زمان تعویض صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک

زمان تعویض صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک

یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اجزای خودرو که وظیفه قطع و وصل کردن، کنترل نیروی تولیدشده توسط موتور را بر عهده دارد، صفحه کلاچ گیربکس است.‌ صفحه کلاچ قطعه‌ای است که استفاده زیادی دارد و به مروز زمان به دلایل مختلفی مانند درست عوض نکردن دنده، انتخاب دنده غلط‌، رانندگی در ترافیک سنگین، شتاب زیاد در حرکت و سوار کردن تعداد زیادی سرنشین دچار سایش شده و کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد و به تعویض نیاز دارد. عدم توجه به تعویض به موقع صفحه کلاچ منجر به خراب شدن گیربکس می‌شود.

گیربکس اتوماتیک شرایط مناسبی را برای رانندگی امن و آسان ایجاد می‌کند؛ اما خراب شدن گیربکس اتوماتیک هزینه‌های بسیار بالایی به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه تشخیص و زمان تعویض صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک و مهم‌ترین علائم و نشانه‌های خرابی گیربکس اتومات صحبت کنیم و در انتها به معرفی یکی از معتبرترین تعمیرگاه‌های گیربکس اتوماتیک بپردازیم.

نحوه تشخیص و زمان تعویض صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک

بروز برخی از علائم و نشانه‌ها در خودرو نشان می‌دهد که زمان تعویض صفحه کلاچ فرا رسیده است. با مشاهده این علائم هر چه زودتر باید برای تعویض کلاچ اقدام کرد. با این کار می‌توان مانع از خراب شدن گیربکس اتوماتیک شد. تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک در کنار عوامل دیگری مانند خراب شدن ساعت گیربکس، خراب شدن تورک کانورتور گیربکس، خراب شدن مشعلی پلوس، ساییده شدن چرخ‌دنده‌ها، ساییده شدن بلبرینگ‌ها، روغن‌ ریزی گیربکس و … یکی از شایع‌ترین دلایل خراب شدن گیربکس به شمار می‌رود. در ادامه این بخش با علائمی که نشان می‌دهند، زمان تعویض صفحه کلاچ فرا رسیده، آشنا خواهید شد.

سفت شدن پدال کلاچ

هر گاه پدال کلاچ خودرو خشک شود، نشان می‌دهد که هر چه زودتر باید برای تعویض صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک اقدام کنید. در واقع سفت شدن پدال کلاچ یکی از اولین نشانه‌هایی است که تمام شدن کلاچ و زمان فرا رسیدن تعویض آن را هشدار می‌دهد.

پرش پا در زمان رها کردن پدال کلاچ

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی و فرسوده شدن کلاچ گیربکس اتوماتیک این است که در زمان رها کردن پدال کلاچ، پای راننده با سرعت بالا به سمت عقب پرتاب می‌شود‌. در چنین مواقعی برای جلوگیری از خراب شدن گیربکس هر چه زودتر باید برای تعویض کلاچ اقدام کرد.

ایجاد سر و صدای زیاد در زمان عوض شدن دنده

در خودروهایی که کلاچ کیربکس اتوماتیک دچار فرسودگی شده باشد، در زمان عوض شدن دنده سر و صدای زیادی ایجاد می‌شود. این سر و صداها حاکی از آن است که صفحه کلاچ نیاز به تعویض دارد.

برقرار نشدن ارتباط بین سرعت و دور موتور خودرو

هرگاه در زمان حرکت خودرو متوجه شدید که علی‌رغم افزایش دور موتور سرعت و شتاب خودرو تغییر چندانی نمی‌کند، باید بدانید که صفحه کلاچ گیربکس دچار استهلاک و تخریب شده است و هر چه زودتر برای جلوگیری از خراب شدن گیربکس باید آن را تعویض کرد.

به مشام رسیدن بوی نامطبوع و غیرعادی از کلاچ

اگر در حین رانندگی متوجه شدید که در سمت کلاچ خودرو بوی نامطبوع و غیرعادی وجود دارد؛ از فرسودگی و ساییده شدن صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک مطمئن شوید و هر چه زودتر برای تعویض آن به یکی از تعمیرگاه‌های معتبر گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.

ایجاد لغزش در صفحه کلاچ

ساییدگی و خرابی صفحه کلاچ با ایجاد لغزش همراه است. زمانی که عملکرد کلاچ به دلیل فرسودگی صفحه کلاچ دچار اختلال می‌شود، خودرو دیگر قادر به حرکت نیست. این اتفاق نشان می‌دهد که باید صفحه کلاچ را تعویض و از خراب شدن گیربکس اتوماتیک جلوگیری کنید.

برای افزایش عمر صفحه کلاچ و جلوگیری از خراب شدن گیربکس چه راهکارهایی وجود دارد؟

برای افزایش طول عمر صفحه کلاچ می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. مهم‌ترین روش‌ها عبارت‌اند از:

  • رانندگی متعادل و آرام برای فشار کم‌تر به صفحه کلاچ
  • تعویض به موقع و مرتب روغن موتور
  • عادت کردن به ترمز قبل از ترک کلاچ
  • تعویض به موقع سیستم کلاچ
  • تمیز کردن منظم و نگهداری صحیح از صفحه کلاچ
  • استفاده از صفحه کلاچ باکیفیت برندهای معتبر
  • تعویض صفحه کلاچ در یک تعمیرگاه معتبر توسط تعمیرکاران ماهر و باتجربه
  • پرهیز از شتاب و ترمز شدید
  • بررسی و تنظیم فشار هوا در داخل لوله کلاچ
  • جلوگیری از تجمع گرد و غبار و الودگی‌ها روی صفحه کلاچ


خراب شدن گیربکس اتوماتیک با چه علائمی همراه است؟

با مشاهده علائم زیر از جمله تقه زدن گیربکس، از خراب شدن گیربکس اتوماتیک خودروی خود مطمئن شده و هر چه زودتر به یکی از تعمیرگاه‌های معتبر گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید و کار تعمیر گیربکس اتوماتیک را به تعمیرکاران متخصص و حرفه‌ای تعمیرگاه بسپارید.

  • به مشام رسیدن بوی سوختگی از طرف جعبه دنده به دلیل افزایش دمای گیربکس
  • احساس لرزش و تقه‌زدن در زمان درگیر شدن گیربکس
  • به گوش رسیدن صداهایی شبیه زوزه در حالت خلاص بودن خودرو
  • خلاص شدن دنده مورد نظر و نگه نداشتن آن در وضعیت ثابت
  • درگیر نشدن کیربگس اتوماتیک بعد از انتخاب حالت درایو
  • لیز خوردن دنده به صورت غیرعادی در هنگام حرکت با سرعت ثابت
  • روغن‌ ریزی گیربکس و کاهش مقدار روغن گیربکس
  • خراب شدن مشعلی پلوس در اثر پاره شدن گردگیر پلوس

لزوم تعویض صفحه کلاچ و تعمیر گیربکس در یک تعمیرگاه معتبر گیربکس اتوماتیک

استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز و راحت بودن رانندگی با خودروهای دنده اتومات باعث شده است که روزبه‌روز به طرفداران این نوع خودروها افزوده شود. با افزایش تعداد خودروهای دنده اتومات در سطح شهرهای مختلف، تعداد تعمیرگاه‌هایی که به صورت تخصصی خدمات تعویض صفحه کلاچ و تعمیر گیربکس برلیانس ارائه می‌دهند؛ رو به افزایش است. تعمیر و تعویض این قطعات در خودروهای دنده اتوماتیک حساس‌تر است و به دقت بیشتری نیاز دارد؛ به همین دلیل حتما باید در یک تعمیرگاه معتبر، توسط بهترین و مجرب‌ترین تعمیرکاران متخصص انجام شود. تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک هادیلو یکی از تعمیرگاه‌های تخصصی معتبر است که خدمات خود را با ضمانت شش ماهه ارائه می‌دهد‌. در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک هادیلو گیربکس خودروهای دنده اتوماتیک ایرانی و خارجی با بالاترین کیفیت انجام می‌شود‌. از مزایای دیگر این تعمیرگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از جدیدترین و مناسب‌ترین ابزارها و تجهیزات با توجه به مدل خودرو
  • استفاده از تعمیرکاران متخصص با دانش فنی بالا
  • دریافت هزینه‌هایی مناسب بابت ارائه باکیفیت‌ترین خدمات
  • استفاده از قطعات اصل و اورجینال در صورت تعویض


جمع‌بندی

در این مقاله راجع به نحوه تشخیص و زمان تعویض صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک، راهکارهای افزایش عمر صفحه کلاچ برای جلوگیری از خراب شدن گیربکس، علائم خرابی گیربکس و لزوم تعویض صفحه کلاچ، تعمیر کردن گیربکس در یک تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک صحبت کردیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله به جواب تمام سوال‌های خود درباره زمان تعویض صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک رسیده باشید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها