روشی مدرن در اجرای نما که باعث افزایش سرعت آن شده است

اجرای نمای ساختمان به صورت ملاتی در گذشته نوعی متداول بوده است، اما در حال حاضر نمای ساختمان با روش های جدیدی ساخته می‌شود که نه تنها سرعت بیشتری نسبت به روش ملاتی دارد، بلکه زیبایی بیشتری نیز به یک ساختمان می‌بخشد.

 

احتمالا می دانید که در گذشته اجرای نمای ساختمان به روش ملاتی صورت می‌گرفت .در حال حاضر با توجه به اینکه انسان‌ها شاهد پیشرفت در هر صنعتی هستند، روش‌های نوین در صنعت ساخت و ساز نیز به روی کار آمده اند. اجرای نمای ساختمان به روش خشک و بدون استفاده از هرگونه ملات یکی از همین روش‌های نوین و مدرن در صنعت ساخت و ساز است. 

پیشرفت تکنولوژی و علم همیشه به نفع انسان‌ها بوده است. اجرای نمای ساختمان‌ها به صورت خشک نیز از این قاعده مستثنی نیست و مزایای بسیار زیادی دارد‌. در این مقاله قصد داریم به صورت کلی به بررسی نمای خشک و مزایایی که برای هر پروژه‌ای به ارمغان می‌آورد، سخن بگوییم و در انتها دو متریال که با اجرا به شیوه خشک، زیبایی بسیاری به بنا می‌بخشند معرفی کنیم، همراه ما باشید.

نمای خشک چیست؟

نمای خشک همانطور که از نامش پیداست به نمایی گفته می‌شود که در اجرای آن از هیچگونه ملات و دوغابی استفاده نشده است. برخی افراد تصور می‌کنند که نمای خشک یک نوع نمای خاص است، اما در واقع به هر نمایی که بتوان آن را بدون استفاده از ملات و با سیستم خشک اجرا کرد، نمای خشک می‌گویند. تمام سیستم‌های اجرا مانند سیستم‌های کرتین وال در نمای شیشه‌ای، نمایان و غیر نمایان در انواع نمای سنگ و سرامیک همه به عنوان نمای خشک شناخته می‌شوند.

اجرای نمای خشک

مزایای نمای خشک

شاید برای‌تان این سوال پیش آید که نمای خشک چه مزایا و ویژگی‌هایی دارد که انتخاب آن به سرعت پیش رفتن پروژه کمک بیشتری می‌کند؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. سیستم خشک از امنیت بالاتری نسبت به سیستم ملاتی برخوردار است و پس از اجرا انواع خطرهای جانی و مالی، مانند سقوط مصالح یا آسیب آن‌ها، ساکنین و عابران را تهدید نخواهد کرد.
  2. سرعت اجرای نمای خشک بالاتر از نمای ملاتی است‌
  3. زیبایی و ظرافت در این روش از روش ملاتی بیشتر است.
  4. امکان اجرای متریال‌های بسیار زیادی با استفاده از این روش وجود دارد.
  5. روش خشک در اجرای نما روشی نوین و مدرن است.
  6. نمای خشک باعث بالا رفتن ارزش اقتصادی بنا خواهد شد.
  7. با اجرای نما خشک اگر بخشی از مصالح یا متریال‌ها آسیب ببینند، امکان تعویض پانل و بازسازی نمای آسیب دیده وجود دارد.

یکی از نکات بسیار مهمی که در رابطه با نمای خشک مطرح است این است که اجرای آن را به تیمی با تجربه و حرفه‌ای در زمینه اجرای نما بسپارید در صورتی که اجرای نما توسط افراد غیرحرفه‌ای و آماتور صورت بگیرد، ممکن است که مشکلاتی بسیار جدی پس از پایان کار بروز کند.

 

مصالح پرکاربرد در نمای خشک

همانطور که گفتیم مصالح بسیاری وجود دارند که می‌توان با سیستم خشک آنها را اجرا کرد. از جمله مصالحی که با سیستم خشک اجرا می‌شوند عبارتند از: شیشه، سرامیک، سنگ، سمنت برد،جی اف آر سی، اچ پی ال، بتن اکسپوز و … . در ادامه قصد داریم به بررسی متریال‌هایی که با سیستم خشک اجرا می‌شوند، اما کمتر از سایر مصالحی که نام بردیم شناخته شده هستند، بپردازیم. 

بتن اکسپوز 

کاربرد و موارد استفاده بتن در صنعت ساختمان بسیار زیاد است و اگر با بتن اکسپوز آشنا نباشید، حتماً برای شما این سوال پیش خواهد آمد که چگونه بتن را به روش خشک اجرا می‌کنند؟

درست است اگر بخواهیم در صنعت ساختمان خیلی دور شویم چه زمانی می رسیم که از بتن تنها برای بخشی از سازه ساختمان استفاده می‌کردند، اما در حال حاضر بتن استفاده های بسیار زیادی در قسمت های مختلفی از یک ساختمان دارد.

نمای بتن اکسپوز

 

همانگونه که در ابتدای مقاله اشاره کردیم پیشرفت تکنولوژی و علم، در صنعت ساختمان سازی نیز بسیار مفید بوده است. این که در حال حاضر می توان از بتن استفاده،های دیگری داشت به دلیل تغییراتی است که در ترکیبات شیمیایی این متریال به وجود آمده و آن را ارتقا داده است.

بتن اکسپوز، به نوعی یکی از انواع ارتقا یافته بتن است که استفاده‌های بسیار زیادی از اجرای نمای بیرونی یک ساختمان تا دکوراسیون داخلی یک ویلا و حتی ساخت میز و صندلی دارد. این پانل بتنی از مصالحی است که هم به روش ملاتی قابل اجراست هم به روش خشک، اما همانطور که تا الان متوجه شده اید، به دلیل برتری روش خشک نسبت به روش ملاتی اجرای آن به روش خشک بسیار متداول است.

اچ پی ال HPL

لایه های سلولزی و رزین‌های فنولیک موادی هستند که ورق‌های ‏اچ پی ال را  می سازند. این مواد با قرار گرفتن در حرارتی بیش از ۱۴۵ درجه سانتی گراد و فشار ۳۰۰ بار، و در انتها روکش شدنشان متریالی جدید و مقاوم را به وجود می‌آورند.

اچ پی ال در گذشته چندان شناخته شده نبود، اما در حال حاضر این متریال کاربردهای بسیاری دارد و علاوه بر اینکه شاهد نمای hpl در پوشش بیرونی ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف هستیم، در درب ساختمان‌ها و حتی بخشی از کابینت نیز این متریال قابل استفاده است..

برخلاف بتن اکسپوز که با روش ملاتی نیز امکان اجرای آن وجود داشت، تنها راه اجرای ورق های hpl روش خشک است و در دسته متریال‌هایی قرار می‌گیرد که به روش خشک اجرا می‌شوند. 

نمای اچ پی ال

کلام آخر

در این مقاله به صورت مختصر نمای خشک و برخی از متریال‌هایی که می‌توان با این سیستم اجرا کرد را به شما معرفی کردیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در رابطه با نمای خشک یا هر کدام از این متریال‌ها احتیاج دارید، می توانید به وب سایت نمادیزاین (مجری تخصصی انواع نمای خشک) مراجعه کرده و عبارت نمای خشک یا نوع متریال موردنظرتان را جستجو کنید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما متشکریم.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها