متداول ترین عملکرد کنترل کننده پی ال سی

انواع مختلفی از PLC وجود دارد که از نظر تعداد و نوع ورودی/خروجی ، محفظه و بسته بندی آنها و همچنین قابلیت آنها برای تعامل با سایر PLC ها و سیستم های اسکادا متفاوت است. خصوصیات PLC ، توانایی آنها را برای کار در محیط های صنعتی خشن به روش هایی که در برابر دما و لرزش بالا مقاومت می کنند و در مقابل نویز الکتریکی مصون هستند ، تعیین می کند. نام دیگر اچ ام آی زیمنس ، صفحه نمایش زیمنس بوده و به طور معمول ، برای کاربرد های اتوماسیون صنعتی و غیره استفاده می شود. جهت خرید پی ال سی زیمنس و کارت حافظه زیمنس ، می توانید به گروه صنعتی عرش مراجعه نمایید. متداول ترین عملکرد کنترل کننده پی ال سی ، شبیه به یک رله الکترومکانیکی است. به طور خاص ، یک PLC مجموعه‌ ای از ورودی‌ های مجزا را دریافت می‌ کند و بررسی می‌ کند که آیا وضعیت ورودی روشن یا خاموش است. این عملیات بر اساس یک “چرخه اسکن” است که ورودی های PLC را می خواند ، منطق قابل برنامه ریزی را اجرا می کند و خروجی های آن را می نویسد.

پی ال سی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

یک PLC از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است ؛

  • منبع تغذیه ؛ اجزای مختلف یک PLC را با ولتاژ DC تغذیه می کند. برای این منظور ، منبع تغذیه ولتاژ AC خط کاربر (به عنوان مثال ۱۲۰ ولت) را به ولتاژ DC کمتر (مثلاً ۲۴ ولت) تبدیل می کند.

  • پردازنده ؛ این قطعه ، یک دستگاه محکم و سخت است که عملکرد های کنترل صنعتی را در یک محیط تولیدی (مانند خط تولید ، ماشین ابزار ، دستگاه روباتیک) و همچنین سایر عملکردهای کنترل فرآیند را اجرا می کند.

  • ورودی/خروجی (I/O) ؛ یک PLC از ماژول های ورودی و خروجی مختلفی تشکیل شده است. ماژول های ورودی وضعیت سیگنال های ورودی را از منابع مختلف مانند دکمه های فشاری ، سوئیچ ها و سنسورهای مختلف تشخیص می دهند.

  • ماژول‌ ها و پروتکل‌ های ارتباطی ؛ ماژول‌ های ارتباطی PLC انتقال داده‌های دیجیتال را بین PLC و سایر دستگاه‌ های سایت صنعتی تسهیل می‌ کنند. برای فعال کردن این انتقال ، ماژول های ارتباطی یک یا چند پروتکل ، از جمله پروتکل های سیمی و بی سیم را پیاده سازی می کنند.

برنامه نویسی PLC

در منطق نردبان و نمودار ، منطق PLC ها را می توان به زبان های مختلف از جمله زبان های برنامه نویسی بصری سطح بالا ، برنامه ریزی کرد. یکی از محبوب‌ ترین زبان‌ های برنامه‌ نویسی بصری برای منطق و پیکربندی کنترل پی ال سی ، Ladder Logic است که در نمودار نردبانی (LD) منعکس می‌ شود. مزیت اصلی Ladder Logic این است که یک رابط بصری ارائه می دهد که به طور قابل توجهی منحنی یادگیری برنامه نویسی PLC را کاهش می دهد. علاوه بر این ، منطق نردبان و نمودار های نردبانی مانند مدارهای رله الکتریکی ، ساختاری دارند که درک و استفاده از آنها را برای مهندسان الکترومکانیک و مهندسین صنایع بسیار آسان می کند. به همین ترتیب ، آشنایی با عملگرهای بیـت و منطق بولی ، درک و استفاده از منطق نردبانی را تسهیل می کند. از دیدگاه برنامه نویسی ، Ladder Logic عملیات منطقی را با استفاده از نماد نمادین بیان می کند. سایر زبان‌های محبوب عبارتند از نمودارهای توابع متوالی (SFC) ، نمودار بلوک تابع (FBD) ، متن ساختاریافته (ST) و فهرست دستورالعمل (IL) می باشد.

 

کاربرد های پی ال سی زیمنس چیست؟

مهندسان صنایع ، باید فرآیند ارزیابی دستگاه های مختلف را برای انتخاب بهترین دستگاه برای وظایف خود طی کنند. برای این منظور ، آنها باید الزامات سیستم خود و برنامه ای که در آن PLC استفاده می شود را بررسی کنند. به همین ترتیب ، اطلاعات و الزامات مربوط به ظرفیت ورودی/خروجی PLC باید جمع آوری شود ؛ در حالی که نوع خروجی های هدف باید روشن شود. برای مثال ، الزامات الکتریکی ماژول‌ های ورودی/خروجی (از جمله ولتاژ دستگاه ورودی) ، ولتاژ دستگاه خروجی و جریان باید مستند باشد. همچنین تشخیص اینکه آیا PLC باید از عملیات ویژه و عملکرد های پیشرفته فراتر از منطق ساده گسسته (روشن/خاموش) پشتیبانی کند یا خیر ، مهم است. برای تعیین نیازهای CPU ، درک سرعت فرآیند صنعتی یا ماشینی که باید کنترل شود ، مهم است که شامل شناسایی سریعترین اقدام مورد نیاز و همچنین بحرانی بودن زمان و زمان پاسخگویی عملیات مختلف است.

فرآیند انتخاب PLC چگونه است؟

در نهایت ، معیارهای غیرفنی نیز وجود دارد که تصمیم انتخاب را تعیین می کند ، از جمله هزینه دستگاه و کیفیت خدمات تکمیلی ارائه شده مانند آموزش و پشتیبانی پس از فروش. معیارهای مختلفی باید با اهمیت مرتبط آنها برای برنامه مورد نظر سنجیده شود. این امر باعث انتخاب محصولات با ماژول های مناسب ، ویژگی های قابلیت برنامه ریزی ارزش افزوده ، رابط های اپراتور و هزینه ها می شود. به طور کلی ، پی ال سی های زیمنس ، یکی از محبوب ترین دستگاه های مورد استفاده در برنامه های کاربردی کنترل صنعتی هستند. همچنین انتظار می رود که آنها در قلب کنترل صنعتی در عصر انقلاب صنعتی چهارم باقی بمانند. با این حال ، برنامه های کاربردی در حال ظهور ، ابزاری را برای هدایت عملیات PLC ها به روش های هوشمند و مبتنی بر داده فراهم می کند. به طور خاص ، عملکرد PLC ها نه تنها توسط حسگرها و دستگاه های فیزیکی سایبری ، بلکه توسط تجزیه و تحلیل داده ها در فضای ابری هدایت می شود.

گروه صنعتی عرش تامین کننده اقلام اتوماسیون صنعتی 
تلفن تماس: ۰۲۱۳۳۹۳۹۴۷۵ – ۰۲۱۳۳۹۳۹۴۷۸ -۰۹۱۲۲۰۹۴۱۷۷
ایمیل : Arsh02Group@Gmail.Com

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها