علت ورم و کبودی بعدازانجام ختنه

عمل جراحی ختنه یک عمل شایع در تمام کشور‌ها است. معمولاً این عمل را در دوران نوزادی انجام می‌دهند، اگرچه انجام آن برای کودکان و محدودیت سنی ندارد. باید ذکر گردد که از زمان‌های خیلی دور و ثبت‌نشده، این عمل جراحی انجام می‌شده و تاریخی دقیقی برای اولین عمل جراحی ختنه ثبت‌نشده است. در این مطلب با ذکر مختصر انواع روش‌های ختنه و انواع عوارضی که پس از ختنه کردن نمایان شده است را ذکر می‌کنیم.

انجام هرگونه عمل جراحی و حتی تداوی پزشکی، عاری از عوارض نیست و نباید انتظار یک نتیجه‌ی ایده‌آل و عاری از عوارض داشته باشیم. بنابراین اگرچه ظاهر شدن عوارض حتمی و الزامی نیست، اما امکان آن در همه وجود دارد. دلیل این‌که عمل ختنه را انجام می‌دهند چیست؟عوارض بعدازآن چیست و… برای این سؤالات برای درک پاسخ اصلی برای ذکر علت ورم بعد از ختنه که موضوع این بحث است، مختصراً پاسخ می‌دهیم.

آیا انجام عمل جراحی ختنه برای دختران لازم است؟

در مورد ختنه دختران ؛ نه الزاماً آنچه از عمل جراحی تصور دارید بلکه در داخل خود قبیله و محل زندگی فرد، به شکل دردناک، بدون بیهوشی و وقایع پزشکی، توسط فرد غیرتخصصی و به‌صورت سنتی انجام می‌شود، زیرا این کار به‌هیچ‌وجه توسط دکتر توصیه نشده و در بیمارستان به‌طور قانونی امکان‌پذیر نیست. از روش‌های متفاوتی برای ختنه زنان استفاده می‌کنند؛ مثل؛ برداشتن کلیتوریس به‌طورکلی یا هم قسمتی از آن، بریدن لبه‌های فرج به مقادیر متفاوت، دوختن یا بستن مجرای تناسلی با انواع روش‌ها و روش‌های دیگر…

انواع روش‌های انجام ختنه کدام ها اند؟

در اینجا روش انجام ختنه با دو متد را موردبررسی قرار می‌دهیم و در ادامه روش‌های دیگر آن را ذکر می‌کنیم. همان‌طور که یاد‌آوری شد، ختنه برای مردان محدودیت سنی ندارد، اما بهتر است که در دوران نوزادی انجام شود. ختنه نوزاد شاید بهترین تصمیم برای او باشد اگرچه بهتر است اجازه دهیم، او به سنی برسد تا توان تفهیم مشکلات خود را برای والدین را داشته باشد، زیرا تنها راه ابراز مشکل نوزاد گریه کردن او است و گریه کردن می‌تواند علت‌های گوناگونی مثل گرسنگی داشته باشد. در صورت نبودن مشکل ذکرشده دوران نوزادی دوران مناسبی برای انجام جراحی ختنه است.

ابتدای اصطلاحاتی در مورد روش حلقه ذکر می‌کنیم. واژه انگلیسی ذکرشده برای این روش، متد(Plastibell Device)است. در این روش با انداختن یک زنگ یا حلقه در قسمت کلاهک آلت تناسلی و پوشش دادن آن با پوست اضافه، با انجام یک بخیه در اطراف پوست ختنه‌گاه و گیر انداختن حلقه، خون‌رسانی به آن قسمت پوست قطع می‌شود و آن قسمت پوست خشک‌شده و به‌خودی بین ۱ الی ۲ هفته می‌افتد.

در ادامه انجام ختنه با روش لیزر را بررسی می‌کنیم. این روش با اعمال بی‌حسی موضعی و در حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه انجام می‌شود. در این روش، پوست ختنه‌گاه(پوست پوشش‌دهنده کلاهک آلت تناسلی) توسط لیزر قطع می‌شود. این روش نوین، بهترین روش انجام ختنه نوزاد است. درروش لیزر ختنه بدون خون‌ریزی انجام می‌شود.

روش دیگر، روش جراحی یا همان روش سنتی است که در آن، پوست ختنه‌گاه توسط تیغ جراحی بریده می‌شود و عوارضی ازجمله خونریزی به همراه دارد. انجام جراحی ختنه به روش‌های گامپ گومکو و گیره موگان نیز روش‌های دیگر اجرای عمل جراحی ختنه هستند.

عوارض هنگام جراحی ختنه کدام ها اند؟

روش‌های متفاوت ختنه که در متن قبلی ذکر شد، به متد‌های متفاوتی انجام می‌پذیرد و بنابراین عوارض آن در موارد باهم متفاوت است. بعضی از این متد‌ها عوارض خیلی کمتری نسبت به دیگران دارند. در ادامه انواع عوارض و مشکلات هنگام عمل جراحی و بعد از عمل جراحی ختنه را ذکر می‌کنیم.

درروش سنتی انجام جراحی ختنه به‌تناسب روش‌های دیگر دردناک‌تر است، اما این موضوع نباید باعث بدبینی به این نوع عمل جراحی شد، زیرا قبل از آن‌یک بی‌حسی موضعی اعمال می‌شود. انواع عمل جراحی ختنه می‌تواند در مطب پزشک انجام شود و البته برای انجام ختنه به روش‌ها نوین مثل لیزر دستگاه و تجهیزات و مخصوص خود را دارد.

ازجمله عوارض و خطرات در هنگام جراحی ختنه مراجعه به افراد غیرمتخصص است. مراجعه به این افراد که ممکن است امکان استفاده از تجهیزات نوین و کار کردن با آن را نداشته باشند، این ریسک را دارد که ممکن است در هنگام عمل جراحی قسمتی از کلاهک یا دیگر بخش‌های مهم آلت تناسلی زیر تیغ جراحی برود و باهم قسمت از پوست بریده‌شده اطراف با کلاهک آلت تناسلی بخیه شود، که هر دو مورد مشاهده‌شده و به‌احتمال‌زیاد غیرقابل‌جبران واقع می‌شوند. برای انجام عمل جراحی مطمئن و موفق باید به فوق تخصص نوزادان مراجعه کنیم.

خونریزی یا در مواردی خونریزی شدید، ازجمله عوارضی‌اند که ممکن است در هم در جریان و هم بعد از عمل جراحی واقع شوند. بهترین پزشک اطفال از استاندارد‌ها و تجهیزات روز برای پیش‌گیری از این عارضه استفاده می‌کند. روش لیزر خونریزی ندارد و برای ختنه نوزادان مورداستفاده قرار می‌گیرد که در آن پوست ختنه‌گاه توسط لیزر و بدون درد قطع می‌شود.

همان‌گونه که در ابتدای مطلب ذکر شد، ازجمله عوارض ختنه نوزاد به این ‌دلیل واقع می‌شود که نمی‌تواند مشکلات و درد‌های بعد از ختنه را برای والدین خود بیان کند، به‌عنوان‌مثال نوزاد نمی‌تواند مدفوع و ادرار خود را کنترل کند، بنابراین از پوشک استفاده می‌شود، اگرچه این پوشک باعث می‌شود تا مدفوع و ادرار روی ناحیه جراحی‌شده نیز قرار بگیرند و باعث عفونت در سطوح متفاوت شوند. عفونت ازجمله دیگر عوارض ختنه است که دلیل آن ذکر شد.

ازآنجایی‌که کودکان نیز درد را احساس می‌کنند، و نمی‌توان از تحرک آنان به شکل مطلوب جلوگیری کرد، در زمان اجرای جراحی ختنه بیهوشی کامل برای آنان اعمال می‌شود، بیهوشی کامل نیز عوارض خود را به همراه دارد و ازجمله عوارض ختنه نوزادان است.

ترشحات(زرد و سبزرنگ‌ شدن روی کلاهک آلت تناسلی) الی سه روز یا چند نگران‌کننده نیست و تغییر رنگ کلاهک بعد از ختنه به رنگ‌های گوشتی طبیعی است زیرا ظاهر بافت کلاهک چنین می‌باشد،

پایان سخن

فواید عمل جراحی ختنه بیشتر از عوارض آن است. ازجمله خطرات عدم انجام جراحی ختنه، احتمال ابتلا به بیماری‌های تناسلی و حتی سرطان آلت تناسلی است، و دلیل آن تجمع میکروب‌ها و باکتری‌های مضر در بین پیش‌پوست(پوست روی کلاهک آلت تناسلی) و کلاهک آلت تناسلی است که به دلیل عدم رعایت نظافت و روابط جنسی باعث عفونت در آن ناحیه می‌شوند.

برای اطمینان داشتن و یک جراحی ختنه موفق باید به فوق تخصص نوزادان مراجعه کنیم و در ارتباط با روش‌های ختنه مشورت و معلومات بخواهیم. از مراجعه به افراد غیرمتخصص جهت انجام جراحی ختنه جلوگیری کنیم تا باعث آسیب‌های غیرقابل‌جبران نشویم.

ختنه عوارض گوناگونی دارد که تعدادی از آن‌ها در متن قبلی ذکر شد، در صورت دوام یافتن این نشانه‌ها باید به پزشک مراجعه شود.

دکتر آویشن محمدی فوق تخصص اطفال و نوزادان بوده و با سال‌ها تجربه در زمینه کودکان است. این مجموعه خوشنام و با سابقه برای ارائه خدمات هرچه بهتر مربوط به اطفال و نوزادان، از پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا استفاده می‌کنند.

برای گرفتن نوبت در مطب توسط دکتر آویشن محمدی با شماره تلفن‌های ۰۹۰۳۰۷۹۱۱۵۵ یا ۰۲۱۸۸۷۷۸۰۹۷ تماس گرفته و یا به مطب ونک به آدرس اول ملاصدرا، روبروی سازمان بورس، جنب داروخانه، ساختمان پزشکان صدرا، طبقه اول و مطب خزانه به آدرس فلکه دوم خزانه، روبه روی نانوایی سنگکی، پلاک ۲۹۹ مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید وارد سایت دکتر آویشن محمدی به آدرس www.dravishanmohamadi.com شده و مقالات مربوط در این زمینه را مطالعه نمایید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها