تاریخچه هوشمند سازی ساختمان

امروزه یکی از مطالب ترند در حوزه ی ساختمانی، هوشمندسازی ساختمان است. اما امروز می خواهیم با هم به بررسی تاریخچه هوشمند سازی ساختمان بپردازیم. اگر بخواهیم به طور دقیق درباره‌ی تاریخچه‌ هوشمند سازی صحبت کنیم، باید به اوایل قرن بیستم برگردیم.

مقدمه ای بر تاریخچه‌ی هوشمندسازی ساختمان

زمانی که مردم به فکر تغییر سبک زندگی خود افتادند و ماشین‌هایی ساختند تا کارهای روزمره و تکراری آنها را برایشان انجام دهد. به عنوان مثال کارخانه ها شروع به ساخت ماشین لباسشویی ویخچال و جاروبرقی و… کردند. با ورود این ماشین آلات به خانه ها مردم طعم و مزه راحت زندگی کردن را چشیدند. همینطور متوجه شدند که زندگی برایشان بسیار راحت تر از قبل شده.

همین موضوع باعث شد مردم به فکر آوردن این تکنولوژی‌های جدید به خانه و محل کارشان بیافتند. اگرچه ورود این دستگاه‌ها به خانه‌ها به معنی هوشمند شدن خانه‌ها نمی‌باشد. ولی نقطه‌ی عطفی در پیدایش هوشمند سازی ساختمان است.

در ابتدا خانه های هوشمند به عنوان اتوماسیون خانگی شناخته می‌شدند. کم کم در سال ۲۰۱۰ حس گرها و کنترلرها وارد ساختمان‌ها شدند و مردم با مفهوم جدیدی از هوشمند سازی آشنا شدند.

اگر بخواهیم شما را با تاریخچه هوشمند سازی ساختمان‌ها آشنا کنیم باید در ابتدا نگاهی گذرا به سه نسل از تجهیزات خانه هوشمند داشته باشیم.

نسل اول

در نسل اول هوشمند سازی، یک سری مانیتورهایی به عنوان آیفون‌های تصویری به بازار عرضه شدند. در پشت این آیفونها چندین رله مختلف وجود داشت. به وسیله‌ی رله‌ها می‌توانستید روشنایی را کنترل کنید و چراغ‌ها خاموش و روشن می‎ شدند.

در این نسل از هوشمند سازی یک سیستم مرکزی وجود داشت و همه چیز همان بود و اگر اتفاقی برای آن می افتاد، کل خانه با مشکل مواجه می‌شد.

نسل دوم تاریخچه هوشمندسازی ساختمان

 

نسل دوم هوشمندسازی ساختمان-اورویبو

 

نسل دوم را می‌توان نسل سیستم‌های هوشمند سازی ماژولار و سیمی نامید که تحولی در صنعت هوشمند سازی ساختمان ایجاد کردند.

شرکت های مختلف مانند TIS، اشنایدر، اورویبو، برکر و … وارد بازار ایران شدند. تفاوت آنها با نسل اول در این است که قطعات از هم جا شده و به صورت مستقل از هم کار می کنند. اگر اتفاقی برای قطعه ای بیافتد، دیگر تجهیزات به کار خود ادامه می‌دهند. به عنوان مثال اگر کلید خراب می‌شد، توسط موبایل میشد چراغ ها را کنترل کرد. اگر موبایل کار نکند، توسط رله میتوان چراغ ها را کنترل نمود.

در این نسل تجهیزات توسط سیم با یک دیگر ارتباط برقرار می‌کنند و نیاز به یک تابلو برق بزرگ میباشد. در این نسل مصرف سیم و لوله برق زیاد می‌باشد، در نتیجه هزینه دستمزد برقکار و هزینه کلی زیاد تر از حالت سنتی می‌باشد.

 

نسل سوم از تاریخچه هوشمندسازی ساختمان

در ادامه تاریخچه هوشمندسازی ساختمان، وارد نسل سوم می شویم. هوشمند سازی در نسل جدید بر روی بستر سنتی هم قابل اجرا میباشد. در این سیستم سیم کشی و لوله گذاری به حداقل رسیده و هزینه ی سیم کشی بسیار پایین آمده است.

در این نسل دیگر نیازی به تابلو نمی‌باشد. بنابرین هزینه ی کمتری را برای هوشمند سازی نسبت به نسل های قبلی متقبل می‌شوید. تکنولوژی زیگ بی وارد این سیستم شده و همچنین کیفیت کلیدها نیز بسیار بالاتر رفته است.

در طی سالهای ۱۹۳۰ به بعد توجه به سمت تکنولوژی اتوماسیون خانگی معطوف شد .

اما تا سال ۱۹۹۶ این ایده به واقعیت تبدیل نشد و در حد یک فکر و ایده باقی ماند. بعد از این سالها کم کم استفاده از تکنولوژی رونق گرفت و دسترسی مردم به استفاده از این دست تکنولوژیها بیشتر از قبل شد.

بطور کلی می‌توان گفت، تکنولوژی وایرلس و بدون سیم کشی در اوایل سال ۲۰۰۰ وارد بازار شد و انقلاب خانه ی هوشمند توسط ریموت کنترل ها آغاز شد .

گرچه در ابتدای کار این ریموت کنترل ها بسیار ساده و ابتدایی بوده اند ،اما آغازگر راه استفاده از دستگاههای مختلف بیسیم برای کنترل دیوایس های مختلف در خانه بودند.

اگر بخواهیم به ورود تکنولوژی هوشمند سازی ساختمان به ایران اشاره کنیم ،باید بگوییم که هوشمند سازی ساختمان، به صورت حرفه ای از سالهای ۱۳۸۰  به بعد وارد ایران شد.

شرکت های بزرگ در این حوزه وارد ایران شدند و خدمات پس از فروش برای این سیستم راه اندازی شد. تا قبل از این سالها هوشمند سازی ساختمانها به صورت موردی و در برخی از مناطق مرفه نشین و لوکس و با هزینه های بسیار زیاد انجام میشد.

کم کم و به مرور زمان و با ورود تکنولوژی به زندگی انسانها، ارزان شدن تکنولوژی، شما به راحتی و بدون کوچک ترین زیر ساختی میتوانید ساختمان محل زندگی و کار خود را با حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار در حد روشنایی و سرمایش و گرمایش به سیستم هوشمند سازی مجهز کنید. امروزه تکنولوژی خانه ی هوشمند بسیار مقرون به صرفه تر از گذشته میباشد .

خانه هوشمند در نسل جدید در ایران

 

خانه هوشمند در نسل جدید در ایران

همانطور که در بالا به آن اشاره شد در گذشته مجهز کردن خانه به تکنولوژی هوشمند بسیار گران بود و مختص قشر خاصی از جامعه و خانه های لوکس می شد. در حالیکه امروزه تکنولوژی در همه ی ابعاد زندگی وارد شده و بسیار ارزانتر از گذشته می باشد. همه ی افراد به راحتی می توانند خانه و یا حتی محل کار خود را به این سیستم تجهیز کرده و از قابلیت های خانه ی هوشمند بهره مند شوند. همچنین از راحتی و آسودگی که تکنولوژی به همراه خود دارد بهره برده  و تجربه ی زندگی لوکس و راحت را داشته باشند.

یکی از مواردی که در هوشمند سازی ساختمانها بایستی بدان توجه کرد مصرف بهینه ی انرژی می باشد. همین مورد باعث شده تا مردم بیشتر به این سمت و سو رفته و به فکر هوشمند سازی بیفتند.

در گذشته مصرف انرژی بسیار بالا بوده و هدررفت انرژی نیز بسیار بالا بوده است، ولی به تدریج و با گذشت زمان و با ورود تکنولوژی و مبحث هوشمند سازی هدررفت انرژی بسیار کمتر از گذشته شده است.

با توجه به رشد و استقبال گسترده ی مردم از تکنولوژی هوشمند سازی، شرکت های بسیار زیادی وارد بازار شدند و محصولات مختلفی را در زمینه هوشمند سازی ارائه کردند.

با توجه به حجم درخواست های زیادی که وجود داشته، خدمات پس از فروش شرکت ها نیز گسترده تر از همیشه بوده است و نیازی به نگرانی درباره ی مشکل و یا خرابی های احتمالی به حداقل رسیده است.

به این دلیل که تمام شرکت هایی که در این حوزه وارد عمل شده اند در زمینه ی خدمات پس از فروش نیز بسیار قوی ظاهر شده اند.

با توجه به مطالبی که در مقاله تاریخچه هوشمندسازی ساختمان بدان اشاره کردیم شرکت گوزن زرد در کنار شماست تا بهترین مشاوره را در زمینه ی هوشمند سازی ساختمان به شما عزیزان ارائه کند.

شرکت هوشمندسازی ساختمان گوزن زرد با توجه به فعالیت های خود طی سالهای اخیر در زمینه ی هوشمند سازی و همکاری با مطرح ترین برندهای موجود در بازار به راحتی میتواند در این مسیر به شما مشاوره دهد ،تا بهترین انتخاب و مقرون به صرفه ترین انتخاب خود را در زمینه ی هوشمند سازی ساختمان خود داشته باشید.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
mohammad vahdat

بسیار عالی و مفید