تاریخ شگفت انگیز کفپوش‌ها در ساختمان سازی

تا به حال کف پارکینگ، خانه، بیمارستان، ادارات و… توجه کرده‌اید؟ هر کدام از این‌ها، ویژگی‌ها و خواص خود را دارند که برای آن محیط آماده شده‌اند. اما تاریخچه کفپوش‌ها چیست و از چه زمانی بشر شروع به توسعه این محصولات کرد؟ کفپوش یک اصطلاح عمومی برای پوشش دائمی یک پوشش کف است که در ساختمان‌ها و یا حتی محیط‌های آزاد و باز وجود دارد. پوشش کف اصطلاحی است برای توصیف کلی هر ماده‌ای که بر روی ساختار کف برای ایجاد یک سطح اعمال می شود.

موادی که تقریباً همیشه به عنوان کفپوش طبقه بندی می شوند عبارتند از: فرش، اپوکسی، لمینت، بتن، کاشی و پی‌وی‌سی.آ

کفپوش محیط شما از چوب ساخته شده است؟ کاشی؟ با فرش پوشانده شده یا پی‌وی‌سی؟ ما اکنون گزینه های زیادی برای پوشش کف خود داریم، حتی انواع باستانی کفپوش نیز هم هنوز امروزه در نقاط مختلف جهان استفاده می شود. در اینجا نگاهی به آنـچه در حدود ۵۰۰۰ سال گذشته تا کنون، این محصول در مکان‌های مختلفی به عنوان کفپوش پارکینگ‌ها، کارخانجات، بیمارستان‌، ادارات، منازل و… در زیر پاهای بشر بوده است می‌اندازیم.

تاثیرگذارترین کفپوش‌های تاریخ کدام بوده‌اند؟

اپوکسی

رزین های اپوکسی اولین بار توسط پیر کستان در سال ۱۹۳۶ در سوئیس معرفی شدند که اولین پلیمر اپوکسی را از طریق پخت آن با انیدرید اسید فتالیک سنتز کرد. در سال ۱۹۴۶، رزین های اپوکسی برای اولین بار به صورت تجاری در نمایشگاه صنعت سوئیس عرضه شد. امروزه کفپوش اپوکسی چیزی است که در طیف وسیعی از صنایع و به ویژه برای صنعت ساختمان و ساختمان استفاده می شود. این مدل از کفپوش به دلیل مقاومت بسیار بالا، خاصیت‌های جانبی بسیار متنوع، زیبایی بی حد و حصر، زمان کوتاه اجرا و سایر ویژگی‌های فنی که دارد، به سرعت گسترش پیدا کرده و یکی از پرطرفدارترین انواع کفپوش شده است.

سایر صنایعی که اپوکسی در آنها استفاده می شود شامل کاربردهای هوافضا و هواپیما، خودروسازی و مسابقه، دریایی، نظامی و دفاعی و کاربردهای ورزشی از جمله اسنوبرد، اسکی یا چوب هاکی و حتی برای صنایع غذایی، صنایع داروسازی و سایر تولیدات می باشد.

چوب

بسیاری از گونه های مختلف چوب به دو شکل اصلی: تخته و پارکت در کفپوش های چوبی ساخته می شوند. چوب های سخت معمولاً بسیار بادوام تر از چوب های نرم هستند. الوارهای احیا شده ظاهر منحصر به فردی دارند و در ساختمان های سبز (محیط زیست محیطی) و سایر انواع ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. رسانایی حرارتی کفپوش چوب سخت در مقایسه با کفپوش چوبی لمینت کمتر است.

چوب سخت مهندسی شده دارای یک لایه نازک چوب جامد در بالای آن با یک هسته مرکب است. این می تواند گزینه ارزان تری نسبت به خرید چوب سخت باشد، اما نمی توان آن را سمباده زد و دوباره پرداخت کرد. این کفپوش معمولاً با روش قفل کلیکی نصب می شود.

کفپوش‌های سخت مانند بتن

کفپوش سخت (که نباید با “چوب سخت” اشتباه گرفته شود) خانواده ای از مواد کفپوش است که شامل بتن یا سیمان، کاشی و سرامیک، کاشی شیشه ای و محصولات سنگ طبیعی است.

کاشی و سرامیک محصولات سفالی هستند که به صورت کاشی های نازک در می آیند و پخته می شوند. کاشی های سرامیکی در بسترهای ملات یا ماستیک قرار می گیرند که درزهای بین کاشی ها دوغاب شده است. انواع کاشی و سرامیک شامل کاشی معدنی، چینی و سفالی است.

تاریخچه کفپوش‌ها

۳۰۰۰ قبل از میلاد: مصـریان ساخت و ساز سنگی را توسعه دادند و کف سنگ و آجر ظاهر شد.

۲۰۰۰ سال قبل از میلاد: فرش ها به یک شکل در صحنه هستند و استفاده می‌شوند.

۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح: یونانی ها موزاییک های سنگ ریزه ای برای کف خود می سازند.

۴۰۰ بعد از میلاد: قدیمی ترین کفپوش های چوبی شناخته شده در قرون وسطی یافت شد. در ابتدا تخته های ناهموار گذاشته می شود. در نهایت چوب سمباده می شود و بعداً لکه دار یا لاک زده می شود.

۱۲۰۰ بعد از میلاد: کف‌های لاستیکی برای اولین بار ظاهر می‌شوند و تا قبل از آن محبوبیت خود را حفظ می‌کنند

۱۵۰۲ بعد از میلاد: ایران (که زمانی سرزمین پارس نام داشت) هنر قالی بافی را در سطح جهانی توسعه داد. این نقش ها هنوز هم امروزه در فرش های سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و از ارزش بالایی برخوردار است.

۱۶۰۰ بعد از میلاد: لاستیک به عنوان یک کف ارتجاعی شناخته می شود که شامل مشمع کف اتاق و وینیل نیز می شود.

۱۷۹۱ پس از میلاد: صنعت فرش در ایالات متحده زمانی آغاز شد که ویلیام اسپراگ اولین کارخانه فرش بافته شده را در فیلادلفیا راه اندازی کرد.

اوایل دهه ۱۸۰۰: اراستوس بیگلو با اختراع ماشین بافندگی برقی برای بافت فرش، به طور دائمی صنعت را تغییر داد. همچنین در این زمان، کف کاشی در اروپا رایج شد.

۱۸۶۳ پس از میلاد: یک تولید کننده لاستیک انگلیسی، فردریک والتون، پس از اینکه متوجه شد چگونه روغن بذر کتان پوستی چرمی روی رنگ ایجاد می کند، مشمع کف اتاق را به ثبت رساند.

اواخر دهه ۱۸۰۰: صنعت فرش پرزدار آغاز شد. زنی جوان دالتون، جورجیا، کاترین ایوانز وایتنر، روتختی را با الگوی دست ساز بازسازی می کند تا به عنوان هدیه عروسی تقدیم کند. او با کپی کردن از یک الگوی لحاف، نخ‌های پنبه‌ای ضخیم را با دوخت به خرچنگ سفید نشده می‌دوزد، انتهای نخ را می‌بندد تا پف کند و در نهایت پهن‌شده را در آب داغ می‌شوید تا با کوچک کردن پارچه، نخ‌ها را در خود نگه دارد.

۱۹۲۶ پس از میلاد: مخترع آمریکایی دکتر والدو سمون چیزی را که ما اکنون پی وی سی (پلی وینیل کلرید) یا وینیل می نامیم ایجاد کرد. در طول جنگ جهانی دوم برای عایق کاری سیم ها استفاده می شد و پس از جنگ به عنوان پوشش کف رایج شد.

دهه ۱۹۳۰: با افزایش تقاضا برای روتختی، اولین ماشین تافتینگ مکانیزه، منسوب به Glen Looper Foundry از دالتون، توسعه یافت. حصیرها و قالیچه ها با همین فرآیند و با استفاده از نخ و پارچه پنبه ای ایجاد می شوند. پس از جنگ جهانی دوم، حجم این اقلام به سرعت افزایش می یابد. پرطرفدارترین الگوی روتختی که از ۱۲ تا ۱ مدل دیگر بیشتر می‌فروشد، پرندگان طاووسی است که روبه‌روی یکدیگر قرار دارند و دم‌هایشان را روی پهنای پهنک پهن می‌کنند. در این مدت، ماشین‌آلاتی برای ساخت فرش‌های شنل ساخته می‌شود و سپس پهن می‌شود و فرش‌های بزرگ‌تر و فرش پهن‌تری ایجاد می‌شود.

۱۹۴۶ پس از میلاد: شرکت Star Dye، یک تجارت کوچک که فرش های پراکنده پرزدار را رنگ می کند، عملیات “دانه” است که در نهایت توسط صنایع شاو، بزرگترین تولید کننده فرش در جهان و یکی از بزرگترین تولید کنندگان کفپوش، رشد خواهد کرد.

۱۹۵۴ پس از میلاد: پشم و الیاف مصنوعی – پلی استر، نایلون، ابریشم مصنوعی و اکریلیک – به تدریج توسط تولیدکنندگان نساجی در دالتون معرفی شدند. اکثر تولید کنندگان موافق هستند که تنها مهم ترین پیشرفت در صنعت، معرفی نخ های نایلونی رشته ای پیوسته حجیم در دهه ۵۰ است.

۱۹۶۱ پس از میلاد: صنعت تافتینگ به یک تجارت ۱۳۳ میلیون دلاری در سال شکوفا شد که عمدتاً از روتختی، فرش و قالیچه تشکیل می‌شد و فرش ۱۹ میلیون دلار بود.

اواخر دهه ۱۹۹۰: کفپوش لمینت در ایالات متحده طرفدارانی پیدا کرد. لمینت، یکی از کفپوش‌های نوآورانه، برای اولین بار بر روی میزها و به عنوان پوشش دیوار استفاده شد. با رشد تحقیقات، استحکام نسبی کفپوش لمینت به طور چشمگیری افزایش یافت و به حداقل ۲۰ برابر سطوح کانتر رسید. سهولت استفاده، وزن سبک و جذابیت خود نصب لمینت آن را از کفپوش های سنتی متمایز می کند.

چه مسائلی در کفپوش‌ها اهمیت دارد؟

تا اینجا متوجه شدیم که کفپوش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام در جای خود استفاده می‌شود و کاربردهای گوناگونی دارند. از جمله مسائلی که در ساختار یک کفپوش می‌تواند مهم باشد، داشتن یا نداشتن ویژگی آنتی استاتیک است. کفپوش آنتی استاتیک، کفپوشی است که از تجمع بار الکتریکی جلوگیری می‌کند و امنیت انسان‌ها و ماشین‌ها را در محیط فراهم می‌کند.

از جمله ویژگی‌های مهم دیگر، مقاومت در برابر فشارهای فیزیکی و سطحی است. یک کفپوش مناسب باید بتواند فشار مناسبی را تحمل کند.

ویژگی مهم بعدی، زیبای و طرح و رنگ است. یک کفپوش باید امکان اجرا و پیاده سازی در طرح های مختلف را داشته باشد. از این جهت کفپوش اپوکسی دکوراتیو یکی از بهترین گزینه‌های موجود در ایران است.

اگر در محیطی باشید که مواد شیمیایی وجود دارد، این مسئله می‌تواند منجر به از بین رفتن کفپوش شود. یک کفپوش خوب باید بتواند در برابر مواد شیمیایی، مقاومت مناسبی از خود نشان دهد.

تهیه و  اجرای پروژه توسط یک شرکت معتبر نیز از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه کنید. شرکت کفپوش صنعت آریا (ksa-co.com) از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در ایران است که می‌توانید با ایشان در ارتباط باشید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها