کلمپ و دریچه بازدید ارت

 

لوازم چاه ارت

لوازم چاه ارت شامل صفحه مسی و سیم مسی و بنتونیت یا مواد کاهنده مقاومت زمین و جعبه تست ارت و میله ارت است. برای اتصال سیم مسی به صفحه مسی آن را به صفحه جوش کدولد می‌دهند.

تجهیزات چاه ارت از جنس مس که دارای رسانایی بسیار بالایی الکتریکی است در سیستم ارت استفاده میشود. اما اخیرا در سیستم ارتینگ ساختمان ها و کارخانه ها به خاطر افزایش قیمت جهانی مس از تجهیزات و لوازم گالوانیزه چاه ارت استفاده میکنند. از انواع تجهیزات سیستم ارت میتوان به صفحه ارت مسی و گالوانیزه و سیم ارت مسی و بنتونیت و مواد کاهنده چاه ارت اشاره کرد. تمامی ملزومات و وسایل چاه ارت به مناسبترین قیمت در لاله زار در آرک صنعت عرضه میگردد.

هدف‌های استفاده از چاه ارت

  • حفاظت جان انسانها
  • حفاظت وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی
  • حذف ولتاژ اضافی و جلوگیری از ایجاد برق گرفتگی
  • جلوگیری از ولتاژهای ناخواسته و صاعقه

دریچه بازدید ارت

دریچه بازدید چاه ارت باکس یا جعبه ای است که دارای یک شینه یا تسمه مسی می باشد که دارای سه نوع است. نوع اول این محصول دریچه بتنی چاه ارت می باشد که هم درب و هم بدنه آن از جنس بتن است . و ابعاد دریچه بتنی چاه ارت ۱۸*۳۰*۳۰ سانتی متر و مدل دیگر این دریچه ۴۰*۶۰*۶۰ است.

کلمپ ارت

کلمپ ارت از انواع اتصالات چاه ارت که دارای انواع مختلفی: کلمپ مسی، کلمپ برنجی، کلمپ استیل و گالوانیزه می باشد و نمره های مختلفی نیز دارد جزء یکی از تجهیزات مهم در سیستم ارتینگ است.

تسمه ارت

تسمه استیل ارت و تسمه گالوانیزه که در سیستم ارتینگ مورد استفاده قرار میگیرد معمولا باید به صفحه گالوانیزه جوش داده شود. این نوع شمش ها یا شینه ها معمولا فقط در سیستم ارتینگ مورد استفاده قرار میگیرد. و نمیتوان این نوع تسمه ها را به عنوان تسمه مسی در تابلوهای برق صنعتی استفاده کرد.

شمش های گالوانیزه چاه ارت نیز میتواند در برابر رطوبت مقاومت بسیار زیادی از خود نشان دهد. و در زمین ها با رطوبت بالا به راحتی میتوان از شینه های و شمش های گالوانیزه واستنلس استیل استفاده کرد.

ارت پلیت

ارت پلیت به عنوان یک ترمینال ارت در سیستم همبندی و یا الکترود زمین فونداسیون کاربرد دارد. بوسیله ارت پلیت می‌توانیم از شبکه همبند شده‌ی داخل بتن اتصال بگیریم. این قطعه برای اولین بار داخل کشور توسط متخصصان توانمند داخلی و در شرکت نیرگن به تولید انبوه رسیده تا نیاز جامعه مهندسین برق در این زمینه بطور کامل برطرف گردد.

راند وایر گالوانیزه

راند وایر که در سیستم ارت و همبندی ساختمان جدیدا مورد استفاده قرار میگیرد دارای انواع مختلفی می باشد. از انواع این مفتول ارت میتوان به راند وایر گالوانیزه و آلومینیوم اشاره کرد. نوع دیگر این هادی ارت مفتول استنلس استیل می باشد که دارای قیمت بالاتری نسبت به مفتول های گالوانیزه و آلومینیوم می باشد. مفتول گالوانیزه یا راندوایر اخیرا به جای سیم مسی ارت در سیستم همبندی مورد استفاده قرار گرفته است.

سیم ارت

سیم ارت یا سیم اتصال به زمین جهت حفاظت از برق گرفتگی و آتش سوزی و ایجاد ایمنی در ساختمان هنگام نصب و کاربرد وسایل برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیم که در لوازم الکتریکی از خروجی دستگاه به زمین متصل می‌شود نقش انتقال جریان نشتی حاصل از این ملزوات به زمین را برعهده دارد.

سیم مسی

مس بعد از نقره بلندترین هادی الکتریکی است و به عنوان رسانای الکتریسیته در اکثر سیم‌ها و کابل‌ها استفاده می‌شود. در سیم مسی از غلاف عایق و هادی مسی برای ساخت سیم برق استفاده می‌شود. کلاهک‌های سیم مسی معمولاً از PVC ساخته می‌شوند تا سطح ایمنی سیم‌ها را افزایش دهند. همچنین انواع مفتول مسی لاکی یا روکش شده با سیم مسی در کارخانه‌های سیم و کابل با ضخامت‌های مقطع متفاوت تولید می‌شود.

سیم وارنیش سیمی است که لایه نازکی از عایق دارد. سیم مسی روکش دار به دلیل عایق بودن در انواع ترانسفورماتورها کاربرد دارد. سیم مسی Coated برای سیم پیچی موتور الکتریکی و تعمیر و سیم پیچی مجدد آن استفاده می‌شود.

به طور کلی، سیم مسی بهتر از سیم آلومینیومی در سیم است. به دلیل افزایش دما، سیم‌های آلومینیومی به صورت طولی پخش می‌شوند که باعث افزایش مقاومت آلومینیوم در برابر الکتریسیته می‌شود.

سیم مسی بدون لاک یا سوخته در گریدهای مختلف از ۵۰ در ۷ لایه و ۱۹ لایه، درجه ۷۵، درجه ۹۵ و سیم مسی کشوری در گریدهای مختلف ۱۶.۲۵، ۳۵ تا درجه ۲۴۰ در فروشگاه خاور مس با کیفیت و قیمت مناسب عرضه می‌شود. سیم مسی یک جزء مهم در دسته تجهیزات چاه ارت است.

انواع سیم مسی

سیم مسی بر اساس نوع هادی و روکشی که دارند به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • سیم افشان مسی: هادی این نوع سیم بسیار نازک است که برای ساخت آن مس آنیل شده را استفاده کرده‌اند که در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند و انعطاف‌پذیری بالایی هم دارند.
  • سیم مفتولی مسی: این مدل سیم از یک رشته مفتول مسی ساخته شده است و از انعطاف کمی برخوردار است. بیشترین کاربرد این مدل سیم در تابلوهای توزیع برق یا کاربردهای زمینی است.
  • سیم نیمه افشان مسی: خواص و ویژگی‌های این سیم هم به سیم افشان نزدیک است هم به سیم مفتولی، یعنی چیزی مابین این دو است.
  • سیم روکش‌دار مسی: لازم به اشاره است این مدل سیم همان سیم برق است که برای آن روکشی از جنس پی وی سی P. V. C درنظر گرفته‌اند. این سیم‌ها از مقاومت بیشتری در برابر نویز و یا پارازیت‌ها برخوردار هستند.
  • سیم بدون روکش مسی: این مدل سیم هم همان سیم مفتولی است، اما برای کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ برای مثال در نیروگاه‌ها و محیط‌های صنعتی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت نهایی این سیم مسی با توجه به وزنی که دارد محاسبه می‌شود.

صفحه مسی

ورقه هایی از جنس فلز مس که به صورت عمودی داخل چاه ارت قرار داده می شوند و سیم مسی باید به این صفحه جوش داده شود تا انتقال بار و ولتاژ اضافی از وسایل الکتریکی به زمین به راحتی صورت گیرد. البته باید توجه کنید اتصال سیم به صفحه مسی بسیار مهم است و در هیچ شرایطی نباید این اتصال تنها با بست برقرار گردد و حتما باید جوش داده شود.

بهترین مکان برای اجرای چاه ارت در ساختمان مسکونی کجاست؟

در ساختمان ها بهترین مکان برای اجرای چاه ارت نزدیک به کنتور برق است.

ولی در کل برای انتخاب بهترین مکان در هر منطقه ایی، ابتدا باید ببینید کدام نقطه از سطح پایین تری برخوردار است و همچنین این مورد را بررسی کنید که کدام نقطه دارای رطوبت بیشتری است به طور مثال در کنار باغچه ها که معمولا مرطوب هستند، نقاط بسیار عالی برای ایجاد چاه ارت است.

توجه : بهترین زمان تشخصیص رطوبت فصل تابستان است.

خرید تجهیزات چاه ارت

خرید انواع تجهیزات چاه ارت با کیفیت بالا بسیار حائز اهمیت است، امروزه باتوجه‌ به نوسانات و جریان‌های خطا و قطعی وصلی‌های مکرر برق باعث شده تا افراد به فکر ایجاد یک سیستم ارت بیفتند که در خرید لوازم آنها باید دقت کافی بکنیم. شما برای خرید هرکدام از تجهیزات سیستم ارت به طور تخصصی و فنی می‌توانید با کارشناسان آرک صنعت مشورت کرده و سپس اقدام به خرید نمایید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها