جاهای دیدنی اربیل

شاید بیشتر افراد زمانی‌که به سفر فکر می‌کنند، مقاصدی مثل کشور عراق را در لیست گردشگری خود به قلم نیاورند یا این انتخاب را فقط برای زمانی نگه دارند که می‌خواهند به مکان‌های زیارتی و مذهبی بروند. واقعیت این است که کشور عراق، تنها یک مقصد زیارتی نیست. این کشور نیز مانند بسیاری از کشورها مناطق دیدنی بسیار دارد. اگر به دیدن یک مکان بهتر علاقه‌ دارید، هم‌اکنون بلیط هواپیما اربیل خود را رزرو کنید.

اربیل کجا قرار گرفته است

نام اربیل در زبان کردی، مکان بهتر معنی می‌دهد. این شهر از دیر باز یک مرکز تجاری مهم بوده است؛ زیرا با جاده‌های جنوبی به عراق عرب و خارج از کشور به ترکیه، ایران و سوریه راه دارد. جاده‌ معروف همیلتون نیز از اربیل از میان کوه‌ها و دره‌های شمال شرقی تا مرز ایران می‌گذرد. این شهر یکی از شهرهای بزرگ عراق است، حدود دو میلیون و پانصد نفر جمعیت دارد و پایتخت کردستان عراق است. اربیل در منطقه شمالی کشور عراق واقع شده است و به همین سبب آب و هوای مدیترانه‌ای دارد. اربیل یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کردستان و حتی دنیا است که آن را از کهن‌ترین مهدهای پیدایش انسان نیز می‌دانند و جذابیت‌های آن باعث شده مورد توجه مردم در سراسر جهان از جمله گردشگران کشورهای حوزه خلیج فارس قرار بگیرد.

ارگ اربیل

نام این ارگ سال ۲۰۱۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. ارگ، بنایی باقی‌مانده از شهر باستانی مستحکم است. داخل این ارگ بیضی شکل روی تپه، موزه فرش و پارچه در معرض دید همگان قرار دارد. از بخش بالای ارگ می‌توان شهر را تماشا کرد و لذت برد. شاید بخواهید از هم‌اکنون بلیط اربیل خود را تهیه کنید تا این بنای تاریخی را از نزدیک ببینید.

میدان اصلی اربیل

میدان اصلی اربیل بهترین مکان در شهر برای رفتن به وقت گذرانی و تماشای زندگی محلی و بومی شهر است. می‌توانید در کافه‌هایش چای بنوشید و گپ بزنید. برای دیدن منظره‌ از میدان اصلی اربیل به سمت ارگ بروید.

بازار قیصری

قدمت بازار قیصری به قرن سیزدهم برمی‌گردد که در امتداد میدان اصلی اربیل درست در سراشیبی تپه ارگ واقع شده است. حتما بازار سرپوشیده را بگردید و فراموش نکنید که چای و شیرینی‌های کردی را نیز امتحان کنید. این چای به ویژه در زمان اعیاد و مراسم خاص بیشتر رایج است. در این بازار و در بین کوچه‌های باریکش مواد غذایی و لباس‌های سنتی را به راحتی و با قیمت ارزان‌تر از بازارهای دیگر پیدا کنید. این بازار از جمله بازار‌های سر‌پوشیده و تاریخی کردی است. برای گشت و گذار و خرید از این بازار می‌توانید بلیط اربیل خود را تهیه کنید.

موزه منسوجات کردی

از جاذبه‌های گردشگری پر بازدید اربیل این موزه است. توضیحات هر اثر در آن به سه زبان عربی، کردی و انگلیسی نوشته شده و منسوجات دیدنی و جالب بسیاری دارد. موزه زنان ایلاتی هم به ویژه برای آنان که به این حوزه علاقه‌مند و به آن آشنا هستند، حائز اهمیت زیادی است.

مسجد جلیل خیاط

مسجد جلیل خیاط دارای تزئینات جالبی است. کار ساخت این مسجد توسط مردی معروف و اربیلی به نام جلیل خیاط آغاز شد، اما خیاط متاسفانه در سال ۱۳۸۴ قبل از اتمام مسجد دارفانی را وداع گفت. مسجد جلیل خیاط در سال ۱۳۸۶ توسط پسرانش به یاد او به پایان رسید. طراحی این مسجد عناصر معماری عباسی و عثمانی را درهم آمیخته است. به همین سبب سبک این سازه شبیه به مسجد سلطان احمد در استانبول است و مناره‌های آن از هر قسمت شهر اربیل دیده می‌شود. تزئینات خارجی مسجد و طرح‌های اسلیمی و کتیبه‌هایش برای گردشگران خیره‌کننده است.

پارک سامی عبدالرحمن

محل سابق پایگاه نظامی ارتش پنجم صدام حسین با شروع ساخت و ساز در سال ۱۹۹۸ به پارک تبدیل شد. پارک سامی به افتخار سامی عبدالرحمن نام‌گذاری شده است. از دیدنی‌های این پارک عظیم می‌توان به فواره دو دریاچه، و یک باغ گل رز که محل زیبایی برای تفرج است اشاره کرد. کتابخانه زیتون برای افراد اهل مطالعه بر‌قرار است و در اطراف این پارک بازارهایی برای خرید گردشگران نیز قرار دارد. در این پارک زیبا در بعضی روزهای هفته موسیقی زنده برای پذیرایی از مسافران برپا است. همچنین گردشگران در این پارک با قایق‌سواری روی دریاچه خاطرات دلچسبی برای خود و عزیزانشان رقم می‌زنند. شاید شما هم بخواهید به همراه خانواده از این پارک دیدن کنید، پس همین حالا بلیط اربیل خود را رزرو کنید.

پارک مناره و پارک شاندیر

این دو پارک در کنار هم قرار گرفته‌اند و این موضوع بازدید از آن‌ها را آسان می‌کند. پارک مناره خانه مناره مضافریه است که ساخت آن در سال ۱۱۹۰ بعد از میلاد آغاز شد و تکمیل آن ۴۲ سال طول کشید. پارک شاندیر کاملا مدرن است و در اطراف غار شاندیر قرار دارد. ساختار صخره‌ای که توسط یک خندق احاطه شده و مملو از نمایشگاه‌های هنری محلی است. در سراسر پارک شاندیر نیز تله‌کابین وجود دارد. پارک شاندیر پارکی سرسبز با درختانی سر به فلک کشیده است. این پارک گل‌های زیبایی دارد و می‌تواند تفرجگاهی خانوادگی باشد.

پارک آبی اکوا تارین

این پارک دارای دو بخش مجزا برای کودکان و بزرگسالان است. بخش کودکان دارای سرسره‌ها و وسایل بازی مناسب قد و وزنشان است. در بخش بزرگسالان قایق‌های بادی که از مسیرهای پر پیچ و خمی گذر می‌کنند، دقایق پرهیجانی ایجاد می‌کند، همچنین تجربه سقوط آزاد در این پارک برای گردشگران قابل دستیابی است. همچنین رستوران‌های مختلف و زیبا با تنوع بالا که می‌تواند هر سلیقه را راضی کند. شاید بلیط هواپیما اربیل خود را تهیه کرده‌اید تا ساعات شاد و پر هیجانی را با کودکان خود سپری کنید.

فلای‌تودی و سفری به عروس کردستان

اربیل، شهری است که عروس کردستان شناخته می‌شود، طبیعت زیبایی که کوهستانی و پر از آبشارها و چشمه‌های فراوان است و بازارهای محلی و رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌هایی که دل گردشگران را می‌برد. این شهر یکی از بهترین مکان‌های دیدنی عراق است. فلای‌تودی همراه خواهد بود تا نگران دغدغه‌های رایج از جمله قیمت و زمان مناسب برای بلیط اربیل نباشید. همچنین فلای تودی تلاش می‌کند شما را درگرفتن اقامت دلخواه و خدمات مورد پسندتان یاری کند. شما می‌توانید با خاطری آسوده به برنامه‌ریزی گشت و گذارهای خود بیاندیشید و از دیدن شهر تاریخی اربیل با جاذبه‌های خاص خاورمیانه‌ای آن لذت ببرید و خاطرات متفاوتی را رقم بزنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها