معرفی جاذبه ها و فهرست اماکن تاریخی شیراز

شیراز، پایتخت استان فارس و شهری با تاریخ بسیار قدیمی است که همواره به عنوان یکی از مراکز فرهنگی، تاریخی و گردشـگری ایران شناخته شده است. در این مقاله قصد داریم ضمن آشنایی مختصر از تاریخ و فرهنگ شیراز به معرفی اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشـگری و نیز اما شیراز بپردازیم.

تاریخچه شیراز

شیراز، تیراژه و شیرازیس، نام‌های مختلفی هستند که برای این شهر به کار می‌روند. از مستندات تاریخی و لوح‌های سنگی ایلامی می‌توان مشاهده کرد که این شهر در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بنا شده است. شیراز در سلسله‌های پادشاهی صفاری، بوییه و زندیـه پایتخت ایران بوده است. در سال ۶۹۳ میلادی، بنی امیه شیراز را تأسیس و مرمت کردند و در سده‌های نهم، دهم و یازدهم میلادی، شهر تحت سلسله‌های پادشاهی پی در پی رشد کرد. در قرن سیزدهم میلادی، شیراز به قدری پیشرفت کرد که دانشمندان و هنرمندان بسیاری در این شهر گرد هم آمدند و آن را به قطب فرهنگ و هنر ایران تبدیل کردند. البته بیشترین پیشرفت شیراز در دوران پادشـاهی زندیـه رخ داد و بیشترین آثار تاریخی که امروزه در این شهر وجود دارند، مربوط به این دوران هستند

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل یکی از جاذبه‌های توریستی شهر شیراز و همچنین یکی از پربازدیدترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. این بازار در مرکز شهر شیراز واقع شده و از معروفترین بازارهای سنتی در ایران است. بازار وکیل برای توریست‌هایی که به دنبال خرید هدایای سنتی و یادگاری هستند، یک مقصد اصلی است.

مقالات مرتبط: بهترین وکیل در شیراز

سرای مشیر

سرای مشیر یا سرای هنر یکی از آثار تاریخی و فرهنگی شهر شیراز در ایران است. این سرای زیبا در کنار بازار وکیل واقع شده است و به دستور مرحوم میرزا ابوالحسن مشیرالملک، یکی از مشاوران شاهان دوره قاجـار، ساخته شده است.

این سرا در داخلش شامل مقرنس‌کاری‌های عجیب و زیبا، کاشی‌کاری‌های نفیس و ریزه‌کاری‌های چوبی با شیشه‌های رنگارنگ می‌باشد و همچنین در داخل این سرا چایخانه ای در حوضخانه بی‌نظیر وجود دارد. این چایخانه با نمایش هنرهای دستی و محلی فارس نیز، از جاذبه‌های گردشـگری مهم شهر شیراز است.

در سال ۱۳۴۸، این سرا با تعمیر و مرمتی که بر روی آن انجام شد، دوباره به جان خود بازگشت و اکنون به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی شهر شیراز، در اختیار گردشـگران و بازدیدکنندگان است. به همین دلیل، این سرا با نام “سرای هنر” نیز معروف است

تجارت و کسب و کار در شیراز از زمان زندیه در بازار وکیل رونق فراوان داشته و تاجران کالاها و خدمات خود را در غرفه های این بازار به فروش می رساندند. امروزه نیز این بازار هنوز رونق خود را دارد و کسب و کار و تجارت در آن جاریست. اگر به داد و ستد و ارسال و دریافت کالا به شیراز نیاز پیدا کردید پیشنهاد می کنیم از سایت باربری در شیراز نیز بازدید نمایید

ارگ کریمخانی شیراز

در مرکز شهر شیراز، ساختمان چهارگوشی به نام ارگ کریـمخان قرار دارد. روی بدنه بیرونی دیوارها و چهار برج این ساختمان، نقش و نگاره‌هایی ساده و زیبا با استفاده از آجر به ارتفاع حدود ۱۵ متر قرار دارد. این نقش و نگاره‌ها می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را نسبت به حکومت پرعظمت کریم خـان تغییر دهد. خانواده زند در این ساختمان زندگی می‌کردند و قلعه چهار برج دارد که ارتفاع آنها از دیوار قلعه بیشتر است. تالار اصلی ارگ، منزل رسمی و استراحتگاه کریم خـان زند نیز در سمت غربی حیاط قرار داشته است.

آرامگاه حافـظ

حافـظ، خواجه شـمس الدین محمد شیرازی، غزل‌سرای بزرگ و ملقب به لسان الـغیب و ترجمان الاسرار، در آغاز سده هشتم هجری در شیراز متولد شد و در سال ۷۹۲ ه. ق. در همین شهر درگذشت. او بر چهارده روایت، قرآن را بنابر گفته خود، از بر بوده است و به این دلیل، حافـظ خوانده می‌شود. وی به عنوان یکی از بزرگترین شاعران فارسی‌زبان، جایگاه بسیار والایی در شـعر دارد. در زمینه ادبیات عربی نیز، حافـظ جایگاه بالایی دارد. محل قبر حافـظ به عنوان یکی از جاذبه‌های تفریحی و توریستی اصلی در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازه قرآن معروف است و هم اهالی و هم مسافران ساعات خوشی را در آنجا تجربه می‌کنند.

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی، با توجه به شهرت و اهمیتش در ادبیات فارسی، به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی شیراز مطرح است. در این مزار، قطعاتی از شـعرهای سعدی روی دیوارهای بنا نوشته شده‌اند و بسیاری از مسافران و علاقه‌مندان به ادبیات ایرانی به این مزار سفر می‌کنند تا با خواندن شـعرهای سعدی و لذت بردن از زیبایی‌های معماری و باغات آن، لحظاتی شاد و آرام داشته باشند.در ضمن، در اطراف مزار سعدی، بسیاری از فروشگاه‌هایی که صنایع دستی و سوغات شیراز را به فروش می‌رسانند، وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها خریدهای خود را انجام دهید. همچنین در داخل باغ مزار، چایخانه‌ها و فروشگاه‌های دیگری نیز وجود دارند که خدمات خود را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند

مسجد نصیر الملک

مسجد نصیر الملک شیراز

مسجد نصیر الملک در شهر شیراز واقع شده و در دوره قاجاریـه بنا شده است. این مسجد با توجه به طراحی و زیبایی آن به عنوان یکی از نمونه‌های برجسته هنر معماری ایـرانی شناخته شده است. نام این مسجد به نام نصیر الملک معروف است که از نام‌های یکی از وزرای مشهور قاجـار به شمار می‌رود. در طراحی این مسجد از کاشی‌های رنگارنگ و قرنیزهای زیبا بهره برده شده است که به هنر کاشیکاری و مقرنس کاری مشهور است. علاوه بر زیبایی‌های معماری، نورپردازی درون مسجد نیز بسیار زیباست و در طراحی مسجد به صورتی است که در طول روز نور خورشید به زیبایی به داخل مسجد تابیده و نورافشانی خاصی ایجاد می‌کند. به همین دلیل، توریست‌ها و علاقه‌مندان به هنر و معماری، این مسجد را به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی شیراز انتخاب می‌کنند.

تخت جمـشید

تخت جمـشید یکی از مهمترین و بزرگترین آثار باستانی ایران است که در نزدیکی شهر شیراز در استان فارس قرار دارد. این بنا به دستور داریوش اول در دوره هـخامنشی ساخته شد و در طول سالهای بعد توسط پادشاهان جانشین او ادامه ساخت داده شد. تخـت جمشید یکی از شاهکارهای معماری دوره باستان است که از سنگ های بزرگ برای ساختمان های خود استفاده کرده و آرشیتکتوری منحصر به فردی دارد. این بنا بیشتر برای برگزاری مراسم و جشن های پادشاهی استفاده می شد و همچنین به عنوان نماد قدرت و حکمرانی شاهان هـخامنشی شناخته می شد. امروزه تـخت جمشید به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشـگری ایران و جهان شناخته می شود

سایر اماکن تاریخی و گردشـگری شیراز:

علاوه بر موارد فوق شهر شیراز دارای اماکن تاریخی ، گردشـگری ، تفریحی و تجاری مختلف دیگری نیز می باشد که شما می توانید از طریق مشاهده لیست تورها و رویدادهای شیراز تورهای مسافرتی، گردشـگری و زیارتی مورد نظر خود در شیراز را مورد برسی قرار داده و برای سفر و بازدید از آنها اقدام نمایید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها