کاتالوگ چیست؟ تفاوت چاپ تراکت تبلیغاتی و کاتالوگ

در تبلیغات از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود و چاپ تراکت و کاتالوگ یکی از رایج‌ترین روش‌هاست که هر دو تاثیر بسیار خوبی را روی افزایش فروش و جذب مشتریان دارند. البته هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر کسب و کاری باید با توجه به نیاز خود آنها را انتخاب کند. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی کاتالوگ بپردازیم و در مورد تفاوت‌های بین تراکت تبلیغاتی و کاتالوگ‌ها صحبت کنیم.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ، مجموعه‌ای از اطلاعات مفید و کاربردی است که بیشتر به صورت دفترچه بوده و برای راهنمایی و معرفی محصولات به مشتریان استفاده می‌شود. این محصول تبلیغاتی یک واسطه بین فروشنده و خرید است و با ارائه اطلاعات کامل، به مشتری کمک می‌کند تا خرید خوبی را داشته باشد. در یک کاتالوگ، جزئیات و نکات مهم محصول به طور کامل ذکر می‌شود تا مشتریان بتوانند راحت‌تر انتخاب خود را انجام دهند. طراحی زیبا و جذاب کاتالوگ می‌تواند نخستین تاثیر مثبت را در ذهن مشتریان ایجاد کرده و آنها را به سمت شما جذب کند. به همین دلیل، کاتالوگ‌ها به عنوان ابزار تبلیغاتی بسیار مؤثری شناخته می‌شوند.

خلاصه‌ای یک کاتالوگ…

انوع مختلفی از این محصول تبلیغاتی وجود دارد که به صورت دیجیتال، سیمی، منگنه‌ای و چسبی تولید می‌شوند. هر کدام از این موارد برای کسب و کار خاصی مناسب است. به عنوان مثال کاتالوگ دیجیتال برای تبلیغات آنلاین، کاتالوگ سیمی برای چاپ صحافی با تعداد صفحات زیاد یا کاتالوگ منگنه برای کاتالوگ‌های کوچکتر و شیک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محتوای کاتالوگ معمولا شامل محصولات مرتبط، عبارات مربوط به Call To Action، گواهینامه و تاییدیه محصول، توضیح محصول، ابعاد محصول، تخفیف و پروموشن، ویژگی‌ها و فواید محصول، ضمانتنامه و خدمات پس از فروش، نحوه استفاده ایده‌آل، نام و کد محصول، تصاویر، قیمت، اقدامات ایمنی، شرایط استفاده، سال ساخت و عرضه است.

تفاوت کاتالوگ و تراکت تبلیغاتی در چیست؟

تراکت و کاتالوگ هر دو ابزارهای تبلیغاتی هستند که برای اطلاع رسانی خدمات استفاده می‌شوند. در برخی مواقع چاپ تراکت انتخاب بهتری است و گاهی نیز باید از چاپ کاتالوگ یا بروشور استفاده کرد. در اینجا به معرفی تعدادی از تفاوت‌های مربوط به این دو محصول تبلیغاتی خواهیم پرداخت:

  1. کاربرد متفاوت

اولین تفاوت تراکت و کاتالوگ در محتوای آنهاست. تراکت برای معرفی کسب و کار و ارتباط با مشتریان استفاده می‌شود، درحالی که کاتالوگ برای راهنمایی و انتخاب محصولات و کالاها طراحی شده است. تراکت معمولا روی محتوای کلی برند تمرکز دارد و کاتالوگ جزئیات محصولات را پوشش می‌دهد.

  1. شکل ظاهری متفاوت

تفاوت بعدی بین کاتالوگ و بروشور در شکل ظاهری آنهاست. تراکت‌ها برای اطلاع‌رسانی ساده و معرفی برند استفاده می‌شوند، در حالی که کاتالوگ‌ها طراحی حرفه‌ای و جذابی دارند و برای آشنایی و انتخاب محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. چاپ تراکت ساده بوده و برای کسب و کارهای تازه‌کار و آنهایی که بودجه کمتری دارند مناسب است در حالی که کاتالوگ‌ها طراحی با کیفیت و حرفه‌ای‌تری دارند و با مشتریان بالقوه با مرور آنها به مشتریان بالفعل تبدیل می‌شوند.

روش توزیع متفاوت

تراکت‌ها به صورت عمومی و بدون روش خاصی در خیابان‌ها، فروشگاه‌ها و درب منازل توزیع می‌شوند، در حالی که کاتالوگ‌ها فقط در محل‌های خاصی قابل دسترسی هستند.

تفاوت در چاپ

کاتالوگ‌ها معمولا با چاپ رنگی و تصاویر متعدد تولید می‌شوند، در حالی که چاپ تراکت اغلب تک رنگ یا سیاه و سفید است. رنگ پس زمینه کاتالوگ نیز برای جذابیت آن مهم بوده و در طراحی آنها دقت و ظرافت بیشتری لازم است. معمولا یک گرافیست حرفه‌ای وظیفه طراحی کاتالوگ‌ها را به عهده می‌گیرد.

تفاوت در محتوا

تراکت‌ها شامل محتوای متنی کوتاه و خلاصه بوده و برای جلب توجه مخاطبان و اطلاع‌رسانی سریع استفاده می‌شوند. اما کاتالوگ‌ها به طور جزئی و کامل محصولات و خدمات یک شرکت را با شرح کامل و عکس‌هایی که از زوایای مختلف گرفته شده، معرفی می‌کنند. کاتالوگ‌ها به مخاطبان اطلاعات بیشتری درباره محصولات می‌دهند و به فروش و بازاریابی شرکت‌ها کمک می‌کنند.

تفاوت در قیمت

تفاوت قیمتی زیادی بین کاتالوگ و تراکت وجود دارد. در کاتالوگ‌ها عموما طراحی جزئی‌تر و بیشتری دیده می‌شود و هزینه مربوط به طراحی گرافیکی، محتوا و تصاویر آن زیاد است. همچنین چاپ آنها نیز اصولا طولانی‌تر بوده و باید با استفاده از روش‌های مخصوص انجام شود. در حالی که تراکت با هزینه کمتری قابل تهیه است و زمان چاپ آن نیز کوتاهتر است.

تفاوت در سایز و اندازه

کاتالوگ‌ها و تراکت‌ها با سایز و اندازه‌های مختلف طراحی می‌شوند. تراکت‌ها معمولاً در سایز‌های A5 و A6 به صورت تک برگ طراحی می‌شوند، در حالی که کاتالوگ‌ها می‌توانند با ابعاد بزرگتر و تعداد برگ‌های متفاوت با چاپ و کیفیت بالاتر ارائه می‌شوند، دقیقا شبیه یک دفترچه که حاوی اطلاعات مختلف است.

تفاوت در جنس

تراکت‌ها برگه‌های کوچکی هستند که روی کاغذهای روغنی یا معمولی چاپ و توزیع می‌شوند. اما کاتالوگ‌ها از جنس کاغذهای با کیفیت‌تری ساخته می‌شوند. این تفاوت در جنس کاغذ، تاثیر زیادی در هزینه‌های تبلیغاتی دارد اما در هر صورت به دلیل مخاطب خاص‌تر کاتالوگ‌ها، شرکت‌ها در طراحی و کیفیت کاغذ و چاپ آنها تمرکز و دقت بیشتری دارند.

تراکت یا کاتالوگ؟ کدامیک انتخاب بهتری است؟

انتخاب چاپ تراکت یا کاتالوگ برای تبلیغات بستگی به هدف شما دارد. اگر مخاطبان شما اطلاعات کافی درباره کسب و کارتان دارند و تقریبا شناخته شده هستید، کاتالوگ مناسب است اما در صورتی که فعالیتتان را تازه آغاز کرده‌اید، تراکت انتخاب بهتری است.

با این وجود نمی‌توانیم هیچ برتری را برای این دو روش تبلیغاتی قائل شویم و باید همه چیز را با توجه نیاز و شرایط خود انتخاب کنید. سعی کنید برای طراحی و چاپ تراکت تبلیغاتی، بروشور یا کاتالوگ، با تیم تبلیغاتی خود مشورت کرده و تمام جوانب را در نظر بگیرید تا هزینه‌تان را برای تبلیغات‌های بیهوده از دست ندهید.

کلام آخر

تیم گرافیک، ارائه دهنده خدمات چاپ تراکت، کارت ویزیت، کاتالوگ و دیگر محصولات تبلیغاتی با کیفیت بالاست که در تهران واقع شده است. این مجموعه سفارشات را از سراسر ایران پذیرفته و در مدت زمان کوتاهی چاپ و ارسال می‌کند. انتخاب یک مجموعه مناسب برای چاپ یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید تا در نهایت بتوانید تبلیغات خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها