⚖️ خسارت تاخیر تادیه وجه نقد

خسارت تاخیر تادیه همان جریمه ای است که به دلیل تاخیر در پرداخت دین یا عمل به یک التزام مالی ایجاد می شود. در قانون این خسارت جهت جلوگیری از ایجاد خسارت به داین تعیین می شود. این خسارت در صورتی که موضوع دعوا دین و از نوع وجه رایج باشد و داین آن را درخواست کرده باشد قابل مطالبه است. همچنین جهت درخواست آن باید مدیون با وجود داشتن تمکن مالی از پرداخت سر موعد مقرر امتناع کرده باشد. مبلغ آن نیز به نرخ روز محاسبه و پرداخت خواهد شد.

شرایط دریافت خسارت تاخیر تادیه

به دلیل اینکه خسارت تاخیر تادیه اصولا به شکل قراردادی و در قراردادهای مالی شرط می شود، شرایط و مقدار آن در قرارداد تعیین خواهد شد. بنابراین امکان دارد شرایط آن به صورت توافقی تعیین شود و متفاوت باشد. این خسارت تنها مربوط به وجه نقد است و در قراردادهای بانکی و جهت بازگرداندن بدهی بانک ها نیز اعمال می شود. لذا همه وجوه تسهیلات بانکی که توسط بانک ها به افراد داده می شوند باید در موعد تعیین شده پرداخت شوند. در صورت عدم پرداخت دادگاه و دفتر اسناد رسمی بر اساس مفاد قرارداد و اسناد و طبق قانون نسبت به صدور رای و وصول طلب اقدام می کنند.

جهت مطالبه خسارت تاخیر تادیه داین باید ثابت کند که در زمان مشخصی دین را درخواست کرده و بدهکار آن را پرداخت نکرده، جهت اثبات این مورد نیز باید اظهارنامه ارسال شود. اگر مدیون در موعد مقرر نتوانست دین را پرداخت کند باید دلایلی مانند اعسار را ثابت کند تا خسارت به او تعلق نگیرد. محاسبه خسارت تاخیر تادیه نیز به نرخ روز و بر اساس نرخ تورم انجام خواهد شد.

در چه مواردی طلبکار به اثبات مطالبه نیازی ندارد.

در مورد چک، مهریه و اسناد لازم الاجرا نیازی به مطالبه نیست. در خصوص مهریه این خسارت از تاریخ عقد محاسبه می شود. در خصوص وام بانکی، اگر از بانک وام گرفته شده باشد و خانه در رهن بانک باشد، بانک به عنوان داین با وثیقه محسوب می شود و در سند رهنی ذکر می شود که اگر اقساط وام پرداخت نشود خسارت دیرکرد اعمال خواهد شد.

نحوه محاسبه تاخیر تادیه

خسارت تاخیر تادیه به دلیل کاهش ارزش پول بر حسب نرخ تورم سالانه که توسط بانک مرکزی اعلام می شود محاسبه خواهد شد. در صورتی که در مورد مقدار دین و زمان پرداخت آن بین طرفین توافقی صورت گرفته باشد بر اساس توافق صورت گرفته عمل خواهد شد و دادگاه نیز بر طبق آن عمل می کند. با محاسبه تاخیر تادیه آنلاین مقدار خسارت به نرخ روز و با فرمول خاص تعیین خواهد شد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها