ویژگی‌های عینک و گوشی ایمنی هنگام کار

عینک و گوشی ایمنی هنگام کار

در محیط‌های کاری صنعتی گوشی گیر ایمنی و عینک‌ دو عدد از ابزارهای مهمی هستند که باید برای محافظت از پرسنل مورد استفاده قرار بگیرند. به دلیل اهمیت به کارگیری این وسایل توسط کارکنان قصد داریم مقاله‌ای در خصوص ویژگی‌های عینک ایمنی کار و گوشی ایمنی هنگام کار برای شما آماده نماییم.

چراغ پلیسی

عینک و گوشی ایمنی هنگام کار

گوشی ایمنی چیست؟

گوشی‌های ایمنی یکی از مهمترین تجهیزاتی هستند که باید در محیط‌های صنعتی به کار گرفته شوند تا از گوش‌ها در برابر صداهای ناهنجار محیط محافظت ‌نمایند. این گوشی‌ها با ایجاد حفاظی در برابر نفوذ صدا، گرد و خاک، اجسام تیز و برنده از بروز حوادث ناگوار بسیاری جلوگیری می‌کنند. همچنین استفاده از این وسایل سبب می‌شود فردی که در محیط پر سر و صدا کار می‌کند سلامت روانی خود را حفظ نموده و با تمرکز بیشتری به کار خود ادامه دهد.

کاربرد گوشی‌های ایمنی

با توجه به آناتومی گوش و حساسیتی که دارد، در صورتی که برای مدت طولانی در معرض صداهای بلند قرار بگیرد امکان از دست دادن شنوایی را در پی خواهد داشت. به همین دلیل مبحث محافظت از گوش‌ها در اماکن پر سر و صدا به خصوص محیط‌های صنعتی از مواردی می‌باشد که در سطح جهان به آن پرداخته شده است.

تا کنون گوشی‌های ایمنی و ابزار محافظتی بسیاری تولید و در اختیار پرسنل مشغول در واحدهای صنعتی قرار گرفته است. این گوشی‌ها با ایجاد سدی فیزیکی بر روی گوش‌ها مانع از ورود صدا به داخل کانال‌های گوش می‌شوند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که متناسب با محیط کار، سر و صدا و نویزی که در آنجا وجود دارد باید از گوشی‌هایی با قابلیت‌های متناسب با محل مورد نظر استفاده نمایید.

نکات مهم انتخاب گوشی‌های ایمنی

این محصولات که در دسته عینک و گوشی ایمنی هنگام کار قرار می‌گیرند دارای ویژگی‌های مشخصی بوده که در هنگام انتخاب و خرید آنها، باید مورد توجه قرار گیرند. کاهش میزان صدای محیط تا حدی که به گوش آسیب نرسد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گوشی‌ها محسوب می‌شود. باید بدانید تولید این محصولات به صورت ارگونومیک بوده و ساعت‌ها می‌توان از آنها به راحتی استفاده کرد. همچنین نوعی از این گوشی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان آنها را همزمان با کلاه ایمنی و عینک استفاده کرد. سهولت در کاربری و برخورداری از تمامی استانداردهای موجود در ساخت از دیگر ویژگی‌های این محصولات به حساب می‌آیند.

نکات مهم انتخاب گوشی‌های ایمنی

انواع گوشی‌های ایمنی

گوشی‌های ایمنی مانند سایر تجهیزاتی که برای استفاده در محیط کار تولید می‌شوند دارای انواع متنوعی بوده که متناسب با محیط‌های مختلف کاری طراحی شده‌اند. برخی از انواع این محصولات عبارتند از :

  • گوشی‌ ایمنی ایرپلاگ که بسیار سبک و کم حجم بوده، مقاومت مناسبی در برابر گرما و حرارت داشته و به خوبی داخل گوش قرار می‌گیرد. آنها می‌توانند صدای محیط را تا اندازه مناسبی کاهش دهند؛ متریال استفاده شده در ساخت آنها اسفنج وینیل، فایبرگلاس و لاستیک می‌باشد.

  • گوشی‌ ایمنی نیمه پلاگ نمونه دیگر از این گوشی‌ها بوده که مشخصات آن مانند انواع ایرپلاگ می‌باشد با این تفاوت که به یکدیگر متصل می‌شوند.

  • گوشی‌های کلاهی که برای قرار گرفتن بر روی کلاه ایمنی طراحی شده‌اند نمونه‌ای دیگر از این محصولات به حساب می‌آیند.

  • گوشی‌های ایرماف نوعی از گوشی‌های ایمنی محسوب می‌شوند که به هم متصل بوده و به طور کامل روی گوش‌ها قرار می‌گیرند.

عینک ایمنی چیست؟

آسیب رسیدن به چشمان یکی از شایع‌ترین خطراتی می‌باشد که در محیط‌های صنعتی برای پرسنل اتفاق می‌افتد. به همین منظور انواع مختلفی از عینک‌‌های ایمنی طراحی گردیده و در اختیار پرسنل قرار گرفته است. برخورد اجسام به داخل چشم، پارگی و آسیب به قرنیه، پاشیدن مواد شیمیایی و روغن‌های داغ به داخل چشم یا برخورد اشعه‌های گوناگون در محیط‌های صنعتی، نمونه‌هایی از این خطرات محسوب می‌شوند. علاوه بر این پرسنل شاغل در محیط‌های درمانی نیز برای جلوگیری از نشر عفونت به داخل چشم‌ها باید از عینک‌های محافظ استفاده کنند.

انواع عینک‌های ایمنی

عینک‌های ایمنی بر حسب کاربردی که دارند در دسته‌های مختلف مانند عینک‌های برشکاری، عینک‌های صنعتی، آزمایشگاهی، مهندسی و غیره دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه مطلب برخی از انواع آن را معرفی می‌نماییم.

انواع عینک‌های ایمنی

عینک گاگل

عینک گاگل نمونه از پرکاربردترین عینک‌های ایمنی موجود در بازار می‌باشد. این محصول به گونه‌ای طراحی گردیده که با پوشش فضای اطراف چشمان از آنها در برابر نور، اشعه، پاشیدن مواد شیمیایی و بسیاری از عوامل محیطی محافظت می‌نماید.

عینک جوشکاری

عینک جوشکاری یکی دیگر از انواع این محصول بوده که اندازه‌ای بزرگ و وزنی سبک دارد. این محصول مقاومت بالایی مقابل ضربه و خط و خش داشته و دارای لنزی مقاوم در برابر نور مرئی و ماورای بنفش است.

عینک پارکسون

این عینک ایمنی در حوزه‌های مختلفی استفاده می‌شود و دارای یک پل بینی لاستیکی، وزن بسیار سبک و کاربری آسانی است. ممانعت از عبور اشعه فرابنفش، مقاومت در برابر ضربه و خراشیدگی از مشخصات این عینک محسوب می‌شوند.

عینک آزمایشگاهی

عینک ایمنی آزمایشگاهی به گونه‌ای طراحی شده که فضای اطراف چشم را کاملاً پوشانده و مقاومت بالایی در برابر نفوذ مواد شیمیایی دارد. یکپارچگی عینک، قابلیت شست و شو و وزن پایین از ویژگی‌های آن به حساب می‌آیند.

عینک ایمنی لیزر

این عینک در کارگاه‌های برش لیزری و مطب‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از چشمان در برابر حرارت و اشعه‌های لیزر محافظت می‌کند.

سخن پایانی

استفاده از عینک و گوشی ایمنی هنگام کار برای محافظت از کارکنان از اهمیت بالای برخوردار است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خصوص این محصولات باید به آن توجه نمایید کیفیت بالای محصول خریداری شده می‌باشد. بنابراین پیش از تهیه این عینک باید در خصوص تمامی استانداردهای مورد نیاز برای خرید آنها تحقیق نموده و در نهایت پس از انتخاب یک فروشگاه معتبر لوازم ایمنی، محصول مورد نیاز خود را با اطمینان خاطر از آن محل خریداری نمایید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها