرات ایشان پرداخت. تلاش‌های بی‌شائبه و بی‌وقفه ایشان باعث شد تا در تاریخ یازدهم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ در سیاهی شب به دست گروهکی منافق به شهادت برسد.

پروفسور حسابی

استاد پرفسور حسابی را می‌توان یکی از صاحب علم و طالبان عمل دانست. وی یکی از شخصیت‌های بسیار برجسته و تأثیرگذار در طول تاریـخ ایران و دیگر نقاط جهان می‌باشد. ایشان ملقب به پدر علم فیزیک و کسب کننده جایزه مرد علمی سال، تنها شاگرد ایرانی آلبرت انیشتین است. پروفسور حسابی خدمات زیادی به جامعه علمی ایران کرد که می‌توان به برخی از آنان از جمله بنای اولین مدارس عشایری در کشور، ساخت اولین رادیو در کشور، تأسیس دانشسرای عالی، بنای دارالمعلمین عالی و راه‌اندازی اولین فرستنده در کشور اشاره کرد. پروفسور حسابی روش تدریس علمی بسیار جذابی داشت که هر دانشجویی را به خود جذب می‌کرد.

وی در رشته‌های ادبیات، زیست‌شناسی و مهندسی مدرک‌های تحصیلی معتبر اخذ کرد و با مدرک مهندسی خود به کسب درآمد پرداخت. وی در رشته‌های ستاره‌شناسی، ریاضیات و پزشکی هم درجات علمی کسب کرد و سپس مشغول به تحصیل در مدرسه عالی برق کشور فرانسه شد. همچنین وی در دوران جوانی خود موفق به کسب PhD در رشته فیزیک در دانشگاه سوربن فرانسه شد. در همان سال‌ها، میان پانزده هزار دانشجوی داوطلب به تحصیل در کلاس‌های انیشتین، ایشان یکی از پنج برگزیدگان برای شرکت در این کلاس بود.

پروفسور حسابی با کمک انیشتین، تئوری بی‌نهایت بودن ذرات را در دانشگاه شیکاگو ارائه داد که مورد استقبال بسیاری از بزرگان آن دوره قرار گرفت. پروفسور حسابی  به زبان‌های فارسی، فرانسوی، انگلیسی، عربی و آلمانی تسلط بسیاری داشت. ایشان در ۱۲ شهریور ۱۳۷۱ درحالی‌که یکی از اساتید دانشگاه تهران بود، به دلیل بیماری در شهر ژنو، دار فانی را وداع گفتند.

استاد شهید محمدعلی رجایی

حتماً نام این معلم شهید بزرگوار، محمدعلی رجایی، دومین رئیس‌جمهور ایران را شنیده‌اید. شهید رجایی سال‌ها مشغول به تدریس در مراکز آموزش علمی بود، یکی از معلمان برجسته و توانا که توانست شاگردان بسیاری را تربیت کند. ایشان دارای دو مدرک کارشناسی ارشد و کارشناسی ریاضیات بود و همچنین وی در دانشگاه تربیت‌معلم مشغول به تحصیل بود.

شهید رجایی پس از پیروزی انقلاب اسـلامی وزیر آموزش‌وپرورش بود و بعد از استعفا دادن نخست‌وزیر، ایشان به‌حکم و دستور آیت‌الله امام خمینی به‌عنوان نخست‌وزیر معرفی شدند. وی از تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۶۰ تنها به مدت ۲۸ روز رئیس‌جمهور ایران بودند. به معنایی دقیق‌تر ایشان ۲۸ روز پس از ریاست‌جمهوری در انفجار دفتر نخست‌وزیری ترور شدند. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به نام ایشان ثبت شد. این دانشگاه در حال حاضر جزو یکی از دانشگاه‌های فعال کشور می‌باشد که معلمان بسیاری را تعلیم می‌دهد.

سخن پایانی

معلم‌های نامدار بسیاری در تاریـخ ایران وجود داشته‌اند، هرکدام با روش تدریس بی‌نظیر که شاگردان زیادی را تعلیم داده‌اند. این اساتید هرکدام با طرح درس متفاوت، فعالیت‌های علمی و آموزشی خود را سازماندهی کرده و قدمی بزرگ در تعلیم شاگردان خود برداشته‌اند.

روش تدریس هرکدام از این اساتید در تعلیم‌وتربیت شاگردانشان تأثیرات شگرفی را گذاشته و آنان را به افرادی موفق تبدیل کرده. در همین راستا معلم شو بزرگ‌ترین مجله تخصصی معلمان به دانشجویان و معلمان در زمینه روش تدریس، سواد دیجیتال و مشاوره تحصیلی کمک خواهد کرد.

عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
حمید

نه مطهری و نه پروفسور حسابی معلم مدرسه نبوده اند و استاد دانشگاه بوده اند، جناب رجایی هم چون رییس جمهور و شدند و بعد شهید مطرح شدند و معلم متفاوتی از سایر معلمان نبودن، لطفا برای افزایش دانش تان به معلم هایی نظیر جبارباغچه بان و توران میرهادی ، میرزا حسن رشدیه و محمد بهمن بیگی و بسیارمانی که معلمان واقعی بوده اند و در مدرسه ها منشا خیر و خدمات به فرزندان ایران بوده اند بپردازید و نه افراد سیاسی در بین نویسندگان هم کم نیستند نویسندگانی مانند آل احمد و اشرف درویشیان که رسما معلم بودند اما… مطالعه بیشتر »

ساره

معلم هایی که اسمشان را بردید، خون دل خوردند و رنجها کشیدند تا سازندگی کردند. درود به شما هموطن.
از زبان یک دانشجو

vqh

مرتضی مطهری !!!!!!!!!!!!!!!! جک قرن بود این دیگه
آخه تدریس خرافات و چرند و پرند هم شد تدریس !!!!

عادل

امام خمینی در مورد آثار دانشمند شهید مطهری فرمودند آثار ایشان بدون استثنا خوب است
عادلانه صحبت کنیم