تاریخچه پمپ آب در ایران

در رابطه با تاریخچه پمپ آب در ایران گفته های زیادی وجود دارد که اولین پمپ آب ایران مربوط به چه سالی است؟ پمپ های آب از ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد در بین النـهرین وجود داشته اند و پمپ‌های اولیه با چرخ‌های آب و ناودان ساخته می‌شدند که از حیوانات برای تامین انرژی برای حرکت چرخ‌ها استفاده می‌شد. پمپ های مدرن شامل پمپ گریز از مرکز، پمپ جریان محوری، پمپ جت و پمپ الکترومغناطیسی هستند.

بین النهرینی ها مسئول اولین پمپ در حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد بودند. آنها از یک اهرم چوبی در کنار بانک آب استفاده کردند که یک طرف آن وزنه تعادل و در طرف دیگر یک سطل قرار داشت. هنگامی که تیر به پایین فشار داده شد، وزنه تعادل سطل را به سمت بالا می آورد و در یک فرورفتگی خالی میشد.

پمپ قدرتی

تاریخچه اولین استفاده از پمپ آب در ایران و سایر کشورها به پمپ های قدرتی بر می گردد؛ این وسیله دارای یک سیلندر بود که از یک پیستون در بالا برای استفاده از خلاء برای کشیدن آب از طریق دریچه ها استفاده می کرد. این وسیله توسط Ctesibus اسکندریه مـصر اختراع شد و پمپ های دستی در این نوع قرار می گیرند.

پمپ گریز از مرکز و پمپ Savery

پمپ گریز از مرکز دارای یک موتور محرک است که با عملکرد داخلی مکش ایجاد می کند تا آب را بکشد. در اواخر دهه ۱۶۰۰ توسط دنیس پاپین اختراع شد و در سال ۱۶۹۸، تومـاس اوری پمپی را اختراع کرد که با بخار کار می کرد تا خلاء ایجاد کرده و آب را بکشد.

جان گوین اولین پتنت پمپ گریز از مرکز خود را در سال ۱۸۵۱ ثبت کرد. پمپ های اولیه او در درجه اول برای زهکشی زمین مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه بسیاری از آنها را می توان در موزه ها مشاهده کرد. آنها معمولاً با موتورهای بخار Gwynnes کار می کردند و در پایان قرن نوزدهم، Gwynne پمپ‌هایی در اندازه‌های مختلف برای پوشش تمام کاربردهای صنعتی، از پمپ‌های الکتریکی کوچک گرفته تا پمپ‌هایی با سرعت ۱۰۰۰ تن در دقیقه تولید می‌کرد. شرکت او همچنین شروع به تولید پمپ های علمی کرده بود و در دهه ۱۹۳۰ آنها تقریباً ۱۰۰۰ مدل مختلف تولید کرده بودند.

پمپ های جریان محوری و جت

از دهه ۱۹۴۰، پمپ های جریان محوری به عنوان کمپرسور در موتورهای جت مورد استفاده قرار گرفتند. پمپ های جت در چاه هایی با عمق بیش از ۲۰۰ فوت استفاده می شوند.

پمپ های الکترومغناطیسی

پمپ های الکترومغناطیسی برای حرکت مایعات رسانا استفاده می شوند و می توانند دماهای بسیار بالا را تحمل کنند. این نوع پمپ در راکتورهای هسته ای مورد استفاده قرار می گیرند.

پمپ آب خانگی چیست؟

یک پمپ آب خانگی به سادگی یک سیستم معمولی است که فشار آب را در خانه شما افزایش می دهد. اینها سیستم های پمپاژ کوچک و مدرنی هستند که یک روزه آسان نصب می شوند و هر بار که نیاز به آب داشته باشید بهترین کمک برای شما خواهند بود. تاریخچه پمپ آب در ایران از نوع خانگی نیز قدمت زیادی دارد.

بسیاری از ما فشار آب در خانه های خود را یک امر بدیهی می دانیم. ما فرض می کنیم که وقتی شیر آب را باز می کنیم فشار قوی با جریان کامل آب دریافت می کنیم؛ اما این در هر خانه ای صدق نخواهد کرد و اگر خانه شما از فشار کم آب رنج می برد، قطعاً تفاوت را متوجه خواهید شد. فشار کم آب به معنای سرعت جریان کمتر در هر شیر آب است و بر مدت زمان انجام هر کاری که مربوط به آب است تأثیر می گذارد. در چنین شرایطی باید به فکر نصب یک پمپ تقویت کننده آب خانگی باشید.

برخی از مشکلاتی که ممکن است برای حل آنها به پمپ آب لازم نیاز داشته باشید عبارتند از:

پر کردن وان بیش از حد طول می کشد؛ سرعت جریان پایین به این معنی است که پر کردن یک وان معمولی می تواند پنج تا ده دقیقه یا بیشتر طول بکشد. این معضل بر دمای آب نیز تأثیر می گذارد، زیرا تا زمانی که وان پر شود، آب تقریبا سرد شده است. علاوه براین، بدون فشار دوش چه کسی می تواند به راحتی دوش بگیرد؟ بنابراین، تاریخچه پمپ آب در ایران از نظر استفاده به سالهای دور بر می گردد.

بدون فشار آب، نتایج خوبی در شستن لباس ها نیز به دست نمی آید و ماشین های لباسشویی برای انجام کار خود باید از آب پر شوند. سرعت جریان پایین می تواند به این معنی باشد که بارگیری بیشتر طول می کشد یا اینکه ماشین لباسشویی حتی کار تمیز کردن و آبکشی لباس را به خوبی انجام نمی دهد.

یک پمپ تقویت کننده آب خانگی از بروز این مشکلات جلوگیری خواهد کرد و نصب یک دستگاه باعث می شود خطوط آب شما به شدت تحت فشار قرار گیرند و منبع ثابتی از آب پرفشار را برای شما فراهم می کند. بوستر پمپ های خانگی بسته به کاربرد شما در مدل ها و سایزهای مختلفی تولید می شوند.

تفاوت بین موتور برق و پمپ آب چیست؟

موتورها و پمپ‌ها منابع با ارزشی از قدرت برای بسیاری از مشاغل هستند. اگرچه هر دو به طور گسترده برای اهداف مختلف در زمینه مهندسی استفاده می شوند، اما عملکردهای بسیار متمایزی دارند.

اما موتور برق چیست؟ تعریف اصلی موتور برق این است که وسیله ای برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی خواهد بود که می تواند برای حرکت استفاده شود. جریان برق ورودی وانرژی مکانیکی خروجی است. در هر صورت، تاریخچه پمپ آب در ایران هم نوع برقی و هم مکانیکی قدمت زیادی دارد.

در حالی که یک موتور به خودی خود مکانیزم محرکی است که می تواند برای تامین انرژی دستگاه دیگری مورد استفاده قرار گیرد، پمپ یک دستگاه مکانیکی خواهد بود که برای عملکرد به مکانیزم محرکی نیاز دارد. موتورها از انرژی الکتریکی برای تولید انرژی مکانیکی استفاده می کنند، در حالی که پمپ ها از انرژی مکانیکی برای انجام کار استفاده می کنند.

وظیفه اصلی پمپ انتقال یک سیال یا گاز از یک مکان به مکان دیگر است. پمپ ها از مکش برای ایجاد فشار استفاده می کنند و ماده را در داخل شیلنگ یا خط لوله مجبور می کنند تا از موقعیتی با ارتفاع پایین به موقعیتی با ارتفاع بالاتر برود. همچنین می توان از آنها برای استخراج نفت از مخازن یا برداشت آب از چاه ها استفاده کرد. از آنجایی که پمپ ها طیف گسترده ای از کاربردهای ممکن را دارند، در اندازه ها و شکل های مختلفی تولید می شوند.

مکش و فشار داخل پمپ توسط حرکت چرخشی شفت ایجاد می شود که برای حرکت به نوعی انرژی ورودی نیاز دارد. پمپ ها را می توان از طریق تعدادی از وسایل مکانیکی از جمله عملکرد دستی کار کرد و پمپ های امروزی معمولاً از انرژی مکانیکی ایجاد شده توسط موتورها استفاده می کنند.

پمپ سرکولاتور چیست؟

پمپ سیرکولاتور آب که عموما به منظور تامین آب گرم استفاده می شوند، برای صرفه جویی در مصرف آب بسیار قدرتمند هستند و سالانه ۱۰۰۰ گالن به ازای هر نفر صرفه جویی می کنند. بدون این پمپ‌ها، شما معمولاً باید شیر خود را برای مدتی روشن بگذارید و منتظر بمانید تا آب گرم از طریق لوله‌ها به شیر خروجی راه پیدا کند؛ این بدان معناست که مقدار زیادی آب خنک قابل استفاده مستقیماً به سمت فاضلاب می رود! پمپ‌های سیرکولاتور آب گرم را در لوله‌های اطراف ساختمان جابه‌جا می‌کنند تا سریع‌تر آماده استفاده شود و نیاز به راه‌اندازی شیر را محدود می‌کند و در نتیجه باعث صرفه‌جویی زیادی در آب، زمان و هزینه خواهد شد.

نتیجه گیری

تاریخچه پمپ آب در ایران را می توان از جهات مختلفی بررسی کرد که همه آنها تقریبا یک نتیجه مشترک دارند؛ پمپ های آب کار انسان را برای کارهای روزمره بسیار راحت تر خواهند کرد. در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید با کارشناسان وب سایت ما در ارتباط باشید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها