معرفی بهترین نویسندگان تاریخ جهان و ایران

از سالیان دور تا به امروز جهان ما شاهد نویسندگانی توانا و شگفت‌انگیز بوده است، به راستی‌که انتخاب تعداد محدودی از این نویسندگان به عنوان “بهترین نویسندگان تاریخ جهان” امری دشوار و عذاب‌آور است. زیرا از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم به قدری نویسنده خوب و درجه‌یک در دنیا وجود داشته که امکان رتبه‌بندی دقیق و اصولی وجود ندارد، اما در این مطلب از “وبسایت تاریخ ما” تصمیم گرفتیم ۱۰ نویسنده برتر تاریخ جهان و همچنین ۵ نویسنده برتر تاریخ ایران را به شما معرفی کنیم.

۱۰ نویسنده برتر تاریخ جهان

خیلی از علاقه‌مندان به کتاب وقتی کتابی از نویسنده‌ای خاص را مطالعه می‌کنند، اگر جذب کتاب بشوند در اکثر مواقع تصمیم به تهیه و سفارش کتاب های دیگر آن نویسنده می‌گیرند، مثلا شخصی که با کتاب کیمیاگر اثر پائولو کوئلیو عشق بازی کرده است قطعا سراغ دیگر کتاب‌های پائلو هم می‌رود به این دلیل که از سبک نوشتاری نویسنده راضی بوده است. در این مطلب قصد داریم ۱۰ نویسنده برتر تاریخ جهان را به همراه معروف‌ترین کتاب‌هایشان به شما معرفی کنیم تا با بهترین نویسندگان تاریخ آشنا شوید و اگر قصد مطالعه آرشیوی از کتاب‌های یک نویسنده خاص دارید، یکی از این ۱۰ نویسنده برتر جهان را انتخاب کنید و تمام کتاب‌هایش را مطالعه کنید.

  • ارنست همینگوی:

ارنست همینگوی نویسنده کتاب پیرمرد و دریا، کتاب وداع با اسحله، یکی از بهترین نویسندگان تاریخ دنیا محسوب می‌شود، ارنست ملیت آمریکایی دارد و برنده جایزه نوبل شده است. وی متولد سال ۱۸۹۹ بوده و در سال ۱۹۶۱ درگذشته است ولی آثارش احتمالا تا صد‌ها سال هنوز هم برای مخاطبان جذاب و پرفروش باقی خواهند ماند. کتاب پیرمرد و دریا یکی از شاهکار‌های ادبیات در دنیا است که به بررسی موضوع امید، شفقت و تلاش می‌پردازد و با داستانی دراماتیک خواننده را مجذوب خود می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم این شاهکار از ارنست همینگوی را حتما مطالعه کنید.

  • جین آستین:

جین آستین (زن) نویسنده کتاب غرور و تعصب است. این کتاب یکی از بهترین رمان های کلاسیک دنیا است و بر همین اساس جین آستین نفر دوم در لیست بهترین نویسندگان تاریخ جهان است. آستین نویسنده‌ای انگلیسی بود که در سال ۱۷۷۵ به دنیا آمد و در سال ۱۸۱۷ از دنیا رفت. از دیگر کتاب‌های معروف جین، می‌توان به منسفیلد پارک، عقل و احساس، اما و ترغیب اشاره کرد. جین آستین از سن نوجوانی نوشتن رمان را شروع کرده بود و سرعت قابل توجهی در این کار داشت. یکی از ویژگی‌های عجیب جین آستین انتشار کتاب‌هایش بدون اسم نویسنده بود به طوری که ناشناس باشند و البته بعد از مرگ وی مشخص شد که نویسنده این رمان‌های جذاب چه کسی بوده است.

  • سان تزو:

سان تزو یکی از فرماندهان جنگی ارتش چین در سال‌های بسیار دور بوده است که از خرد و آگاهی بالایی برخوردار بوده است، احتمالا این روز‌ها اسم کتاب “هنر جنگ” به گوش شما هم رسیده باشد، این کتاب توسط سان تزو یکی از بهترین نویسندگان تاریخ دنیا نوشته شده است و فقط مختص به امور جنگ نیست و درواقع درس زندگی را به مخاطبین آموزش می‌دهد. تزو یکی از نخبگان جنگی در کشور چین بود که اثرگذاری بسیاری بر روی مردم آن زمان داشت و مورد احترام قرار می‌گرفت.

قوانین تزو شاید ساده باشند اما برای رسیدن به موفقیت در زندگی کاربردی هستند و همین سادگی در نگارش وی را به یکی از بهترین نویسندگان تاریخ تبدیل کرده است که فقط یک کتاب را به چاپ رسانده است.

  • جی کی رولینگ:

جی کی رولینگ (زن) یکی از بهترین نویسندگان دنیا است که هنوز در قید حیات است و می‌توانیم از آثار جدید این نویسنده توانا بهرمند شویم. کتاب‌های هری پاتر شاهکار این نویسنده توانا است که به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ دنیا تبدیل شده است. ابتدا وقتی قصد چاپ آثارش را داشت بارها با او مخالفت شد و کسی از کتاب‌هایش استقبال نکرد اما امیدش را از دست نداد و به یکی از بهترین و پرفروش ترین نویسندگان تاریخ جهان تبدیل شد.

جوآن رولینگ در سال ۱۹۶۵ در کشور انگلیس متولد شد و بعد از انتشار کتاب‌هایش به یکی از ثروتمندترین زنان انگلیس تبدیل شد. اگر بخواهیم از افتخارات این نویسنده محبوب حرفی بزنیم باید گفت که ایشان از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۰ جایزه ادبی و هنری را کسب کرده است.

  • جان اشتاین‌بک:

جان اشتاین بک در سال ۱۹۰۲ در کالیفرنیا متولد شد. او یکی از مشهورترین نویسندگان قرن ۲۰م بود. اشتاین بک کودکی خجالتی و باهوش بود که نویسندگی را از سن ۱۴ سالگی آغاز کرد. او ساعت‌های زیادی در اتاقش به نوشتن مشغول می‌شد. او در سال ۱۹۱۹ وارد دانشگاه شد تا به رویای والدینش تحقق بخشد اما پس از مدتی دانشگاه را رها کرد و تصمیم گرفت آرزوی خود یعنی نویسندگی را دنبال کند.

در ابتدای کارش در زمینه نویسندگی با شکست مواجه شد، پس از آن مشاغل و شرایط گوناگونی را تجربه کرد که این موضوع تجربیات سخت و ارزشمندی در اختیار او قرار داد. او در نهایت سرایدار یک خانه شد و این نقطه‌ای بود که فرصت نوشتن حرفه‌ای را برای جان فراهم کرد. در این برهه با انتشار چند داستان و کتاب محبوبیت زیادی را کسب کرد.

جان اشتاین بک با لقب “نویسنده محرومین” در سال ۱۹۶۸ به دلیل بیماری قلبی درگذشت. رمان “آرتورشاه و دلاوران میزگرد” با وجود نیمه تمام ماندنش، ۸ سال پس از مرگ وی به انتشار رسید.

  • امیلی برونته:

امیلی برونته به عنوان یکی از مشهورترین نویسندگان جهان، متولد انگلستان بود. وی زندگی کوتاه اما تجربیاتی ارزشمند داشت. او در خانواده‌ای پرجمعیت متولد شد. مادرش را در دوران کودکی از دست داد و وظیفه مراقبت از بچه‌ها بر دوش خواهرش قرار گرفت.

کتاب “بلندی‌های بادگیر” Wuthering Heights از آثار مشهور امیلی به شمار می‌آید. این نویسنده در سال ۱۸۴۸ پس از مرگ برادرش به دلیل مبتلا شدن به بیماری ذات الریه جان خود را از دست داد. نوشته‌های او پس از مرگش به محبوبیت رسیدند.

  • آگاتا کریستی:

آگاتا کریستی در سال ۱۸۹۰ در انگلستان متولد شد. او کوچکترین فرزند خانواده بود و توسط مادرش به نویسندگی علاقه‌مند شد. نخستین کتاب او با عنوان “طلوع در استایلز” در سال ۱۹۲۰ به چاپ رسید و در این کتاب او خالق شخصیت پوآرو بود که کارآگاه مشهور دنیای ادب و سینما است. همچنین او در کتاب “قتل در خانه کشیش” از شخصیت خانم مارپل رونمایی کرد. آگاتا کریستی در آخرین فعالیتش در نمایش “قتل در قطار سریع السیر شرق” حاضر شد و ۲ سال پس از آن در سال ۱۹۷۶ دار فانی را وداع گفت.

  • چارلز دیکنز:

چارلز دیکنز در سال ۱۸۱۲ در انگلستان متولد شد. در سن ۱۲ سالگی پدرش به دلیل بدهی مالی راهی زندان شد. قانون کشور دار آن زمان به گونه‌ای بود که اگر کسی به دلیل بدهی مالی به زتدان بیفتد، کل اعضای خانواده باید به زندان بروند. چارلز دیکنز به دلیل سن کمش از این قانون معاف شد. مدت زیادی در کارخانه واکس سازی کار کرد تا خرجی خود و بدهی‌های پدرش را تامین کند.

پس از آزادی پدر در دفتر روزنامه نگاری مشغول به کار شد. کتاب مشهور “الیور تویست” را به صورت قسمت قسمت در روزنامه قرار می‌داد. کم کم نوشته‌های او مورد توجه خوانندگان قرار گرفت و باعث شهرت وی شد. چارلز دیکنز در سال‌های پایانی عمر خود نویسندگی را رها نکرد و همچنان معتاد نوشتن بود. عاقبت در سال ۱۸۷۰ بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

  • فئودور داستایفسکی:

فئودور داستایفسکی در خانواده‌ای با اصالت که وضع مادی معمولی داشتند به دنیا آمد. پس از ورود فئودور به دانشکده نظامی، مادرش دیده از جهان فرو بست و چند سال بعد پدرش را هم که پزشک بود از دست داد.

در دوره جوانی به دلیل فعالیت‌های سیاسی برای ۴ سال به سیبری تبعید شد. یک سری از آثار داستایفسکی پیش از تبعیدش مطرح بودند اما پس از محکومیتش نبوغش شکوفا شده و آثارش زبانزد شدند. اولین اثر مشهورش با نام “جنایت و مکافات” بر سر زبان‌ها افتاد.

داستایفسکی در سال ۱۸۸۱ بر اثر مشکل ریوی از دنیا رفت. بسیاری او را پیامبر روسیه دانستند که معجزه او قلمش بود.

  • جورج اورول:

جورج اورول در سال ۱۹۰۳ در هند در خانواده‌ای فقیر متولد شد. پس از مهاجرت خانواده‌اش به انگلیس او تحصیلات خود را آغاز کرد. دو موردی که در دوران تحصیل او را متمایز می‌کرد فقر و هوش بالای او بود. او برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های انگلستان پذیرفته شد اما ترجیح داد به هند برگردد و طبق سنت خانواده در مقام پلیس این کشور فعالیت کند. پس از دیدن بی عدالتی‌ها در این سازمان به علاقه همیشگی‌اش نویسندگی روی آورد. از آثار مشهور او می‌توان به کتاب‌های “۱۹۸۴”، “مزرعه حیوانات” و “دختر کشیش” اشاره کرد. اکثر آثار او حول محور نقد اجتماعی می‌چرخند.

۵ نویسنده برتر تاریخ ایران

در این قسمت برخی از بهترین نویسندگان تاریخ ایران را به شما معرفی می‌کنیم، ۵ نویسنده برتر که شهرتی جهانی دارند و در سراسر دنیا شناخته شده هستند و فقط به درون مرز‌های کشور ما خلاصه نمی‌شوند. نویسندگانی همچون صادق هدایت که با “بوف کور” شاهکاری زیبا خلق کرده است تا علی محمد افغانی که از برترین نویسندگان کلاسیک ایران است.

  • صادق هدایت:

صادق هدایت در سال ۱۲۸۱ در یک خانواده اشرافی متولد شد. دوران ابتدایی را در مدرسه دارالفنون تهران سپری کرد. در سنین نوجوانی از طریق بورسیه در رشته دندانپزشکی به اروپا سفر کرد اما پس از مدتی به رشته مهندسی علاقه پیدا کرد. صادق هدایت پس از آن به خاطر علاقه‌اش به ادبیات پیش از اسلام، رشته مهندسی را هم رها کرد.

او در کنار نویسندگی، به ترجمه آثار نویسندگان مطرحی چون کافکا پرداخته است. از آثار مشهور او می‌توان به “بوف کور”، “اصفهان نصف جهان”، “دیوار”، “سگ ولگرد” و “مرگ اشاره کرد. سرانجام صادق هدایت پس از یک بار خدکشی ناموفق، در دومین اقدام خود به این امر، از دنیا رفت.

  • بزرگ علوی:

بزرگ علوی از داستان نویسان برجسته ایران به حساب می‌آید. او در تهران متولد شد. از دوره نوجوانی به به ادبیات علاقه داشت. او دوران تحصیل را در اروپا سپری کرد و پس از بازگشت به ایران، داستان “باد سام” را نوشت و با کمک صادق هدایت آن را منتشر کرد.

از دیگر آثار مهم این نویستنده می‌توان به “چشمهایش”، “۵۳ نفر” و “گیله مرد” اشاره کرد. سرانجام در سن ۹۲ سالگی پس از دو هفته بیماری در برلین درگذشت و همانجا به خاک سپرده شد.

  • عباس معروفی:

عباس معروفی نویسنده معاصر و برجسته ایرانی است که در زمینه رمان نویسی فعالیت داشته است. او در سال ۱۳۳۶ متولد شد و به همراه مادر بزرگش زندگی می‌کرد. از کودکی به نوشتن تمایل داشت و رشته تحصیلی ادبیات دراماتیک را در دانشگاه دنبال کرد. از کتاب‌های معروف او می‌توان به “سمفونی مردگان” و “سال بلوا” اشاره کرد.

معروفی در سال ۹۹ بود که به سرطان مبتلا شد و متاسفانه در سال ۱۴۰۱ دار فانی را وداع گفت. آرامگاه او در شهر برلین آلمان است.

  • سیمین دانشور:

سیمین دانشور داستان نویس مشهور ایرانی، همسر جلال آل احمد است. در سال ۱۳۰۰ در خانواده‌ای با فرهنگ متولد شد. او با نوشتن کتاب “سووشون” جایگاه خود را در ادبیات ایران مستحکم کرد. سیمین دانشور در سال ۱۳۹۰ دیده از جهان فرو بست و در بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.

  • علی محمد افغانی:

علی محمد افغانی در سال ۱۳۰۳ در کرمانشاه متولد شد. دوران ابتدای و تحصیلات متوسطه را در کرمانشاه سپری کرد و پس از آن به تهران مهاجرت کرد. پس از ممتاز شدنش در دانشکده افسری راهی آمریکا شد و آنجا بیش از پیش با ادبیات رمان آشنا شد. از مشهورترین کتاب‌های او رمان “شوهر آهو خانم” است. نوشته‌های او حول محور ناهنجاری‌های اجتماعی، تبعیض‌های جنسیتی و سیاست می‌چرخد.

به پایان مقاله آشنایی با بهترین نویسندگان جهان و ایران رسیدیم، همانطور که ابتدا گفته شد انتخاب بهترین نویسندگان دنیا امری دشوار است، دلیل این موضوع هم وجود نویسندگانی بی‌نظیر از ملیت‌های مختلف در سراسر دنیا به تعداد بسیار زیاد است. اما سعی کردیم تا بزرگترین نویسندگان جهان را انتخاب کنیم و به طور مختصر به شما معرفی کنیم. امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها