۵ ترفند کارآمد برای از بین بردن جرم دندان

جرم دندان معضلی قدیمی است که تقریبا تمام افراد درگیر آن هستند. پس از هر بار غذاخوردن بخشی از غذاها روی سطح دندان‌ها و یا بین آن‌ها باقی می‌مانند. این باقی مانده‌ها را می‌توان با مسواک زدن منظم تا حدود زیادی از بین برد. اما وقتی به طور منظم مسواک نزنید، این مواد روی هم تلنبار شده و باعث ایجاد جرم و پلاک دندانی می‌شوند. پلاک دندان، یک ضایعه سفت و سخت است که با مسواک معمولی از بین نمی‌رود و برای رفع آن باید از روش‌هایی چون جرم گیری دندان کمک بگیرید. در ادامه این مطلب راجع به جرم دندان صحبت کرده و ۵ ترفند کارآمد برای از بین بردن جرم دندان را به شما معرفی خواهیم کرد.

جرم دندان چیست؟

جرم یا پلاک دندانی در اثر فعالیت باکتری‌های دهان روی سطح دندان‌ها و یا بین آن‌ها ایجاد می‌شود. باکتری‌های موجود در دهان، باکتری‌هایی هستند که به طور مسالمت‌آمیز در دهان زندگی کرده و عموما منجر به بیماری یا عارضه خاصی نمی‌شوند. این باکتری‌ها می‌توانند از بقایای مواد غذایی جامانده بر سطح دندان‌ها تغذیه کرده و ماده‌ای اسیدی ترشح کنند. مسواک زدن منظم با از بین بردن این اسید، از آسیب دیدن دندان و ایجاد پلاک‌های دندانی جلوگیری می‌کند.

در صورتی که فردی بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نکند و مسواک نزند، فعالیت باکتری‌ها بیشتر شده و این منجر به تلنبارشدن باقی‌مانده‌های مواد غذایی روی دندان‌ها می‌شود. این مواد با گذشت زمان تبدیل به مواد معدنی سفتی می‌شوند که با مسواک زدن معمولی نمی‌توان آن‌ها را از بین برد. این جرم‌ها را باید با روش‌های کلینیکی و با از بین بردن جرم دندان درمان کرد.

روش‌های کلینیکی از بین بردن جرم دندان

برخی فکر می‌کنند جرم گیری دندان تنها یک روش زیبایی است، اما این روش تاثیر بسیار مهمی در سلامت کلی دندان‌ها نیز دارد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در طول زمان منجر به تشکیل جرم‌های سیاه روی دندان‌ها می‌شود. این پلاک‌ها باکتری‌ها را نیز به خود جذب کرده و به یک منبع بالقوه عفونت تبدیل شده و در نهایت باعث پوسیدگی و آسیب دیدگی دندان‌ها و ایجاد آبسه دندان می‌شوند.

در حال حاضر می‌توان جرم دندان را با دو روش در کلینیک‌های دندانپزشکی درمان کرد:

جرم گیری دندان

جرم گیری دندان متداول‌ترین راه از بین بردن جرم‌های دندانی است. در این روش دندانپزشک با استفاده از ابزارهای دستی و التراسونیک عمیق‌ترین و سرسخت‌ترین جرم‌ها را از سطح دندان‌ها پاکسازی می‌کند.

روت پلنینگ

روت پلنینگ روش دیگری است که برای پاکسازی عمیق دندان‌ها به کار برده می‌شود. روت پلنینگ معمولا در دو جلسه درمانی انجام می‌شود.

جرم گیری دندان

آیا جرم گیری به دندان آسیب می‌زند؟

یکی از پرتکرارترین سوالات مراجعان قبل از انجام جرم گیری دندان این است که آیا جرم گیری باعث آسیب دیدگی دندان می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که: خیر، جرم گیری دندان نه تنها به دندان آسیب نمی‌زند، بلکه با حذف و از بین بردن باکتری‌ها باعث افزایش طول عمر آن‌ها نیز می‌شود. جرم گیری دندان یک روش کاملا ایمن و بی خطر بوده و در سراسر دنیا انجام می‌شود. این روش درمانی و زیبایی تنها چند عارضه دارد که بعد از گذشت چند روز خود به خود درمان می‌شوند. متداول‌ترین عوارض جرم گیری دندان عبارتند از:

  1. التهاب و تورم لثه که تنها واکنش طبیعی لثه بعد از جرم گیری دندان است و نمی‌توان به آن عارضه گفت. تورم و التهاب لثه معمولا بعد از گذشت چند روز از بین می‌رود و موارد شدید آن بیشتر برای افرادی رخ می‌دهد که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند.
  2. عفونت بعد از جرم گیری یک عارضه بسیار نادر است و بیشتر افراد دچار نقص سیستم ایمنی و کسانی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند در معرض آن هستند.
  3. خونریزی لثه بعد از جرم گیری معمولا در افرادی رخ می‌دهد که لثه‌هایی بسیار حساس دارند. خونریزی بعد از جرم گیری جزئی و خفیف است، در غیر این صورت باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

جرم گیری دندان خانگی

۵ ترفند کارآمد برای از بین بردن جرم دندان در خانه

مسواک زدن منظم بعد از هر بار غذاخوردن موثرترین راه در از بین بردن جرم دندان و جلوگیری از تشکیل مجدد آن است. با این حال باز هم مشاهده می‌شود که حتی با مسواک زدن منظم هم دندان‌ها بعد از مدتی کرد و زرد می‌شوند. این کدری و زردی محدود را می‌توانید با روش‌های خانگی از بین ببرید. به خاطر داشته باشید که جرم‌های چندین ساله را که به رنگ سیاه درآمده‌اند با این روش‌ها نمی‌توان از بین برد. برای درمان جرم‌های قدیمی، بهترین راه جرم گیری دندان در کلینیک دندانپزشکی است.

۱.     ماساژ با روغن نارگیل یا زیتون

یکی از روش‌های موثر در از بین بردن جرم دندان، ماساژ با روغن نارگیل یا زیتون است. ماساژ با این روغن‌ها همچنین باعث افزایش استحکام لثه‌ها می‌شود. روغن نارگیل دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی است و تاثیر بهتری در از بین بردن جرم دندان دارد. برای از بین بردن جرم دندان با روغن، یک قاشق چای خوری روغن را داخل دهان ریخته و حدودا ۲۰ دقیقه آن را غرغره کنید. پس از ۲۰ دقیقه روغن را بیرون ریخته و با انگشتی که آن را از قبل شسته و ضد عفونی کرده‌اید، لثه‌ها و دندان‌ها را ماساژ دهید.

۲.     استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی از شناخته شده‌ترین موادی است که برای از بین بردن جرم دندان در خانه از آن استفاده می‌شود. برای استفاده از جوش شیرین مقداری از ان را روی مسواک ریخته و با آن دندان‌ها را مسواک بزنید.

۳.     استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب هم می‌تواند جرم دندان‌ را از بین برده و دهان را ضدعفونی کند. برای استفاده از سرکه سیب، مقداری از آن را با آب رقیق کرده و بعد محلول حاصل را به مدت ۱۵ دقیقه داخل دهان غرغره کنید. سپس با انگشت دندان‌ها را ماساژ داده و مسواک بزنید. انجام این کار هفته‌ای یک بار باعث از بین رفتن جرم دندان می‌شود.

۴.     استفاده از نمک دریا و لیمو

مقداری نمک دریا را با نصف قاشق آب لیمو و آب ترکیب کرده و آن را غرغره کنید. محلول حاصل را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه درون دهان نگه داشته و سپس آن را از دهانتان خارج کنید. استفاده از این ترکیب از زردی و کدری دندان و تشکیل پلاک دندان جلوگیری می‌کند. از آب نمک همچنین برای کشتن عصب دندان در خانه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

۵.     استفاده از پوست موز

باورش کمی سخت است، اما پوست موز یک ماده بسیار مفید برای دندان‌ها بوده و باعث از بین رفتن جرم‌های دندانی می‌شود. برای از بین بردن جرم دندان با استفاده از پوست موز، مقداری پوست موز را به مدت ۲ دقیقه روی دندان‌ها بمالید و سپس با آب خالی دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر نصیری، اینجا مهم لبخند شما است!

دریافت خدمات زیبایی در حوزه دندانپزشکی نظیر لمینت دندان اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده است. زیرا همه متوجه این قضیه شده اند که سرمایه‌گذاری روی زیبایی و سلامت دندان‌هایشان، یک سرمایه‌گذاری بلند مدت و کاملا مقرون به صرفه است! در بین بی‌شمار کلینیک‌های دندانپزشکی کلینیک دندانپزشکی دکتر نوشین نصیری، یکی از با سابقه‌ترین کلینیک‌های دندانپزشکی در سطح شهر تهران است که از سال‌ها پیش خدمات مربوط به درمان و زیبایی دندان‌ را ارائه می‌کرده است.

دکتر نصیری جراح و دندانپزشک زیبایی بوده و عضو آکادمی دندانپزشکی زیبایی آمریکا هستند. دکتر نصیری فعالیت خود در زمینه دندانپزشکی زیبایی از سال ۱۳۸۱ و فعالیت در حوزه دندانپزشکی دیجیتال را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرده اند. شما می‌توانید با خیال راحت زیبایی دندان‌هایتان را به دستان پرتوان و هنرمند دکتر نصیری بسپارید! برای آشنایی با خدمات کلینیک دندانپزشکی دکتر نصیری و رزرو نوبت کافی است به آدرس https://dr-nassiriclinic.com/ مراجعه کنید. در کلینیک دکتر نصیری خدمات متنوعی از جمله ایمپلنت دیجیتال، بلیچینگ دندان و کامپوزیت دندان با استفاده از بهترین متریال و کیفیت ارائه می‌شود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها