تاریخچه صافی مو در ایران | از دوره قاجار تا کراتین و بوتاکس مو

تاریخچه صافی مو در ایران

از دیرباز که زنان آرزوی داشتن موهایی صاف و بدون وز را داشتند ، از روش های مختلفی برای صاف کردن موهای خود استفاده می کردند، در واقع تاریخچه صافی مو به زمان باستان برمی گردد، زمانی که زنان مـصری از صفحات آهن مسطح برای این منظور استفاده می کردند، در ایران نیز زنان از گذشته تا کنون روش های مختلفی را برای صاف کردن موهای خود به کار می بستند. زنان قاجاری که به موهای خود بسیار اهمیت می دادند و بلند و خوش حالت بودن موها یکی از مهمترین آیتم های زیبایی برای آنها محسوب می شد، در هر حمام از حنا و روغن های مخصوص برای این منظور بهره می بردند.

یکی از روش هایی که در گذشته برای صاف کردن موها استفاده می شد استفاده از مخلوط عسل و آب بود که آن به مدت نیم ساعت روی موها قرار داده و سپس آبکشی می کردند، استفاده از انواع روغن های درمانی مانند زیتون و نارگیل و آرگان نیز از دیگر روش های مورد استفاده بوده است. از دیگر روش های طبیعی که خاصیت درمانی ضد شوره را نیز داشته است، مخلوط دو قاشق سرکه سیب در یک فنجان آب بوده که این محلول را پس از شستشوی موها در آخرین مرحله استفاده می کردند و به مرور زمان شاهد صاف و نرم شدن موها بودند.

تاریخچه صافی مو

صافی مو در دوران معاصر

در دوران معاصر روش های جالبی برای صاف کردن موها استفاده شده است که بعضا مضر نیز بوده اند، تاریخچه صافی مو را که بررسی می کنیم به صاف کردن مو به وسیله ی اتو می رسیم که روشی نامناسب برای این منظور بوده است، شاید جالب باشد که بدانید قبل از اختراع اتو مو، زنان موها را به وسیله اتوی لباس صاف می کردند و اگرچه نتیجه ای شگفت انگیز داشت اما به بافت مو آسیب میرساند، بعدها وسیله ای تخصصی به عنوان اتو مو به بازار عرضه شد که همان کار را انجام می داد.

در دهه هشتا شمسی ماده ای به نام گلت به بازار آمد و محبوبیت زیادی بین زنان و مردان پیدا کرد، استفاده از سشوار نیز از دم دستی ترین راه های صافی موقت مو محسوب میشد، کراتینه و ریباندینگ ازدیگر راههای صافی دائم مو هستند که هر شخصی بنا بر سلیقه ی خود یکی از این روش های دائمی را انتخاب می کند، امروزه افرادی با موهای فر یا کسانی که موهایی وز دارند تمایل زیادی به صاف کردن دائمی موها دارند که هر شخص باید با توجه به جنس و کیفیت موی خود روش مناسبی با آسیب کمتر را انتخاب کند.

جدیدترین روش های صافی مو

صاف کردن مو با دستگاه نانو که به آن یونش حرارتی نیز گفته می شود، در کنار روش های کراتینه کردن و ریباندینگ از جدیدترین راههای صاف نمودن موها محسوب می شود، تاریخچه صافی مو شامل روشهای متعددی برای این امر می شود که بعضی از آنها جالب و عجیب و بعضی مضر و تعدادی از آنها حالتی تقویتی داشته اند، روش نانو توسط دستگاه مخصوص ، کراتینه با مواد تقویتی بدون ایجاد تغییر در ساختار مو و ریباندینگ با استفاده مواد شیمیایی انجام می گیرد .

کراتینه مو

جالب است بدانید در بافت مو به خودی خود کراتین وجود دارد که این ماده با سشوارکشی های زیاد و استفاده از رنگ موهای قوی و شیمیایی به مرور در موها از بین رفته و نتیجه آن موهایی وز و بد حالت خواهد بود، تاریخچه صافی مو مملو از روش های مضر و مفید برای این امر است که بهترین و بدون آسیب ترین آنها همان طور که پیش تر گفته شد استفاده از روغن های درمانی خاص است اما این امر مداومت و زمان طولانی تری نسبت به روش های امروزی می طلبد.

خرید کراتین مو و کراتینه کردن موها نیز نوع خاصی از این روش است که موهای سوخته را احیا و سپس صاف خواهد کرد، البته اگر موهای شما حالتی بسیار فر یا مجعد داشته باشد احتمالا کراتینه ب طور کامل منجر به صاف شدن موهای شما نخواهد بود و بهتر است از روش هایی چون نانو استفاده کنید، نکته مهم این است در صورتی که موهای شما آسیب دیدگی شدید داشته باشد بهتر است پس از کراتینه از رنگ برای موها استفاده نکنید، در غیر این صورت ده روز پس از کراتینه نمودن می توانید موهایتان را رنگ نمایید، پس از کراتینه بهتر است از شامپوهای بدون نمک استفاده کنید.

کراتینه کردن مو

بوتاکس مو

همان طور که از نام بوتاکس مو پیداست این روش درست مانند بوتاکس صورت عمل میکند ، در تاریخچه صافی مو روش های مختلف از شیمیایی تا طبیعی وجود دارند اما شاید یکی از جالبترین آنها همین بوتاکس باشد موها نیز به مرور مانند پوست دچار فرسودگی و پیری میشوند و حالت خود را از دست می دهند، از طریق بوتاکس مو می توان شکاف ها و آسیب های ساقه موها کاست و به اصطاح موها را دوباره جوان کرد ، این روش نسبت به کراتینه کردن موها آسیب و ضرر کمتری نیز به دنبال دارد.

درواقع خرید بوتاکس مو یک شیوه صافی و درمانی چند جانبه است، بدین صورت که موخوره و کم پشتی و وزی و بدحالتی موها را درمان کرده و جلوه ای کاملا شاداب به موهایتان می بخشد. در این روش ابتدا موها را شسته و خشک نموده و سپس ماده مخصوص را از ریشه تا نوک به موهای فرد آغشته میکنند و پس از طی زمانی حدود ۴۵ دقیقه موها با یک شامپو که حتما باید عاری از سولفات باشد شسته میشود، به طور کلی بوتاکس روی موها تا مدت زمان شش ماه ماندگار خواهد بود و البته که ماندگاری آن به نحوه مراقبت شما نیز برمی گردد ، که شامل استفاده از شامپوهای بدون سولفات و کاهش بکار بردن از رنگ مو و سشوار می شود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها