تاریخچه گردنبند و انواع زیورآلات و بدلیجات در ایران و جهان

تاریخچه بدلیجات زمانی شروع شد که انسان برای اولین بار روی زمین راه رفت. البته زیورآلاتی که در قدیم می پوشیدند مثل امروزی هایی که ما می سازیم درست نمی شد. مردم باستان جواهرات ساخته شده از پر، استخوان، صدف و سنگریزه های رنگی را می پوشیدند. این سنگ‌ریزه‌های رنگی، در واقع نگین‌هایی بودند که به دلیل زیبایی و ماندگاری مورد تحسین قرار گرفته‌اند و به صورت زینتی ساخته شده بودند.

تاریخچه گردنبند

اولین کشف جواهرات

در گذشته الماس ها محبوب نبودند تا اینکه مردم یاد گرفتند که چگونه آنها را تراش دهند تا درخشندگی خود را نشان دهند، که در حدود سال ۱۳۰۰ در اروپا کشف شد. بسیاری از جواهراتی مانند زنجیر و گردنبند مردانه و زنانه که امروزه هنوز ساخته می شوند، در ابتدا به عنوان اشیاء کاربردی مورد استفاده مردم قرار میگرفتند.

اولین کشف جواهرات مربوط به ۲۵۰۰۰ سال پیش است. این گردنبند ساده از استخوان ماهی در غاری در موناکو پیدا شد. این گردنبند چه معنایی داشت؟ برای رئیس روستا بود یا یک جادوگر؟ شاید یک شاهزاده خانم آن را به عنوان جایزه ای که شوهرش به خاطر داشتن فرزند پسر به او داده است، پوشیده است. ما ممکن است هرگز دلیل واقعی ساخت این هدیه را ندانیم، اما می توانیم از تخیل خود استفاده کنیم و سعی کنیم طرز فکر مردم آن روزها را درک کنیم.

تاریخچه گردنبند در ایران

تاریخچه استفاده از زیور‌آلات در ایران به طور کلی به دو بخش قبل و بعد از اسـلام بر میگردد. با بررسی تاریخ زیورالات در ایران به این نتیجه می رسیم که بدلیجات ایرانی به مرور زمان تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار گرفته و سبک آن تا حدود زیادی عوض شده است. در زمان باستان، معنا و مفهوم زیورالات ایرانی نسبت به غرب بسیار مرتبط تر بوده، اما با این حال سلیقه مردم به سمت زیورالات غربی شکل گرفت و دچار تغییرات اساسی شد. استفاده از جواهرات و زیورالات در ایران به حداقل ۲ هزار سال قبل از مسیح باز میگردد که شامل تاج و تخت، شمشیرها و حتی سپرهای جنگی بودند.

تاریخچه زیورآلات در جهان

اولین گردنبندها عمدتاً از مواد آلی مانند استخوان، پر، دندان و صدف ساخته می شدند. نمونه‌هایی از آن‌ها در کوه‌های آلپ در حدود ۴۲۰۰ تا ۳۴۰۰ قبل از میلاد یافت شد. گردنبندهای اولیه با فلـز پیچ خورده ساخته شدند که مردم باستان در ایرلند و اسکاتلند بین ۱۸۰۰ تا ۱۵۰۰ قبل از میلاد از آن ها استفاده می‌کردند. در سال ۱۴۵۰ پس از میلاد، گردنبندها چندان محبوب نبودند. امروزه گردنبندها را برای ترویج ایدئولوژی‌هایی می‌پوشیم که مردم به آن علاقه دارند یا برای اینکه احساس زیبایی کنیم؛ در حالی که در گذشته برای اهدافی مثل جشن، مراسم های مذهبی و تدفین از زیورالات استفاده میشد. در برخی از جوامع قرن چهاردهم تا اوایل قرن هفدهم، گردنبندهایی با سنگ‌های قیمتی و طلای حجیم نشانه‌ای از اعتبار، قدرت و ثروت بودند. در نهایت گردنبندها جایگزین سنجاق ها شدند، جواهراتی که در قرون وسطی استفاده می شد.

مواد مورد استفاده در بدلیجات

مروارید، طلا و الماس از جمله موادی بودند که در ساخت زیورالات استفاده می شد که البته الماس گران ترین نماد ثروت، زرق و برق و اعتبار در طول تاریخ بوده است. مرواریدها در دوران رنسانس و اوایل قرن هجدهم انتخابی محبوب در میان زنان رومی بودند. یکی از مبتکران اولیه گردنبندهای مروارید در انگلستان، ملکه الیزابت اول بود. اگرچه مروارید همیشه در کمد لباس هر کسی وجود نداشت، اما همیشه برای زنان و عروس های خوش پوش مورد استفاده قرار می گرفت. حتی مردان در فرهنگ باستان، مروارید به گردن خود می بستند. امروزه انواع بیشتری از فـلزات را خواهید دید که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید، به عنوان مثال نقره استرلینگ یا استیل ضد زنگ از جمله فلـزاتی هست که در ساخت بدلیجات استفاده میشود و مورد توجه آقایان یا خانم ها قرار گرفته است.

گردنبند در فرهنگ های آفریقایی و آسیایی

اگرچه تاریخ جواهرات و بدلیجات به فرهنگ های غربی مربوط می شود، اما همچنان در مورد فرهنگ های آسیایی و آفریقایی نیز صدق می کند. گردنبندهای نقره با مهره‌های ساخته شده از سکه‌های مرجانی، کهربا یا نقره به عنوان «حساب پس‌انداز» برای تجارت یا زمانی که نیاز به پرداخت وجود داشت، در نظر گرفته می‌شد. زنان ثروتمند گردنبندهای نقره و سکه دار زیادی را به عنوان نمادی از ثروت می پوشیدند، به ویژه در هنگام مراسم خواستگاری و ازدواجشان.

در هند رایج بود که خانم‌ها جواهرات طلا می‌خریدند اما از آن استفاده نمی‌کردند مگر اینکه روز عروسیشان بود. اغلب اوقات این ثروت تنها چیزی بود که زنان در برخی کشورها به آن دسترسی داشتند و بار دیگر نشانگر ثروت و اعتبار خانواده در فرهنگ های مشابه بود.

به طور خلاصه، گردنبندها در طول سال ها مدام آمده اند و رفته اند، همواره سال هایی مد شدند و در برخی دوره ها کمتر مورد توجه قرار میگیرفتند. اما امروزه می توانید به راحتی گزینه های زیادی در انتخاب زیورالات و جنس آن و حتی نوع طلای مورد نیاز، داشته باشید. مهم نیست که آیا شما به تاریخچه های معاصر یا قدیمی علاقه دارید، با کمی جستجو در بازار بی انتهای زیورالات می توانید چیزی را پیدا کنید که با آن، از دوستان یا عزیزانتان قدردانی کنید. همیشه هدف ما در هدیه دادن، یافتن چیزی است که گیرنده آن را برای سال‌های آینده به یادمان نگه می‌دارد.

منبع: بدلیجات کالای تک

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها