چطور برای فرزندم کتاب مناسب انتخاب کنم؟

چطور برای فرزندم کتاب مناسب انتخاب کنم؟

به نظر می‌رسد در این عصر، فواید کتاب و کتاب خواندن برای همه آشکار باشد. هر کدام‌مان حداقل دو سه جمله از بزرگان و اندیشمندان درباره اهمیت کتاب خواندن در ذهن‌مان داریم. ما نسلی هستیم که با جمله «کتاب دوست بچه‌هاست» بزرگ شدیم. زمان کودکی‌های ما تعداد کتاب‌های مناسب کودکان بسیار کم و محدود بود. به غیر از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دو سه انتشارات دیگر، نشر تخصصی کتاب کودک و نوجوان وجود نداشت.

اما امروز، تعداد قابل توجهی انتشارات تخصصی در زمینه کودک و نوجوان مشغول به کار هستند و سالانه تعداد عناوین زیادی در این حوزه چاپ و منتشر می‌شود و این‌ها در کنار صفحات اینستاگرام و پادکست‌ها و سایت‌های مربوط به کتاب است.

ا همیت معرفی کتاب برای کودکان

وبسایت دانابن ، با هدف بالابردن آگاهی پدر و مادرها فعالیتش را آغاز کرده و در ادامه مسیر هر ابزاری که به این هدف نزدیک باشد را در نظر دارد. در همین راستا قسمت معرفی کتاب برای کودکان و والدین را در کنار سایر مطالب آورده است. در این بخش با کمک متخصصان و کارشناسان حوزه کتاب کودک و مدرسین دوره‌های فرزندپروری مجموعه‌ای از کتاب‌های اثرگذار، کاربردی و متناسب با سن و فرهنگ ایرانی انتخاب شده‌اند.

در بخش معرفی کتاب تنها به ارائه لیست و خلاصه کتاب اکتفا نکرده‌ایم و برای هر عنوان پیشنهاداتی به خانواده‌ها داده‌ایم تا چگونه از محتوای کتاب برای گفتگوهای خانوادگی و یا حل مسائل بین فرزند و والد کمک بگیرند. مهم است که ما تنها کلمات و جملات را نخوانیم و از آنها عبور کنیم بلکه بتوانیم مفاهیم مفید کتاب را در زندگیمان بیاوریم و از آنها بهترین بهره را ببریم.

چالش‌های خرید کتاب برای کودکان

یکی از چالش‌هایی که معمولا پدر و مادرها در خرید کتاب دارند این است که نمی‌دانند کدام کتاب برای سن فرزندشان مناسب است و محتوای آن با فرهنگ خانوادگی آنها مطابقت دارد و در بعضی مواقع با آزمون و خطا کتاب‌ها را تهیه می‌کنند. این نیاز پدر و مادرها در سایت دانابن رفع می‌شود.

چالش دیگر انتخاب کتاب‌های مناسب در حوزه فرزندپروری است. تشخیص اینکه کدام کتاب راهکار واقعی و موثر ارائه می‌دهد و از سیاق کتاب‌های روانشناسی زرد نیست، کار سختی است. در بخش معرفی کتاب دانابن شما می‌توانید با کتاب‌های علمی و کاربردی در زمینه فرزندپروری آشنا شوید و به فراخور نیازتان آنها را تهیه کنید.

کتاب‌خوانی برای کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی بر رشد و پرورش آنها داشته باشد. با این حال، انتخاب کتاب مناسب برای کودکان کار دشواری است و والدین باید نکات زیادی را در نظر بگیرند.

نکات مهم در انتخاب کتاب مناسب برای کودکان:

  • سن کودک: کتاب‌ها بر اساس سن و سطح رشد کودکان دسته‌بندی می‌شوند. بنابراین، مهم است که کتابی را انتخاب کنید که برای سن کودک شما مناسب باشد.
  • علایق کودک: کودک شما باید از کتابی که می‌خواند لذت ببرد. بنابراین، به علاقه‌های او توجه کنید و کتاب‌هایی را انتخاب کنید که با آنها ارتباط برقرار کند.
  • محتوای کتاب: محتوای کتاب باید متناسب با فرهنگ و ارزش‌های خانواده شما باشد. از انتخاب کتاب‌هایی که مفاهیم نادرست یا مضر را منتقل می‌کنند، خودداری کنید.

اثرات کتاب بد خواندن!

همه‌مان می‌دانیم که همانقدر که کتاب خوب خواندن مفید است، کتاب بد خواندن زیان بار است.

اگر فرزند شما مفهومی اشتباه را در کتابی بخواند، زمان زیادی می‌برد تا بتواند مفهوم درست را جایگزین آن کند. ذهن کودکان بستر مناسبی برای رشد است پس مهم است که چه بذری در آن می‌کاریم. شیوه تربیتی پدر و مادر است که آینده کودک را می‌سازد. اگر دوست دارید به راستی کتاب، دوست خوبه فرزندتان باشد از امروز کتاب‌های مناسب برایش تهیه کنید و کتاب را به جمع خانواده‌تان بیاورید. داستان‌های کتاب را در قالب نمایش خانوادگی اجرا کنید یا درباره شخصیت‌های کتاب و کارهای جالبی که انجام می‌دهند صحبت کنید. یا در مواقعی که فرزندتان کار اشتباهی را انجام می‌دهد به او یادآوردی کنید که اگر خرس کوچولو این کار رو کرده بود مامانش بهش چی می‌گفت؟

کتاب را تنها چند برگ کاغذ با نقاشی‌های رنگی نبینیم با کودکانمان به دنیای کتاب‌ها سفر کنیم با قهرمان‌های داستان‌ها همراه شویم. کتاب می‌تواند دوست مشترک شما و فرزندتان باشد. دوستی که روزهای کودکی و نوجوانی‌اش را زیباتر می‌کند و خاطرات زیبایی برایش می‌سازد.

سخن آخر…

کتاب می‌تواند دوست خوب و همراهی همیشگی برای کودکان باشد. با انتخاب کتاب‌های مناسب و ایجاد فضایی تشویق‌کننده برای کتاب‌خوانی ، می‌توانید به فرزند خود کمک کنید تا از دنیای کتاب‌ها لذت ببرد و از مزایای آن بهره‌مند شود.علاوه بر نکات ذکر شده در این مقاله، شما می‌توانید با خواندن نقد و بررسی کتاب‌ها، مشاهده ویدئوهای معرفی کتاب و… کتاب‌های مناسب فرزند خود پیدا کنید و به او کمک کنید تا از دنیای کتاب‌ها لذت ببرد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها