مختصری درباره الکساندر گراهام بل، سازنده و مخترع تلفن

همه ما شاید زمانی که نام الکساندر گراهام بل را می شنویم، به این موضوع فکر می کنیم که او مخترع و ابدا کننده تلفن است!

اما باید بدانید که این مخترع بزرگ علاوه بر ساخت تلفن، دست آوردهای بی نظیر دیگری نیز داشته. ما می توانیم آن را به عنوان یک مخترع واقعی یا به عباراتی دیگر یک مبتکر و نوآور عصر زمانه خود او بشناسیم. در حالیکه، در آن زمان  اختراعات آن تاثیر به سزایی در زندگی امروزه ما داشته است.

برای شروع کار بگذارید تا اینگونه بگوییم، آقای الکساندر گراهام بل که در سال های ۱۸۴۷ تا ۱۹۲۲ میلادی زندگی کرد، یکی از بزرگ ترین مخترعان آن زمان شناخته شده و علاوه بر ساخت تلفن، در پروژه های عظیم دیگری مانند ساخت قایق های باله دار هیدروفویل ، ساخت نسخه های بهتر گرامافون، توسعه پروازهای اولیه کانادایی ، آماده سازی زمینه مخابرات نوری و حتی در زمینه هوانوردی نیز فعالیت کرده است.

این مخترع بزرگ به عنوان یک ابداع کننده واقعی، بیش از ۱۸ اختراع مختلف در زمینه های گوناگون را به ثبت رسانده و حتی می توان بزرگترین دستاورد این فرد را تاسیس کمپانی مخابراتی بزرگ AT&T دانست ، که هم اکنون نیز در آمریکا به عنوان یک شرکت عرضه خدمات مخابراتی فعال است. این کمپانی در آن زمان به نام خود آقای بل تحت عنوان شرکت بل شناخته میشد.

یکی از زیباترین سخنان این مخترع بزرگ که در تاریخ ثبت شده است، این است که: “مخترع به دنیا می نگرد و از چیزها آن طور که هستند راضی نیست. او می خواهد هر چه را که می بیند بهبود بخشد، می خواهد به دنیا سود برساند. او توسط یک ایده تسخیر شده است. روح اختراع او را تسخیر می کند و او هموراه به دنبال تحقق اختراع است”.

اما بیایید تا در ادامه این فرد بزرگ و مخترع معروف را بهتر بشناسیم.زندگی این فرد را به صورت خلاصه از کودکی تا بزرگسالی دنبال کنیم و از برخی دست آوردها و الهامات این سازنده برتر قرن هجدهم و نوزدهم آگاهی به عمل بیاوریم.

دوران زندگی الکساندر گراهام بل

جالب است بدانید، فردی که خودش یک دستگاه تولید صدا ساخت و موفق شد تا صدا را از طریق سیم منتقل کند، مادر و همسری ناشنوا داشت، البته که گفته می شود خود الکساندر نیز در دوران کودکی قدرت شنوایی خود را از دست داد و مقداری کم شنوا و حتی ناشنوا شد، از همین جهت، از آنجایی که پدر او معام آموزش فن بیان بود و صحبت کردن با اشاره و حتی فن سخنوری (لب خوانی) را به ناشنوایان آموزش میداد، خود گراهام بل نیز در این زمینه فعالیت کرد.

الکساندر گراهام بل توانست در ابتدای کودکی خود فن پیانو زدن را نیز از مادرش فرا گیرد، در حالی که مادر ناشنوای او یک پیانیست ماهر بود، خود الکساندر نیز این هنر را کاملا فراگرفت.

الکساندر بل که در اسکاتلند زندگی می کرد، در دوره دبیرستان ، به دلیل کم شنوا شدن و از جمله مشکلات خانوادگی دیگر مدرسه را رها کرد و از همان سنین کودکی در کنار پدر ، پدر بزرگ و حتی برادر خود به آموزش فن سخنوری به ناشنوایان مشغول شد.

در اصل، فن سخنوری در آن زمان بر این اساس بود که آنها بتوانند به ناشنوایان آموزش دهند تا کلمات مختلف را بیان کنند و حرکات لب های دیگران را بخوانند تا کلمات مورد نظر آن ها را تشخیص دهند.

این زمینه علمی برای فن بیان و سخنوری، در اصل یکی از دلایل اصلی ترقی گراهام بل شد، الکساندر از همان دوران نوجوانی به ایجاد و تشخیص صداهای مختلف ، صداهای صامت و حروف صدا دار علاقه زیادی نشان داد و انقدر در این زمینه پیشرفت کرد که می توانست گفتارهای مختلف را در سه زبان اسکاتلندی، لاتین و حتی سانسکریت رمزگشایی کند و آن ها را بدون تلفظ اشتباه، بازخوانی میکرد.

پس از مدتی ، خانواده بل تصمیم به مهاجرت گرفتند و از اسکاتلند به لندن عزیمت کردند، از همین سو، الکساندر در دانشگاه لندن شروع به ادامه تحصیل کرد و در کنار کار خانوادگی خود، به آزمایش ها و اختراعاتی دیگر نیز در این زمینه روی آورد.

الکساندر در طول این مدت تلاش میکرد تا وسایلی برای تولید صدا درست کند و حتی انتقال صدا از طریق سیم برق و تلگراف را تست و آزمایش می کرد.  چه کسی فکر می کرد این تلاش ها نهایتا به گوشی های موبایل امروزی در دستان ما تبدیل شود؟

مهاجرت به کانادا در سال ۱۸۷۰ و ساخت تلفن

بعد از اینکه الکساندر گراهام بل به سن ۲۰ سالگی رسید، دو برادر کوچکتر او بر اساس بیماری سل درگذشتند و همین موضوع و برخی از دلایل دیگر باعث شد تا خانواده بل به کانادا مهاجرت کنند.

در همان سالهای ابتدایی مهاجرت، الکساندر به بوستون آمریکا نقل مکان کرد تا در مدرسه ای برای اموزش به کودکان ناشنوا مشغول به کار شود.

الکساندر گراهام بل در حالی که فن سخنوری و آموزش صحبت کردن را به ناشنوایان یاد می داد، به آزمایش روی صداها و ساخت وسایل تولید کننده صدا نیز مشغول شد. او بر روی دستگاه صوتی انسان مطالعاتی انجام می داد و پس از مدتی توانست دستگاهی را ابداع کند که به عنوان حنجره مصنوعی شناخته شد و تا چندین کلمه را بیان میکرد. از همین جا اختراعات بل در زمینه ساخت تلفن رشد کرد و او حتی توانست برای انتقال صدا یک دستگاه تلگراف اصلاح شده به نام تلگراف هارمونیک بسازد.

الکساندر و همکارش ، تـوماس واتسون در طی سالها بر روی این دستگاه و انتقال صدا توسط سیم تلگراف کار کردند و در نهایت در سال ۱۸۷۵ توانستند تا صدا را روی سیم منتقل کنند و اولین تلفن را در آن سال ساختند. البته که الکساندر گراهام بل در سال ۱۸۷۶ اولین دستگاه تلفن خود را در ایالت متحده ثبت اختراع کرد و در همان سال ها بر روی بهوبد عملکرد آن متمرکز شدند. سپس در سال ۱۸۷۷ الکساندر شرکت بل را تاسیس کرد و در همان سال نیز که در دانشگاه بوستون مشغول به تدریس فن سخنوری بود، زنی ناشنوا را برای همسری و ازدواج برگزید.

پس از سال ۱۸۷۶ و ثبت اختراع تلفن بل در ایالت متحده، دیگر مخترعان مانند الیشا گری و آنتونیو میوچی نیز که بر روی پروژه های مشابه کار میکردند، این دستاورد و ثبت اختراع را از آن خود می دانستند و همین موضوع باعث شد تا شکایت های دادگاهی این ثبت اختراع برای مدت ها ، چیزی در حدود ۲۰ سال به طول برسذ.

در حالی که هر کدام از مخترعان دیگری را مقصر می دانستند که از طرح آن ها برای ساخت تلفن استفاده شده است، اما در نهایت الکساندر گراهام بل این دعاوی دادگاهی را پیروز شد و مشخص گردید که اولین ثبت اختراع رسمی در ماه مارس سال ۱۸۷۶ توسط خود آقای بل صورت پذیرفته است.

پس از گذشت این سال ها و تاسیس شرکت بل در سال ۱۸۷۷، الکساندر گراهام بل و تومـاس واتسون تلاش کردند تا تکنولوژی تلفنی خودشان را گسترش دهند، در همین حین در سال ۱۸۷۹، شرکت بل اختراعات تومـاس ادیسون برای میکروفون کربنی را خریداری نمود و کیفیت تلفن های اختراعی خود را ارتقاء داد.

بعد از مدت ها تلاش و بهبود فناوری این حوزه، در سال ۱۹۱۵ گراهام بل و همکارش تومـاس واتسون اولین تماس بین قاره ای را بین خودشان برقرار کردند، همچنین این تکنولوژی به انگلستان نیز راه یافت و آن ها توانستند اولین تماس قاره به قاره ای، بین ایالت متحده آمریکا و انگلستان را برقرار کنند.

دیگر اختراعات و دستاوردهای الکساندر گراهام بل در طول دوران زندگی

همانطور که گفتیم، گراهام بل علاوه بر ساخت و ابداع تلفن، بر روی صدها پروژه علمی دیگر کار کرد و توانست در بسیاری از زمینه های دیگر اختراعات مختلفی را به ثبت برساند.

یکی از مهمترین و بزرگترین دستاوردهای گراهام بل ساخت دستگاهی به نام فوتوفن (Photophone) بود که در اصل مانند یک تلفن بی سیم عمل می کرد و امکان انتقال صوت از طریق پرتو نور را ممکن می ساخت. این اختراع گراهام بل بسیار قابل توجه واقع شد و پس از مرگ وی نیز از آن استفاده های متعددی به عمل آمد.

از دیگر اختراعات این مخترع بزرگ دستگاه گرافیفون بود که در اصل نسخه بهبود یافته گرامافون تلقی می شد و می توانست صدا را ضبط و پخش کند یا حتی آن را انتقال دهد.

همانطور که در ابتدا گفتیم، دیگر اختراع این شخص معروف ، قایق باله دار هیدروفویل بود که در اصل به عنوان هواپیما آبی شناخته میشد، هواپیماهایی که قابل نشتسن بر روی آب بودند و مانند یک قایق روی سطح آب حرکت می کردند و مانند یک هواپیما آبی از روی سطح آب به پرواز در می آمدند.

بل همچنین تکنیک های متعددی را برای کمک به آموزش گفتار به ناشنوایان ابداع کرد و دستگاه شنوایی سنجی آن برای مشکلات شنوایی نیز از دیگر اختراعات برتر این شخص بود.

الکساندر گراهام بل همچنین به راه اندازی مجله علمی Science کمک کرد و در سال های ۱۸۹۶ تا ۱۹۰۴ مدیر مجله نشنال جئوگرافیک بود.

مرگ و میراث گراهام بل بعد از او

الکساندر گراهام بل در سال ۱۹۲۲ بر اثر عارضه دیابت، بعد از طول عمر ۷۵ سال در کانادا درگذشت.

همچنین گفته می شود که در هنگام تشییع جنازه این مخترع بزرگ ، تمامی خطوط تلفنی آمریکای شمالی برای مدت یک دقیقه کاملا قطع شد که نشانه ای برای ادای احترام به او بود.

در حالی که امروزه بسیاری از اختراعات نوین و پیشرفته فناوری صدا و ارتباطات بی سیم از ابداعات آن شخص سرچشمه گرفته و رشد کرده اند، همچنین بسیاری از دستاوردهای او برای بهبود آموزش ناشنوایان مفید و کاربردی بوده، می توان گفت، تلفن یکی از شناخته ترین اختراعات گراهام بل است که برای همیشه شیوه ارتباطی انسان ها را با یکدیگر تغیر داد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها