تاریخچه پارچه و نحوه پیدایش آن در جهان

پارچه یکی از محصولات اساسی برای زندگی انسان است که امروزه شاهد تولید انواع پارچه هستیم. همه ما می‌دانیم که برای کاربردهای مختلفی نیاز به استفاده از پارچه داریم. تاریخچه پارچه به ۱۹۰۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح باز می‌گردد. از زمان‌های خیلی دور این متریال مورد استفاده انسان قرار گرفته و تا زمان حال نیز همچنان مورد استفاده بوده است. بدون شک پارچه جزو متریال‌های بسیار ضروری و مهم برای انسان است که نه‌تنها برای تأمین پوشاک، بلکه برای بسیاری از کاربردهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و تولید دستگاه‌های پیشرفته، امکان تولید پارچه‌های متنوعی وجود دارد. از زمان‌های خیلی قدیم لباس نشان‌دهنده سطح تمدن و فرهنگ یک جامعه بوده است. لباس‌های افراد یک جامعه می‌تواند نشان‌دهنده سطح فناوری در یک جامعه باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با تاریخچه پارچه‌ها بیشتر آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

تاریخچه پارچه‌ها در باستان

برای اولین بار پارچه‌ها در عصر حجر و در منطقه خاورمیانه تولید شدند. شواهد نشان می‌دهد که لباس بیش از ۵۰۰ هزار سال پیش توسط انسان اختراع شده است. در ابتدا انسان از پوست و خز حیوانات برای دوخت لباس استفاده می‌کرد و با گذشت زمان و پیشرفت در تمدن‌ها، روش‌های مختلفی برای تولید پارچه به وجود آمد. اولین سوزن خیاطی در فرانسه و حدود ۱۹ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شد. قدمت الیاف کتان رنگ‌شده در غار ما قبل تاریخ در گرجستان به سی و شش هزار سال پیش می‌رسد. باستان‌شناسان شواهدی از بافندگی پارچه را در جمهوری چک کشف کرده‌اند که قدمت آن به بیشتر از ۲۷ هزار سال می‌رسد.

چگونگی به وجود آمدن پارچه

همان‌طور که می‌دانید اساس تولید پارچه نساجی است. اگر بخواهیم تاریخچه پارچه را بررسی کنیم، باید به اولین باری که انسان از روش نساجی برای تولید نخ استفاده کرد، توجه کنیم. به کمک نساجی الیاف تابیده یا نمدی به نخ تبدیل می‌شود و از بافت نخ است که انواع پارچه‌ها تولید می‌شوند. ماهیت پارچه‌ها به نوع منسوجات، رنگ، بستگی دارد که در هر فرهنگ متفاوت است. در گذشته تنها امکان استفاده از الیاف‌های طبیعی برای تولید پارچه وجود داشت. الیاف‌هایی مانند پنبه، ابریشم، پشم و کتان جزو الیاف‌های طبیعی محسوب می‌شوند که قدمت استفاده از آن‌ها برای تولید پارچه بسیار طولانی است.

امروزه به کمک روش‌ها و دستگاه‌های پیشرفته امکان تولید الیاف‌های مصنوعی نیز وجود دارد؛ به همین دلیل تنوع پارچه‌ها در حال حاضر بسیار بیشتر از گذشته شده است. با این وجود همچنان استفاده از الیاف‌های طبیعی برای بافت پارچه و دوخت لباس و سایر کاربردها رایج است. ابریشم و پشم، نمونه‌هایی از منسوجات حیوانی هستند که از زمان‌های خیلی دور تا کنون مورد استفاده انسان بوده‌اند.

کتان، کاه، چمن، بامبو و پنبه نیز جزو منسوجات گیاهی هستند که کاربرد زیادی دارند. برای تولید منسوجات معدنی نیز از الیاف شیشه یا فلز استفاده می‌شود. پارچه‌هایی که دارای الیاف طبیعی هستند، نسبت به پارچه‌های دارای الیاف مصنوعی کیفیت بهتر و بالاتری دارند. پارچه ابریشمی از زمان‌های خیلی دور به عنوان یک الیاف خاص و باارزش بوده است که در بازه‌ای از زمان تنها اشراف‌زاده‌ها و ثروتمندان از آن استفاده می‌کردند. امروزه نیز این الیاف از قیمت بیشتری نسبت به سایر الیاف‌ها برخوردار است و لباس‌ها یا محصولات دوخته شده با الیاف ابریشم قیمت بالایی دارند.

چهار پارچه طبیعی

در سیر و بررسی تاریخچه پارچه، چهار نوع پارچه طبیعی بیش از سایر الیاف‌ها به چشم می‌خورد. پارچه‌های بافته شده از الیاف‌های طبیعی قدمت بسیار طولانی دارند و همچنان نیز از این الیاف‌ها استفاده می‌شود. تولید الیاف‌های مصنوعی از یک قرن پیش آغاز شد. این نوع الیاف‌ها مشکلاتی مانند ایجاد چین و چروک در پارچه‌های با الیاف طبیعی را ندارند. از طرفی همچنان با پیشرفت علم و تکنولوژی تغییرات اساسی در بافت پارچه‌ها به وجود می‌آید، به‌طوری‌که تنوع پارچه‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است. چهار نوع پارچه که از الیاف طبیعی ساخته شده‌اند، عبارت‌اند از:

پارچه‌های کتانی

کتان یکی از الیاف‌های بسیار رایج و قدیمی برای تولید پارچه است. در مورد تاریخچه این پارچه باید بگوییم که قدمت استفاده از کتان برای تولید پارچه به هزاران سال پیش باز می‌گردد. در یکی از غارهای جنوب شرقی اروپا که امروزه کشور گرجستان نام دارد، اثری از الیاف کتان رنگ شده پیدا شده است که قدمتی بیش از ۳۰ هزار سال دارد. در تمدن‌های باستان، از جمله بین‌النهرین و مصر باستان از الیاف کتان برای تولید پارچه استفاده شده و در کتاب مسیحیان نیز به این پارچه اشاره شده است.

پارچه‌های پشمی

دامداری از شغل‌های اولیه انسان‌هاست که قدمتی بیش از ۱۰۰۰۰ سال دارد. با این وجود به‌ مرور زمان و با اصلاح نژاد گوسفندان پشم آن‌ها نیز تغییر کرد؛ به‌طوری‌که ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، استفاده از الیاف پشمی برای تولید پارچه رواج یافت. امروزه به دلیل تنوع نژاد گوسفندان بیش از ۲۰۰ نوع الیاف پشمی وجود دارد که از آن برای تولید پارچه استفاده می‌شود. تاریخچه پارچه پشمی نیز مانند پارچه کتانی بسیار طولانی است.

پارچه‌های پنبه‌ای

تاریخچه استفاده از پنبه برای تولید الیاف به ۵۰۰۰ سال پیش قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. این الیاف برای اولین بار در چین، مصر و هندوستان مورد استفاده قرار گرفت. امروزه نیز پرورش گیاه پنبه برای تولید پارچه و سایر فراورده‌ها انجام می‌شود.

پارچه‌های ابریشمی

ابریشم نیز جزو الیاف‌های طبیعی و محبوب است که قدمت آن به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. این الیاف از فیبر پروتئینی که کرم‌های ابریشم برای تولید پیله خود استفاده می‌کنند، ساخته می‌شود. کیفیت الیاف ابریشمی از سایر انواع الیاف‌ طبیعی بیشتر است؛ به همین دلیل نیز قیمت آن از سایر الیاف‌های طبیعی و مصنوعی بیشتر است.

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم در ابتدا از الیاف‌های طبیعی برای بافت پارچه استفاده می‌شد. به‌ مرور زمان با پیشرفت علم و تکنولوژی، ساخت الیاف‌های مصنوعی نیز رواج پیدا کرد. به طوری که امروزه پارچه‌هایی به نام اسپان باند تولید می‌شود که بدون بافت و از جنس پلی‌پروپیلن هستند. این پارچه‌ به پارچه یکبار مصرف، بی بافت، نبافته و لایه سوزنی نیز معروف است، همچنین بیشتر برای تولید حوله یکبار مصرف از این نوع پارچه استفاده می‌شود..

منبع: yazdlaie.ir

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها