تشخیص زعفران اصل با آب سرد ساده و موثق‌ترین روش ممکن

تشخیص زعفران اصل با آب سرد یک روش ساده اما کاربردی است، برای کسانی که دوست دارند خودشان از اصالت زعفران‌ها مطمئن شوند. غالبا افرادی که چنین ادویه‌های گرانی را در غذاهای خود استفاده می‌کنند به دنبال خواص بی‌شمار آن‌ها هستند. زعفران‌های تقلبی چیزی جز رنگ شیمیایی نیستند لذا هیچ خاصیت و فایده‌ای ندارند.

انواع زعفران

از گل گیاه زعفران، می‌توان انواع زعفران‌ها را به دست آورد. در واقع پس از برداشت گل­ها، کلاله‌های آن­ها از سایر قسمت‌های گل جدا می‌شوند. بسته به نحوه جدا شدن خامه از کلاله‌های قرمز، انواع مختلفی از زعفران به دست می‌آیند. زعفران خوشه‌ای، هلی، سرگل و نگین از جمله مهم‌ترین فراورده‌ها می‌باشند.  همان‌طور که گفته شد از درصد خامه یا سفیدی زعفران کاسته می‌شود تا زعفرانی قرمز، خالص و گران‌بها تولید گردد.

زمانی که در بازار کمی گشت‌وگذار کنید احتمالا خواهید دید که زعفران‌ها با  نام­ها و بسته بندی‌های مختلف به فروش می‌رسند. مثلاً زعفران قائنات، مشهد، گناباد، تربت حیدریه، بهرامن، زعفران سحرخیز و غیره. تنوع نوع زعفران، سطح کیفی و نوع بسته بندی برندهای مختلف باعث می‌شود تا قیمت زعفران در بازار متفاوت باشد. به عنوان مثال زعفران یک مثقالی برادران حسینی از انواع با کیفیت و پرفروش زعفران های این فروشگاه بوده است که با بسته بندی مناسب مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است.

قدرت رنگ دهی زعفران

کیفیت زعفران تا حد زیادی به کیفیت رنگ دهی آن بستگی دارد. به همین علت این ویژگی برای خریداران بسیار مهم است. حداکثر قدرت رنگ دهی زعفران پس از خشک شدن کامل آن خواهد بود. البته با گذشت زمان از رنگ دهی آن کاسته می‌شود. بنابراین زعفران امسال عطر و رنگ بیشتری نسبت به نمونه­های قدیمی دارد.

شیوه‌ی تشخیص زعفران اصل با آب سرد

روش‌های متعددی برای تشخیص اصل یا فیک بودن زعفران‌های موجود در بازار وجود دارد. یکی از این شیوه‌ها استفاده از آب سرد می‌باشد. پس از آن که چند رشته زعفران را در آب سرد ریختید به نحوه‌ی رنگ دهی آن‌ها توجه نمایید. زعفران اصل زمانی که در آب ریخته می‌شود بلافاصله رنگ پس نمی‌دهد. اگر این اتفاق افتاد به این معنی است که زعفران رنگ کاذب دارد.

زعفران یک مثقالی برادران حسینی

زعفران اصل آرام آرام ردی طلایی از خود به جای می‌گذارد. به شکلی که یک فنجان آب پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کاملا رنگی می‌شود. رشته‌های زعفران رنگ درخشانی ندارند. لذا نمونه‌هایی که براق به نظر می‌رسند احتمالا فیک می‌باشند. ضمن این که رنگ رشته‌های زعفران پس از رنگ دهی تغییر نمی‌کند. در حالی که نمونه‌های تقلبی سفید می‌شوند.

تشخیص سریع‌تر زعفران با آب سرد

اگر وقت ندارید که به مدت حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید بهتر است که از این روش استفاده نمایید. یک رشته زعفران را تنها برای چند دقیقه در آب سرد بگذارید. سپس آن را بردارید و بین انگشتان خود قرار دهید. اگر مالیدن انگشتان شما به هم، باعث پودر شدن رشته‌ی زعفران شد احتمالا محصول مورد نظرتان تقلبی و فاقد کیفیت می‌باشد.

متأسفانه در برخی از نمونه‌های بازاری زعفران‌های اصل و تقلبی با هم آمیخته شده‌اند. لذا از بخش‌های مختلف بسته بندی‌های زعفران نمونه بردارید تا از یکدست بودن محصول مطمئن شوید. زعفران اصل در ابتدا آب را زرد یا نارنجی می‌کند و به مرور رنگ آب را به قرمز تیره تغییر می­دهد.

مضرات استفاده از زعفران تقلبی

بسته به این که زعفران­های تقلبی حاوی چه نوع ناخالصی‌هایی می‌باشند عوارض جانبی آن‌ها نیز متغیر خواهد بود. البته مصرف مقادیر کم این نوع از زعفران‌ها مشکل آفرین نیست اما در دراز مدت می‌توانند عوارضی داشته باشند. مسمومیت و بروز واکنش‌های آلرژیک از مهم‌ترین عارضه‌ها هستند. سبک زندگی ناسالم و استفاده از محصولات تقلبی به مرور افراد را مستعد بیماری‌های خطرناک‌تری همچون سرطان نیز می­کند.

جمع بندی

یک فنجان آب، برای تشخیص زعفران اصل با آب سرد کفایت می‌کند تا شما بتوانید از مضرات مالی و جسمانی استفاده از زعفران تقلبی در امان بمانید. مقایسه‌ی رنگ و بوی زعفران‌های مختلف نیز کمک بزرگی به شما در امر تشخیص می­کند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها