ابزار دقیق چیست؟ انواع و کاربردها

ابزار دقیق یک زمینه بسیار گسترده و پرکاربرد در مهندسی است. در دوران امروزیبدون ابزار  دقیق، واژه اتوماسیون صنعتی وجود ندارد. یکی از کاربردهای عمده ابزار دقیق در صنایع است. صنایع با استفاده از ابزارآلات سریع و کارآمد کار می‌کنند. اگر آنها در دسترس نبودند، تولید، قابلیت اطمینان و کارایی یک صنعت با نرخ بسیار شدیدی کاهش می یافت. در این مقاله از آداک فرایند سپهر با کاربرد ابزار دقیق در صنایع آشنا می‌شویم.

ابزار دقیق- طراحی، تجهیز و استفاده از ابزارهای اندازه گیری در تعیین شرایط واقعی در فرآیند یک کارخانه مانند مشاهده، اندازه گیری و کنترل است. تکنسین های ابزار دقیق دستگاه های مورد استفاده در اتوماسیون فرآیندهای صنعتی را نصب، نگهداری و کالیبره می‌کنند. اهمیت دقت در اندازه گیری های ابزار عبارتند از: ایمنی افراد و تجهیزات، کیفیت محصول در حال ایجاد و  سودآوری کسب و کار است. ابزار دقیق را می توان به چند دسته طبقه بندی کرد، از جمله ابزار دقیق الکتریکی، ابزار دقیق مکانیکی و ابزار دقیق الکترونیکی.

دو نوع ابزار دقیق برای نظارت بر تجهیزات وجود دارد: ورودی و خروجی . ابزارهای ورودی برای نظارت یا اندازه گیری دما، جریان، فشار و سطوح در تجهیزات از جمله لوله های حمل و نقل و مخازن استفاده می شود. تجهیزات خروجی شامل کنترلر ها و محرکها هستند.

فلومترها که برای تشخیص و اندازه‌گیری دبی سیالات مثل مایعات و گازها کاربرد دارند و در اغلب صنایع بعنوان کنتور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سنسور یا حسگر

از یک سنسور برای تشخیص هر فرآیندی مانند دما، سطح، فشار، جریان و غیره استفاده می‌شود. اگر شما به‌طور تصادفی بدون اینکه بدانید در فرآیند واقعی چه می‌گذرد و بدون هیچ بازخوردی کار کنید، فرآیند فوراً آسیب می‌بیند. در هر سناریویی، دریافت بازخورد ضروری است و این کار به راحتی توسط یک سنسور انجام می شود. با حسگرها، می‌توانید از بازخورد برای کنترل دقیق هر فرآیندی استفاده کنید.

سطح سنج راداری نماینده رسمی آداک فرایند سپهر

اندازه گیری مخزن بوسیله رادار در حال حاضر یکی از محبوب ترین روش های اندازه گیری سطح مورد استفاده در صنعت ذخیره سازی مانند: سوخت(بنزین)، غلات، مایعات و جامدات است. سطح سنج راداری در ابتدا برای استفاده در مخازن حامل‌های نفت خام توسعه داده شد، زیرا نیاز به اندازه‌گیری مقدار نفت با ابزارهای غیر تماسی وجود داشت. سیستم های رادار فاقد قطعات متحرک هستند و به همین دلیل در مقایسه با فناوری سروو گیج و لول سوئیچ ها، سایش مکانیکی کمی دارند.

دتکتور گاز | آداک فرایند سپهر نماینده رسمی انواع دتکتور گاز

دتکتور گاز وسیله ای است که وجود گازها را در یک منطقه، اغلب به عنوان بخشی از یک سیستم ایمنی تشخیص می دهد. یک آشکارساز گاز می تواند زنگ خطر را برای اپراتورها در منطقه ای که نشت در آن رخ می دهد به صدا درآورد و به آنها فرصت خروج را بدهد. این نوع دستگاه مهم است زیرا گازهای زیادی وجود دارد که می تواند برای زندگی ارگانیک مانند انسان یا حیوانات مضر باشد.

اکچویتور یا محرک

یک محرک پس از بازخورد سنسور می آید. فرض کنید شما در حال کنترل دمای یک فرآیند هستید. شما باید دمای اتاق را با استفاده از آب سرد حفظ کنید. در این حالت، یک محرک یک شیر تعدیل کننده برای کنترل جریان منبع آب سرد خواهد بود. اما، بازخورد واقعی دمای اتاق توسط یک سنسور را می گیرد. بر اساس بازخورد، دریچه باز یا بسته می شود تا روند حفظ شود. با عملگرهایی مانند شیرها، بخاری ها و درایوها، می توانید هر فرآیندی را بر اساس نیاز خود تعدیل کنید.

کنترل کننده

یک کنترلر برای کنترل کل فرآیند با دریافت بازخورد از سنسورها و تعدیل محرک ها بر این اساس استفاده می شود. عملگرها با دریافت دستورات از کنترلر به طور خودکار عمل می کنند. معروف ترین نوع کنترلر PLC است. برنامه در داخل PLC نوشته می شود تا ورودی دریافت کند، منطق آن را کار کند و خروجی مورد نظر را بدهد. هر عملیات در سطح کارخانه از سطوح پایه تا پیشرفته به یک PLC برای عملکرد صحیح نیاز دارد. PLC اولین سطح اتوماسیون صنعتی است. بدون PLC، نمی‌توانید با SCADA، DCS، IoT، شبکه‌های صنعتی، ابری و غیره که سطوح پیشرفته‌ای از اتوماسیون برای کنترل کل صنعت هستند، کار کنید. بنابراین PLC و کنترلر، نمایشگر ها نقش مهمی در ابزار دقیق صنایع دارد.

موارد استفاده از ابزار دقیق

اینها” سنجش، کنترل و تعدیل” سه کاربرد اصلی ابزار دقیق در صنایع هستند. شما دقیقا می دانید که در یک کارخانه چه چیزی تولید می کنید و اگر سطح مورد نیاز را برآورده کند، به سود مورد نظر خواهید رسید. زیرا مدیریت هزینه همیشه برای عملکرد صحیح در هر مکانی مهم است. سرمایه گذاری اولیه در ابزارها می تواند زیاد باشد، اما پس از انجام، برای تمام عمر کار خواهد کرد. به این ترتیب شاهد نقش ابزار دقیق در صنعت بودیم.

کاربرد ابزار دقیق و کنترل

ابزار دقیق در بسیاری از صنایع مختلف مانند نفت و گاز، پتروشیمی، نیروگاه ها، تاسیسات تصفیه آب، کارخانه های خمیر و کاغذ، شیمیایی، سیمان، معادن، غذائی و تولید کنندگان فولاد کاربرد دارد. از اصطلاحات مهم در ابزار دقیق کالیبراسیون می‌باشد که برای تعیین کارکرد صحیح هر دستگاه با دستگاه مرجع، از طریق اندازه گیری یا مقایسه با یک استاندارد مشخص است.

آداک فرایند سپهر

آداک فرایند سپهر بعنوان تامین کننده برتر تجهیزات ابزار دقیق در ایران با سالها تجربه در امر مشاوره و واردات در این زمینه شناخته شده است. این شرکت در بیش ازسه هزار پروژه بعنوان مشاور و تامین کننده حضور داشته است. متخصصان فنی آداک سپهر دارای تجربه بالای فنی و مهندسی در مورد انواع سطح سنج و دتکتور گاز هستند. شما نیز می‌توانید با یک تماس ساده از مشاوره و راهنمایی رایگان در زمینه تهیه و نصب انواع تجهیزات ابزار دقیق اطلاعات کسب نمایید.

images_1707051151_65bf888f0ece3.webpاین شرکت ارتباط قوی و همکاری نزدیکی با برندهای مطرح بین المللی دارد از این رو آداک فرایند سپهر نمایندگی انحصاری دتکتورهای پروسنس PROSENSE ترکیه و انواع سطح سنج های شرکت وگا VEGA آلمان می‌باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
سپهری

در مورد تجهیزات اندازه گیری در پالایشگاه بیشتر بنویسید. ممنون

حمیدی
امتیاز :
     

مقاله فنی خلاصه واری بود لطفا در مورد دستگاههای اندازه گیری مثل کالیبراتور و هارت مطلب بنویسید. ممنون از تاریخ ما