آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز رومیزی

اجاق گاز یکی از ضروری ترین لوازم خانگی است، شناخت و آشنایی قطعات اجاق گاز با توجه به اهمیت آن می تواند به شما برای استفاده بهینه کمک کند، ما سعی داریم در این مقاله به شما آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز رومیزی را ارائه دهیم.

تعمیر ترموکوپل اجاق گاز رومیزی

اجاق گاز اجزای مختلفی دارد که هدف این اجزا ایجاد شعله برای پخت و پز است، که یکی از مهم ترین قطعات در اجاق گاز ترموکوپل است، این قطعه نوعی سنسور دما و هشدار دهنده است، وظیفه این قطعه این است که وقتی یکی از قطعات اجاق گاز کار نکند جریان گاز را قطع کند تا از هرگونه اتفاق نا گوار مانند انفجار جلوگیری شود.

تعمیر ترموکوپل

 بنابراین خرابی ترموکوپل نگران کننده است و این قطعه در صورت خرابی باید سریعاً تعمیر شود، نکته قابل ذکر این است که این قطعه باید هر ۲۰ سال یک بار تعویض شود، در صورتی که مشکلات و ایراداتی مانند روشن نماندن اجاق گاز به وجود آید احتمال خرابی ترموکوپل وجود دارد و باید این قطعه تعمیر شود از این رو آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز رومیزی را در این مقاله مطرح می کنیم، امیدوارم برای شما مفید باشد.

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل یکی از ضروری ترین قطعات اجاق گاز است چرا که وظیفه این قطعه حفظ امنیت اجاق گاز است، این قطعه دارای بدنه است که در برابر حرارت مقاوم بوده تا حدی می تواند چند میلی ولت برق تولید کند، ترموکوپل در واقع یک مولد برقی است و به این عنوان به کار گرفته می شود.

امروزه عملکرد ترموکوپل در اجاق گاز به عنوان هشدار دهند است، به این صورت که وقتی یکی از قطعات اجاق گاز به درستی کار نمی کند ترموکوپل جریان گاز را قطع کرده و مانع از روشن شدن گاز می شود.

ترموکوپل یکی از ساده ترین سنسور دما است که هیچ گونه دستگاه الکتریکی ندارد چیزی برای شکست در داخل ترموکوپل وجود ندارد چرا که هیچ دستگاه الکتریکی داخلش نیست، این قطعه تنها زمانی که به مدت طولانی از آن استفاده شود خراب می شود و ممکن است بسوزد، سوختن این قطعه زمانی که در دیگ های بخاری به طور مداوم از آن استفاده شود رخ می دهد، در اجاق گاز ها سنسور دما هایی وجود دارد که قبل از تعویض به مدت ۲۰ تا ۳۰ سال کار می کنند.

تعمیر گاز

چگونه متوجه خرابی ترموکوپل اجاق گاز شویم؟

برای اینکه بتوانیم سلامت ترموکوپل را تشخیص دهیم ابتدا باید جریان گاز را قطع کرد، سپس باید با باز کردن سر گاز ترموکوپل را پیدا کنیم، در آخر برای اینکه سالم بودن و یا خراب بودند ترموکوپل را بررسی کنیم باید موارد زیر را در نظر بگیریم:

  • در صورتی که دو میله در محل اتصال سوخته باشد و یا این دو میله از هم جدا شده باشند به احتمال زیاد ترموکوپل اجاق گاز خراب شده است.
  • در انتهای اجاق گاز میله بوبین قرار دارد که در میله بوبین دو میله بیرونی و درونی وجود دارد که این دو میله درونی و بیرونی با یک واشر به هم وصل شده اند، در صورتی که این واشر دچار خرابی شده باشد ترموکوپل نمی تواند به درستی کار کند.
  • با توجه به اینکه قسمتی از ترموکوپل به شعله اجاق گاز نزدیک است ممکن است بر اثر حرارت بالا بسوزد و یا بر اثر ضربه دچار آسیب و شکستگی شود که در این شرایط باید ترموکوپل را تعویض کرد.

تعمیر ترموکوپل اجاق گاز رومیزی

تعمیر اجاق گاز رومیزی یکی از خدماتی است که نیاز به آن ضروری بوده و با توجه به اینکه از اجاق گاز برای پخت غذا استفاده می شود، اجاق گاز جزء ضروری ترین و حیاتی ترین لوازم خانگی است که در صورت هر گونه خرابی و درست کار نکردن نیاز به تعمیر در کوتاه ترین زمان دارد.

علت بسیاری از خرابی های اجاق گاز ناشی از ترموکوپل آن است، زمانی که اجاق گاز به خوبی کار نمی کند و یا شعله اجاق گاز دیر روشن می شود و یا کلاً روشن نمی شود به احتمال زیاد ترموکوپل اجاق گاز نیاز به تعمیر دارد، عواملی چون ایجاد الکتریسیته در بدنه اجاق گاز، روشن نشدن فر اجاق گاز و ایجاد دود در اجاق گاز نیز می توانند ناشی از خرابی اجاق گاز باشند و نیاز به تعمیر است.

نحوه تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

شاید فکر کنید با خاموش شدن شعله گاز، ترموکوپل خراب شده است اما ممکن است دلایل دیگری داشته باشد که منجر به روشن نماندن شعله و خاموش شدن شعله اجاق گاز شده است در این صورت اجاق گاز باید توسط تعمیرکار متخصص بررسی شود اما اکثر تعمیرکاران و کارشناسان بر این باورند که دلیل اساسی خاموش شدن شعله گاز خرابی ترموکوپل اجاق گاز است که منجر به این می شود که بعد از آزاد شدن سوخت آبی و احتراق بلا فاصله شعله خاموش می شود و روشن باقی نمی ماند.

بعد از اینکه اطمینان پیدا کردید که ترموکوپل اجاق گاز خراب است جهت انجام تعمیرات باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا باید شیر روی سیلندر گاز را ببندید.
  2. ترموکوپل را که نوک آن دقیقاً نزدیک به صفحه داغ است را پیدا کنید.
  3. زمانی که روی ترموکوپل اجاق گاز رسوب باشد باید این رسوبات را با سنباده از بین ببرید و این مشکل را بر طرف کنید.

تعمیر اجاق گاز

بازبینی ترموکوپل قبل از جایگزینی

با توجه به اینکه در برخی از اجاق گاز ها ترموکوپل دارای دو تا سه نوک جهت کنترل دما است، در صورتی که هر کدام از آن ها گرم نشوند نشان دهنده خرابی ترموکوپل است و باید سریعاً این قطعه تعویض شود.

نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز رومیزی

اجاق گاز رومیزی دارای یک یا دو ترموکوپل است و تقریباً تعمیر این اجاق گاز مانند اجاق گاز فر دار است و بعد از اینکه ترموکوپل را پیدا کردید می توانید با ترموکوپلی که خریداری کرده اید تعویض کنید.

نتیجه گیری برای آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز رومیزی

در این مقاله سعی کردیم به شما آموزش های لازم جهت تعمیر ترموکوپل اجاق گاز رومیزی را ارائه دهیم تا به شما کمک کنیم ترموکوپل اجاق گاز خود را تعمیر کنید، در این مطلب ترموکوپل و نحوه عملکرد آن را بیان کردیم، اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید، در صورتی که تجربه و تخصص لازم برای تعمیر اجاق گاز را ندارید بهتر است از خدمات تعمیرات اجاق گاز مرکز دکتر آچار کمک بگیرید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها