تاثیرات کود و مواد آلی بر آفت نهال پسته

تاثیرات کود و مواد آلی بر آفت نهال پسته

حتما شما هم در رابطه با اهمیت تغذیه­ی درختان پسته در کنترل آفات این درختان شنیده­اید، پسته به عنوان یک محصول صادراتی و ارزشمند در مناطق کم باران و گرم کشور کاشته می­شود و محدودیت منابع آبی در این مناطق سبب شده که برخورداری از حداکثر راندمان این درختان اهمیت دو برابر پیدا کند چرا که هیچ باغداری نمی­خواهد منابع آب موجود خود را به خاطر هجوم آفات به باغ هدر دهد، در این خبر نامه اهمیت بسیار زیاد تغذیه در کنترل آفات پسته را آموزش خواهیم داد.

تاثیر مقاومت نهال پسته در مقابله با آفات مهم

اولین و اصولی­ترین راه کنترل آفات در برنامه­ی مدیریت تلفیقی آفات پسته استفاده از ارقام مقاوم است، در باغات پسته از قدیم رسم بر این بوده که نهال پسته را بر پایه­های مقاوم پیوند می­زدند و امروزه فروش نهال پسته به صورت پیوند خورده و آماده بر پایه­های مقاوم در نهالستان­های معتبری مانند پالیز نهال (paliznahal.ir) انجام می­شود.

اهمیت استفاده از ارقام مقاوم در کنترل آفت به دلیل عدم موفقیت استقرار آفت روی نهال به دلیل نامناسب بودن بافت درخت برای تغذیه است، اگر ما یک غذایی را دوست نداشته باشیم، برای ما بد مزه باشد و یا خوب پخته نشده باشد آن را نمی­خوریم، این همان کاری است که مقاومت ارقام مختلف پسته در برابر هجوم آفات انجام می­دهد، در واقع ارقام مقاوم بافتی دوست داشتنی برای آفات ندارند که بخواهند به آن حمله کنند.

آفات برای حمله به درختان مقاوم باید در جمعیت خود تغییراتی ایجاد کنند که توانایی تغذیه از بافت مقاوم را پیدا کنند و این تغییر نیازمند صرف زمان است، بنابراین با استفاده از ارقام مقاوم می­توانید گام مهمی در راستای مدیریت آفت پسته بردارید.

تاثیر استفاده از مواد آلی در افزایش مقاومت نهال پسته

در بخش پیشین به اهمیت مقاومت نهال در برابر ابتلا به آفت اشاره کردیم و دانستید هر چه نهال مقاوم­تر باشد احتمال ابتلا به آفات پایین­تر می­آید اما باید بدانید حتی در صورتی که اقدام به خرید نهال پسته مقاوم کنید اما در باغ خود از اهمیت تغذیه­ی درختان غافل شوید نهال پسته مقاوم نمی­تواند مقاومت خود را به خوبی بروز دهد و در مقابل آفت مغلوب می­شود.

یکی از کودهای موثر در افزایش مقاومت نهال پسته دردر برابر ابتلا به آفات کودهای آلی هستند، کودهای آلی یعنی کودهایی که پایه ی طبیعی و ارگانیک دارند مانند کودهای دامی پوسیده و یا کودهای آلی که در کارخانجات کود به صورت طبیعی فراوری و آماده می­شوند، این کودها سه عنصر بسیار مهم در تغذیه­ی درختان پسته یعنی عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم را دارند و بنابراین می­توانند تاثیر بسیار زیادی در کنترل آفت پسته با افزایش مقاومت داشته باشند.

در مورد استفاده از کودهای آلی در باغ پسته دو نکته­ی بسیار مهم را در نظر داشته باشید اول اینکه در صورت استفاده از کود دامی آن کود را باید از مراکز معتبری تهیه کنید که درصد عناصر غذایی آن مشخص شده و کاملا پوسیده شده باشد و در درجه­ی دوم بهترین روش استفاده از کود دامی در باغ پسته چالکود کردن آن در زمستان است، این روش استفاده می­تواند عناصر غذایی درخت پسته را در طولانی مدت تامین کند.

علاوه بر کود دامی پوسیده انواع دیگر کودهای آلی مانند اسید هیومیک و اسیدهای آلی و اسید آمینه­ها هم هستند که مورد استفاده قرار می­گیرند، در این بین اسیدهیومیک تاثیر بسیر زیادی در کنترل آفات پسته دارد، استفاده از این کود آلی در آب آبیاری در اواخر زمستان منجر به افزایش مقامت درختان پسته در برابر ابتلا به آفات می­شود.

استفاده از کودهای شیمیایی در کنترل آفات پسته

استفاده از کودهای شیمیایی نیز تاثیر زیادی می­توانند در کنترل آفات پسته داشه باشند، به عنوان مثال گوگرد یک عنصر غذایی برای درختان پسته است و در رفع شوری خاک نیز موثر است اما گوگرد پاشی روی درختان مبتلا به پسیل توانسته نتایج موثری داشته باشد، فارغ از این گونه استفاده از عناصر غذایی، استفاده از کودها تنها برای رفع احتیاجات غذایی درختان می­تواند به افزایش مقاومت درختان کمک کند.

در واقع به جای اینکه گوگرد را به عنوان یک سم روی درختان مبتلا به پسیل بپاشید توصیه می­شود نیازهای غذایی درختان خود را به صورت کودی با کودهای شیمیایی تامین کنید تا درختان در برابر تغذیه­ی پسیل و دیگر آفات مهم پسته مقاوم شوند.

به عنوان مثال استفاده از کودهای با درصد بالای پتاسیم و همچنین درصد بالای سیلیس می­توانند سبب خشبی شدن بافت برگ درختان شده و اجازه­ی مستقر شدن آفات مکنده مانند پسیل را ندهد.

لازم به ذکر است که استفاده­ی بی رویه از کودها می­تواند تاثیر عکس در ایجاد مقاومت درختان پسته به آفات داشته باشد، به عنوان مثال استفاده­ی بی رویه از کود ازته سبب ترد شدن بافت برگ و پوست درخت پست شده و انواع آفات مکنده و چوبخوار و پوستخوار را به باغ شما دعوت می­کند.

نحوه­ی استفاده­ی اصولی از کودها در کنترل آفات پسته

اصول استفاده از کود با اهمیت­تر از استفاده از کود است، چرا که استفاده­ی کم از عناصر غذایی و استفاده­ی بی رویه از همان عناصر غذایی می­تواند نتایج یکسانی در هجوم آفت به باغ پسته داشته باشد، لازم به ذکر است که استفاده­ی اصولی از عناصر غذایی باید از پیش از احداث باغ پسته به کار گرفته شود.

در واقع باغدارن پسته باید با انجام آزمایش تجزیه­ی خاک پیش از اقدام به خرید نهال پسته از وضعیت عناصر غذایی در باغ خود مطلع شوند و در زمان کاشت نهال پسته از کودهای مناسب استفاده کنند تا مقاومت نهال پسته در برابر ابتلا به آفت به ویژه در سال­های حساس اولیه افزایش پیدا کند.

همین کار باید در سال­های بعدی نیز با انجام آزمایش خاک و برگ تکرار شده و هر ساله باغداران پسته باید برنامه­ی غذایی سال جاری باغ خود را با تکیه بر نتیجه­ی آزمایش تجزیه­ی خاک و برگ و با استفاده از مشاوران ماهر تغذیه بچینند.

باغی که به این صورت مدیریت و تغذیه شود قطعا مورد هجوم آفت قرار نمی­گیرد که باغدار بخواهد به دنبال هزینه­های گزاف کنترل شیمیایی آفت باشد.

کلام آخر

دانستید که استفاده­ی اصولی از کودها، مواد آلی و عناصر غذایی چه تاثیر مهمی در افزایش مقاومت درختان پسته در برابر ابتلا به آفات دارند و همچنین به اهمیت استفاده از ارقام مقاوم و مقاومت پایه نیز پی بردید، حتی اگر قیمت نهال پسته مقاوم به آفات بالاتر باشد شما باید این هزینه را برای جلوگیری از خسارت­های بعدی در زمان احداث باغ پزداخت کنید و در آخر به هیچ عنوان از اهمیت برخورداری از دریافت مشاوره از مشاوران ماهر غافل نشوید.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها