روش های مراقبت از سالمند پس از سکته مغزی

روش های مراقبت از سالمند پس از سکته مغزی

مراقبت از سالمندان پس از سکته مغزی نقش موثری در تسریع روند بهبودی سالمند و بازگشت او به زندگی طبیعی دارد.

برای ارائه مراقبت های بهینه از سالمند علاوه بر صبر، به تخصص و تجربه و دانش زیادی نیاز است. حضور یک پرستار سالمند حرفه ای که با بهترین روش های مراقبت از سالمند پس از سکته مغزی آشنا باشد امری حیاتی برای بهبود شرایط سالمند است.

اگر به عنوان پرستار سالمند یا یکی از اعضای خانواده، مسئولیت مراقبت از سالمند پس از سکته قلبی را برعهده گرفته اید به شما توصیه می کنیم برای آشنایی با روش های مراقبت از سالمندان پس از سکته مغزی تا پایان این مقاله با ما همراه باشید:

مهم ترین عوارض سکته مغزی در سالمندان

پیش از بیان روش های مراقبت از سالمند پس از سکته مغزی، لازم است به این موضوع بپردازیم که سکته مغزی چه مشکلاتی برای سالمند بوجود می آورد و بر همین اساس به روش های مراقبت از این بیماران بپردازیم:

• اختلال حرکتی

بروز مشکلات حرکتی مانند فلج ، اختلال در راه رفتن و از دست دادن تعادل جزو مهم ترین مشکلات حرکتی پس از سکته مغزی است که معمولا باعث افزایش وابستگی سالمند به اطرافیان و پرستار سالمند می شود.

• اختلال بینایی

برخی از سالمندان پس از سکته مغزی، بینایی یک یا هر دو چشم خود را از دست می دهند که این شرایط سبب بروز مشکلات ایمنی و کاهش استقلال سالمند می شود.

• اختلال ذهنی

بروز اختلالات حافظه ، کاهش تمرکز ، ناتوانی در حل مسئله و مشکلات تکلم جزو اختلالات ذهنی ناشی از سکته مغزی است که خود زمینه ساز ابتلای سالمند به زوال عقل می شود.

• افسردگی و اضطراب

احتمال بروز افسردگی و اضطراب در سالمندی که دچار سکته مغزی شده است، به دلیل روبرویی یا عوارض جسمی و اجتماعی سکته به شدت افزایش پیدا می کند.

• افزایش احتمال زمین خوردن

سالمندان پس از سکته مغزی به دلیل ضعف عمومی ، مشکل در حفظ تعادل و استفاده از وسایل کمک حرکتی نامناسب به شدت در معرض زمین خوردن، شکستگی و بستری در بیمارستان قرار دارند.

• اختلال بلع

سکته مغزی با ایجاد اختلالات بلع در سالمندان، تاثیر زیادی در افزایش احتمال ابتلای سالمند به عفونت ریه دارد. علایم این مشکل شامل سرفه، تب و اختلال تنفسی است و نیاز به مداخله درمانی تخصصی دارد.

خوشبختانه عوارض سکته مغزی با مراقبت و درمان مناسب قابل پیشگیری و درمان است و نقش مهم خانواده و پرستار سالمند در بهبود کیفیت زندگی سالمند پس از سکته مغزی انکار ناپذیر است.

مهم ترین روش های مراقبت از سالمند پس از سکته مغزی

حال نوبت به آن رسیده است که با روش های مراقبت از سالمند پس از سکته مغزی آشنا شوید و با بکارگیری این تکنیک ها به بهبود و افزایش طول عمر سالمند کمک کنید:

یک پرستار سالمند حرفه ای با کمک به سالمند برای ادامه مراحل درمان، اجرای دستورات پزشک، انجام تمرینات توانبخشی، اطمینان از مصرف داروها، حضور در جلسات معاینه، ارائه گزارش از وضعیت بیمار، تاثیرات مهمی در بهبود شرایط سالمند دارد.

کمک به انجام فعالیت های روزمره

بسیاری از سالمندان پس از سکته مغزی برای انجام اموری مانند لباس پوشیدن، غذاخوردن، استفاده از سرویس بهداشتی و استحمام به کمک اطرافیان نیاز دارند.

مداخلات اطرافیان در انجام امور سالمند باید به نحوی باشد که سالمند استقلال خود را از دست ندهد و تنها در صورت نیاز از کمک دیگران استفاده کند.

در این شرایط حضور یک پرستار سالمند باتجربه که با حفظ حریم خصوصی و عزت نفس سالمند به انجام فعالیت های روزمره کمک کند امری حیاتی است.

کمک به انجام تمرینات فیزیوتراپی و توانبخشی

بسیاری از سالمندان پس از سکته مغزی به درمان های توانبخشی خاصی برای تقویت عضلات و بهبود تعادل نیاز دارند. از سویی دیگر یادگیری استفاده از وسایل کمکی مانند عصا و ویلچر نیز بخش مهمی از تمرینات توانبخشی سالمند است.

در این شرایط پرستار سالمند با پشتیبانی از بیمار برای انجام تمرینات و کمک به آموزش سالمند نقش موثری در پیشرفت سالمند در مسیر درمان دارد.

تهیه رژیم غذای سالم و متنوع

پیروی از رژیم غذایی متعادل و مغذی به سالمندان کمک می‌کند تا پس از سکته مغزی سریع‌تر بهبود پیدا کرده و از بروز مشکلات جانبی جلوگیری کنند.

به همین دلیل لازم است که پرستار سالمند یا فردی که مسئولیت تهیه وعده غذایی بیمار را برعهده دارد روزانه از ۵ تا ۶ وعده میوه و سبزیجات تازه برای تامین ویتامین و مواد معدنی در رژیم غذایی سالمند استفاده کند.

مصرف پروتئین کافی برای بازسازی بافت های بدن سالمند پس از سکته مغزی امری حیاتی است که در غذاهایی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات کم چرب به وفور یافت می شود.

پشتیبانی روانی از سالمند

حمایت روانی از سالمند پس از سکته مغزی به سالمند کمک می کند تا راحت تر با وضعیت جدید خود کنار بیاید و از افسردگی و اضطراب در امان باشد.

سالمندان پس از سکته علاوه بر مشکلات جسمی با فشارهای روانی زیادی در خانواده و اجتماع روبرو می شوند که ممکن است آن ها را به سوی افسردگی و اضطراب سوق دهد. در این شرایط حضور مداوم خانواده و حمایت پرستار سالمند نقش مهمی در بهبود شرایط روحی سالمند دارد.

گفتگو با سالمند در مورد احساسات و نگرانی هایی که در ذهن دارد، فرصتی عالی برای بهبود شرایط روانی سالمند است.

ستایش پیشرفت های بیمار و تشویق او به ادامه مراحل درمان نیز تاثیرات مطلوبی بر بهبود روحیه و ارتقای کیفیت زندگی سالمند دارد.

برخی از سالمندان نیز پس از تجربه سکته مغزی باید تحت درمان های تخصصی روانپزشکی و روانشناسی قرار گیرند تا به صورت کامل سلامت روان خود را بدست آورند.

پیشگیری از زمین خوردن سالمند

یکی از مهم ترین اقدامات مراقبتی پس از سکته مغزی در سالمندان، پیشگیری از سقوط و زمین خوردن سالمند است. در واقع زمین خوردن یکی از عوامل شایع مرگ و میر در میان سالمندان است و خطر آن پس از سکته مغزی افزایش می یابد. انجام برخی از اقدامات پیشگیرانه تاثیرات مطلوبی بر کاهش احتمال زمین خوردن سالمند دارد از جمله:

  • استفاده از وسایل کمکی مانند صندلی توالت ،عصا ،ویلچر
  • ایجاد تغییرات محیطی مناسب مانند روشنایی کافی ، نصب دستگیره ها ، ترمز فرش، بهبود چیدمان مبل ها و حذف وسایل اضافه
  • آموزش بیمار و خانواده در مورد استراتژی های پیشگیری از زمین خوردن
  • نظارت مستمر بر شرایط سالمند به ویژه در چند هفته اول بعد از سکته مغزی
  • استفاده از دستبند هشداردهنده زمین خوردن

مراقبت بهینه از سالمندان پس از سکته مغزی به صبر و تلاش زیادی نیاز دارد که این کار تنها از یک پرستار سالمند حرفه ای و باتجربه انتظار می رود.

مرکز پرستاری پرستارهمراه الف با تیم درمانی و مراقبتی حرفه ای آماده ارائه خدمات پرستاری از سالمند و پرستار کودک در منزل است.

با همکاری پرستاران حرفه ای این مرکز به سالمندان عزیز خود کمک کنید تا هر چه سریع تر به زندگی روزمره خود بازگردد و از کیفیت زندگی بهتری برخوردار شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب پرستار همراه الف مراجعه کنید
https://parastarhamrahalef.com/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها