مناجات نامه اثر کیست؟ معرفی نویسنده و کتاب

کتاب مناجات نامه اثری از خواجه عبدالله انصاری است. او نویسنده کتاب‌های مختلفی نظیر “قلندر نامه”، “محبت نامه”، “مناجات نامه” و “الهی نامه” است. مناجات نامه یکی از زیباترین آثار ادبی ایران است که به زبان نثر و با موضوع مذهبی نوشته شده است. این کتاب توسط افراد زیادی در منزل خود نگهداری می‌شود و در بازه‌های مختلفی مانند هفتگی، ماهانه، سالانه یا هر از چند گاهی مطالعه می‌شود. افراد از مناجات های زیبا در این کتاب لذت می‌برند، در ادامه توضیحات بیشتری درباره کتاب مناجات‌نامه به نوشته شده است پس با ما همراه باشید.

این کتاب اثری به نثر مسجع از خواجه عبدالله انصاری ملقب به “پیر هرات” است. مناجات نامه که به آن “مناجات و الهی نامه” هم می‌گویند، شامل چند مسجع عارفانه و در نیایش خداوندگار است. نام خواجه عبدالله انصاری، یادآور سوز و عشق نوستالژیک انسانی است که نی وجودش را در تب و تاب نیستان وجود، سرمدی بی خود و سرمست گشته و فغان بر می آورد.

سبک و ساختار کتاب مناجات نامه، همانند دیگر آثار عبدالله انصاری، دارای شباهت‌هایی است و برخی از عبارات و مطالب آن در سایر منصفات او تکرار شده است. به همین دلیل، انتساب این رساله به خواجه انصاری جای تردیدی باقی نمی‌گذارد. اما این موضوع نشان از آن دارد که این رساله، تالیف مستقلی نیست و بلکه به عنوان یک کتاب با نام مناجات نامه، با همت مریدان و علاقه‌مندان خواجه جمع‌آوری شده است.

کتاب مناجات نامه، بدون هیچ باب و فصل بندی است و فقط شامل تعدادی از زیباترین مناجات‌های خواجه عبدالله انصاری است. این مناجات با نثری زیبا و به صورت مسجع نوشته شده‌اند. مسجع نوعی نثر است که مانند شعر، دارای وزن است و گاها قافیه نیز در آن وجود دارد. متون ساده ادبی که با وزن زیبا‌تر شده‌اند، سجع نامیده می‌شوند.

مناجات نامه، کتابی است که بخش قابل توجهی از آن را الهی نامه تشکیل می‌دهد. این کتاب برای اولین بار در سال ۱۳۱۹ به کوشش سلطان حسین تابنده گنابادی منتشر شد و شامل ضمیمه‌هایی از رسائل خواجه عبدالله انصاری است. وحید دستگردی در سال ۱۳۴۹ نیز با تصحیح و مقاله‌ای مجدد، این کتاب را منتشر کرد. پیش از آن، در سال ۱۳۴۱، توانستند نسخه‌ای مناسب و کامل از الهی نامه را جمع‌آوری و به چاپ برسانند.

اما بهترین نسخه‌ای که تاکنون از الهی نامه به وجود آمده است، نسخه‌ای است که توسط محمد سرو مولایی با کوشش و جمع‌آوری مجموعه رسائل فارسی خواجه عبدالله انصاری در سال ۱۳۷۷ منتشر شده است و بالاترین کیفیت را داراست. همچنین جالب است بدانید که مناجات نامه تا به حال چندین بار به زبان انگلیسی نیز چاپ شده است.

منبع

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها