بهترین جاذبه های گردشگری همدان از نگاه وب سایت گردشی تاپ

روستای صخره ای، برج های تاریخی، مجسمه های باستانی و آرامگاه شاعران معاصر جزو جاذبه هایی هستند که در شهر همدان می‌توانید مشاهده کنید. بسیاری از افراد از وجود این مکان ها بی اطلاع هستند و جاذبه های این شهر را محدود به غار علیصدر می‌دانند. در این مقاله ما را همراهی کنید تا شما را با آن دسته از جاذبه های گردشگری همدان که احتمالا آنها را نمی‌شناسید آشنا کنیم.

مجسمه شیر سنگی

یکی از خاص ترین جاذبه های گردشگری همدان است که عده زیادی از افراد از وجود آن بی خبر هستند. متاسفانه عدم رسیدگی به وضعیت مجسمه شیر سنگی باعث شده که چهره این مجسمه بر اثر عوامل طبیعی دگرگون شود و امروزه کمتر شباهتی به شیر داشته باشد. با این حال باید بدانید که همچنان بازدید از آن ارزش بالایی دارد. ارزش دیدن مجسمه شیر سنگی زمانی بیشتر می‌شود که بدانید در آینده ای نزدیک شاید دیگر اثری از آن در خیابان های همدان نباشد.

مجسمه شیر سنگی در دوران اسکندر مقدونی ساخته شده و بر اساس نظرات باستان شناسان، اسکندر آن را برای یادبود یکی از مهمترین سرداران خود ساخته است. پس از آنکه این سردار جان خود را در راه مبارزه از دست داد، اسکندر دستور داد تا در دو طرف مقبره او این مجسمه را قرار دهند تا همه مردم ایران بدانند که چه شخصیت مهمی در این مکان دفن شده است. راستی مجسمه شیر سنگی با قدمت بیشتر از ۲۰۰۰ سال، یکی از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری همدان شناخته می‌شود.

روستای ورکانه

روستای ورکانه با تمام روستاهای کشور که تا امروز دیده‌اید متفاوت است. این منطقه بخاطر قدمت ۴۰۰ ساله و معماری خاص خود، بیشتر از سایر جاذبه های گردشگری همدان مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. در واقع باید بدانید که تمام خانه ها و دیوارهای این روستا از سنگ ساخته شده است و همین موضوع باعث شده که لقب روستای صخره ای را به خود اختصاص دهد. نکته جالب تر اینجاست که کوچه ها نیز سنگ فرش شده اند و جایی را نمی‌توانید پیدا کنید که سنگی نباشد.

معماری خانه های روستای ورکانه با آن چیزی که در روستاهای دیگر دیده‌اید متفاوت است. خانه های روستای ورکانه معمولا دو طبقه هستند و طبقه دوم دارای بالکن است. وجود پنجره های کوچک در اتاق های طبقه دوم نیز جذابیت خاص خود را دارد. البته باید بگوییم که روستای ورکانه طبیعت بکر و بی نظیری نیز دارد که در محبوبیت این روستا چندان بی تاثیر نبوده است. وجود باغات و کوه هایی که روستا را احاطه کرده‌اند، از جمله مهمترین شاخصه های طبیعت منطقه هستند.

روستای ورکانه جزو بهترین جاذبه های گردشگری همدان است و در تمام طول سال، به ویژه در ایام نوروز جمعیت زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. باید بدانید که بازدید از تمام بخش های این روستا می‌تواند یک روز از برنامه سفر شما را خود اختصاص دهد.

برج قربان

در میان کوچه ها و خیابان های شهر همدان برجی به نام قربان آرام گرفته است که بازدید از آن می‌تواند جذاب باشد. برج قربان که یکی از جاذبه های گردشگری همدان است که از دید بسیاری از گردشگران مخفی مانده است و افراد کمی از وجود آن باخبر هستند. جایی که امروزه برج قربان در آن قرار گرفته است، در گذشته میزبان یک مدرسه و یک کتابخانه تاریخی نیز بوده است؛ اما امروزه هیچ اثری از آنها نیست و به صورت کامل از بین رفته‌اند.

در واقع باید بگوییم که برج قربان تنها عضوی است که از آن مجموعه تاریخی باقی مانده و همین موضوع به ارزش آن افزوده است. درباره تاریخ دقیق ساخت برج آجری قربان همچنان اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد؛ اما محققان تاریخ ساخت آن را مربوط به قرن هفتم یا هشتم هجری قمری می‌دانند. در سالهای گذشته در این مکان سنگ قبری کشف شد که تاریخ روی آن مهر تایید را بر این پیشبینی زد.

برج قربان به صورت ۱۲ ضلعی طراحی شده است که طول هر یک از آنها تقریبا ۲ متر است. همچنین باید بدانید که ارتفاع این اضلاع تقریبا ۶ متر است و یک گنبد مخروطی شکل بر روی آنها قرار گرفته است. برج قربان جزو خاص ترین جاذبه های گردشگری همدان است و پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از آن را از دست ندهید.

دشت میشان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری همدان که ارزش زیادی برای دیدن دارد و احتمالا از آن بی خبر هستید، دشت میشان است. این دشت در نقطه ای میان کوهستان الوند قرار گرفته است و در فصل تابستان می‌تواند گزینه بسیار جذابی برای بازدید باشد. طبیعت فوق العاده این منطقه بیشتر از هر چیزی دیگری در محبوبیت این دشت تاثیرگذار بوده و هیچکس نمی‌تواند منکر زیبایی دشت میشان شود.

دشت میشان تقریبا ۲۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است و کوهستان های اطراف سبب شده‌اند که آب و هوای آن در طول تابستان بسیار معتدل باشد. مساحت این دشت بیشتر از ۱۰۰۰۰ متر مربع است و در خود جاذبه های زیادی را جا داده است. در یک کلام باید بگوییم که اگر برای بازدید از جاذبه های گردشگری همدان به این شهر سفر کرده‌اید و به دنبال یک طبیعت بکر برای کمپینگ یک روزه می‌گردید، میشان جزو بهترین گزینه ها است.

جذابیت دشت میشان وقتی در ذهن شما بیشتر می‌شود که بدانید یکی از زیباترین روستاهای همدان که گنجنامه نام دارد، در نزدیکی این دشت قرار گرفته است و می‌توانید برای دیدن آن نیز برنامه ریزی کنید.

کاروانسرای تاج آباد

در ادامه معرفی بهترین جاذبه های گردشگری همدان وقت آن رسیده که شما را با یکی از زیباترین کاروانسراهای کشور آشنا کنیم. کاروانسرای تاج آباد که با طراحی مدور و دایره ای خود زبانزد خاص و عام شده است، در روستایی به همین نام قرار گرفته و گردشگران زیادی را برای بازدید ترغیب می‌کند. این بنا در سال ۱۳۷۶ در لیست آثار ملی و در سال ۱۴۰۰ در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

کاروانسرای تاج آباد در سال گذشته مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در این زمان تقریبا ۲۰۰ میلیون تومان خرج شد. خوشبختانه این کاروانسرا امروزه در شرایط بسیار عالی قرار دارد و می‌توانید از آن دیدن کنید. در نظر داشته باشید که در این کاروانسرا ۲۶ حجره وجود دارد که همه آنها رو به روی یک حوض آب زیبا قرار گرفته اند. دیدن این مکان می‌تواند یکی از بهترین تجربه های شما در بازدید از جاذبه های گردشگری همدان باشد.

کلام آخر

آن دسته از جاذبه های گردشگری همدان که افراد کمتری از وجود آنها باخبر هستند را در این مقاله به شما معرفی کردیم. امیدواریم که این جاذبه ها نظر شما را جلب کرده باشند و در سفر بعدی خود به این شهر از آنها دیدن کنید.

منبع مقاله: منبع این مقاله وب سایت https://gardeshitop.com است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها