آیا تتر می تواند جایگزین دلار شود؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که آیا تتر جایگزین دلار می شود؟ برایتان اتفاق افتاده است که قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشید و بین خرید تتر و دلار دودل باشید؟ قصد داریم در این مطلب، در مورد جایگزین دلار، یعنی تتر صحبت کنیم. استیبل‌کوینی که توانسته موقعیت خوبی برای خودش دست‌ و پا کند و به رقیبی سرسخت برای دلار تبدیل شود. در ادامه، پس از یک آشنایی کوتاه با ماهیت استیبل‌‌کوین‌ها و سردم‌دارشان تتر، به مقایسه تتر و دلار خواهیم پرداخت و به این سوال که «آیا تتر جایگزین دلار می شود یا نه» پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آشنایی با تتر، جایگزین دلار

تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT (مخفف عبارت United States Department of the Treasury)، یک ارز دیجیتال پایدار یا به اصطلاح استیبل کوین (Stable Coin) است که قیمت آن به دلار پگ شده است.

پگ (Peg) یا وابستگی قیمت به معنی همبستگی قیمت ارز دیجیتال – استیبل‌کوین – به یک دارایی دیگر است. این دارایی دوم می‌تواند ارز فیات، کالا یا یک ارز دیجیتال دیگر باشد. این اصطلاحاً پگ شدن، باعث ثبات ارز دیجیتال یا استیبل‌کوین مورد نظر می‌شود.

این استیبل‌کوین، در سال ۲۰۱۴ میلادی و با هدف ایجاد یک واسطه بین بازار ارزهای دیجیتال و بازار مالی سنتی و همین‌طور کاهش نوسانات قیمتی ارائه شد. البته، نام تتر در ابتدای راه‌اندازی ریئل کوین (Realcoin) بود که یک سال بعد، در سال ۲۰۱۵ به تتر تغییر یافت.

شرکت توسعه دهنده این استیبل کوین تتر لیمیتد (Tether Limited) نام دارد که ادعا می‌کند برای حفظ ثبات قیمت تتر، به ازای هر واحد از توکن‌های USDT که تولید می‌شود، یک ارز فیات دلار آمریکا را به عنوان پشتوانه این ارز دیجیتال در ذخایر بانکی نگهداری می‌کند.

دقیقاً به همین خاطر هم اعتماد به استیبل‌کوین تتر به عنوان جایگزین دلار در بین عموم کاربران بازار ارزهای دیجیتال رایج است و بسیاری سرمایه‌گذاری روی تتر را سرمایه‌گذاری روی همان دلار می‌دانند. اما ببینیم که آیا واقعا همین‌طور است یا نه؟!

آیا می توان از تتر به جای پول استفاده کرد؟

آیا می توان از تتر به جای پول استفاده کرد؟

برای پاسخ به این سوال که «آیا می توان از تتر به جای پول استفاده کرد؟» ابتدا باید دید تتر چه مزیت‌هایی دارد و کدام مزیت‌های آن را نسبت به ارزهای فیات برتری می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که تتر دارد، ثبات قیمتی نسبی آن است. بر خلاف طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال که مدام در حال نوسان هستند، تتر جزو معدود ارزهای دیجیتالی است که ارزش آن به‌طور مستقیم به ارز فیات (دلار آمریکا) وابسته بوده و نوسانات قیمتی بسیار پایینی دارد.اگر بخواهیم نیم‌نگاهی به ویژگی‌های تتر، به عنوان جایگزین دلار و پول بیندازیم:

ویژگی‌ها و مزیت‌های تتر، به عنوان جایگزین دلار و پول

ثبات قیمتی

با توجه به پگ بودن قیمت استیبل‌کوین تتر به ارز فیات دلار، تتر دارای ثبات قیمتی خوبی در بازار است

نقدینگی بالا

تتر یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال بازار است که حجم معاملات بسیار بالایی دارد و به راحتی قابل دسترسی بوده و نقد شوندگی بالایی دارد

مقیاس پذیری

تتر روی بسیاری از شبکه‌های بلاکچینی عرضه شده، در طیف گسترده‌ای از کیف پول‌ها قابل دسترسی است و مقیاس‌پذیری بالایی دارد

غیر متمرکز بودن

تتر نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال – بر خلاف ارز فیات دلار – غیر متمرکز است و نیاز به خدمات بانکی و سیستم‌های مالی سنتی یا نظارت و کنترل نهادهای دولتی ندارد

قابلیت خرید و فروش آسان

تتر از جمله محبوب‌ترین و تداول‌ترین ارزهای دیجیتال بازار کریپتو است که در کلیه صرافی‌های ایرانی و خارجی – در ازای پرداخت ریالی – قابل خرید و فروش است

مزیت‌های اول تا سوم، برای دلار نیز قابل تصور هستند. اما مزیت چهارم که غیر متمرکز بودن است، یکی از مهم‌ترین برتری‌های استیبل کوین تتر نسبت به دلار آمریکا است. دقیقاً همان چیزی که تتر را به جایگزین دلار تبدیل می‌کند.

برای درک این موضوع، کافی است به این مثال عینی فکر کنید که برای کسی در خارج از کشور کاری انجام داده‌اید و نمی‌توانید به صورت دلار دستمزد خود را دریافت کنید. شما نه کارت‌‌های بین‌المللی مسترکارت و ویزا کارت دارید و نه حساب بین‌المللی و … اما فقط کافی است تتر یا جایگزین دلار کنید! خیلی راحت می‌توانید مبلغ را در کیف پول دیجیتال‌ خود داشته باشید!!

البته این مورد، در خصوص سایر ارزهای دیجیتال هم صادق است؛ با این تفاوت که آن‌ها مزیت‌های اول تا سوم و خصوصاً مزین پنجم را ندارند. تتر درست به اندازه دلار در داخل و خارج از ایران قابلیت خرید و فروش دارد و به راحتی در همه صرافی‌های ارز دیجیتال قابل دسترسی است.

البته، موضوع فقط به داخل ایران ختم نمی‌شود. در خارج ایران، مثلاً در سفرهای خارجی هم می‌توان روی تتر به عنوان جایگزین دلار حساب باز کرد.

استفاده از تتر در سفرهای خارجی

برایتان اتفاق افتاده است که قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشید و دو دل بمانید که تتر بخریم یا دلار؟ برای پاسخ به این سوال و نگاه کردن به تتر به چشم جایگزین دلار – یک جایگزین برحق! – بهتر است تتر و دلار را با هم مقایسه کنیم.

اگر می‌خواهید ببینید کدام برای سفرهای خارجی بهتر است، تتر یا دلار، بد نیست به جدول زیر نگاهی بیندازید:

تتر یا دلار؟

امنیت

تتر به راحتی در کیف پول‌های دیجیتال قابل حمل است و امنیت بسیار بالایی دارد هر لحظه ممکن است در سفر اسکناس‌های دلاری نازنین‌تان را سرقت کنند!

نقد شوندگی

کافی است رو کاناپه دراز کشیده، از طریق یک صرافی داخلی و با پرداخت ریالی هر چقدر نیاز دارید تتر بخرید… بعد از سفر نیز فروش تترهای باقیمانده همین‌قدر ساده خواهد بود! باید یک روز وقت بگذارید و به صرافی‌ها بروید و حضوری دلار خریداری کنید… در صورت نیاز به حجم بالا، ممکن است نیاز به چند صرافی یا حتی بازار سیاه داشته باشید 🙂
تفاوت قیمت تتر همیشه ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان گران‌تر از دلار است و باید این موضوع را در نظر داشته باشید

قیمت دلار در همه‌جای دنیا همان رقم مشخص است

مزایای تتر نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال

اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که خوب… این درست که دلار کاغذی آمریکا برخی مشکلات نظیر امنیت و عدم قابلیت پرداخت‌های برون‌مرزی و امثال آن را دارد؛ اما چرا از بین بیش از ۵۰۰۰ ارز دیجیتال، تتر باید جایگزین دلار شود؟!

برای پاسخ به سوال شاید بهتر باشد مزیت‌های تتر نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال را با هم بررسی کنیم. مزیت‌هایی که عبارتند از:

  • امنیت بالا – شبکه‌های بلاکچینی معتبر و بزرگی پذیرای تتر هستند و شما در کلیه صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال می‌توانید به تتر دسترسی داشته باشید
  • پشتوانه قوی – تتر جزو معدود استیبل‌کوین‌هایی است که ارزش آن به‌طور مستقیم به ارز فیات – دلار آمریکا – وابسته است و عملاً پشتوانه‌ای بسیار قوی دارد
  • ثبات قیمتی – تتر جزو معدود ارزهای دیجیتالی است که – به لطف پگ شدن با دلار آمریکا – دارای ثبات قیمتی است و از نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال در امان است
  • کارمزد پایین – تتر دارای کارمزدهای تراکنشی بسیار پایین است. به عنوان مثال، اگر شما بخواهید ۱۰۰ تتر از کشوری به کشور دیگر منتقل کنید، فقط حدود ۱ الی ۲ تتر هزینه پرداخت خواهید کرد
  • دسترسی و نقد شوندگی بالا – تتر جزو محبوب‌ترین و پر معامله‌ترین ارزهای دیجیتال دنیاست؛ بنابراین شما هر لحظه که بخواهید می‌توانید از هر صرافی که به آن دسترسی دارید این توکن را نقد کنید

چرا باید بر روی تتر سرمایه گذاری کرد؟

تا این‌جای بحث، در مورد قابلیت‌های تتر به عنوان جایگزین دلار در مراودات مالی و پرداخت‌ها صحبت کردیم. اما یکی دیگر از مواردی که در مورد تتر به عنوان جایگزین دلار جای بحث دارد، سرمایه‌گذاری‌های ماست.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، تتر به این دلیل که دارای ثبات قیمتی نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال است و توسط ارز فیات دلار پشتیبانی می‌شود، این قدرت را دارد که جایگزین دلار شود. اما جایگزینی تتر به جای دیگر ارزهای دیجیتال و حتی دلار در سرمایه‌گذاری‌ها، چند دلیل عمده دارد:

  • عدم نگرانی از بابت به سرقت رفتن موجودی، در حالی که با سرمایه‌گذاری روی دلار کاغذی همیشه این ترس با ما خواهد بود
  • عدم نگرانی از نوسانات شدید بازار، در حالی که در مورد سایر ارزهای دیجیتال هر لحظه ممکن است سرمایه‌گذاری‌مان به باد برود
  • قابلیت نقد شوندگی، به راحتی و در هر ساعت از شبانه روز طی ۷ روز هفته، حتی بدون این‌که نیاز باشد خانه را ترک کنیم! فقط کافی است موجودی کیف پول خود را از طریق یک صرافی داخلی نقد کنیم تا رقم سرمایه، در قالب ریال در حساب‌مان بنشیند

و در نهایت، اگر بخواهیم در یک کلام دلیل سرمایه‌گذاری روی تتر را توضیح دهیم، کمک به سلامت مالی ما!

چگونه باید تتر بخریم؟

چگونه باید تتر بخریم؟

برای خرید تتر کافی است از یکی از صرافی‌های داخلی نظیر همتاپی کمک بگیرید. کافی است از طریق لینک خرید تتر وارد وب‌سایت صرافی شده، با کلیک روی «همین حالا می‌خرم» با پرداخت ریالی تتر خریداری کنید. به همین سادگی!

چگونه باید تترهایمان را نگهداری کنیم؟

اما بعد از اعتماد به تتر به عنوان جایگزین دلار، تمایل به سرمایه‌گذاری روی آن یا خرید آن صرفاً برای پرداخت‌های برون‌مرزی در مسافرت و دیگر کاربردها، نوبت به نحوه نگهداری از تتر می‌رسد.

مثل هر ارز دیجیتال دیگری، برای نگهداری از تتر نیز کافی است از کیف پول‌های تتر استفاده کنید. البته، انتخاب کیف پول تتر مناسب ایرانی‌ها نیاز به در نظر گرفتن یک سری ویژگی‌های کلی دارد. ویژگی‌هایی مثل:

  • ارزهای مورد پشتیبانی
  • تیم توسعه‌دهنده کیف پول
  • پشتیبانی از سیستم عامل‌های متعدد

برخی از کیف‌پول‌های مناسب برای نگهداری تتر برای ایرانیان نیز عبارتند از:

  • لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • ترزور مدل تی (Trezor Model T)
  • اکسودوس (Exodus)
  • تراست والت (Trust Wallet)
  • کوینومی (Coinomi)
  • و مواردی از این دست…

جمع‌بندی

تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT، یک ارز دیجیتال پایدار یا به اصطلاح استیبل کوین است که قیمت آن به دلار پگ شده و به همین خاطر می‌تواند جایگزین دلار باشد.

در پاسخ به این سوال که «آیا تتر جایگزین دلار می شود یا نه» باید بگوییم بله… این قابلیت در تتر وجود دارد که چه در پرداخت‌های برون‌مرزی و بین‌المللی، چه در هنگام مسافرت‌های خارج از کشور و چه برای سرمایه‌گذاری، جایگزین دلار شود. در مقاله فوق، تتر و دلار با هم مقایسه شده و به تفصیل، در مورد انتخاب تتر یا دلار در فرایندهای مختلف توضیح داده شده است.

ضمن آن‌که شما می‌توانید از این مطلب، در خصوص نحوه خرید تتر، نحوه نگهداری از این ارز دیجیتال و دیگر موارد مورد نیاز در خصوص آن نیز اطلاعات خوبی را به دست بیاورید.

منبع: hamshahrionline.ir

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها