با ۱۰ مورد از باغ موزه های تهران آشنا شوید

با 10 مورد از باغ موزه های تهران آشنا شوید

اگر عازم پایتخت هستید، در کنار پرس‌وجو از قیمت هتل‌هایش مثل قیمت هتل اسپیناس بلوار تهران ، بد نیست با جاذبه‌های دیدنی آن نیز آشنا شوید. باغ موزه‌ های تهران را باید مکانی مناسب جهت تفریح و گشت‌وگذار خانوادگی در نظر گرفت. اینگونه افراد دوباره انرژی خواهند گرفت و روح‌ و جانتان شاداب و تازه می‌شود.

می‌توانید روزی سرشار از انگیزه و امید را در فضای باز باغ موزه ‌های تهران و کنار کاخ‌های سلطنتی بگذرانید. تماشای این کاخ‌های به جای مانده از تاریخ کهن که از جاذبه‌های تاریخی تهران هستند، بی‌نهایت لذت‌بخش می‌باشد.

کاخ گلستان

کاخ گلستان تهران دارای چهارونیم هکتار مساحت می‌باشد و از سال ۹۸۸ هجری قمری در میدان ارگ تهران، و دوران شاه عباس صفوی قرار داشته است. مدتی بعد، کریم‌خان زند دیوان‌خانه‌ای در آن بنا کرد و کاخ گلستان به مرکز حکومتش در تهران تبدیل شد.

با این حال رونق اصلی که این کاخ داشت به دوران آقامحمدخان قاجار برمی‌گردد. این کاخ امروزه به یکی از باغ موزه های تهران تبدیل شده است.

باغ ایرانی

از پرطرفدارترین باغ موزه ‌های تهران باغ ایرانی می‌باشد که در خیابان شیخ بهایی شمالی واقع شده است. این باغ همانطور که از نامش مشخص می‌باشد مطابق با الگوی باغ‌های ایران طراحی و بنا گشته است. الگوی باغ‌های ایرانی در دنیای طراحی و معماری باغ‌ها به اندازه‌ای از ظرفیت‌های زیباشناسی ارزنده‌ای برخوردار می‌باشد که به همین نام شناخته می‌شود.

هنگامیکه به این باغ وارد می‌شوید ساختمانی را در آن خواهید دید. در واقع این ساختمان، رستوران و کافی شاپ این مجموعه بوده که نمونه‌ای از بنا‌های قدیم تهران به شمار می‌آید. باغ ایرانی، دارای حفاظ است و از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب، پذیرای بازدید علاقه‌مندان می‌باشد. بازدید از باغ ایرانی برخلاف سایر بوستان‌های تهران، شبانه روزی نیست.

باغ نگارستان

یکی از جذاب‌ترین باغ موزه ‌های تهران، باغ نگارستان می‌باشد که در میدان بهارستان قرار دارد. این باغ موزه علاوه بر جذابیت‌های طبیعی که در خود جای داده است، موزه‌ای از آثار کمال الملک نیز می‌باشد. شما می‌توانید در کنار قدم زدن در زیر سایه درختان به این موزه هم سری بزنید و از آثار هنری آن بازدید نمایید.

خوب است بدانید که باغ نگارستان به دستور فتحعلی شاه قاجار بنا شد. به همین خاطر نیز از نظر تاریخی و همچنین از نظر هنر معماری و موقعیت قرار‌گیری دارای اهمیت و ارزش بسیاری می‌باشد.

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی یکی دیگر از باغ موزه‌ های تهران به شمار می‌آید که در منطقه الهیه واقع شده است. بافت این باغ موزه با خانه‌های قدیمی در آن منطقه وجود دارد کاملا هماهنگ است. طراحی و ساخت این باغ الهام گرفته شده از معماری باغ فین کاشان می‌باشد.

درختان سرسبز، جوی‌های پر آبی که از هر طرف در این باغ روانه می‌باشند در کنار آواز دل‌انگیز پرندگان، باعث شده تا این مکان یک مکان فوق‌العاده برای ملاقات‌های بهاری باشد.

این زیبایی و جذابیت‌ها با توجه به میز‌هایی که در میان درختان سرسبز باغ چیده شده دو چندان می‌شود و لحظات خوش و آرامش بخشی را برایتان فراهم می‌کند.

باغ موزه مینیاتور

همانطور که می‌دانید ایران از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی بسیاری برخوردار است که گاهی به خاطر کمبود وقت امکان بازدید از تمام آن‌ها وجود ندارد. با این حال در یکی از باغ موزه‌ های تهران باغی مینیاتوری واقع شده است که تمامی جاذبه‌های تاریخی ایران را در ابعادی کوچک دارد. اینگونه می‌توانید کل ایران را یکجا مشاهده نمایید.

باغ موزه مینیاتور تهران اولین موزه مینیاتوری کشور به شمار می‌آید که در سال ۱۳۹۲ با همین دلیل مورد افتتاح واقع شد. این موزه از محیطی بسیار دلنشین برخوردار است. متاسفانه به خاطر تبلیغات اندک و نامناسب، کمتر شهروندی در پایتخت حتی اسم آن به گوشش خورده است.

