ضرورت ثبت برند و باید و نباید های آن در قانون اداره مالکیت معنوی

چند نکته برای افزایش سرمایه به شما می گوییم که هیچکس آن ها را به رایگان در اختیارتان نذاشته و نمی گذارد. اولین مورد انتخاب یک نام تجاری گیراست زیرا خود می تواند باعث معروفیت شما و بر سر زبون افتادنتان شود. دومین مورد تولید کالا یا خدمات مطلوب و با کیفیت است که می تواند مشتریان را راغب کند تا از شما خریداری کنند. سومین مورد و به نظر تیم تخصصی ما مهم ترین آن انتخاب یک طرح یا برند خاص برای کالا که بتواند تنها در یک نگاه تمامی مشخصات و کاربرد محصولات را نمایش دهد. ما اینجاییم تا تمام چم و خم های ثبت برند تجاری را تنها در چند دقیقه کوتاه به شما آموزش بدیم تا دیگر نیازی به مطالعه مقالات و کتاب های مرتبط با این موضوع نداشته باشید.

چرا باید ثبت برند را انجام بدیم؟

یک کالا بدون نشان تجاری به مانند پارچه ای است بدون طراح که تنها ماهیت را دارد اما کاربردی ندارد! برند یک نماد است که متمایز کننده محصولات از یکدیگر است. اگر می خواهید بدون دغدغه اینکه کسی از شهرت شما سواستفاده کند و زحمت های چندین ساله شما را یک شبه به باد دهد فعالیت کنید پیشنهاد می کنیم همین الان با طرح موضوع و کاربرد محصولتان به فکر برند و برندسازی باشید یا با مجتمع ثبتی ایلیا تماس بگیرید و کارها را به آن ها بسپارید.

البته ایجاد یک برند، کاری تخصصی است که باید با مشورت یک طراح گرافیک انجام شود تا بتوان بهترین نوع علامت تجاری را با شکل خاص و از قبل ثبت نشده به ثبت رساند. یک برند باید تمامی خصوصیات یک محصول را شامل شود و تنها با دیدن یا شنیدن آن معرف کاربرد باشد و تا مدتها به راحتی در اذهان ماندگار بشود. پس داشتن یک برند مختص به خود می تواند راهی مطمئن برای دفاع از حق و حقوق شما با مالکیت آن باشد. این همان مزیتی است که برند پس از ثبت برای شما به ارمغان می آورد.

چطور می توانیم برند خودمونو داشته باشیم؟

با در نظر گرفتن قوانینی که در کشور حاکم است هر شخصی که زودتر یک نام تجاری یا برند را به ثبت برساند مالک آن است و می تواند در مقابل افراد دیگر از حق و حقوقی که اداره مالکیت معنوی به وی تعلق داده دفاع کند. البته برای ثبت برند تجاری و هویت بخشی به تجارتتان باید به سراغ نمادهای ساده و الهام بخش باشید.

طراحی برندها نباید به مانند دیگر برندهای از قبل ثبت شده باشد. نمونه ای از قوانین انتخاب برند و علامت تجاری را این چنین تعریف می کنند:

  • برند به هیچ عنوان نباید شامل مواردی مخالف با موازین اسلامی باشد.
  • استفاده از علامت های نهادهای دولتی به وضوح یا نمادی از آن ها امری غیر قابل پذیرش است.
  • استفاده از پرچم های کشورها نیز در طرح بندی برند ممنوع است.

 حال این سوال برای شما پیش می آید که چطور برندی که ساختیم را استعلام بگیریم که با سپری کردن مراحل ثبت برند وقت و هزینه اضافی پرداخت نکنیم و به سرعت برندمان را ثبت کنیم؟! بیاید تا در ادامه همه مواردی که باعث می شود یک برند به راحتی در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسد بپردازیم.

ثبت برند در چند دقیقه کوتاه

هر موردی که نیاز به ثبت در ارگانهای دولتی داشته باشد بر طبق قوانین و شروطی خاص باید به اجرا درآید. این شروط را می توانید در سامانه اینترنتی اداره مالکیت معنوی مشاهده کنید و بر اساس اصول و قواعدی که در این اداره به تصویب رسیده ثبت برند و علامت تجاری را انجام دهید.

البته این را بدانید که ثبت برند راهی است تا تبلیغات گسترده را برای توزیع محصولتان انجام دهید. برندهای زیادی در جهان وجود دارند که با یک نماد ساده اما به یاد ماندنی سال ها در ذهن مشتریان جای گرفته اند. اگر شما هم می خواهید از مزیت برندی گیرا و اختصاصی استفاده کنید باید بدانید که تنها یک محل برای مراجعه حضوری در ایران وجود دارد و آن هم در شهر تهران واقع شده بقیه موارد ثبت برند تجاری کاملاً اینترنتی و تنها با انجام استعلام و ارائه مدارک و مجوز های لازم که در سامانه اداره مالکیت معنوی درخواست می شود امکان می پذیرد. لیست مدارک را باید بر اساس نوع برندتان از وکلای ثبتی ایلیا بگیرید.

بهترین و اقتصادی ترین راه برای ثبت برندتان به حتم مشاوره ای کارا با وکلا و مشاورین ثبتی ایلیا است که در طی بیش از ۱۵ سال خدمات شایسته خود در امر ثبت علائم تجاری توانسته اند رضایت تمامی مشتریان خود را تنها با صرف چند روز کوتاه ثبتی کسب کنند. تعلل جایز نیست اگر شما هم می خواهید برندی خاص را به نام خود داشته باشید با ایلیا همراه باشید.

اگر برند ثبت نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

در دوره امروزی با افزایش حجم تولیدات تجاری و کالاهایی که به بازار عرضه می شوند اهمیت ثبت برند بیش از پیش احساس می شود. در مفاد قانون هیچ الزامی برای ثبت قانونی علامت تجاری نیست اما بسیاری از افراد برای پرهیز از استفاده اشخاص دیگر و حفاظت از حق و حقوق خود این کار را انجام می دهند. حال اگر برند را به ثبت نرسانیم باعث می شود بستر را برای دزدی برندتان باز کنید.

اساسی ترین مزیتی که بهتر است آن را بدانید و سپس با چشمی باز برندتان را ثبت کنید امکان شکایت از افراد خاطی و نیز دریافت غرامت مالی از آن ها برای تقلیدی که از برندتان انجام داده اند است. هر کدام از محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید متعلق به شماست. البته این به خود شما وابسته است که بخواهید دارایی خود را از طرق ثبت برند و نشان تجاری افزون کنید یا با عدم ثبت برند اعتبارتان را تزلزل بدید و هر لحظه واهمه این را داشته باشید که مبادا دیگری زودتر آن را به ثبت برساند و دیگر حق مالکیتی از بابت برند خاص و مشهور برای شما وجود نداشته باشد.

ما نکات ثبتی را با استناد به قوانین به شما ارائه می دهیم تا در صورت نیازتان هر کدام از روش ها را که صلاح می دانید برای ثبت علامت تجاری برگزینید. سرمایه گذاری بر روی برندی ثبت شده بسیار به صرفه تر از برندی نا آشنا و ثبت نشده است. البته بعضی افراد برند را با نام محصول اشتباه می گیرند که باید به آنها بگوییم هر کدام موضوعی متفاوت هستند که مشخص کننده اعتبار و امتیاز محصول خواهند بود. از این رو اگر می خواهید برندی درخور داشته باشید باید آن را به شکل نمادی خاص و تک طراحی کنید.

چه زمانی اهمیت برند تجاری احساس می شود؟

اگر سالهاست محصولات پرطرفداری را به بازار عرضه می کنید و شهرت بسیاری را در بین مصرف کنندگان بدست آوردید و یک دفعه با احضاریه دادگاه مواجه می شوید با این مضمون که شما از اعتبار اشخاص دیگر استفاده کرده اید و باخدشه دار کردن هویت آن ها باید هزینه گزافی را به شخصی واریز کنید وگرنه بازداشت می شوید و از سوی قانون دادگاهی می شوید، هاج و واج می مانید که چه شد! من سالهاست دارم با همین نام تجاری فعالیت می کنم و حق کسی را پایمال نکردم پس چرا شخص دیگری از من شکایت کرده مگه مالکیت این نام برای من نمی شود؟

این فرضیه به کل غلط است که اگر سال ها با یک نام بدون ثبت در ادارات قانونی فعالیت کنید مالک آن به حساب می آیید. اینجاست که اهمیت ثبت برند بارز می شود. یک برند در واقع سرمایه ای مطمئن و پرسود برای دارنده آن است که باید قبل از اینکه شخصی دیگر آن را به ثبت برساند و گرفتاری مانند نمونه بالا که تنها مثالی برای درک موضوع مزیت برند بود گریبان گیرتان شود آن را در اداره مالکیت معنوی در قالب حقوقی ۱۰ساله برای خود محفوظ کنید و راه شکایت و پیگیری قانونی از افراد خاطی و سواستفاده گر را در صورت تعدی به مالتان کوتاه کنید.

 برندهای معروفی که در ایران مشغول به فعالیت هستند و به طور حتم کم کم یکبار اسم آن ها به گوش شما خورده می توانید به برند تک ماکارون اشاره کنیم که با نماد سبز خود هر جا که درج شود یادآور ماکارونی برتر است که در اذهان عمومی ثبت شده پس بهتر است برای ثبت برندتان هزینه کنید و بهترین برند را برای تجارتتان انتخاب کنید. پس همیشه این را به یاد داشته باشید کاری را انجام دهید که درست تر است نه کاری که راحت تر است!

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها