الکتروموتور صنعتی موتور غرب چه کاربردی دارد؟

دستگاه پر مصرف و پر کاربردی که امروزه در انواع مختلف از لحاظ منع تغذیه و دینام، جریان مستقیم و متناوب و… موجود است الکتروموتور صنعتی تلبمه موتور غرب می باشد.  ژنراتورهای الکتریکی یا اینورترها می توانند از دو منبع مستقیم Dc یا منبع جریان متناوب تغذیه شوند.

 به طور مثال می توانند برای تغذیه از دو منبع باتری و شبکه برق استفاده کنند و اینورتر را به حرکت دربیاورند. الکتروموتور های صنعتی از لحاظ ساختار داخلی، نوع خروجی حرکت، کاربرد و نوع منبع طبقه بندی می شوند.

از نظر مکانیکی ژنراتور الکتریکی شبیه به الکتروموتور است اما قابلیت تبدیل توان مکانیکی به نیروی الکتریکی را دارد‌. همچنین ژنراتور الکتریکی  با جریان معکوس انرژی کارایی دارد.

کاربرد الکتروموتور صنعتی

الکتروموتور صنعتی تلمبه موتور غرب یک ماشین الکتریکی بوده که وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی را دارد. این نوع موتور ها در صنعت کاربرد گسترده ای دارند و برای تامین انرژی دستگاه های کوچک و بزرگ مانند تیغ های برقی و ماشین آلات صنعتی بزرگ و…. استفاده می شوند.

 موتور های الکتریکی برای مصارف صنعتی مانند پمپ ها، دمنده ها، فن صنعتی، ابزار برقی، لوازم خانگی، دیسک، درایو، ماشین ابزار و وسایل نقلیه انرژی مکانیکی مناسب را ارائه می دهند. همچنین موتور های کوچک الکتروموتور در ساعت های برقی استفاده می شوند.

موتور الکتریکی یا الکتروموتور یک دستگاه بسیار مهم در کاربرد های صنعتی مانند توربین، کمپرسور، آسیاب نورد، دینام، کشتی، حرکت دهنده، کارخانه کاغذ و… می باشد‌‌. همچنین در تجهیزات سرمایش و تهویه، گرمایش AC ولتاژ بالا، وسایل نقلیه موتوری کاربرد دارند.

 

انواع الکتروموتور صنعتی

موتورهای DC: موتورهای DC به دو نوع براش و بدون برس طبقه بندی می شوند و بر اساس جریان مستقیم DC کار می کنند.

موتور های AC: موتور های AC به سه نوع سنکرون، پله ای و القایی طبقه بندی می شوند و با جریان متناوب AC کار می کنند.

سروو موتورها: سروو موتورها در مواقعی که به کنترل دقیق موقعیت و سرعت نیاز باشد به کار می روند و نوعی از موتور های AC یا  DC می باشند.

موتورهای خطی: موتور های خطی به جای تبدیل انرژی الکتریکی به حرکت چرخشی آن را به حرکت خطی تبدیل می نمایند.

موتورهای هیبریدی: موتورهای هیبریدی چند موتور نام برده شده را با هم ترکیب می کنند.

هر یک از انواع الکتروموتور دارای ویژگی منحصر به فرد خود است و برای کاربرد های مختلفی استفاده می شوند. موتورهای AC با سرعت بالا کار می کنند و توان تحمل بار زیاد را دارند به همین دلیل در صنعت کاربرد گسترده ای دارند. موتور های  DC اغلب در دستگاه های قابل حمل و دستگاه های کوچک استفاده می شود.‌ در اتوماسیون و رباتیک سروو موتورها کاربرد دارند.

 

موتور های DC و AC

اولین موتور های الکتریکی، موتور DC می باشد که از جریان مستقیم انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. همه انواع این موتور ها دارای عملکرد داخلی مانند الکترومکانیکی یا الکترونیکی هستند. سرعت این موتور ها را می توان با تغییر قدرت جریان در سیم پیچ میدان یا با منبع ولتاژ متغیر کنترل نمود.

 

موتور های DC یک موتور برس دار سبک بوده که با جریان مستقیم کار می کنند و برای ابزار های برقی و قابل حمل استفاده می شود. از موتور های DC بزرگ در درایوهای کارخانه های نورد فولاد و آسانسورها، بالابرها و وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می شود.

موتور های DC در انواع موتورهای ۱۲ ولت، موتور بدون جارو، موتور پله ای، استپر موتور موجود هستند. موتور AC توسط جریان متناوب کار می کند و از دو بخش تشکیل شده است و موتور های القایی و سنکرون دو نوع اصلی موتور های AC هستند.

مزایا و معایب موتور الکتریکی

مزایا و معایب الکتروموتور ها

موتور الکتریکی طول عمر بالایی دارد و قطعات متحرک آن زیاد است.

در صورتی که موتور الکتریکی را به صورت صحیح نگهداری کنید ظرفیت آن به ۳۰۰۰۰ ساعت خواهد رسید‌.

موتور های الکتریکی آلاینده را آزاد نمی کنند و دوست دار محیط زیست هستند و برای محیط زیست خطری ایجاد نمی کنند.

الکتروموتور ها قابلیت کنترل خودکار و استارت و توقف خودکار را فراهم می آورند و بسیار کارآمد می باشند.

 الکتروموتور ها در مقایسه با سوخت های فسیلی هزینه کمتری دارند اما رتبه HP آن ها یکسان است.

موتور الکتریکی بزرگ وزن سنگینی دارند و جابجایی آن ها کمی مشکل است.

الکتروموتور

اجزای الکتروموتور صنعتی

برخی از اجزای الکتروموتور صنعتی عبارت اند از :

  • بلبرینگ موتور الکتریکی

یاتاقان موجود در الکتروموتور از روتور پشتیبانی می کند و محفظه موتور هم از یاتاقان پشتیبانی می نماید. یاتاقان به روتور اجازه چرخش بر روی محور خود را می دهد.

 

  • روتور موتور الکتریکی

روتور نیروی مکانیکی را تامین می کند و قسمت متحرک الکتروموتور به شمار می رود.

  • استاتور موتور الکتریکی

استاتور آهنربا های میدان را نگه داشته و روتور را احاطه می کند. به هسته آهنی استاتور لمینیت می گویند که از ورق های فلزی نازک تشکیل شده اند و از یک دیگر عایق هستند. برای کاهش تلفات انرژی از لمینیت استفاده می شود.

  • آرمیچر موتور الکتریکی

آرمیچر یک سیم زخمی بر روی هسته فرومغناطیسی بوده که با گذر جریان از سیم روتور می چرخد و خروجی مکانیکی تامین می شو‌د.

  • کموتاتور موتور الکتریکی

کموتاتور موتور الکتریکی یک کلید الکتریکی دوار بوده که جریان مستقیم و متناوب را به روتور می رساند.

استاتور و روتور دو جزء مکانیکی الکتروموتور می باشند و آهنرباها و آرمیچر جز الکتریکی این دستگاه هستند که یکی از آرمیچر ها را روتور و دیگری به استاتور متصل می شود. این اجزا با یکدیگر مدار مغناطیسی را تشکیل می دهند.

 

 

جمع بندی

یکی از پر استفاده ترین دستگاه های که در صنایع مختلف مانند صنایع تولید تجهیزات و تهویه خنک کننده ها، تولید لوازم خانگی و وسایل نقلیه موتوری و… کاربرد زیادی دارد الکتروموتور یا موتور الکتریکی است.

این دستگاه در انواع الکتروموتور تک فاز، الکتروموتور سه فاز و الکتروموتور ضد انفجار و معمولی و… موجود است. این نوع دستگاه ها طراحی حرفه ای دارند و هزینه نگهداری از آن ها مناسب است. در انتخاب این دستگاه باید به شرایط مختلفی از جمله کاربری که از آن انتظار دارید، نحوه نصب، قدرت و دور دستگاه و  نوع برق مصرفی و سایر موارد دیگر توجه کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها