گیربکس cvt بهتر است یا دوکلاچه؟

گیربکس یکی از مهم‌ترین اجزای اتومبیل است که بدون وجود آن اتومبیل امکان حرکت نخواهد داشت. درواقع این قطعه وظیفهٔ انتقال نیروی حرکتی از موتور به چرخ‌ها را بر عهده دارد. گیربکس‌ها انواع مختلفی دارند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به گیربکس cvt، گیربکس دستی، گیربکس دوکلاچه و… اشاره کرد. در ادامهٔ این مقاله دو گیربکس cvt و دوکلاچه را باهم مقایسه می‌کنیم. مزایا و معایب هریک را بیان کرده و قیمت گیربکس‌ های مذکور را هم مورد مقایسه قرار می‌دهیم.

گیربکس در ماشین چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

گیربکس یکی از اجزای مهم سیستم انتقال قدرت در خودروهاست. هدف اصلی این سیستم سرعت عملکرد ماشین و انتقال آن به چرخ‌های خودرو است. وظیفهٔ اصلی گیربکس تبدیل گشتاور و سرعت چرخش موتور خودرو به گشتاور و ایجاد سرعت مناسب برای چرخ‌های ماشین است. برای مثال، موتور خودرو معمولاً در سرعت بالا، کم‌توان‌تر و در سرعت پایین بیشترین توان را دارد. در این شرایط، گیربکس وظیفه‌ٔ تبدیل سرعت و گشتاور موتور به‌صورتی است که باعث می‌شود ماشین بتواند با توان و سرعت مطلوب به عملکرد طبیعی‌ خود ادامه دهد.

انواع گیربکس ماشین

گیربکس‌ها به‌صورت عمده دارای دو نوع اصلی زیر هستند:

۱. گیربکس دستی: در این نوع گیربکس، راننده باید به‌صورت دستی دنده‌ها را تغییر دهد. قیکت گیربکس دستی معمولاً پایین‌تر است.

۲. گیربکس اتوماتیک: در این نوع گیربکس، سیستم خودرو به‌صورت خودکار دنده را تغییر می‌دهد و نیازی به نیروی دستی در این روش وجود ندارد.

۳. گیربکس cvt: در ادامه به شکل کامل توضیح داده می‌شود.

در ادامه گیربکس cvt و اتوماتیک دوکلاچه را از نظر عملکرد، مزایا و معایب و قیمت گیربکس باهم مقایسه می‌کنیم.

گیربکس cvt چیست؟

گیربکس CVT یا گیربکس متغیر مداوم به‌نوعی از گیربکس‌ها گفته می‌شود که برای افزایش بازدهی و بهینه‌سازی مصرف سوخت در اتومبیل‌ها استفاده می‌شوند. در این نوع گیربکس، به‌جای دنده‌های متعددی که در گیربکس‌های سنتی وجود دارد، یک حلقهٔ منحنی استفاده می‌شود. در صورت افزایش سرعت خودرو، کاتون یا حلقه، دیگر از نقاط کم‌سرعت منحنی خارج نمی‌شود و به جای آن به نقاط با سرعت بالاتر در حلقه منتقل می‌شود.

مزایای استفاده از گیربکس cvt چیست؟

برخلاف گیربکس‌های دیگر، گیربکس CVT یک گیربکس بدون دنده است و در خودروهای بسیاری استفاده می‌شود. برخی از مزایای این نوع از گیربکس عبارتند از:

۱. عملکرد نرم: به این معنی که هنگام شتاب‌دهی یا توقف تدریجی خودرو، تکان‌ها یا شوک‌های بزرگ ایجاد نمی‌شود.

۲. بهره‌وری سوخت بهتر: سیستم CVT این امکان را می‌دهد تا میزان سرعت موتور به میزان کاملاً دلخواه تنظیم شود که منجر به بهره‌وری بیشتر سوخت و راندگی آرام تر خودرو می‌شود.

۳. عمر طولانی: چون این گیربکس از یک بدنهٔ ساده و بدون قطعات پیچیده تشکیل شده‌است، احتمال خرابی دستگاه کمتر است. بنابراین عمر مفید آن بیشتر است. برای افزایش بیشتر عمر گیربکس توصیه می‌کنیم به مراکز معتبر مانند گیربکس هاب برای خرید و تعمیر گیربکس مراجعه کنید.

۴. وزن و کم حجم: گیربکس cvt نسبت‌به گیربکس‌های سنتی سبک‌تر و کوچک‌تر است. چیزی که می‌تواند وزن و حجم خودرو را کاهش دهد و منجر به کاهش مصرف سوخت و بهبود کنترل هنگام رانندگی گردد.

۵. تجربهٔ رانندگی بهتر: گیربکس متغیر مداوم به شما امکان می‌دهد تا به‌طور پیوسته از سرعت خودرو لذت ببرید و تجربهٔ رانندگی مهیج‌تری داشته باشید.

گیربکس دوکلاچه چیست؟

گیربکس دوکلاچه یا Dual-Clutch Gearbox یک نوع گیربکس خودکار است که برای انتقال قدرت به چرخ‌های یک خودرو استفاده می‌شود. در این گیربکس، دو کلاچ در سیستم وجود دارد که به‌صورت موازی با یکدیگر کار می‌کنند. به‌گونه‌ای که در حین تغییر دنده، یک کلاچ کنترل توانایی گیربکس را به‌دست گرفته و انتقال قدرت از دنده‌ٔ قبلی به دنده‌ٔ جدید را انجام می‌دهد و کلاچ دیگر نیز کنترل گرفتن قدرت از گیربکس و برای شیب یا شتاب خودرو به‌کار می‌رود.

از آنجایی که کار آن با فشار هیدرولیک روی نوار کلاچ انجام می‌شود، این نوع گیربکس نسبت‌به گیربکس‌های دیگر مصرف سوخت کمتری هم دارد. برای انجام تعمیرات تخصصی این نوع گیربکس‌ها، گیربکس هاب به‌عنوان یک مرکز معتبر و تخصصی پیشنهاد می‌شود.

مزایا و معایب گیربکس دوکلاچه

مزایای این نوع گیربکس عبارتند از:

  • واکنش سریع: گیربکس DCT باعث افزایش واکنش خودرو می‌شود و زمان تأخیر کمتری در تغییر دنده و راندن خودرو دارد.
  • صرفه‌جویی در سوخت: با داشتن چندین دنده و فناوری کلاچ خودکار، باعث کاهش مصرف سوخت خودرو می‌شود.
  • پویایی: گیربکس DCT یکی از گیربکس‌های پویا و سریع بوده که برای شتاب خودرو در مسابقات مختلف مناسب است.

معایب این نوع گیربکس نیز عبارتند از:

  • قیمت گیربکس: قیمت گیربکس DCT به‌دلیل تکنولوژی پیشرفته‌ای که دارد، بیشتر از گیربکس‌های سنتی است.
  • خرابی: با توجه به تعداد بیشتری از قطعات موجود در گیربکس DCT، معمولاً خرابی آن نیازمند تعمیرات تخصصی‌تر است.
  • رانندگی ترد و خشن: در برخی شرایط خاص، به دلیل تنظیمات دقیقی که گیربکس DCT دارد، راندن آن ممکن است به‌نوعی خشک باشد و تردی در رانندگی ایجاد شود.

کاسه نمد گیربکس al4 چست؟

کاسه نمد گیربکس AL4 درواقع بخشی از گیربکس اتوماتیک al4 است که کاربرد آن در نگه‌داری و روان کار کردن داخلی گیربکس است. این قطعه برای بالا بردن سطح روانی و افزایش طول عمر تعویض‌های دنده و کاهش فرسایش و سایش در داخلی گیربکس با استفاده از نمد و قطعات دیگر طراحی شده‌است. به‌طورکلی کاسه نمد پلوس al4 بخش قابل تعویض پس از ازکارافتادگی است که با توجه به وضعیت و سایر عوامل محیطی خودرو، در بازه‌های طولانی‌تری می‌توان آن را تعویض کرد. توصیه می‌شود به تعویض این قطعه برای عملکرد مطلوب‌تر گیربکس ماشین توجه دشته باشید.

جمع‌بندی؛ گیربکس دوکلاچه بهتر است یا گیربکس cvt؟

در پاسخ به این سوال، باید گفت که هر یک از گیربکس های CVT و دوکلاچه دارای ویژگی های خود هستند و به تعداد زیادی عوامل بستگی دارد که کدام یک بهتر است. از یک سو گیربکس CVT برای بهبود مصرف سوخت، تسهیل در کنترل سرعت خودرو در شرایط مختلف رانندگی و کاهش فشار ویبره‌ای در خودرو به‌کار می‌رود. از سوی دیگر، گیربکس دوکلاچه دارای پاسخ سریعی در تغییر دنده است.

درنهایت انتخاب بهترین گیربکس برای خودرو به جنبه‌های مختلفی ازجمله قیمت گیربکس مصرف سوخت، سهولت کنترل، رفتار در مسیر و سایر عوامل بستگی دارد. به‌طورکلی دانستن قیمت گیربکس‌ها، مزایا و معایب هر گیربکس و تغییرات در طراحی‌های آن‌ها می‌تواند به شما در انتخاب بهترین گیربکس برای خودرو کمک کند. مهم‌ترین نکته این است که برای خرید یا تعمیر هریک از انواع گیربکس، به مراکز معتبر مانند گیربکس هاب مراجعه کنید تا بهترین عملکرد را برای گیربکس خودرو مهیا کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها