شگفت انگیزترین جاذبه‌های تاریخی شمال ایران

تقریبا اکثر مردم ما شمال را با دریا و جنگل می‌شناسند و کمتر کسی است که با قصد دیدن جاذبه‌های تاریخی به این خطه سرسبز سفر کند. اما اگر شما کمی به تاریخ و دنیای شگفت انگیز آن علاقه داشته باشید باید بدانید که خط سبز شمالی هم داستان‌های شگفت انگیز تاریخی زیادی دارد و همین می‌تواند یکی از دلایل شما برای سفر به شمال باشد. این بار شمال را از زاویه دیگری ببینید.

شما میتوانید برای سهولت سفر، قبل از حرکت از طریق پلتفرم‌های معتبر اقدام به اجاره ویلا و سوئیت کنید و سپس با خیالی اسوده سفر خود را شروع کنید.

گورستان خالد نبی

زیارتگاه خالد نبی و گورستانی که در کنارش قرار دارد پر از داستان‌های تاریخی و ‌افسانه‌ای است. منظره بکر کوهستانی، سنگ قبرهای عجیب و غریب و زیارتگاه خالد باعث شده که این منطقه در بین جاذبه‌های تاریخی شگفت انگیز شمال قرار بگیرد. ترکمن‌ها معتقدند پیامبری به نام خالد بن سنان بعد از عیسی به پیامبری رسید و به این منطقه آمد که بعد از مرگش او را در بلندترین کوه منطقه به خاک سپردند. به همین دلیل اهالی ترکمن از گذشته‌های دور تا الان به زیارتگاه خالد نبی احترام زیادی می‌گذارند.

روی یکی از تپه‌های منطقه نیز چندین تندیس سنگی با اشکال عجیب به طور پراکنده کنار یکدیگر قرار گرفته اند. طبق شواهد قدمت این گورستان به هزار سال پیش برمی‌گردد. ارتفاع برخی از تندیس‌های گورستان خالد نبی به چهار متر هم می‌رسد. برخی بر این باورند که تندیس‌های بلند و کشیده نماد اندام جنسی مردانه هستند و ارتفاع آن‌ها با توجه به جایگاه اجتماعی صاحب قبر از یک تا چهار متر ساخته می‌شده و تندیس‌های کوتاه نیز نمادی از جنسیت زنانه هستند.

قلعه شاهاندشت آمل

یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی شمال ایران،  قلعه‌ای بسیار قدیمی با قدمت حدود ۳ هزار سال است که در استان مازندران واقع شده است. قلعه تاریخی شاهاندشت در ۶۵ کیلومتری جنوب آمل در بخش لاریجان واقع شده و برای دیدن این شاهکار تاریخی باید از یک ارتفاع حدود ۲۲۰ متری بالا بروید؛ چراکه این قلعه روی یک تپه بر بالای تخته سنگ‌های بزرگ ساخته شده است. این بنای باستانی در طول تاریخ، محل حکمرانی دولت‌های بسیاری بوده است.

خانه میرزاکوچک خان
جاذبه‌های تاریخی شمال ایران

اگر بخواهیم از بین مشاهیر گیلانی یک نفر را انتخاب کنیم بدون شک میرزا کوچک خان اولین انتخاب هر کسی خواهد بود. شاید به همین دلیل است که مجسمه میرزا کوچک نماد اصلی مرکز شهر رشت است که می‌توانید هنگام سفر به گیلان و بعد از اجاره ویلا در رشت از این خانه تاریخی زیبا دیدن کنید. محله استاد سرای رشت از زمان‌های قدیم محل زندگی خانواده پدری میرزا بوده و بخش باقیمانده خانه پدری امروزه به موزه تبدیل شده است.

این خانه در دو طبقه به سبک خانه‌های قاجاری و با سازه‌های چوبی ساخته شده است. دو راه پله در دو طرف به طبقه دوم می‌رسد. خانه میرزا کوچک‌ خان ۴ اتاق دارد که هرکدام به یکدیگر و به ایوان راه دارند. طبقه اول  نمایشگاهی از کتاب‌های مرتبط با نهضت جنگل، انقلاب مشروطه و گیلان است و در طبقه دوم لوازم زندگی، ظروف قدیمی، اسناد تاریخی و… برای بازدید عموم قرار دارد.

قلعه مارکوه رامسر
مکان‌های تاریخی شمال ایران

یکی دیگر از آثار باستانی مازندران که می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید، قلعه مارکوه است که در شهر رامسر قرار دارد. قدمت این قلعه به دوران پیش از اسلام بر می‌گردد که به دلایل استراتژیکی در این مکان ساخته شده و نقش دفاعی و نظامی را در این منطقه داشته است.

اگر بر فراز تپه در داخل قلعه بایستید، می‌توانید نمای دریای خزر، شهرستان رامسر، کوهستان البرز و حتی نمایی از شهر تنکابن را تماشا کنید. درواقع می‌توان گفت زیباترین مناظر رامسر و نواحی اطراف به راحتی از داخل قلعه مارکوه دیده می‌شوند.

کاخ موزه نظامی بندر انزلی
مکان‌های تاریخی شمال ایران

کاخ موزه نظامی انزلی با پنجره‌‌هایی بزرگ، از شمال به خزر و چشم‌انداز زیبای آن و از سمت جنوب به سرسبزی و زیبایی یک باغ پرطراوت آغوش گشوده است. گرچه این موزه نام نظامی را بر خود دارد؛ اما بنای زیبا و اشیای ظریف و هنرمندانه آن بر وجهه خشک و نظامی سلاح‌های موجود در آن چیرگی دارند. کاخ موزه نظامی که از مکان‌های دیدنی بندر انزلی به شمار می‌‌رود، همچون قوی سپیدی در باغی دلگشا ماوا گزیده است و عطر بهارنارنج‌هایش مشام هر بازدید کننده‌ای را نوازش می‌دهد. ساخت بنای کاخ میان پشته به دستور رضاخان و به ‌دست مهندسان ایرانی در سال    ۱۳۰۸آغاز شد و بعد از دو سال به پایان رسید. حال شما می‌توانید بعد از حدود یک قرن با اجاره ویلا در بندر انزلی چند روزی خودتان را مهمان این بندر زیبا کرده و از این بنای شگفت انگیز دیدن کنید.

باغ چشمه عمارت بهشهر
جاهای تاریخی شمال ایران

باغ چشمه عمارت، که یکی از باشکوه‌ترین باغ‌های صفویه است که به دستور شاه عباس در بهشهر ساخته شده و اهمیت تاریخی ویژه‌ای دارد. در طبقه همکف این ساختمان چشمه‌ای از دل زمین فوران می‌کند. به همین دلیل است که به آن کاخ چشمه و یا چشمه عمارت گفته می‌شود.

از دیگر برجستگی‌های هنر معماری صفویان در کاخ چشمه عمارت می‌توان به این اشاره کرد که لابه لای دیوارهای اشکوب و همکف به اشکوب بالا، حفره‌هایی ساخته‌ اند که با به کارگیری تکنیک آوا شنودی، صدای موسیقی گروه نوازندگان که هنگام جشن‌ها، به ‌ویژه در موسم نوروز که گرداگرد چشمه می‌نواخته‌ اند، بالا رفته و در سراسر بنا پخش می‌شده.

پل خشتی لاهیجان

در محله‌ای تاریخی به نام پرده سر که در قسمت جنوب غربی لاهیجان واقع شده، پلی آجری و سرخ رنگ وجود دارد که در سال ۸۹۲ هجری قمری ساخته شد. این پل به طول ۵۰ متر، عرض ۴.۵ متر و ارتفاع ۱۱ متر بنا شده در دی ماه ۱۳۵۵ به عنوان آثار ملی ثبت شده و اساسی‌ترین بازسازی آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد.

این پل با استفاده از ساروج، آهک و آجر قرمز ساخته شده و روی آن سطح پیاده‌رویی وجود دارد. ۵ چشمه مختلف نیز در این پل وجود دارند که چشمه میانی از چشمه‌های دیگر بزرگ‌تر است. همچنین دو دهنه اصلی و بزرگ در آن قرار گرفته و طاق چشمه‌ها به صورت هلالی است.. در بخش میانی پل نیز یک سیل برگردان موجود است. برای بازدید از این مجموعه تاریخی- طبیعی کافی است برای اجاره ویلا در لاهیجان اقدام کرده و راهی سفر شوید.

جمع بندی

شمال ایران به جز طبیعت زیبا و جنگل‌های سرسبز و دریا و ساحل جاذبه‌های تاریخی شگفت انگیزی نیز دارد که علاقمندان به تاریخ را به سمت این خطه می‌کشانند. مواردی که در این مقاله معرفی شدند تنها بخشی از جاذبه‌های تاریخی شمال ایران بودند که می‌توانید در هنگام سفر به شهرهای شمالی زمانی را نیز به دیدن این جاذبه‌ها اختصاص دهید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها