معرفی انواع روشهای درمان لک صورت

اغلب افراد به زیبایی و سلامت خود اهمیت می دهند. لک صورت یکی از مشکلاتی است که اغلب نوجوانان با آن درگیرند البته ممکن است برای هر فردی پیش بیاید. جهت درمان لک صورت ابتدا باید علت و ریشه آن را دریافت تا بهترین درمان را برای آن پیدا کرد. روش های گوناگونی از جمله خانگی و کلینیک وجود دارند تا لک های موجود روی صورت از بین بروند. در ادامه با انواع لک ها آشنا می شویم.

علت ایجاد لک صورت چیست؟

ایجاد لک دلایل مختلفی دارد که مهم ترینشان نور آفتاب است. برخی علت دیگر مثل کک و مک، ماه گرفتگی، جوش دوران بلوغ و … می باشند. لازم به یادآوری است که وجود لک بر روی صورت هیچ نگرانی ندارد چرا که روش های گوناگونی جهت رفع آن وجود دارد.

انواع لک صورت

با توجه به این که علت ایجاد لک ها متفاوت است و هر کدام درمان خاص و منحصر به فردی دارند، لازم است با انواع لک ها آشنا شویم و سپس دنبال درمان باشیم.

آکنه

یکی از علل تشکیل لک، آکنه می باشد که به دلایل مختلفی از جمله استرس، بلوغ، دوران قاعدگی، وجود چربی بیش از حد و … آکنه به وجود می آید.

خود آکنه به ۴ دسته تقسیم می شود به ترتیب عبارتند از جوش های سر سیاه، سر سفید، پاپول و پوسچول. همان طور که از اسم جوش سرسیاه مشخص است رنگ سر جوش ها سیاه هستند. هم چنین جوش های سفید، جوش هایی هستند که عفونت هایی را به همراه خود دارند. نام برجستگی کوچک قرمز، پاپول است و جوش های چرکی را پوسچول می نامند.

برای درمان آکنه لازم به متخصص مراجعه کنید چرا که هر پوستی، ویژگی های منحصر به فرد دارد و دارو ها باید متناسب با نوع پوست شما باشد. در اغلب موارد جهت رفع آکنه، داروهایی تجویز می شوند که پوست را خشک تر نگه دارد و میزان چربی روی پوست را کنترل کند.

گره های پوستی:

برخی مواقع سلول های مرده یا شاخی در منافذ گیر می کنند و سبب بسته شدن منافذ می شوند به همین علت چربی ها نمی توانند به بیرون تراوش پیدا کنند. ترکیب چربی ها با سلول های مرده، سبب عفونت می شود که به صورت آکنه بروز می کند.

در اغلب مواقع  درون آکنه های ناشی از گره های پوستی، زخم هستند؛ بنابراین بسیاری از افراد تحمل درد ناشی از آن را ندارند. پاکسازی پوست یکی از روش های درمان خانگی است. البته ناگفته نماند که متخصصان با تجویز داروی درست، درمان آن را قطعی کرده اند.

جوش کیستی:

این نوع جوش، زمانی تشکیل می شود که سطحس از پوست زخمی می شود و چربی ها و باکتری ها سطح آسیب دیده را پوشش می دهند. همین موضوع سبب ایجاد برامدگی قرمز می شود.

نکته مهم این است که درمان آن سخت است و توسط پزشک امکان پذیر است، در غیر این صورت ممکن است این لکه ها روی صورت و پوست شما ماندگار شوند.

کک و مک:

از دیگر انواع لک ها می توان به کک و مک اشاره کرد. کک و مک بر اساس رنگدانه های پوست ایجاد می شود. این نوع لک در اغلب مواقع ژنتیکی است و در رنگ های قرمز، قهوه ای و … وجود دارد.

جهت درمان کک و مک راه های گوناگونی وجود دارد. یکی از روش های درمان استفاده از داروها و کرم مناسب می باشد. اگر خواستار رفع کک و مک در سریع ترین زمان ممکن هستید، لیزر گزینه مناسبی است.

لکه های آفتابی:

همان طور که از اسمش معلوم است، لکه های آفتابی به علت زیاد ماندن در زیر نور به وجود می آید. جهت پیشگیری می توانید از ضد آفتاب های مناسب استفاده کنید. راه حل سریع تر رفع این نوع لک ها، استفاده از لیزر می باشد.

ملاسما:

از دیگر انواع لک های پوستی، می توان به ملاسما اشاره کرد. علت ایجاد ملاسما، در اغلب موارد تغییرات هورمونی است و رنگدانه ها در یک مکان تجمع می کنند. این مشکل معمولا در افراد باردار دیده می شود. ناگفته نماند کسانی که داروی ضد بارداری مصرف می کنند، دچار این عارضه می شوند.

بهترین و سریع ترین راه حل جهت رفع لک صورت، لیزر می باشد البته راه حل های دیگر از جمله سایر کرم ها و … وجود دارد که لازم است تحت نظر پزشک باشد.

موی زیرپوستی:

در برخی مواقع اصلاح نامناسب امکان دارد سبب پیچش موها در زیر پوست بشوند که سبب عفونت می شود و این گونه آکنه به وجود می آید.

شاید برای شما سوال باشد، این عارضه چگونه ایجاد می شود؟ در پاسخ باید گفت اصلاح نامناسب از جمله اپیلاسیون، اصلاح با بند و … سبب این مشکلات می شود. این عارضه به کمک پزشک حل می شود و پیشنهاد می شود هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا مشکل بزرگتر نشود.

ماه گرفتگی:

ماه گرفتکی یا لکه تولد تنها لکه ای است که اغلب، بی خطر هستند و علت ایجاد آن تجمع رنگدانه ها می باشند و یا ممکن است لایه ای ضخیم روی پوست به وجود آید که به صورت لکه دیده می شود.

تبخال:

علت ایجاد تبخال، ترس، استرس و … می باشد که در دور دهان ایجاد می شود و واگیر دار است. تبخال در اغلب موارد مانند تاول هایی هستند که مایعاتی درون آن وجود دارد.

اگر بر اثر تبخال، لکه ای روی پوست صورت شما ایجاد شده است، توسط لیزر می توانید آن را رفع کنید.

 

لک جراحات:

در بسیاری مواقع، لک های روی صورت به علت تصادف، زخم و … روی پوست می باشد که به علت جوش خوردن نامناسب پوست، بخیه و … ایجاد می شود. جهت رفع این لک ها، پزشکان لایه بردار هایی را تجویز می کنند. البته لیزر درمانی نیز یکی از روش های درمانی سریع می باشد.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی انواع لک ها و روش های رفع لک ها پرداختیم. در اغلب موارد بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و کار را به کاردانش بسپارید. علاوه بر کرم ها و لایه بردار ها، لیزر درمانی نیز جهت رفع لک صورت استفاده می شود که فرایند رفع لک سریع تر اتفاق می افتد. جهت درمان لک های روی پوست هم می توانید از روش های خانگی استفاده کنید و هم می توانید به متخصصان مراجعه کنید.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