باغ فردوس

باغ فردوس نیز از دیگر باغ موزه‌ های تهران می‌باشد که برای سپری کردن اوقات فراغت بسیار گزینه‌ی خوب و عالی محسوب می‌شود. البته امروزه این باغ به موزه سینما تبدیل شده و پس از انقلاب نیز تحت اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد. در حال حاضر نیز عمارت آن چنان به شکل گوش فیلی قدیمی خود باقی مانده است.

باغ فردوس

باغ موزه نگارستان تهران

یکی از باغ موزه ‌های تهران باغ نگارستان می‌باشد که از دوره قاجار باقی مانده است. این باغ از ماجرا‌های شنیدنی زیادی برخوردار می‌باشد. برای شنیدن این ماجرا‌های تلخ و شیرین پیشنهاد می‌کنیم از باغ نگارستان بازدید نمایید.

از جمله دیدنی‌های این باغ حافظیه شیراز و همینطور آثار ارزشمندی از هنرمندان برجسته نظیر جهانگیر ارجمند، ملک الشعرای بهار، موزه کمال الملک، نقره‌های قلم‌زنی اهدایی غلامعلی ملول می‌باشد.

در قسمت‌های دیگر باغ نگارستان نمایشگاه‌هایی بر‌پا می‌باشد که این امکان را دارید تا از آن‌ها بازدید نمایید. علاوه بر این، چنانچه هوس یک قهوه داغ کردید، می‌توانید به کافه طهرون این باغ سر زده و از منظره زیبای و طراحی جذاب این کافه نیز بهره‌مند گردید.

باغ موزه وزیری تهران

باغ موزه وزیری یکی از شگفت‌انگیز‌ترین باغ موزه‌ های تهران به شمار می‌آید که در دل کوه واقع شده است. این باغ را به‌عنوان اولین غار موزه نیز می‌شناسند. این موزه با دالان‌هایی در دل کوه واقع شده و در پایین و اطراف این کوه، باغ زیبایی قرار دارد که غار را احاطه نموده است.

گالری‌ها و قسمت‌های متعدد این باغ موزه درون دالان‌هایی در دل کوه واقع گشته که هنرمندی توانا و سرشناس آن‌ها را طراحی و کنده است. این باغ موزه در واقع یک باغ خصوصی به شمار می‌آید که ناصر هوشمند وزیری آن را با هزینه شخصی خود بنا نموده است. بخش‌هایی که این موزه دارد شامل:

  • کارگاه مجسمه‌سازی
  • کارگاه صنایع‌دستی
  • مجسمه‌های بازیافتی

می‌شود.

باغ موزه گیاه‌شناسی ملی تهران

باغ گیاه‌شناسی تهران از جمله بزرگترین باغ‌های گیاه‌شناسی در ایران و جهان محسوب می‌شود که در سال ۱۳۴۸ ساخت آن شروع شد. در حال حاضر، اداره این باغ زیر‌ نظر موسسه مراتع و جنگل‌ها می‌باشد و با مساحت ۱۴۵ هکتار در منطقه چیتگر قرار دارد.

در این باغ پژوهشگاه‌های رویشی زیادی را شاهد خواهید بود که هفت رویشگاه مربوط به ایران می‌باشد. باغ گیاه‌شناسی از باغ موزه‌های غرب تهران به شمار می‌آید که بازدیدکنندگان بسیاری دارد.

باغ موزه قصر تهران

اگر دغدغه‌تان از سفر به تهران تنها قیمت هتل‌هایی چون قیمت هتل پارسیان آزادی تهران است، پس خودتان را از جاذبه‌هایی چون باغ‌ موزه‌هایش محروم می‌کنید. باغ موزه قصر یکی از بهترین موزه‌های شرق تهران محسوب می‌شود که از معماری منحصر به فردی برخوردار است.

در طول تاریخ باغ موزه قصر تهران کاربرد‌های متفاوتی داشته. در دوران قاجار به دستور فتحعلی شاه قاجار یک قصر بیرون از شهر بنا گشت که قسمت‌های مختلف این قصر: استخر، اندرونی، کلاه فرنگی بود.

باغ موزه قصر در زمان ناصرالدین شاه، تبدیل به پایگاه نظامی شد و به دستور رضاخان به زندان قصر تبدیل گشت. بخش‌هایی که در این موزه در معرض دید تماشاگران قرار دارند عبارتند از:

  • سالن فرخی یزدی
  • کلاه فرنگی
  • برج‌های دیده‌بانی
  • سروستان.

باغ موزه قصر تهران

جمع‌بندی

موزه‌های پایتخت را می‌توان دروازه‌هایی در نظر گرفت که در طول تاریخ پرفرازونشیب این شهر شما را سفر می‌دهند. اما باغ موزه‌ های تهران نه‌تنها به سفر تاریخی شما را می‌برند، در کنار آن طبیعتی زیبا نیز به شما تقدیم می‌کنند.

آنچه را که در این مقاله از باغ موزه های تهران ذکر کردیم، تنها قسمتی از آثار باقی مانده از دوران پیشین ما بود که در چند سطر برایتان آوردیم. بدون شک با خواندن این چند خط، زیبایی‌های موجود در دل این آثار را درک نمی‌کنید. پس پیشنهاد می‌کنیم بار سفر ببندید و راهی پایتخت شوید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها