نحوه نگهداری اصولی شست‌وشوی صحیح انواع ظروف چینی و شیشه‌

خرید چینی زرین ، ظروف آرکوپال و سایر ظروف چینی یا شیشه‌ای مزایای زیادی دارد که در مقاله‌های زیادی هم به آن‌ها اشاره شده است. اما از معایب خرید چینی زرین ، ظروف آرکوپال و … می‌توان به زیبایی و طراحی منحصر به فرد بیش از حد این ظروف اشاره کرد!
شاید با خودتان فکر کنید که زیبایی و طراحی منحصر به فرد جزو معایب ظروف پذیرایی و ظروف آشپزخانه به حساب نمی‌آیند. با این حال هر زیبایی دردسرهای خاص خودش را هم دارد! یکی از این دردسرها استفاده مکرر از ظروفی با زیبایی استثنائی و طراحی خاص می‌باشد.
طبیعی است که وقتی برای خرید چینی زرین و آرکوپال هزینه می‌کنید دل‌تان نمی‌خواهد آن‌ها را درون بوفه یا قفسه‌های کابینت دست‌نخورده باقی بگذارید.
استفاده مکرر از انواع ظروف چینی و شیشه‌ای می‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد لکه‌هایی بر روی آن‌ها شود. هرچند خرید چینی زرین و خرید آرکوپال اصل از تهران آفر به معنی ضد لک بودن این کالاها می‌باشد، با این حال زمان همیشه راهی را برای از بین بردن زیبایی ظاهری پیدا می‌کند!
علاوه بر مسئله زمان عوامل دیگری نیز در ایجاد لکه بر روی ظروف چینی و ظروف شیشه‌ای موثر هستند. در این مقاله علاوه بر پرداختن به عمده دلایل ایجاد لکه بر روی ظروف چینی با روش‌های برطرف کردن این لکه‌ها و جلوگیری از بروز آن‌ها نیز آشنا خواهیم شد.

خرید و نگهداری چینی زرین

دلایل ایجاد لکه بر روی ظروف چینی و ظروف شیشه‌ای

قاعدتا برای شست‌وشوی انواع ظروف نیاز به آب شهری داریم. استفاده از آب شهری به منظور شست‌وشو علاوه بر این‌که به نظافت بیش‌تر ظرف‌ها کمک می‌کند به مرور زمان باعث لک شدن آن‌ها نیز می‌شود.
وجود برخی از املاح و مواد نمکی درون آب شهری مهم‌ترین دلیل ایجاد لکه‌های سفید بر روی ظروف پس از شست‌وشو می‌باشد.
از دیگر دلایل عمده که به لکه شدن ظروف چینی و ظروف شیشه‌ای می‌انجامد می‌توان به استفاده از چاشنی‌هایی مانند رب و ادویه‌ها در غذا و همچنین نوشیدن مکرر چای و قهوه اشاره کرد.
البته این موارد به خودی خود در لک شدن ظروف تاثیری ندارند. بلکه عدم شست‌وشوی به موقع یا عدم شست‌وشوی صحیح ظروف باعث افتادن انواع لکه بر روی ظروف پذیرایی و ظروف خانه و آشپزخانه خواهد شد.

روش‌هایی برای شست‌وشوی صحیح انواع ظروف چینی و شیشه‌ای

در نظر داشته باشید که پس از خرید چینی زرین ، ظروف آرکوپال و … از تهران آفر نیاز دارید که برای شست‌وشوی صحیح و نگهداری اصولی از این ظروف نیز زمان بگذارید. در غیر این صورت با وجود کیفیت بسیار بالا این محصولات نیز با گذشت زمان زیبایی خود را از دست خواهند داد.
رعایت نکاتی که در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم برای نگهداری و شست‌وشوی انواع ظروف چینی و شیشه‌ای آشپزخانه کاربرد دارد:
•    برای شست‌وشوی ظروف چینی و شیشه‌ای روتین در نظر بگیرید: لازم است تا برای شست‌وشوی انواع ظروف پذیرایی و ظروف آشپزخانه روتینی منظم و مناسب در نظر بگیرید. نظافت ظروف چینی را همیشه با استفاده از ملایم‌ترین مواد شوینده شروع کنید. قطعات سرویس یا اقلام تکی چینی و شیشه‌ای را به وسیله آب گرم و مایع ظرفشویی شست‌وشو دهید. اگر این روش برای از بین بردن لکه کارساز نیست می‌توانید به مدت چند ساعت ظروف را در محلول آب گرم و مایع ظرفشویی بخیسانید. در صورت برطرف نشدن لکه این عمل را تکرار کنید.
•    برای شست‌وشوی ظروف چینی آماده باشید: برای شست‌وشوی هرچه بهتر و باکیفیت‌تر ظروف چینی و شیشه‌ای نیاز دارید تا پیش از اقدام به شستن کالاها نکاتی را رعایت نمایید. یکی از مهم‌ترین موارد در مورد شستن ظروف چینی و شیشه‌ای خشک کردن به موقع ظروف است. توصیه می‌کنیم که قبل از شست‌وشو یک حوله مناسب را بر روی کابینت یا کناره سینک پهن نمایید. پس از آبکشی ظروف آن‌ها را برای مدتی درون آبکش قرار داده و سپس با استفاده از این حوله خشک کنید. به این صورت از لکه شدن یا لکه شدن مجدد ظروف به دلیل خشک شدن املاح موجود در آب جلوگیری خواهید کرد.
•    ظروف چینی لکه‌دار را با استفاده از جوش‌شیرین تمیز کنید: در صورتی که روش‌های فوق برای از بین بردن لکه‌های ظروف چینی و شیشه‌ای به کارتان نیامد می‌توانید روش‌های دیگری را امتحان کنید. از بین بردن لکه با استفاده از جوش‌شیرین یکی از کارآمدترین روش‌های سنتی برطرف کردن انواع لکه می‌باشد. به منظور پاک نمودن ظروف از هر نوع لکه باید با بهر‌گیری از جوش‌شیرین و آب به نسبت ۳ به یک خمیر درست کنید. خمیر را با استفاده از دست یا اسفنج ظرفشویی بر روی ظروف پخش و سپس آبکشی نمایید. در صورت لزوم این عمل را چندین بار تکرار کنید.
•    لکه‌های ظروف چینی را به وسیله سرکه از بین ببرید: یک قاشق غذاخوری سرکه، یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و یک فنجان آب را مخلوط کنید. چینی لکه‌دار را به مدت یک ساعت درون این محلول قرار دهید. اگر تعداد ظرف‌های چینی و شیشه‌ای لکه‌شده شما زیاد می‌باشد مقدار جوش‌شیرین، سرکه و آب را به همین نسبت افزایش دهید.

از لک شدن ظروف چینی و شیشه‌ای جلوگیری کنید

برای جلوگیری از لک شدن ظروف چینی و شیشه‌ای ظرف‌ها را بلافاصله پس از استفاده بشویید. حتی به این موضوع فکر هم نکنید که یک شب ظروف کثیف را درون سینک بگذارید!
لازم است بدانید که می‌توانید برای جلوگیری از زدگی ظروف در هنگام چیدن از یک دستمال یا پارچه در بین اقلام سرویس استفاده نمایید.

روش‌هایی برای پاک کردن لکه چای و قهوه از روی ظروف چینی و شیشه‌ای

خرید چینی زرین و فنجان‌های قهوه‌خوری باکیفیت تولید شده توسط این برند امکان لکه شدن ظروف را تا حدی کاهش می‌دهد. به خصوص اگر خرید چینی زرین را از سایت‌های معتبر فروش مانند سایت تهران آفر انجام داده باشید.
با این حال همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم احتمال افتادن لکه بر روی هیچ‌کدام از ظروف چینی و شیشه‌ای غیر ممکن نیست.
مهم‌ترین موردی که در هنگام شست‌وشوی محصولاتی مانند چینی زرین و آرکوپال باید به آن توجه داشته باشید عدم استفاده از مواد سفیدکننده یا وایتکس می‌باشد. استفاده از این مواد می‌تواند به کیفیت و زیبایی ظروف آسیب جدی وارد کند.
بهترین روش برای زدودن لکه چای و قهوه از روی ظروف چینی و شیشه‌ای استفاده از محلول هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه است. در صورتی که به این محلول دسترسی ندارید می‌توانید از خمیر جوش‌شیرین نیز برای پاک کردن ظروف چینی و شیشه‌ای بهره بگیرید.
توصیه می‌کنیم که پیش از استفاده از محلول هیدروژن پراکسید نقطه کوچکی از ظرف را با استفاده از یک پنبه به این محلول آغشته کنید. در صورتی که رنگ یا طرح چینی شما دچار آسیب‌دیدگی نشد قادر خواهید بود که با خیال راحت تمامی ظروف را به این وسیله بشویید.

نحوه نگهداری از ظروف چینی و شیشه‌ای با طراحی‌های خاص و منحصر به فرد

حتما در هنگام خرید چینی زرین به تولیدات خاص این برند توجه کرده‌اید. نگهداری اصولی از ظروف چینی که در طراحی آن‌ها از طلا یا نقره استفاده می‌شود روش‌های خاصی دارد.
به طور کلی ظروف طلاکوب و نقره‌کوب نیاز به نگهداری و مراقبت بیش‌تری دارند. بهتر است که برای شست‌وشوی این دست ظروف از اسفنج‌های مخصوص و مرغوب ظرف‌شویی، پارچه‌های لطیف و مواد پاک‌کننده بسیار ملایم بهره بگیرید.
برای جدا کردن مواد غذایی چسبیده به لبه‌های طلاکوب این ظروف نیاز دارید آن را برای مدت کوتاهی درون آب بخیسانید. به این صورت طراحی‌های حاشیه ظرف در حین شست‌وشو دچار آسیب‌دیدگی نخواهد شد.

با استفاده از نکاتی که در این مقاله به آن اشاره کردیم ظروف چینی و شیشه‌ای شما برای سال‌های سال به زیبایی و شفافیت روز اول باقی خواهد ماند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها