کفش ورزشی مناسب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد + نکات کلیدی هنگام خرید آن

کفش ورزشی مناسب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد + نکات کلیدی هنگام خرید آن

حتماً برای شما هم پیش آمده که هنگام خرید کفش ورزشی به انواع مدل‌ها برخورد کرده باشید و برایتان سؤال باشد که یک کفش ورزشی خوب چه ویژگی‌هایی دارد و بر چه اساسی باید کفش ورزشی را انتخاب کرد؟ در این مطلب قصد داریم تا برایتان به صورت کامل بگوییم که کفش ورزشی شما باید چگونه باشد و نکاتی که باید هنگام خرید کفش ورزشی به آن توجه کنید را بازگو خواهیم کرد.

ویژگی‌های یک کفش ورزشی مناسب

هر ورزشی نیاز به کفش مخصوص خود دارد. برای مثال، کفش دویدن با کفش بسکتبال متفاوت است. به نوع فعالیتی که می‌خواهید با کفش انجام دهید دقت کنید و متناسب با آن کفش انتخاب کنید.

سایز مناسب کفش

سایز کفش ورزشی باید متناسب با پای شما باشد. هنگام خرید کفش ورزشی حرفه‌ای جای این صحبت که “یه سایز بزرگ‌تر می‌گیرم کفی میندازم “و “یه سایز بزرگ‌تر می‌گیرم به‌خاطر این که جوراب پام نیست” نخواهد بود. شما باید هنگام خرید کفش جورابی که قرار است با آن بپوشید را همراه داشته باشید و سایز کفشتان را با آن تست کنید. کفش باید فیت پای شما باشد و از پای شما محافظت کند. کفشی که اندازه آن متناسب با پای شما نباشد، نیاز شما را برآورده نخواهد کرد.

  • کفش نه باید خیلی تنگ باشد و نه خیلی گشاد.

  • انگشتان پا باید در داخل کفش فضای کافی داشته باشند تا آزادانه حرکت کنند.

  • هنگام امتحان کردن کفش، حتماً جوراب ورزشی هم بپوشید.

انعطاف پذیری کفش ورزشی

ابتدا نوع ورزش خود را مشخص کنید و سپس بر اساس آن اقدام به انتخاب کفش مخصوص خود کنید. برخی ورزش‌ها نیازی به انعطاف بالای کفش ندارند و در عوض برخی ورزش‌های دیگر نیازمند این هستند که کفش شما بسیار منعطف باشد و پای شما را محدود نکند. کفش ریبوک یکی از برندهایی است که از فناوری ZigTech برای افزایش بالشتک و بازگشت انرژی استفاده می‌کند.

تهویه خوب

هنگام ورزش و فعالیت پای شما قطعاً تعریق زیادی خواهد داشت پس باید به دنبال کفشی باشید که تهویه مناسبی داشته باشد و بتواند از گرم شدن پیش از حد پای شما جلوگیری کند. کفش‌های دارای رویه پارچه‌ای از جمله بهترین گزینه‌ها هستند. کفش آدیداس اصل از فناوری Climacool برای تهویه و خنک شدن پا استفاده می‌کند.

  • کفش باید از جنس مرغوب و با منافذ کافی باشد تا هوا به راحتی در آن جریان داشته باشد.

  • این امر از تعریق بیش از حد پا و ایجاد بوی بد جلوگیری می‌کند.

پایداری و دوخت کفش ورزشی

کفش‌های ورزشی باید دوام بالایی داشته باشند و نباید هنگام اعمال فشارهای نرمال به سادگی پاره یا دفرمه شوند. یک کفش ورزشی مرغوب دارای دوخت و پرس عالی است که به هیچ عنوان دایره حرکات شما را محدود نمی کند و فشار‌های نرمال روی آن اثر منفی نخواهند گذاشت. همچنین زیره کفش شما نباید به هیچ عنوان لغزنده باشد و ثبات را حین حرکت از شما بگیرد. به همین خاطر باید حتماً به زیره کفش خود دقت کنید. برند پوما هم از فناوری FORMFIT برای ایجاد یک تناسب سفارشی استفاده می‌کند.

  • کفش باید ثبات کافی داشته باشد تا از پیچ خوردگی و لغزش پا جلوگیری کند.

  • به زیره کفش دقت کنید. زیره باید از جنس مناسب و با آج‌های عمیق باشد تا اصطکاک کافی برای فعالیت روی سطوح را ایجاد کند.

جذب ضربه کفی کفش

کفش ورزشی، به خصوص کفش دو باید کفی مخصوصی داشته باشد که در حین فعالیت حداقل ضربه را به پای شما وارد کند و از خسته شدن و درد گرفتن پای شما جلوگیری کند. بالشتک‌های ضربه گیر و کپسول‌هایی که در زیره کفش‌ها طراحی شده‌اند به همین منظور هستند.

  • کفش باید ضربه‌های وارده به پا را جذب کند و از آسیب دیدگی پا جلوگیری کند.

  • به کفی و بالشتک‌های کفش دقت کنید. کفی و بالشتک‌ها باید نرم و ضربه گیر باشند.

وزن کفش ورزشی

کفش ورزشی نباید بیش از حد سنگین باشد و ورزشکار را بیش از حد خسته کند و به ماهیچه‌های پای او فشار وارد کند. در صورتی که کفش شما سنگین باشد بخشی از انرژی ماهیچه‌ها برای حمل کفش صرف می‌شود و شما زودتر خسته می‌شوید. کفش سنگین حتی می‌تواند باعث کاهش سرعت حرکت شما شود. پس کفشی را انتخاب کنید که وزن کمی داشته باشد.

  • کفش باید وزن سبکی داشته باشد تا پاها را خسته نکند.

  • به خصوص اگر قصد دارید برای مدت طولانی از کفش استفاده کنید، به وزن آن توجه کنید.

نکات کلیدی هنگام خرید کفش ورزشی

کفش‌های ورزشی معمولاً بسیار گران قیمت هستند، به همین خاطر نکات زیادی برای خرید کفش ورزشی وجود دارد که باید حتماً به آن‌ها توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

  • قبل از خرید، حتماً تحقیق کنید و از ویژگی‌های مختلف کفش‌های ورزشی اطلاعات کسب کنید.

  • نوع ورزش خود را مشخص کنید. مشخص کردن نوع فعالیت ورزشی کمک می‌کند که کفشی عالی انتخاب کنید.

  • به برند و مارک کفش توجه کنید. برندهای معتبر معمولاً کفش‌های باکیفیت‌تری تولید می‌کنند. البته منظور این نیست که حتماً از یک برند بسیار گران خرید کنید.

  • به قیمت کفش توجه کنید. قیمت همیشه نشان دهنده کیفیت نیست. می‌توان با قیمتی مناسب هم کفش ورزشی با کیفیت پیدا کرد.

  • حتماً قبل از خرید، کفش را امتحان کنید و مطمئن شوید که سایز آن مناسب است. کفش را بدون کفی اضافه تست کنید و مطمئن شوید که پای شما از جلو و عقب کفش تحت فشار نیست.

  • به گارانتی و خدمات پس از فروش کفش توجه کنید. کفش‌هایی که طراحی خوبی داشته باشند دارای گارانتی هستند و شما این‌گونه با اطمینان بیشتری می‌توانید خرید کنید.

برند خرید کنید

منظور از برند خرید کردن این نیست که حتماً برترین کفش‌های ورزشی که ورزشکاران مشهور در مسابقات خود می‌پوشند را خریداری کنید، بلکه منظور این است که از یک برند معتبر کفش خود را بخرید تا از طراحی اصولی آن اطمینان داشته باشید. برخی از کفش‌های ورزشی داخل بازار توسط کارگاه‌های غیر مجاز به شیوه غیر ارگونومیک تولید می‌شوند و این موضوع در دراز مدت برای پا و کمر شما زیان آور خواهد بود.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که انتخاب یک کفش ورزشی مناسب، به سلامتی پاها و ستون فقرات شما کمک می‌کند و باید در انتخاب و خرید آن دقت زیادی به خرج دهید. پیشنهاد می‌کنیم به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید و حتماً هنگام خرید کفش ورزشی آن‌ها را به خاطر داشته باشید تا انتخابی عالی و کارآمد داشته باشید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها