نصب و اجرای شیشه رنگی ساختمانی و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی ساختمان

شیشه رنگی ساختمانی (Stained Glass) نوعی شیشه دکوراتیو است که با نمک ها و رنگدانه های مختلف فلزی رنگ آمیزی شده‌اند. شیشه‌های رنگی ساختمانی در قطعات کوچکی به نام تسره یا شیشه چیده می‌شوند و سپس به یکدیگر متصل می شوند تا طرح یا تصویر بزرگتری را تشکیل دهند. شیشه های رنگی را بیشتر در پنجره‌های مساجد، در تزئینات ساختمان‌های مهم و همچنین در لامپ ها و سایر اشیاء تزئینی استفاده می‌کنند. رنگ‌ها و نقش‌های ویترین ساخته شده از شیشه رنگی می‌توانند بسیار پیچیده و زیبا باشند و استفاده از نور عبوری از شیشه زیبایی چشمگیری ایجاد می‌کند.

در عصر حاضر شیشه‌های رنگی ساختمانی را می‌توانیم جزو شیشه‌هایی بدانیم که تأثیر بسیار زیادی در زمینه‌ دکوراسیون داخلی دارند. شیشه‌های رنگی ساختمانی را می‌توانیم در انواع مختلف، از لحاظ رنگ بندی، طرح و ضخامت و سایر موارد در ساختمان خود استفاده کنیم. همچنین شیشه‌های رنگی نسبت به کاربردی که در ساختمان دارند، می‌توان در سازه‌های مختلف ساختمان از آن‌هااستفاده کرد.

امروزه در بیشتر ساختمان‌ها می‌توان از شیشه رنگی با طراحی و انواع مختلفی استفاده کرد. در صورتی که مایل باشید  فضای زندگی خود را به گونه‌ای طراحی کنید که همواره حس شادی و آرامش به شما القا نماید، بهتر است که از شیشه‌های رنگی استفاده کنید.

شیشه رنگی ساختمانی

مناظر دقیق، الگوهای ظریف، مجموعه ای از رنگ ها، و توانایی مهار نور، شیشه های رنگی را به ابزاری قدرتمند برای برانگیختن احساسات و ایجاد رنگ اتاق تبدیل می کند

نصب و اجرای شیشه رنگی

شیشه‌های رنگی را در هر سازه‌ای می‌توان مورد استفاده قرار داد و آن‌ها را نصب و اجرا نمود. از خانه‌های روستایی گرفته تا خانه‌های مسکونی و آپارتمان‌های بسیار مدرن و در مجتمع‌هایی مانند هتل، رستوران‌ها و سینما نیز به راحتی می‌توان شیشه‌های رنگی را نصب و اجرا کرد. نصب و اجرای شیشه رنگی بسیار راحت انجام می‌گیرد. برای ایجاد تنوع حتی می‌توانید هر نوع تصویر دیجیتالی که مایل هستید، مانند عکس، آرم، آثار هنری و سایر موارد را با وضوح بالا بر روی شیشه‌های رنگی اجرا کنید.

 علاوه بر آن می‌توانید شیشه‌های رنگی را از کف تا سقف و یا به صورت یک پنل آزاد طراحی کرده و بسازید. همچنین می‌توان جاساز‌هایی را به‌ جهت نصب کردن کلید و پریز و… تعبیه کرد و سوراخ کاری‌های لازم را نیز ایجاد کرد.

 البته بهتر است که عوامل کمتری بر روی شیشه‌های رنگی نصب شود تا بتوانید پس از نصب و اجرای این شیشه‌ها از زیبایی و یک دستی آن‌ها لذت ببرید. این شیشه‌ها را می‌توانید به راحتی با سایر متریال‌ها همانند چوب، فولاد و یا سنگ هماهنگ کنید و از این طریق به نوعی طیف گسترده‌ای از انواع مدل‌های مختلف شیشه‌های رنگی را می‌توانید شکل بدهید. اگر به شیشه‌های رنگی علاقه دارید و برای اجرا، نصب و طراحی شیشه رنگی  نیاز به کمک دارید می‌توانید از مشاوره رایگان متخصین شرکت شیشه ساختمانی زیما بهره ببرید.

شیشه رنگی چه نوع شیشه‌ای است و چگونه ساخته می‌شود؟

شیشه را با اضافه کردن اکسید‌های فلزی و یا پودر‌های فلزی می‌توان به یک شیشه مذاب رنگی تبدیل کرد و به گونه‌ای می‌توان از این طریق شیشه رنگی را ساخت. نسبت به این که چه نوع فلزی به آن اضافه می‌شود، می‌توان رنگ خاصی را در شیشه ایجاد کرد. به عنوان مثال برای ایجاد کردن شیشه‌های رنگ آبی، کبالت به آن اضافه می‌نمایند و یا در صورتی که اکسیدهای مس را به شیشه مذاب اضافه کنند، آن را می‌توانند به رنگ آبی تا سبز مایل به آبی تبدیل کنند.

نمای زیبای ساختمان که با شیشه های رنگی ساخته شده است

انواع شیشه رنگی ساختمانی

در هنگام خرید شیشه‌های رنگی می‌توانید انواع مختلف آن‌ها را به کمک مشاورین انتخاب کنید. انواع شیشه‌های رنگی که در بازار موجود می‌باشند، شامل شیشه‌های رنگی مات، شیشه‌های رنگی هوشمند، شیشه‌های رنگی کلاسیک و شیشه‌های رنگی دکوراتیو می‌باشد.

 به طور معمول ضخامت شیشه‌های رنگی مات شامل ۶ میل، ۸ میل، ۱۰ میل، ۱۲ میل، ۱۴ میل،  ۱۸ میل و ۲۰ میل می‌باشد. این نوع شیشه‌ها به طور معمول کلاسیک نیز می‌باشند و بیشتر در خانه‌هایی که حریم خصوصی بیشتر رعایت می‌گردند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال از این شیشه‌ها برای پارتیشن‌های حمام  و کابین دوش شیشه ای بسیار استفاده می‌گردد.

 شیشه‌های رنگی هوشمند نیز به شیشه‌هایی می‌گویند که توسط ریموت و کنترل بتوان آن‌ها را به هر رنگی که مایل بود، تغییر داد. البته باید در نظر داشته باشید که این نوع شیشه‌ها با برق کار می‌کنند. این شیشه‌ها می‌توانند به جهت زیبا‌تر کردن دکور خانه یک کالای کاملا پیشرفته محسوب شوند. در واقع شیشه‌های هوشمند می‌توانند با استفاده کردن از تکنولوژی و فناوری نور را جذب نمایند.

مزایای شیشه‌ رنگی ساختمانی

 از مزایای شیشه‌های رنگی می‌توانیم به ویژگی‌های اصلی آن، یعنی کاهش گرما و نور آفتاب اشاره کنیم. به جهت اینکه این شیشه‌ها می‌توانند رنگ‌های مختلفی را ایجاد کنند، باعث کم شدن گرمای نور آفتاب می‌گردند. علاوه بر آن، این رنگ‌ها می‌توانند موجب به وجود آمدن حس آرامش، افزایش یافتن روحیه و همچنین کاهش تنش‌های محیطی شوند. همچنین، مانع ورود حشرات و جانوران موذی می‌شوند.  این شیشه‌ها می‌توانند زیبایی خیره‌کننده‌ای را ایجاد کنند. همچنین، تناسب بسیار زیبایی را در بین رنگ‌ها و طرح‌های ایجاد شده توسط اشکال هندسی و اسلیمی به وجود می‌آورند.

از سایر مزایای شیشه‌های رنگی می‌توانیم به دوام بسیار بالای آن‌ها اشاره کنیم. همچنین به علت بقای خوبی که دارند، بسیار مقرون به صرفه نیز محسوب می‌شوند. این شیشه‌ها در برابر ضربه  و رطوبت نیز مقاوم هستند، از این رو در صورتی که در نواحی با رطوبت بالا استفاده شوند، دچار پوسیده شدن و یا تغییر رنگ نخواهند شد. به دلیل این که خاصیت بازتابش نور دارند، باعث ایجاد خطای دید شده و فضای مورد نظر را بزرگ‌تر و وسیع‌تر نشان می‌دهند.

معایب شیشه‌های رنگی

شیشه‌های رنگی مستعد گرد و غبار، اثر انگشت و لکه می‌باشند و در صورتی که به طور منظم آن‌ها را تمیز نکنید، به مرور زمان باعث از بین رفتن زیبایی آن‌ها خواهد شد. از بزرگ‌ترین معایبی که تمامی متریال‌های شیشه‌ای دارند، شکنندگی آن می‌باشد. بنابر این باید توجه بیشتری را به خرج داد تا آسیبی نبینند. اگر چه شیشه کاملاً متریال محکمی محسوب می‌شوند، اما نمی‌توان مقاومت آن را به اندازه سنگ و یا چوب دانست. از این رو در صورت شکستن، می‌تواند خطراتی را برای کودکان و یا حیوانات خانگی داشته باشد.

شیشه رنگی استفاده شده در اداره و دفتر تجاری

قیمت شیشه رنگی

برخی از موارد می‌توانند در قیمت شیشه رنگی تاثیر بسزایی داشته باشند. از جمله این موارد می‌توانیم به ضخامت شیشه، نوع رنگ شیشه، کیفیت شیشه و همچنین ابعاد شیشه اشاره داشته باشیم. اگر جایی که از شیشه‌های رنگی استفاده می‌شود، ابعاد بزرگ‌تری داشته باشد، به طبع قیمت آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت. اما جنس و کیفیت شیشه مورد استفاده نیز در تعیین قیمت شیشه رنگی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. همان طور که اشاره شد، ضخامت‌های شیشه‌های رنگی شامل ۶ میل، ۸ میل، ۱۰ میل و تا ۲۰ میل می‌باشد. هر چقدر میزان این ضخامت افزایش یابد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد.

برای تعیین قیمت شیشه رنگی، میزان سکوریت بودن آن، تعداد سوراخ‌هایی که بر روی شیشه به جهت جاسازی کلید و پریز‌ها ایجاد می‌شود و ضد حرارت بودن آن  باید توجه کرد. نوع شیشه رنگی ایرانی و یا شیشه کریستال خارجی نیز در میزان قیمت نهایی تاثیر خواهد داشت. همچنین رنگ‌های متالیک مانند طلایی و نقره‌ای در قیمت نهایی نقش دارند و هزینه را افزایش می‌دهند.

چرا در گذشته شیشه رنگی اهمیت بسیاری پیدا کرد؟

ویژگی‌های شفاف آن شیشه‌های رنگی را به ویژه در زمینه‌های مذهبی محبوب کرد، جایی که پنجره‌های بزرگ با صحنه‌هایی از فضای معنوی و نورانی می‌توانست محیط مقدسی را با نورهای درخشان رنگارنگ متحرک کند و بسته به زمان روز و تغییر فضا را به طرز ماهرانه‌ای تغییر دهد. شیشه رنگی هزاران سال است که در معماری ایرانی و اسلامی نقش دارد.

همینطور از رومیان باستان و مصریان که اشیای کوچک ساخته شده شیشه‌های رنگی تولید می‌کردند. پنجره های شیشه‌ای رنگی در بریتانیا را می‌توان به قرن هفتم ردیابی کرد و نمونه‌های اولیه آن در کلیساها و صومعه‌ها یافت شد.

لحیم کاری یا مونتاژ شیشه‌های رنگی چگونه است؟

لحیم کاری یک مرحله مهم در ایجاد قطعات شیشه‌ای رنگی زیبا است و به ابزار خاصی مانند آهن لحیم کاری، فلاکس، برس سیمی و لحیم ۵۰/۵۰ نیاز دارد. قبل از شروع، مهم است که هر مفصل را با یک برس سیمی تمیز کنید تا هرگونه اکسیداسیون یا کثیفی از سرب خارج شود.

برای شروع لحیم کاری، فلاکس را به محل اتصال اعمال کنید و از یک آهن لحیم کاری داغ برای ذوب کردن مقدار کمی از لحیم کاری روی محل اتصال استفاده کنید. مطمئن شوید که اتو را ثابت نگه دارید و اجازه دهید لحیم کاری سطح طبیعی خود را برای یک اتصال قوی پیدا کند.

به یاد داشته باشید که هر مفصل را لحیم کنید و هنگام چرخاندن پانل مراقب باشید زیرا در این مرحله شکننده است. پس از اتمام، اتصالات را با یک برس سیمی تمیز کنید تا هرگونه شار اضافی از بین برود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها