تاریخچه نواربهداشتی

آیا تا به حال یه تاریخچه نوار بهداشتی فکر کرده اید؟ که چطور امروز از این نوار ها استفاده می کنیم و در طول زمان دچار چه تغییراتی شده است.

از همان آغاز بشریت، زنان مجبور بودند با دوره‌های قاعدگی دست و پنجه نرم کنند. البته گفته می‌شود در دوران تاریکی، زنان به ندرت پریود را تجربه می‌کردند، زیرا در بیشتر عمر خود باردار بودند و در سنین جوانی می‌مردند. تکان دهنده است نه؟

نوار بهداشتی هایی که امروز ما به شکل مدرن می بینیم هرگز در گذشته به این شکل نبوده و به دفعات دچار تغییرات شده. علت این تغییرات هم چالش هایی بوده که با آن مواجه می شدند. اما امروزه چه در سطح دنیا و چه در سطح ایران ما نوار هایی با کیفیت و راحتی بسیار بالا داریم همچون نوار بهداشتی پنبه ریز و یا نوار های شرکت هایی چون آلویز.

در طول تاریخ و حتی در برخی از فرهنگ‌های مدرن، پریود شدن با یک تابو همراه بوده و هر ماه همه زنان این موضوع را تجربه می‌کردند و همچنان هم این تابو در برخی جوامع وجود دارد. هموراه به زنان گفته شده که درباره این موضوع صحبت نکنند و  آشکارا درباره‌اش بحث نکنند.

در گذشته انتخاب‌های مربوط به محصولات پریودی بسیار کم و محدود بوده و زنان مجبور بودند از هر آنچه در دسترس بود استفاده کنند.

در این مطلب قصد داریم نگاهی به چرخه قاعدگی و چگونگی تکامل محصولات پریودی در طول تاریخ داشته باشیم.

 

چرخه قاعدگی چیست؟

چرخه قاعدگی ماهانه، مجموعه‌ای از تغییرات طبیعی در بدن زنان است که در نهایت فرد را برای بارداری آماده می‌کند. چرخه قاعدگی یک چرخه هورمونی است و می‌تواند بدن زنان را تحت تاثیر قرار دهد. بیولوژی چرخه قاعدگی در عین سادگی بسیار پیچیده و واقعاً شگفت‌انگیز است.

در هر ماه، تخمدان‌ها، برای لقاح تخمک‌گذاری می‌کنند، اگر تخمک بارور نشود، پوشش داخلی رحم که از خون و بافت تشکیل شده، می‌ریزد و از دهانه رحم و واژن خارج و دوره قاعدگی آغاز می‌شود. به طور متوسط ​​پریود بین سه تا پنج روز طول می‌کشد، اما گاهی اوقات می‌تواند تا هفت روز هم ادامه داشته باشد.

 

سیر تکاملی محصولات قاعدگی

 

 

نواربهداشتی در یونـان باستان

هنگامی که نیاز بود تا خون دوران پریود به گونه‌ای مدیریت و جمع‌آوری شود در یـونان باستان، زنان از پارچه‌های دست‌ساز استفاده می‌کردند. جالب است بدانید، حتی ادعاهایی وجود دارد که نشان می‌دهد زنان یـونانی از چوب سبک برای ساخت وسیله‌ای مانند تامپون استفاده می‌کردند.

آن‌ها تکه‌هایی از پارچه را دور شاخه‌های چوبی می‌پیچیدند تا یک وسیله جاذب بسازند و بتواند خون را جذب کند. (این وسیله در یونـان باستان به عنوان «موتو» شناخته می‌شد) این وسیله به اندازه‌ای کوچک بود که بتوانند آن را داخل واژن خود قرار دهند. با این حال، بعضی از مورخان استدلال می‌کنند که این روش ممکن است به‌عنوان نوعی روش برای پیشگیری از بارداری استفاده شده باشد و نه وسیله‌ای برای دوران پریود.

 

نوار بهداشتی در اروپای قرن هفدهم

قاعدگی یک موضوع تابو در میان مردان و زنان بود و زنان درباره این موضوع به صورت آشکار صحبت نمی‌کردند.

زنان در اروپای قرن هفدهم از پدهای خانگی که از مواد طبیعی ساخته شده بود برای مدیریت خون پریود استفاده می‌کردند مواد طبیعی مانند:

  • الیاف پنبه
  • ابریشم روغنی که شستن آن راحت‌تر بود.
  • چوب
  • پارچه پشمی
  • کتان

عصر بهداشت

دستمال قابل شستشو

در اواخر قرن نوزدهم (۱۸۷۹) این موضوع که زنان به مدت چهار تا هشت روز همان لباسی که به دلیل خون پریود آلوده شده را بپوشند، منزجر کننده و غیر بهداشتی تلقی شد. در همین دوران بود که نگرانی پزشکان برای عفونت‌های ناشی از شرایط غیربهداشتی افزایش یافت. بنابراین، کمربند بهداشتی هوزیر ساخته شد. این کمربند به پدهای پارچه‌ای قابل شستشو متصل می‌شد. این محصول از اواخر دهه ۱۸۰۰ تا ۱۹۲۰ برای اکثر زنان محصولی محبوب برای دوران پریود بودند.

اسفنج دریایی

تبلیغات اسفنج های دریایی، اگرچه اعتقاد بر این است که اسفنج های دریایی برای قرن ها توسط زنان باستان استفاده می شده است، اما در اواخر قرن نوزدهم به طور جداگانه به عنوان جایگزینی برای پارچه های شستشوی بدبو که در آن زمان استفاده می شد، فروخته می شد.

اسفنج های دریایی در شبکه های سیمی قرار می گیرند تا ورود و خروج را تسهیل کنند.

آنها به راحتی تمیز می شوند و پس از ۵ تا ۱۰ دقیقه آب جوش بدون نیاز به تمیز کردن زیاد پوشک می توان آنها را دوباره استفاده کرد.

 

اولین نوار بهداشتی یکبار مصرف

اولین نوار بهداشتی یکبار مصرف تلاش پرستاران در طول جنگ جهانی اول برای یافتن راه‌های جدیدی برای جلوگیری از خونریزی در میدان جنگ بود. اولین نوار بهداشتی که توسط پرستاران فرانسوی در بیمارستان ها یافت شد از باند خمیر چوب (معروف به سلولوکتون) ساخته شد. باندها آنقدر جذاب و ارزان هستند که به جای شستن و استفاده مجدد دور انداخته می شوند.

در سال ۱۸۹۶، جانسون به این موضوع پرداخت و نسخه خود را ایجاد کرد، حوله لیستر: حوله بهداشتی برای زنان، که همراه با کمربند لیستر، که نوار بهداشتی به آن متصل بود، استفاده می‌شد.

با این حال، تبلیغات نامناسب تشخیص داده شد و زنان احساس راحتی نکردند که محصول را در فروشگاه ها درخواست کنند و محصول شکست خورد. نوار بهداشتی هنوز در فروشگاه برای خرید خانم ها موجود بود، اما بسیار گران بود و اکثر خانم ها نوع قابل شستشو را انتخاب می کردند.

 

جام قاعدگی

فنجان های قاعدگی را وارد واژن می کردند و خون قاعدگی در طول روز جمع آوری می شد. فنجان ها خالی می شوند، شسته می شوند و دوباره وارد واژن می شوند.

اولین فنجان قاعدگی “مدرن” که مانند فنجان امروزی استفاده می شود در سال ۱۹۳۷ اختراع شد. اولین فنجان ثبت اختراع از لاستیک لاتکس ساخته شده بود تا به زنان اجازه دهد لباس های تنگ و راحت بپوشند. هیچ قاب یا لوله ای نشان داده نشده است با این حال، در طول جنگ جهانی دوم (جنگ جهانی دوم)، کمبود لاستیک لاتکس، شرکت‌های تولیدی را مجبور به تعطیلی کرد.

فنجان های قاعدگی در اواخر دهه ۶۰ بازگشتند، اما در انظار عمومی دیده نشدند و مبهم شدند.

 

پد چسب

تبلیغات در اوایل دهه ۱۹۷۰ پیشرفتی در زمینه پدهای یکبار مصرف ایجاد شد. یک نوار چسب در پایین بالش ها قرار داده شده بود و به راحتی روی لباس زیر می لغزید و زمانی که آماده دور انداختن بودید آن را جدا کرد. جعبه های معطر نیز در همان زمان منتشر شد. زنان به سرعت گزینه جدید بدون کمربند را ترجیح دادند و در دهه ۱۹۸۰ کمربندها تقریباً به طور کامل از کار افتادند.

 

پد ژل

طراحی پدهای ژل در سال ۱۹۹۰، معرفی ژل جاذب نوآورانه ادغام شده در نوارهای بهداشتی، پیشرفت بزرگی هم در راحتی و هم در بهداشت بود. همچنین به عنوان جایگزینی برای تامپون با هدف کاهش تعداد موارد سندرم شوک سمی (TSS) در بین زنان به بازار عرضه می شود که در دهه ۱۹۸۰ در نتیجه استفاده از تامپون به اوج خود رسید. درج با جذب بالا.

 

 

درک مدرن از مشکلات قاعدگی

طیف محصولات قاعدگی که امروزه در فروشگاه های زنانه موجود است، گسترده است. پدهای یکبار مصرف بسیار نازک و مجزا هستند. تامپون ها در اندازه های مختلف هستند و به طور کلی ایمن تر و کاربر پسندتر هستند. کاپ قاعدگی با طراحی جدید مبتنی بر سیلیکون بازگشته است که گفته می شود راحت تر و کاربر پسندتر است.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها