منظور از انجام تست خواب چیست؟ چه کسانی باید تست خواب بدهند؟

یکی از موثرترین موارد در زندگی انسان ها، داشتن خواب کافی و سالم است. ممکن است بسیاری از افراد به اختلالات خواب دچار باشند اما خودشان خبری از وجود آن ها نداشته باشند و فقط از احساس خستگی و خواب آلودگی در روز، خروپف هنگام خواب و …. شکایت کنند. این افراد برای تشخیص دقیق علل مشکلات خود باید به پزشک مراجعه کنند. پزشک خواب معمولا انجام تست در خواب را پیشنهاد می دهد.

تست خواب به منظور فهمیدن اینکه آیا شما دارای وقفه تنفسی در خواب هستید یا خیر انجام می شود. حین این عمل پدهای چسبان الکترونیکی به شما وصل شده و صدای خر و پف، ضربان قلب، سطح اکسیژن و حرکات بدن شما حین خواب توسط دستگاه ثبت می شود. این تست می تواند در خانه خودتان نیز انجام شود. قبل از انجام تست در خانه باید به یک مرکز خواب بروید تا پد ها و وسایل به شما داده شود.

برای این تست، مانیتوری قابل حمل به شما داده می‌ شود. برای انجام دادن تست خواب ممکن است مجبور شوید یک شب کامل یا چند نیمه شب وقت بگذارید. برای تست در یک شب کامل، پزشکان تمام شب خواب شما را نظارت خواهند کرد. تست نیمه شبی در صورتی انجام می‌شود که در ساعات اولیه آزمون وقفه تنفسی داشته باشید. پزشک ممکن است شما را وادار به استفاده از یک دستگاه تنفسی به نام CPAP برای ادامه تست کند. لازم است بدانید که خرید cpap و استفاده از آن یک راه درمانی برای آپنه خواب به حساب می آید.

در هر دو حالت، تست برای اختلالات خواب به صورت بررسی لحظه به لحظه خواب شخص و ثبت داده های مربوط به الکترودهای قلبی، مغزی، تنفسی، حرکتی و غیره، انجام می ‌شود. با توجه به نتایج مطالعه خانگی خواب، مراقب شما یک برنامه درمانی پیشنهاد خواهد داد که ممکن است شامل: دارو، تغییرات سبک زندگی یا استفاده از دستگاه سی پپ باشد.

هدف از انجام تست خواب

هدف از تست آپنه خواب، بررسی و ارزیابی کیفیت و سطح خواب فرد است. با انجام این تست، پزشک می تواند اطلاعاتی در مورد الگوی خواب، مدت زمان آن، زمان بیدار شدن در شب، علائم بیداری شبانه، نوع و شدت هر یک از مراحل خواب و… جمع آوری کند.

این اطلاعات برای تشخیص و درمان اختلالات خواب مانند بی خوابی، آپنه خواب، خفگی در خواب، نارسایی تنفسی، بیماری های مربوط به خواب و… کاربرد دارند. همچنین، با توجه به این اطلاعات، پزشک می تواند راهنمایی های لازم را به فرد بدهد تا بهبود کیفیت خواب خود را تحقق بخشد و از مشکلات خوابی که ممکن است در آینده پیش بیاید، پیشگیری کند.

انواع تست خواب

انواع تست خواب

همانطور که گفتیم انواع تست خواب در منزل و کلینیک به منظور تشخیص اختلالات خواب استفاده می ‌شوند، اما در مواردی نظیر راحتی، هزینه و سطح نظارت با یکدیگر تفاوت دارند.

·         تست خواب در منزل

تست در منزل به دلیل این که بیمار در خانه خود است، راحت ‌تر می باشد. بیماران می‌ توانند در تخت خود خوابیده، لباس خواب خود را بپوشند و مسیر رفتن به کلینیک خواب را طی نکنند. به علاوه، هزینه تست خواب در منزل معمولاً کمتر از هزینه آن در کلینیک است و باعث می ‌شود گزینه ای نسبتاً ارزان تر باشد. برای انجام این تست در خانه، باید وسایل مخصوص را همراه خود به خانه ببرید. این وسایل شامل مانیتورهای خواب، دستگاه های پوشیدنی خواب و … می شود.

هرچند، مطالعات خواب در کلینیک به نظارت و بررسی جامع ‌تر الگوهای خواب بیماران منجر می‌ شوند. بیماران در کلینیک توسط تکنسین های آموزش دیده نظارت می ‌شوند که می ‌توانند سنسور ها و تجهیزات را بسته به نیاز بیمار تنظیم کنند تا تحلیل دقیقی از الگو های خواب شخص ارائه شود. تکنسین ها همچنین می ‌توانند رفتار و حرکات بیماران در طول خواب را مشاهده کرده و این باعث می ‌شود تا برای درک بهتر از ماهیت اختلال خواب، اطلاعات مفیدی فراهم شود.

·         پلی سومنوگرافی

این تست توسط پزشک خواب شناسی انجام می شود و تمامی سیگنال های فیزیولوژیکی مانند فعالیت مغزی، وضعیت تنفس، ضربان قلب و حرکت چشم ضبط می شود. در این نوع تست فرد باید یک شب کامل در کلینیک بماند و به دستگاه های مربوطه وصل شود. این تست معمولا به افرادی که به دلیل اختلالات خواب، در طول روز دچار مشکلات مختلفی همچون خستگی و خواب آلودگی می شوند، مناسب است.

·         تست تعییر خواب چندگانه

یکی از روش های ارزیابی خواب است که در آن فرد، به مدت چندین بار در روز در فواصل مشخص، در محیطی آرام و خلوت خوابیده و سپس بیدار می شود. این فرایند برای تعیین مدت زمانی که برای شروع خواب طول می کشد، تکرار می شود. معمولا این روش برای تشخیص اختلالات خوابی مانند نارکلپسی، خواب آلودگی در روز و … استفاده می شود.

به طور کلی، انتخاب بین مطالعات خواب در منزل و کلینیک به نیاز ها و ترجیحات فردی بیماران و همچنین توصیه پزشک شان بستگی دارد. بیماران باید قبل از تصمیم گیری در مورد مزایا و معایب هر یک از گزینه ها با پزشک خود صحبت کنند.

چرا باید تست خواب بدهیم

چه کسانی باید برای تست خواب اقدام کنند

تست در خواب معمولاً برای افرادی توصیه می شود که در مورد بهبود کیفیت خواب خود شک دارند یا دارای علائمی هستند که نشان دهنده مشکلات خواب مانند: بی خوابی، سردرد صبحگاهی یا خستگی روزانه هستند. همچنین، افرادی که به عنوان پزشک و راننده کار می کنند یا با ماشین آلات سنگین سر وکار دارند و به دقت و تمرکز بیشتری نیاز دارند، می توانند به منظور ارزیابی سطح خستگی درخواست تست برای تشخیص اختلالات خواب بدهند.

افرادی که دارای بیماری های خاص مانند: نارسایی قلبی، بیماری های ریوی، پارکینسون، بیماری های عصبی یا دیابت هستند، نیز ممکن است به منظور ارزیابی سطح خستگی و خواب تحت تست در خواب قرار گیرند. افرادی که دارای مشکل در تنظیم الگوی خواب خود هستند، می توانند از تست خواب بهره ببرند تا بهبود خواب خود را بررسی و تغییرات لازم را اعمال کنند. در نهایت، برای اطمینان از سلامت خود و بهبود کیفیت خواب، همه افراد می توانند به منظور انجام این تست با پزشک خود مشورت کنند.

سخن پایانی

انجام تست خواب و تشخیص اختلالات فرد، می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی منجر شود. در کل، تست اختلالات خواب، یک ابزار تشخیصی مهم برای شناسایی مشکلات خواب است. با تحلیل نتایج این تست، پزشکان می ‌توانند وضعیت خواب فرد را ارزیابی کرده و بهترین راهکارها را برای بهبود کیفیت خواب، پیشنهاد دهند. با بهبود کیفیت خواب، کیفیت زندگی فرد نیز بهبود می‌یابد. لذا، انجام تست خواب به عنوان قسمت مهمی از مراقبت های بهداشتی و درمانی، برای حفظ سلامتی و طول عمر بهتر، بسیار حائز اهمیت است.

رسمد ایران معتبرترین فروشگاهی است که در طی سالیان گذشته در زمینه ی فروش انواع دستگاه های تنفسی همچون سی پپ، بای پپ، ونتیلاتور خانگی و ماسک های مربوط به آن ها فعالیت می کند. شما می توانید بهترین دستگاه های تنفسی رسمد را با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت در سراسر ایران به صورت حضوری و آنلاین از resmediran خریداری نمایید. همچنین می توانید به صورت رایگان با مشاوران مجموعه در تماس باشید و اطلاعات لازم درباره تست خواب، درمان آپنه خواب و … را به دست آورید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها