ساخت و بهره ‌برداری بتن

ساخت و بهره ‌برداری بتن از بخش ‌های اصلی در طراحی ساخت و بهره ‌برداری از جاده ‌ها و معابر میزان ایمنی حمل و نقل است یعنی باید قبل از بهره‌ برداری از پروژه مطمئن باشیم که جاده ساخته شده قدرت تحمل وزن و فشار وسایل عبوری را دارد و باعث انحراف و تصادف آن ‌ها یا فرورفتگی نمی ‌شود. حفاظ ‌های بتنی به نام نیوجرسی در این زمینه به‌ خوبی عمل کرده و برای جداسازی معابر و جاده ‌ها به‌کار می ‌رود. نیوجرسی بتنی  قطعه بتنی پیش ساخته‌ ای است که  جهت جداسازی مسیر رفت و برگشت در جاده‌ها و خیابان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوریکه درصورت برخورد کناره‌ای خودرو به دلیل زاویه کم لبه‌های آن به عنوان هدایت‌گر برگردان عمل کرده و موجب کاهش خسارت می‌گردد. ۰۹۱۲۲۱۲۳۰۱۷ rayanpeybeton.ir

Shape1

اختراع نیوجرسی بتنی تحولی عظیم در عمران جاده ‌ها ایجاد کرد و باعث شد خسارت ‌های جانی و مالی ناشی از تصادفات تا حد زیادی کاهش پیدا کند. حفاظ ‌های بتنی یا همان نیوجرسی در سال ۱۹۶۸ برای اولین بار در شهر بزرگ نیوجرسی در کانادا استفاده و بهره‌ برداری شد. از آن به بعد به دلیل کارایی فوق ‌العاده ‌ای که از خود نشان داد در تمام پروژه ‌های جاده‌ سازی کشورهای توسعه ‌یافته برای افزایش ایمنی از آن‌ ها استفاده کردند. در کشور عزیزمان ایران نیز تقریباً از سال ۱۳۷۵ مهندسین راه ‌سازی شروع به استفاده از این ماده عالی برای افزایش ایمنی جاده‌ ها نمودند.

مزایای کاربرد نیوجرسی

همان ‌طور که گفتیم وظیفه اصلی نیوجرسی بتنی افزایش امنیت و ایمنی راه‌ ها و جاده ‌ها می باشد اما در یک حالت کلی نیوجرسی بتنی در زمینه‌ های زیر کاربرد دارد تفکیک محوطه ‌های صنعتی ایستگاه ‌های کنار جاده ‌ای رفوژ وسط خیابان‌ های اصلی جهت ایجاد فضای سبز کنار جاده ‌های فرعی استفاده در دوربرگردان‌ ها جداسازی خطوط ترافیکی افزایش ایمنی سطح معابر.

یکی از مهم ‌ترین مزایای این نوع حفاظ‌ ها در جاده‌ سازی این است که قطعات آن مسلح بوده و یک نوع اتصالات جانبی دارد که باعث سهولت در نصب در مدت کوتاهی و به صورت یکنواخت می‌ شود. مزیت دیگر این نوع حفاظ‌ ها این است که در صورت آسیب دیدن و خرابی به‌ راحتی قابل تعویض بوده از طرفی علاوه بر کاهش انحراف اتومبیل ‌ها و خسارات ناشی از آن می ‌تواند از نور آزار دهنده خودروهای مقابل در شب نیز جلوگیری کند. به همین دلیل از آن ‌ها در بسیاری از پروژه ‌های راه و ترابری سازمان راهداری و شهرداری ‌ها استفاده می‌ شود.

امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی برای ساخت حفاظ‌ های نیوجرسی بتنی از فناوری‌ های نوین مانند استفاده از بتن ‌های خودتراکم عمل ‌آوری بتن‌ ها با بخار و تولید به‌ صورت مفصلی برای سهولت در حمل ‌و نقل و نصب مکانیزه مورد استفاده قرا می گیرد. مشخصات فنی نیوجرسی بتن حفاظ ‌های نیوجرسی بتنی در سایز ها و با ویژگی‌ های فیزیکی مختلف برای کاربردهای متفاوت ساخته می ‌شوند.

images_1674497838.jpg

نقشه تولید انواع نیوجرسی بتنی

امروزه بتن ‌های مصرفی برای تولید نیوجرسی ابتدا توسط میکسرهای مکانیزه تولید و بعد به‌ وسیله تراک میکسر به محل تولید حفاظ برده می ‌شوند. برای ساخت این محصول ابتدا قالب ‌ها باید روغن‌ کاری شوند. سپس شبکه ‌های آرماتور که قبلاً از نظر کیفیت کنترل شده ‌اند در قالب ‌ها قرار خواهند گرفت و بعد بتن‌ ها ریخته خواهند شد تا در قالب شکل مورد نیاز را به خود بگیرند. بعد از چند ساعت که مواد در قالب ماندند فرایند عمل‌ آوری شروع می‌ شود. معمولاً محافظ‌ ها را به روش بخاردهی عمل‌ آوری می‌ کنند. سپس حفاظ‌ های ساخته‌ شده به انبار منتقل خواهند شد تا طبق سفارشات بارگیری و به محل پروژه انتقال یابند.

مصالح حفاظ‌ های نیوجرسی طبق استانداردهای مشخص‌ شده توسط مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی شامل موارد زیر می‌باشد سیمان سیمانی که برای ساخت نیوجرسی استفاده می‌ شود باید با ویژگی‌ های سیمان پرتلند تیپ ۱ و ۲ به شماره ۳۸۹ ایران تطبیق داده شود.
سنگدانه سنگدانه ‌های مصرفی در این حفاظ‌ ها نیز باید مطابق با استانداردهای ملی ایران به شماره ۳۰۲ باشند. این سنگدانه ‌ها شامل ماسه شن عدسی و شن بادامی می شود.
افزودنی ‌های لازم برای اینکه کیفیت حفاظ ‌ها بهتر شود و سطحی صاف و صیقلی داشته باشند باید از افزودنی ‌های مایع و پودری با کیفیت بالا در ساخت آن‌ ها مورد استفاده قرار گیرد.
آب آبی که برای ساخت نیوجرسی بتنی مورد استفاده قرار می‌ گیرد باید تمیز و عاری از هر گونه مواد آلی قلیایی و اسیدی باشد. دقت کنید که حتی آب ‌های آشامیدنی تا حدودی اسیدی هستند. طبق استاندارد باید آب مورد استفاده آب مخصوص اختلاط بتن طبق ماده ۱۴۷۴۸ باشد.
میلگرد همان‌ طور که گفتیم هدف از استفاده محافظ های نیوجرسی بتنی افزایش مقاومت جاده ‌ها و کاهش انحرافات است بنابراین میلگردهای مورد استفاده باید مقاومت کششی بالا یعنی حداقل ۴۰۰ مگاپاسکال داشته باشند.
مفصل در این حفاظ‌ ها باید از مفصل‌ هایی استفاده شود که تحمل ضربه ‌های سنگین را داشته و مقاومت کششی آن‌ ها بالا باشد.

روش ‌های مختلفی برای تولید نیوجرسی وجود دارد. هر چند فرایند تولید تقریباً در همه روش‌ ها یک روند کلی را طی می‌ کند. انواع روش ‌های تولید نیوجرسی عبارتند از

بتن‌ ریزی در قالب ایستاده بتن ‌ریزی در قالب ‌های برعکس تولید اتوماتیک روش تولید درجا روش دستی و سنتی.

بتن‌ ریزی در قالب ایستاده در این روش با استفاده از جک دو پیچ انتهای قسمتی از قالب را که آزاد است باز کرده تا قالب به‌ راحتی از بتن جدا شود. سپس قطعه ساخته ‌شده را از قالب بلند کرده و قطعه حول مرکز ثقلی آن طوری می ‌چرخد که به‌ صورت استاندارد به‌ طور ایستاده روی زمین قرار بگیرد.

استفاده از دستگاه اتوماتیک در این روش در دو سیستم مجزا همه مراحل کار توسط ماشین ‌آلات انجام می‌ شود. البته باز هم نیاز به تعدادی نیروی انسانی برای کنترل کار وجود دارد. همچنین در این روش تولید بتن به ‌صورت دستی انجام می ‌شود و مراحل بعدی اتوماتیک است.

روش دستی و سنتی در این روش همه مراحل از تولید بتن تا قاب ‌بندی لاین ‌ها به‌ صورت دستی و قطعه ‌قطعه انجام می ‌شود.

امروزه محافظ های نیوجرسی بتنی در همه کشورها کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است زیرا این محافظ‌ها می‌توانند تا حد زیادی خسارات جانبی و مالی ناشی از تصادفات را کاهش دهند اما زمانی این اتفاق می‌افتد که کارخانه‌های تولیدی کار کرده و همه استانداردها را رعایت کنند. به همین دلیل معمولاً اداره استاندارد در این زمینه به‌شدت نظارت دارد تا بتواند هرچه بیشتر امنیت جان مردم را افزایش دهد.
همچنین جهت مسدود کردن مسیرها و کنترل ترافیک تقسیم کردن محوطه محافظ عابران پیاده محافظت از کارگران پروژه‌های عمرانی در مقابل خودروها موانع موقت و موانع امنیتی ضد تروریستی همچنین سیل بند جلوگیری از انتشار آتش در جنگل‌ها هدایت‌گر رودخانه و چند خطه کردن جاده‌ها این قطعه بتنی پیش ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

images_1674497863.jpg

انواع نیوجرسی

شرکت پس از عقد قراردادی شروع به تولید نیوجرسی بتنی به صورت مسلح نمود جهت ایمن سازی این مسیر استفاده گردیده است این قطعات بتنی پیش ساخته در ابعاد مختلف در شرکت بتن تولید می‌گردد.

قطعات بتنی پیش ساخته قطعات بتنی پیش ساخته مسلح امروزه استفاده از قطعات بتنی پیش ساخته باعث صرفه جویی در زمان بالابردن دقت و سرعت اجرای کار و همچنین حفظ سرمایه می‌گردد. در شرکت  قطعات بتنی پیش ساخته با بهره گیری از دانش روز و کادر متخصص و با رعایت اصول فنی  با کیفیت ومقاومت بالا تولید می‌گردند. این شرکت با ساخت قطعات بتنی پیش ساخته مسلح  با هدف واگذاری نیروهای کششی بوجود آمده در بتن به میلگردها  مانع ایجاد ترک در قطعه بتنی و بالارفتن سطح مقاومت آن می‌گردد.
شرکت بتن انواع قطعات بتنی ساده و مسلح از جمله دیوارهای بتنی خودایستا دیوارهای بتنی پایه‌دار کانال‌‌ها و باکس‌های بتنی نیوجرسی‌های بتنی دال‌های بتنی حوضچه‌های مخابراتی سکوهای نوری و مخابراتی رینگ‌های بتنی گلویی را مطابق با استاندارد‌های روز دنیا در ابعاد مختلف تولید می‌نماید.

قطعات بتنی پرسی در شرکت بتن ساخت انواع قطعات بتنی پرسی از جمله جداول بتنی سنگفرش‌های بتنی بلوک سیمانی کانیوو و آبرو  با مدرن‌ترین تجهیزات با تکنولوژی پرسی خشک مطابق با استاندارد‌های مربوطه در ابعاد مختلف انجام می‌گیرد.

قطعات بتنی خاص دیوارهای بتنی پایه دار  قطعات بتنی پیش ساخته‌ای شامل دو قسمت بدنه اصلی دیوار و پایه فنداسیون می‌باشند. که جهت نصب آن‌ ها ابتدا باید پایه‌های آن‌ها نصب و سپس دیوارها در آن‌ها قرار گیرند در شرکت این قطعات بتنی در ابعاد و طرح‌های مختلف تولید می‌گردند شرکت بتن تولید کننده قطعات پیش ساخته بتنی اولین تولید کننده این محصول با کیفیت بسیار بالا در کشور می باشد.

دیوار بتنی پیش ساخته دیوارهای بتنی پیش ساخته در تیپ‌ها طرح‌ها و ابعاد گوناگون جهت حصار محوطه‌ها باغ‌ها مزارع و تصرف‌های گوناگون به صورت موقت و یا دائم مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. از مزایای استفاده از این نوع قطعات بتنی پیش ساخته می‌توان به موارد زیر اشاره نمود
سرعت اجرای کار اقتصادی بودن دوام و ماندگاری قابلیت جابجایی طرح پذیری و رنگ پذیری زیبایی و حفظ سرمایه.در شرکت  بتن دیوارهای بتنی پیش ساخته در دو تیپ دیوارهای خودایستا و دیوارهای پایه دار در ابعاد مختلف تولید می‌گردند

دیوارهای خودایستا دیوارهای بتنی خودایستا قطعاتی هستند که بدون نیاز به پی کنی به صورت خودایستا روی زمین قرار می‌گیرند و مقطع نشیمن این قطعات بتنی پیش ساخته به گونه‌ای طراحی شده‌است که ایستایی دیوار خودایستا در برابر بارهای وارده تامین می‌گردد. این قطعات بتنی در شرکت  درابعاد مختلف تولید می‌گردند.

دیوارهای پایه دار دیوارهای بتنی پایه دار قطعات بتنی پیش ساخته‌ای شامل دو قسمت بدنه اصلی دیوار و پایه فنداسیون می‌باشند که جهت نصب آن‌ ها ابتدا باید پایه‌های آن‌ها نصب و سپس دیوارها در آن‌ها قرار گیرند در شرکت این قطعات بتنی در ابعاد و طرح‌های مختلف به صورت یک رو نما و دو رو نما تولید می‌گردند.

بلوک نیوجرسی مانع جرسی، دیوار جرسی یا برآمدگی جرسی عبارت است از مانع بتنی یا پلاستیکی مدولار که برای جداسازی خطوط ترافیکی و یا ایجاد موانع موقتی و یا دائمی استفاده می‌شود در ابتدا این موانع برای به حداقل رساندن آسیب تصادفات خودرو و یا عبور خودروهای متقاطع که منجر به برخورد احتمالی از رو به رو می شود طراحی شد. موانع جرسی همچنین برای تغییر مسیر ترافیک و محافظت از عابران پیاده به طور وسیع کاربرد دارد. نام بلوک های نیوجرسی از ایالت نیوجرسی ایالات متحده گرفته شده است که این ایالت برای اولین بار در به عنوان جداکننده بین خطوط یک بزرگراه استفاده کرد. با گذشت زمان انواع مختلفی از بلوک نیجرسی ساخته شداز جمله مدل پلاستیکی نیوجرسی که با آب پر می‌کنند تا بتوان به عنوان موانع موقت استفاده نمود.

بلوک نیو جرسی که دیوار نیوجرسی نیز نامیده می شود، در دهه ۱۹۵۰ در موسسه فناوری استیونز نیوجرسی ایالات متحده زیر نظر اداره بزرگراه ایالت نیوجرسی توسعه یافت تا به این وسیله خطوط متعدد در یک بزرگراه را تقسیم کنند یک مانع معمولی جرسی ۳۲ اینچ ۸۱ سانتی متر ارتفاع دارد و از بتن ریخته شده در قالب همراه ب فولاد یا پلاستیک ساخته می‌شود بسیاری از موانع اصلی ساخته شده در نیوجرسی در دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ مدولار نبودند یا بسیاری از آن‌ها بسیار کوتاهتر از ارتفاعات امروزی ساخته می‌شدند حدود دو فوت ۶۱ سانتی متر اما با گذشت زمان این بلوک‌ها به صورت مدولار و بلندتر ساخته شدند تا از این طریق کاراریی این بلوک‌ها افزایش یابد.

یعضی از این بلوک‌ها طرح هایی با دو بریدگی مستطیل شکل در پایین دارند که امکان بلند کردن توسط لودرها را فراهم می کند این طراحی سبب می‌شود تا موانعی به طور کوتاه‌مدت به‌خصوص در مصارف موانع نظامی و امنیتی ایجاد کند.

 شرکت رایان پی بتن دارای متخصص است که هرکدام در جایگاه خود برای بهبود کیفیت و افزایش طول عمر محصولات تلاش می‌کنند. طراحی سایت تهران بهتر است بدانید این شرکت از سال ۱۳۸۸ تا به امروز موفق به انجام ۱۳۶۹۱ پروژه شده است، پس شما نیز می‌توانید با خیالی آسوده از خدمات این شرکت استفاده کنید. برای آگاهی از جزئیات و قیمت نیوجرسی می‌توانید از قسمت تماس با رایان با متخصصان مجرب این شرکت در ارتباط باشید و پاسخ تمامی سوالات خود را در این زمینه دریافت کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها