چطور در کانادا یک بیزینس فعال بخریم و اقامت بگیریم؟

چطور در کانادا یک بیزینس فعال بخریم و اقامت بگیریم؟

اگر سرمایه اولیه خرید یک کسب‌وکار یا بخشی از سهام آن را در کانادا دارید، احتمالا یکی از گزینه‌های مناسب برای مهاجرت از طریق خرید بیزینس در کانادا هستید. در این روش نیازی نیست نگران سطح بالای مهارت زبان انگلیسی خود باشید. صرفا باید سابقه مدیریتی داشته باشید و مقدار تقریبا زیادی سرمایه. در کانادا بیزینس‌هایی مثل اقتصاد سبز، جنگل‌داری، معدن، شیلات، گردشگری، خدمات مالی، حمل‌ونقل، امنیت سایبری، انرژی و ویدئو و انیمیشن‌سازی در توسعه اقتصادی بسیار مهم هستند و برای مهاجرت از طریق خرید این بیزینس‌ها شانس بیشتری خواهید داشت.

شرایط خرید بیزینس در کانادا

اگر شما با دارایی خود یک کسب‌وکار موجود در کانادا را بخرید و صاحب آن شوید، در واقع خرید بیزینس انجام داده‌اید و می‌توانید تحت شرایطی از این طریق به کانادا مهاجرت کنید. البته علاوه بر خرید شرکت، این کار را می‌توانید از طریق خرید دارایی یا بخشی از سهام شرکت نیز انجام دهید. در این صورت می‌توانید با ویزای ۱ الی ۲ ساله به کانادا مهاجرت کنید و سپس برای اخذ اقامت دائم و بعد از آن شهروندی کانادا اقدام کنید. از دیگر مزایای این روش مهاجرتی این است که می‌توانید همسر و فرزندانتان را همراه خود ببرید. همسرتان اجازه کار تمام‌وقت و فرزندانتان نیز اجازه تحصیل رایگان در کانادا را خواهند داشت.

برای اینکه بتوانید از طریق خرید بیزینس در کانادا به این کشور مهاجرت کنید، باید شرایط خاصی داشته باشید. در واقع مهاجرت با این شیوه صرفا از طریق خرید سهام شرکت به دست نمی‌آید. شما باید حداقل مدرک دیپلم داشته باشید. سابقه کاری‌تان باید از نوع مدیریتی باشد و حداقل ۳ سال به طور تمام وقت در ایران در این زمینه کار کرده باشید.

در این نوع روش مهاجرتی ارائه مدرک زبان جزو شروط اصلی نیست، اما شانس قبولی را افزایش می‌دهد. از طرفی شما باید به اصول اولیه صحبت به زبان انگلیسی آشنا باشید تا بتوانید در محیط کاری ارتباط برقرار کنید. یکی از مهم‌ترین شروط مهاجرت از طریق خرید بیزینس در کانادا ، داشتن سرمایه کافی است. مقدار سرمایه مورد نیاز به نوع بیزینس بستگی دارد، اما حداقل باید بین ۱۵۰ الی ۲۵۰ هزار دلار کانادا داشته باشید. در ضمن در صورتی که قصد خرید سهام شرکت را دارید، حداقل ۵۰ درصد از سهام کسب‌وکار باید متعلق به شما باشد. در این مورد هم باید بگوییم که هرچه مقدار سهام شما در شرکت بیشتر باشد، شانس بیشتری نیز برای اخذ ویزا خواهید داشت.

مراحل مهاجرت از طریق خرید بیزینس در کانادا

اگر قصد مهاجرت از طریق خرید بیزینس را دارید، باید قبل از هر چیز یک کسب‌وکار قانونی و مناسب پیدا کنید. برای این کار باید هم سابقه کاری و هم مهارت‌هایتان را بررسی کنید. شما می‌توانید در روزنامه‌ها و نشریه‌های تجاری و سایت‌های خرید و فروش به دنبال کسب‌وکار مناسب خود بگردید؛ اما باید بدانید که سخت‌ترین مرحله اخذ ویزا از طریق خرید بیزینس همین مرحله پیدا کردن کسب‌وکار است.

بنابراین می‌توانید از یک وکیل تجاری، کارگزار (Business Broker) یا موسسه حقوقی برای این کار کمک بگیرید. چنین افرادی با بازار کار کانادا آشنا هستند و بعد از آشنایی با مهارت‌ها، تخصص‌ها، علایق و سابقه کاری شما کمک می‌کنند که مناسب‌ترین بیزینس را پیدا کنید. آن‌ها می‌دانند چه کسب‌وکارهایی قانونی هستند، به قیمت‌های روز نیز آگاه هستند و اجازه نمی‌دهند در دام کلاهبرداران یا گران‌فروشان بیفتید. در ضمن در ادامه روند مثل مذاکرات بیزینسی و امضای قرارداد نیز به شما یاری می‌رسانند تا دچار مشکل نشوید.

یک مرحله سخت دیگر نیز پیش روی شماست که با کمک وکیل راحت‌تر می‌توانید از عهده آن بر بیایید. این مرحله، اجاره کردن ملک است. مالکان معمولا سخت‌گیر هستند و ملک خود را به هرکسی اجاره نمی‌دهند یا اینکه درخواست اجاره ۶ ماهه یا یک ساله را به طور یک‌جا دارند.

یکی دیگر از مراحل مهاجرت از طریق خرید بیزینس ارائه یک طرح تجاری یا همان بیزینس پلن قوی است. تنها در این صورت است که سازمان کار کانادا برای ارائه مجوز کار به شما قانع می‌شود. دولت کانادا به دنبال آن دسته از طرح‌هایی است که تاثیر مثبتی بر روی اقتصاد کشور داشته باشد و باعث کارآفرینی برای شهروندان کانادایی نیز بشود.

مرحله بعدی دریافت مجوز LMIA‌ است؛ یعنی مجوزی که از سازمان ESDC کسب می‌شود و در نتیجه بررسی تاثیر کسب‌وکار مورد نظر بر روی بازار کار کانادا صادر می‌شود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که برخی از کسب‌وکارها معاف از LMIA‌ هستند.

دریافت مجوز کار مالک یا Owner Operator مرحله آخر مهاجرت به کانادا از طریق خرید بیزینس است. این مجوز یک الی دو ساله و قابل تمدید است. با داشتن این مجوز می‌توانید برای مهاجرت به کانادا و راه‌اندازی کسب‌وکار خود اقدام کنید.

پس از گذشت یک سال از اقامت موقت می‌توانید به وسیله برنامه اکسپرس انتری (Express Entry) یا برنامه مهاجرت استانی کانادا (PNP) برای گرفتن اقامت دائم این کشور اقدام کنید.

هزینه خرید بیزینس در کانادا

انجام هر کدام از مراحلی که در بالا ذکر کردیم، هزینه‌هایی در بر دارد که باید شخصا پرداخت کنید. این هزینه‌ها جدا از سرمایه‌ای هستند که برای خرید کسب‌وکار در نظر گرفته‌اید و عبارتند از:

  • ۱۵۵ دلار به ازای هر نفر برای دریافت مجوز کار
  • ۱۰۰۰ دلار برای دریافت مجوز LMIA
  • ۲۰۰ دلار به ازای هر نفر برای دریافت مجوز اقامت موقت
  • ۱۰۰ دلار به ازای هر نفر برای اخذ ویزای توریستی
  • ۸۵ دلار به ازای هر نفر برای هزینه انگشت‌نگاری

در ضمن این نکته را به یاد داشته باشید که در برخی کسب‌وکارها خرید دارایی‌هایی مثل کامپیوتر، موجودی انبار و غیره هزینه جداگانه‌ای دارد. بنابراین شما باید از قبل نسبت به این قضیه اطمینان پیدا کنید تا دچار کمبود بودجه نشوید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها