آشنایی با چراغ ضد انفجار، انواع آن و کاربردهایی که دارند

چراغ ضد انفجار به روشنایی گفته می‌شود که ویژه مناطق خطرناک است. این چراغ در محیط‌هایی که انتشار گاز و بخارات قابل اشتعال در آنها بسیار زیاد می‌باشد کاربرد دارد. در واقع این چراغ‌ها از اشتعال اتمسفری که در اطراف اجزای الکتریکی یا سطوح داغی که در نزدیکی چراغ‌ها هستند جلوگیری به عمل می‌آورند. با توجه به اینکه در هر محیط صنعتی نیاز به مدل خاصی از این محصولات وجود دارد، انواع مختلفی از چراغ‌های ضد انفجار تا به حال ساخته شده‌اند. برخی از مهم‌ترین انواع این چراغ‌ها را با هم مورد بررسی قرار داده و کاربرد آنها را خدمت شما بیان خواهیم کرد.

چراغ ضد انفجار

چراغ ضد انفجار رشته‌ای

یکی از بهترین چراغ‌های ضد انفجار برای محیط‌های خطرناک چراغ رشته‌ای است. این چراغ‌ها در آزمایشگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌ و در محیط واقعی هم کارایی خود را ثابت کرده‌اند. نوع طراحی این چراغ‌ها به گونه‌ای است که جریان الکتریکی از یک رشته سیم عبور می‌کند و نسبت به گرم کردن چراغ و انتشار نور در اطراف آن اقدام می‌نماید. با توجه به اینکه ساختار این چراغ‌ها از جرقه و سطوح داغ محصور شده است، گازهای مجاور نمی‌توانند انفجاری داشته باشند. چراغ‌های ضد انفجار رشته‌ای بیشتر برای استفاده به عنوان روشنایی عمومی در مناطق خطرناک کاربرد دارند.

چراغ ضد انفجار رشته‌ای

چراغ ضد انفجار فلورسنت

در میان تجهیزات ضد انفجار شاید چراغ فلورسنت یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. این چراغ از نظر انرژی بازدهی مناسبی دارد و هزینه کمتری برای محیط‌های خطرناک به وجود می‌آورد. ویژگی مهم دیگری که چراغ‌های فلورسنت دارند، قرارگیری آنها در یک محفظه سخت می‌باشد. به همین دلیل آنها برای تنظیم جریان الکتریکی خود مجبور به استفاده از یک بالاست می‌شوند. عمده کاربرد این چراغ‌ها برای قسمت‌هایی مثل انبار و تاسیسات تولیدی است که نیاز مداوم به روشنایی وسیع دارند.

چراغ ضد انفجار LED

یکی از مدرن‌ترین چراغ‌های ضد انفجار، LED است که هرچه فناوری بیشتر پیشرفت کند این مدل روشنایی ضد انفجار نیز بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. لامپ‌های LED ضد انفجار معمولاً بازدهی بالا، عمر طولانی و روشنایی سریعی را به ارمغان می‌آورند. البته اگر در آنها از گلند ضد انفجار استفاده شود قطعاً مزایای بیشتری هم می‌توانند داشته باشند. طراحی این چراغ ضد انفجار به گونه‌ای است که در برابر ضربه و لرزش مقاومت خوبی داشته باشد. به همین دلیل از آن در شرایط سخت صنعتی استفاده می‌کنند. با توجه به قابل تطبیق بودن چراغ‌های ال ای دی شما می‌توانید از آنها هم به صورت روشنایی عمومی و هم نورپردازی اختصاصی استفاده کنید.

چراغ ضد انفجار HID

چراغ‌های ضد انفجار HID شامل متال هالید و لامپ‌های سدیم پرفشار هستند. به همین دلیل روشنایی آنها بیشتر از بقیه چراغ‌های ضد انفجار می‌باشد. این چراغ‌های ضد انفجار داخل باکس ضد انفجار محکمی محصور شده‌اند. آنها را به عنوان لامپ‌های ضد انفجار تخلیه با شدت بالا هم می‌شناسند. چراغ‌های HID بیشتر برای محیط‌های خارجی مثل پالایشگاه و سایت حفاری کاربرد دارند. با توجه به اینکه این لامپ‌ها می‌توانند نور قابل توجهی تولید کنند به عنوان یک چراغ پربازده هم شناخته می‌شوند.

چراغ ضد انفجار خروج اضطراری

 چراغ ضد انفجار خروج اضطراری از یک جعبه تقسیم ضد انفجار قدرتمند بهره می‌برد که در صورت قطع برق یا تخلیه اضطراری کاربرد خود را نشان می‌دهد. در واقع این چراغ‌ها به عنوان سیستم تخصصی خروج اضطراری ضد انفجار نقش آفرینی می‌کنند. از این محصولات می‌توان برای ایجاد مسیرهای شفاف و قابل مشاهده برای تخلیه ایمن محیط‌های خطرناک در شرایط اضطراری استفاده کرد. این چراغ‌ها قادر به آن هستند که از باتری پشتیبان‌گیری کنند و در هنگام قطع برق انرژی لازم جهت روشنایی محیط را تامین نمایند.

چراغ ضد انفجار خروج اضطراری

چراغ ضد انفجار دستی و قابل حمل

چراغ ضد انفجار دستی و قابل حمل را بیشتر برای مواردی مثل بازرسی یا تحرک در فضاهای محدود خطرناک مورد استفاده قرار می‌دهند. این لامپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما به راحتی می‌توانید آنها را حمل کنید. البته لامپ‌های ضد انفجار قابل حمل، دارای پوشش محکم و محافظ هستند. معمولاً از فناوری LED برای بالا بردن کارایی و دوام این محصولات استفاده می‌شود.

چراغ ضد انفجار بازرسی تانک

چراغ ضد انفجار بازرسی مخزن یا تانک طبیعتاً برای محیط‌هایی مناسب است که فضای محدود داشته باشند. البته این چراغ‌ها بیشتر در زمانی کاربرد دارند که شما بخواهید از مخازن در محیط‌های خطرناک بازرسی کنید و نیاز به روشنایی قابل اعتمادی داشته باشید. این چراغ‌ها را می‌توانیم نوعی چراغ قابل حمل و فشرده هم بدانیم که به سهولت می‌توان آن‌ها را در محیط‌های مختلف صنعتی جابجا کرد.

چراغ ضد انفجار Corrosion-Resistant

چراغ ضد انفجار Corrosion-Resistant که می‌توانیم آن را چراغ مقاوم در برابر خوردگی هم بدانیم کاربردهای زیادی در مناطق خطرناک می‌تواند داشته باشد. این چراغ بیشتر برای صنایعی مفید است که در معرض عناصر خورنده هستند. از چراغ ضد انفجار می‌توان در سکوهای فراساحلی یا کارخانه‌های فراوری شیمیایی استفاده کرد. این چراغ در محیط‌های خشن به خوبی می‌تواند مقاومت کند و روشنایی مورد نیاز را تامین نماید. در کنار چراغ‌های ضد انفجاری که تا اینجا معرفی کردیم اگر از دوربین ترمال هم استفاده کنید امنیت محیط را بالاتر خواهید برد. البته شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که دوربین ترمال چیست. این محصولات نوعی دوربین مداربسته حرارتی هستند که در محیط‌های خطرناک می‌توانند کاربرد داشته باشند. قیمت دوربین ترمال نسبت به کارایی آن مناسب به نظر می‌رسد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها