صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

ارز‌های دیجیتال یکی از پدیده‌های نوظهور عصر اطلاعات و دیجیتال به شمار می‌آیند که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی امروزی را دچار تحول کرده‌اند. ارز‌های دیجیتال در بستر‌های اینترنتی و بین‌المللی معتبر و قابل تبادل هستند و به واسطه کاربرد گسترده مورد استقبال فراوان واقع شده‌اند. به همین دلیل مقوله‌هایی مانند صرافی ارز دیجیتال مطرح می‌شوند.

استقبال گسترده و پیشرفت تصاعدی در زمینه ارز‌های دیجیتال باعث شده تا فضای رقابتی شدیدی در این زمینه به وجود بیاید. انواع ارز‌های مختلف به عنوان ارز‌های دیجیتال رایج معرفی و مطرح شدند. این امر تنوع محسوسی را بستر‌های معاملاتی اینترنتی و دیجیتالی ایجاد نمود.

 

انواع مختلف ارزهای دیجیتال

در حال حاضر تعجبی ندارد اگر ببینیم که انواع ارز‌ها با نام‌های متفاوت در حساب‌های افراد و کاربران آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تبعا هر کدام از انواع ارز‌های دیجیتال در مقایسه با یکدیگر ارزش و اعتبار خودشان را دارند. در این که ارزش و اعتبار ارز‌ها و رمز ارز‌های مختلف دیجیتالی، در مقایسه با یکدیگر تفاوت‌ها و بعضا اختلاف‌های قابل توجهی دارند، تردیدی نیست. در وجود اختلاف ارزش و قیمت‌های متفاوت رمز ارز‌ها دلایل ریز و درشت زیادی دخیل است که در اینجا به بررسی آن‌ها و چرایی اختلاف قیمت‌ها کاری نداریم.

 

صرافی ارز دیجیتال

چیزی که بر اثر ایجاد اختلاف قیمت ارز‌های دیجیتال رخ می‌دهد و بسیار به چشم می‌آید، تمایل و بعضا نیاز کاربران به تبادل ارز‌ها است. شاید بعضا برای شما هم به عنوان کاربر و دارنده یک ارز دیجیتال پیش آمده باشد که تصمیم به تبادل رمز ارز خود با نوعی رمز دیگر گرفته باشید. در چنین شرایطی شما می‌بایست به صرافی ارز دیجیتال رجوع کنید. صرافی ارز دیجیتال، بستری برای تبادل ارز‌های مختلف و تبدیل (change) آن‌ها به یکدیگر است. در واقع یک صرافی ارز دیجیتال به مانند صرافی‌های پول‌های رایج در دنیای واقعی، معادل‌سازی و تبدیل دو ارز مختلف با ارزش‌های متفاوت را در دنیای مجازی ارز‌های دیجیتال انجام می‌دهد.

 

صرافی‌ها نه تنها بسترهای کاربردی در بحث تبادلات و ارزهای دیجیتالی به شمار می‌روند، بلکه یکی از پایگاه‌های پر مراجعه برای کاربران رمز ارزها محسوب می‌شوند. روزانه هزاران نفر به دلایل گوناگون اقدام به تبادل رمز ارزهای خود با انواع دیگر می‌کنند. از این رو صرافی‌ها می‌توانند پاتوق پر ترافیکی برای کاربران و دارندگان ارزهای دیجیتال باشند. دلایل زیادی برای ترغیب کاربران نسبت به تبادل و چینج ارزهایشان وجود دارد؛ نظیر:

  • سرمایه گذاری

  • خرید و فروش و کسب سود

انواع متعدد صرافی‌ ارز دیجیتال

همانطور که می‌دانید صرافی‌ها بستر پر ترددی برای کاربران ارزهای دیجیتال می‌باشد. بنابراین دور از انتظار نیست که دائما تعداد قابل توجهی از اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان کاربران، خریداران، فروشندگان و دارندگان رمز ارزهای دیجیتالی با ورود به این صرافی‌ها اقدام به تراکنش و فعالیت تبادلی کنند. با هر بار فعالیت و تبادل مراجعان، مبلغی به عنوان کارمزد برای صاحبان صرافی واریز می‌شود که در تعداد بالای مراجعات درآمدی را نصیب آنها خواهد نمود.

درآمد زایی صرافی‌های ارز دیجیتال برای صاحبان و گردانندگان آنها موجب شده تا تعداد این صرافی‌ها در بستر‌ اینترنت افزایش یابد. افزایش تنوع و تعدد موجب ایجاد اختلاف در کیفیت خدمات و اعتبار صرافی‌ها می‌شود. بنابراین به منظور انجام‌ تبادلات به شکل مطمئن و رضایت بخش لازم است تا صرافی‌های معتبر و معروف را بشناسید.

انواع ایرانی صرافی ارز دیجیتال

رمز ارزهای دیجیتال اعتباری بین المللی دارند. صرافی‌های این ارزها در سراسر دنیا وجود دارند و فعالیت می‌کنند. برای کاربران ایرانی ارزهای دیجیتال صرافی‌های داخلی می‌توانند گزینه مناسب‌تری نسبت به انواع خارجی باشند. در ادامه به معرفی و بررسی دو نمونه معتبر از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی خواهیم پرداخت.

صرافی بیـت پین

شاید مهمترین امتیاز برتری برای یک صرافی ارز دیجیتال، پشتیبانی آن از انواع ارزهای رایج و ایجاد امکان تبادلات ارزهای بیشتر باشد. صرافی بیت پین یک پلتفرم صرافی ارز دیجیتال ایرانی محسوب می‌شود که در این زمینه به خوبی عمل کرده است. این برنامه از عمده ارزهای شناخته شده و پر تقاضا از جمله شت کوین‌ها پشتیبانی می‌کند. از دیگر مزایای این صرافی داخلی و پرکاربر می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پاسخگویی و پشتیبانی ۲۴ ساعته

  • بدون تعطیلی فعالیت

  • قابلیت سرویس‌دهی به سیستم‌ عامل IOS

  • تفکیک کاربران

  • اعمال طرح‌های تشویقی برای تبادلات بیشتر

  • امکان کاربری پیشرفته و در عین حال آسان

  • سطح امنیت و سرعت پردازش تراکنش‌ بالا

در معرفی کلی و بررسی جزییات متوجه می‌شوید که بیــت پین دارای معدود معایبی نیز هست. برای مثال بعضا ممکن است در شرایطی مثل برداشت پول و استخراج ارز از حساب تاخیر داشته باشد. با این اوصاف می‌توان‌ گفت با این که مدت زمان زیادی از مطرح شدن و فعالیت صرافی داخلی بیـت پین نگذشته است، توانسته عملکرد خوبی داشته باشد و بازخوردهای مثبتی دریافت کند؛ همانطور که مزایای آن به مراتب بیشتر از معایبش است و پیوسته در حال توسعه و رفع نقص‌ها می‌باشد.

 

صرافی کیف پول من

صرافی کیف پول من از جمله صرافی‌های داخلی فعال در حوزه رمز ارزهای دیجیتال است. این صرافی در بین صرافی‌های داخلی شناخته شده‌ و نه چندان تخصصی قرار می‌گیرد که مخاطبان عام زیادی دارد. اما چه چیزی سبب جنبه عمومی و پرکاربرد این صرافی شده است؟ این صرافی حساب کاربری در داخل کشور دارد. از این رو یک مزیت قابل توجه دارد که در مواقع و شرایط تحریم، نگرانی‌های کاربران را بابت برداشت ارزهایشان کاهش می‌دهد.

تقریبا همه ارزهای دیجیتال رایج و پر مشتری در حیطه اقلام مورد پشتیبانی کیف پول من قرار می‌گیرند. این پلتفرم صرافی بیش از ۱۰۰۰ مورد ارز رایج و شناخته شده نظیر قیمت بیت کوین، اتریوم و شت کوین‌ها را پشتیبانی می‌کند. همچنین رابط کاربری آسانی که برای این پلتفرم طراحی و اجرا شده است، امکان استفاده از آن را راحت کرده است و برای کسانی که تجربه کمی در زمینه خرید و فروش ارز دیجیتال دارند، یک گزینه پیشنهادی مطلوب محسوب می‌شود. به تمام مزیت‌های معرفی شده کیف پول من اضافه کنید که این صرافی بطور ۲۴ ساعته، با سرعت پردازش تراکنش بالا و با ایجاد امنیت مورد اعتماد به تمامی کاربران حقیقی و حقوقی خدمات رسانی و پاسخگویی می‌کند.

معایب کیف پول من

در یک بررسی و تحلیل سالم و سودمند می‌بایست تمام وجوه مثبت و منفی یک مقوله بیان شوند. بنابراین در کنار مزایای صرافی کیف پول من، معایب انگشت شمار آن را نیز بازگو می‌کنیم تا برای افرادی که قصد تحقیق و شناسایی این صرافی را دارند، مفید و موثر واقع شود. همانطور که پیش‌تر اشاره شد کیف پول من یک صرافی پیشرفته و فوق تخصصی به حساب نمی‌آید و امکانات در آن با محدودیت‌هایی مواجه است. شما در این پلتفرم صرفا می‌توانید ثبت سفارش خرید یا فروش کنید چراکه فاقد الگوریتم‌ها و برنامه نویسی هوشمند مربوط به محاسبه و تنظیم خودکار خرید و فروش بر اساس سود و زیان می‌باشد.

ناگفته نماند که پلتفرم این صرافی فعلا فقط سیستم عامل اندروید را پشتیبانی می‌کند و امکان استفاده از آن با سایر سیستم عامل‌ها توسط یوزرها فراهم نیست.

جمع‌بندی

همه انواع صرافی‌ ارز دیجیتال یک وجه اشتراک دارند که محور اصلی فعالیت آنهاست. همه این صرافی‌ها به منظور تبادل و ارزهای دیجیتال در یک بستر امن ایجاد شده‌اند. با این وجود تفاوت‌ها و تمایزهایی در آنها دیده می‌شود که نوع خدمات، دسترسی‌ها و کیفیت در ارائه امکاناتشان، آنها را تعیین می‌کند. در نهایت انتخاب با شماست که کدام صرافی ارز دیجیتال را بسته به معیارها و نیازهایتان برای انجام تبادلات رمز ارزی خود انتخاب می‌کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها