معرفی ۲ ژانر رازآلود و ترسناک

آیا تا کنون هوس دیدن داستانی را کرده‌اید که مانند هزارتویی بپیچد و تا آخرین ثانیه شما را به حدس زدن وا دارد؟ یا این که بخواهید آدرنالین خون خود را بالا ببرید و وحشت را به همراه شخصیت‌های داستان حس کنید؟ اگر جز این دسته از افراد هستید، فیلم و سریال رازآلود و ترسناک می‌تواند مناسب شما باشد. در ادامه این دو ژانر را معرفی می‌کنیم.

ژانر رازآلود

سریال و فیلم رازآلود می‌تواند هجوم آدرنالین باشد. حل پرونده‌های قتل، تعقیب و گریزی باسرعت برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه، حل معماهای پیچیده، همگی می‌توانند بخشی از فیلم و سریال رازآلود باشند. نکته مهم داستان‌های این ژانر، طرح‌های غیر قابل پیش‌بینی، تعلیق و پیچش‌هایی است که برای حل آن‌ها باید به سرنخ‌ها توجه کنید. یک نمونه جدید از ژانر رازآلود و ماجراجویی فیلم هانگر گیمز است که به تازگی منتشر شده است، شما عزیزان میتوانید برای دانلود رایگان فیلم هانگر گیمز (the hunger games) به وبسایت فیلیمو مراجعه بفرمایید.

images_1705135430_65a24d4665b8f.png

زیبایی این ژانر به تنوع بی‌حد و حصر آن است. فیلم‌های رازآلود معمولا یک شخصیت نمادین دارند. این شخصیت نمادین هم اغلب یک کارآگاه است. شرلوک هولمز، خانم مارپل، کارآگاه گجت، همگی قهرمانان داستان‌های رازآلود هستند که پرونده‌هایی را دنبال می‌کنند.

در حالی که جرم و جنایت هسته مرکزی چنین داستان‌هایی هستند، معمولا فیلم‌ها و سریال‌های رازآلود فراتر از روایت‌های ساده می‌روند و انسان و رفتار او را از دیدگاه روانشناسی بررسی می‌کنند و به شبکه پیچیده روابط انسانی می‌پردازند. این نمایش‌ها چه یک درام حقوقی جذاب باشد و چه یک تریلر روان‌شناختی هیجان‌انگیز، آینه‌ای برای جامعه هستند و ما را وادار می‌کنند تا فرضیات خود را زیر سوال ببریم و پیچیدگی‌های شرایط انسانی را در موقعیت‌های گوناگون در نظر بگیریم.

ژانر رازآلود صرفا یک سرگرمی غیرفعال نیست. بلکه ذهن شما در روند داستان مدام فعالیت می‌کند. همان طور که فیلم را تماشا می‌کنید، خودتان تبدیل به یک محقق می‌شوید، شواهد را تجزیه و تحلیل می‌کنید، حقایق را تشریح می‌کنید و نظریه‌های خود را تدوین می‌کنید. اگر بدانید که رمزگشایی یک سرنخ قبل از اشاره آن در فیلم یا پیش‌بینی انگیزه یک قاتل چقدر می‌تواند لذت‌بخش باشد! فیلم‌ها و سریال‌های رازآلود یک تمرین ذهنی هستند که در قالب سرگرمی به مخاطب ارائه می‌شوند. هر چه بیشتر از داستان بگذرد، مخاطب هم تیزبین‌تر می‌شود و توجه خود را بیشتر می‌کند.

images_1705135470_65a24d6e20f95.png

فیلم و سریال این ژانر بیش از یک قرن است که مخاطبان را اسیر خود کرده است. جذابیت اصلی این ژانر به توانایی آن در به کارگیری خواسته‌های اساسی انسان برمی‌گردد: جست و جوی دانش، اشتیاق به عدالت، و هیجان لمس ناشناخته‌ها. در این عصر دیجیتالی حواس‌پرتی‌های زودگذر، ژانر رازآلود بهشتی برای فرار، تحریک فکری، و سرگرمی‌های خالص و بدون تقلب است.

ژانر ترسناک

سازندگان فیلم و سریال ترسناک به خوبی می‌دانند که دست روی کدام نقطه ضعف ما بگذارند، ترس‌های ابتدایی و اولیه! ترس از ارتفاع، ترس از صدای بلند، ترس از تاریکی، ترس از مرگ و ترس از موقعیت‌های تهدیدکننده. آن‌ها از عمیق‌ترین استرس‌ها و تاریک‌ترین کنجکاوی‌های ما استفاده می‌کنند. وحشت از یک خانه خالی از سکنه، ترس از هیولایی که پس از سال‌ها آزاد می‌شود یا حتی مشکلات روانی که ذهن را مختل می‌کنند و انسانیت را به مرور حذف می‌کنند. ترس آینه‌ای از نقط ضعف ما است و ما را مجبور می‌کند تا با آن چه درون خود پنهان کرده‌ایم، رو به رو شویم.

images_1705135448_65a24d58c3ca0.png

ژانر ترسناک خود به چندین دسته تقسیم می‌شود و می‌توان در این میان به داستان‌های اسلشر، گوتیک، کمدی سیاه و تریلر روان‌شناختی اشاره کرد. اگر می‌خواهید پا به دنای مردگان بگذارید، می‌توانید فیلم «مرده شیطانی» (Evil Dead Rise 2023) را تماشا کنید. اگر می‌خواهید یک پازل روان‌شناختی را حل کنید، می‌توانید از تماشای «درخشش» (The Shining 1980) لذت ببرید. اگر می‌خواهید در کنار حس ترس، بخندید و لحظات خنده‌دار داشته باشید، می‌توان «شان مرده‌ها» (Shaun of the Dead 2004) را ببینید. تمامی فیلم‌های نام برده شده را می‌توانید به صورت رایگان از فیلیمو دانلود کنید.

همیشه هم قرار نیست وحشت را از یک تهدید خارجی دریافت کنیم. گاهی فیلم و سریال ترسناک به هیولاهایی می‌پردازد که در درون ما نهفته هستند. این ژانر آن چه در اعماق تاریکی انسان قرار دارد، مضامین پارانویا، وسواس و خط باریک میان عقل و جنون را بررسی می‌کند.

علاوه بر این، ژانر ترسناک یک تفسیر اجتماعی از اضطراب‌ها و مسائل زمانه ارائه می‌کند. به عنوان مثال، نگرانی‌های زیست محیطی که در «نابودی» (Annihilation 2018) نمایش داده می‌شوند یا تفسیر سیاسی پنهان شده در پشت «برو بیرون» (Get Out 2017) همه از این نوع هستند. برای دانلود رایگان این فیلم‌ها می‌توانید به سایت فیلیمو مراجعه کنید.

با این داستان‌ها طیفی از احساسات ما برانگیخته می‌شود: ترس، هیجان، انزجار و حتی خنده! با این حال میزان برانگیختگی احساسات به خود فرد بستگی دارد. برخی از افراد حساس‌تر هستند و بهتر است در انتخاب فیلم‌های ژانر وحشت دقت کنند اما برخی دیگر ممکن است حتی با ترسناک‌ترین فیلم‌ها هم دچار احساس وحشت طولانی‌مدت نشوند.

علاوه بر این، در زمان انتخاب فیلم ترسناک باید به رده‌بندی سنی آن توجه شود. گاهی هم هشدارهایی برای بیماران قلبی وجود دارد بهتر است این گروه از افراد برخی از فیلم‌ها و سریال‌های ترسناک را تماشا نکنند. با این حالف همان گونه که پیشتر اشاره کردیم، این ژانر آن قدر گسترده است و موضوعات وسیعی را دربر می‌گیرد که احتمالا همه افراد بتوانند نمایشی را برای تماشا کردن از این ژانر انتخاب کنند.

«نویسنده : مجید عباس نژاد»

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها