چه کسانی نمی توانند پروانه کسب بگیرند؟

برای تاسیس یک کسب و کار حتما باید پروانه کسب صادر شود. یک گواهی که روند قانونی خدمات شما را تایید می‌کند. برای دریافت این مجوز نیاز است که به یک سری نکات توجه داشته باشید. یکی از مهم‌ترین این موارد دسته بندی است که برای جواز کسب در نظر گرفته‌اند. یعنی شما باید با توجه به نوع کسب و کار خود و خدماتی که ارائه می‌دهید، به یکی از اتحادیه‌های صنفی جواز کسب تولیدی، خدماتی، توزیعی یا فنی مراجعه کنید. به عنوان مثال اگر کار شما تولید کالاهای مختلف است، نیاز به جواز کسب تولیدی دارید یا اگر در زمینه خدمات فنی فعالیت می‌کنید، باید جواز کسب فنی داشته باشید. همچنین دو جواز توزیعی و خدماتی نیز وجود دارند که برای صنف‌های دیگر در نظر گرفته شده‌اند.

در هر صورت این جواز‌ها به هرکسی تعلق نخواهد گرفت و ممکن است شامل حال برخی از مشاغل نباشد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. اما اگر بتوانید آن را دریافت کنید، قطعا کاربردهای مختلفی برایتان خواهد داشت.

دریافت جواز کسب چه سودی دارد؟

از آن‌جایی که پروانه کسب با توجه به نوع مشاغل دسته‌بندی مختلفی دارد، شرایط دریافت آن نیز متفاوت است. اما اگر بتوانید با تکمیل تمام مدارک و شرایطی که نیاز است، این گواهی را دریافت کنید علاوه بر اینکه اعتبار شما نزد مردم افزایش می‌یابد، مزایای بسیار زیادی در اختیارتان قرار می‌گیرد که به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • برخورداری از وام و تسهیلات بانکی در جهت پرداخت هزینه‌های مالی مربوط به مشاغل مختلف

  • استفاده از تعرفه‌های صنعتی گاز و برق در مشاغلی که هزینه‌های زیادی بابت این موضوع پرداخت می‌کنند.

  • دریافت بیمه تکمیلی برای پرسنلی که تحت پوشش مشاغل مختلف هستند.

  • قابلیت شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی داخلی و خارجی جهت معرفی خدمات و محصولات خود و رسیدن به فروش بالاتر

  • قابلیت ثبت برند و لوگوی تجاری خود در بازار بین المللی و ایجاد اعتماد میان مشتریان

  • قابلیت دریافت سهمیه سوخت برای مشاغلی چون ریخته‌گری که هزینه‌های زیادی را برای سوخت‌گیری پرداخت می‌کنند.

  • قابلیت دریافت کارت بازرگانی برای واردات و صادرات کالاهای مختلف

افراد فاقد شرایط جواز کسب

Shape2

پروانه کسب به دو صورت دائم و موقت در اختیار مشاغل مختلف قرار می‌گیرد. مدل موقت به صورت یکساله است و در صورت نیاز می‌توانید آن را تمدید کنید. اما مدل دائمی ۵ سال اعتبار دارد و نیاز به تمدید سالانه نیست. البته هر دو این مجوزها تحت شرایط خاصی صادر می‌شوند و ممکن است برخی از افراد فاقد شرایط دریافت جواز کسب باشند.

عدم ارائه گواهی معافیت یا پایان خدمت

یکی از شرایط اصلی برای دریافت جواز کسب گواهی پایان خدمت است. بنابراین اگر آقا هستید و یک برگه رسمی برای گواهی پایان خدمت ندارید، این مجوز به شما تعلق نخواهد گرفت. حتی افرادی که معافیت پزشکی دارند یا در حال تحصیل هستند نیز باید مدارک مربوطه را به همراه داشته باشند تا بتوانند مجوز رسمی فعالیت خود را دریافت کنند.

عدم ارائه سند ملک یا اجاره نامه

دومین مورد برای دریافت جواز کسب تعیین وضعیت ملک واحد صنفی است. یعنی شما چه مالک باشید و چه مستاجر باید سند ملک یا اجاره نامه را ارائه دهید تا پروانه کسب برایتان صادر شود. عدم برخورداری از این اسناد به هیچ عنوان قابل قبول نیست و جوازی به شما تعلق نخواهد گرفت. البته به جز این اسناد، مبایعه‌نامه یا حکم‌های مرتبط نیز می‌توانند برای این کار استفاده شوند.

نوع جنسیت

متاسفانه در کشور ما بانوان نمی‌توانند به طور مستقیم برای دریافت جواز کسب برخی از مشاغل اقدام کنند. البته این قانون تنها برای مشاغلی چون سفره‌خانه، آرایشگاه مردانه و این قبیل از کسب و کارها وجود دارد. تنها راه حل موجود برای کسب جواز این مشاغل استخدام یک آقا به عنوان مباشر است که بتواند کارهای مرتبط را انجام دهد.

اعتیاد به مواد مخدر

عدم سوء پیشینه و اعتیاد به مواد مخدر یکی از مراحل کسب جواز برای مشاغل مختلف است. بنابراین اگر اعتیاد به مواد مخدر و هرنوع داروی دیگری دارید یا در سوابق شما سوء پیشینه کیفری ثبت شده است، مراحل دریافت پروانه کسب سخت خواهد بود. البته شاید با کمک مشاوران مجموعه‌های مختلف تا حدودی بتوان درصد دریافت جواز را افزایش داد.

عدم دریافت گواهی دوره آموزشی

برای راه‌اندازی یک کسب و کار حتما باید در رابطه با فعالیت و نوع خدمات خود آموزش‌های لازم را دریافت کنید. حتی اگر شما تمام مدارک و مراحل را به درستی و با دقت انجام داده باشید اما همچنان این دوره ده ساعته آموزشی را در مراکز مرتبط نگذرانید، به هیچ عنوان جواز کسب به شما تعلق نخواهد گرفت. این کار باعث می‌شود تا در مورد حیطه کاری خود نیز اطلاعات بیشتری کسب کنید.

عدم ارائه کارت سلامت

اصنافی که قصد دارند در زمینه مواد غذایی و آشامیدنی فعالیت کنند، حتما باید از مرکز بهداشت مربوط به شهرستان خود برگه گواهی سلامت دریافت کنند. در غیر این صورت اجازه صدور جواز کسب به این افراد تعلق نخواهد گرفت. زیرا این نوع مشاغل ارتباط مستقیمی با تغذیه و سلامت افراد دارند و باید از هر لحاظ بهداشت و سلامت آن‌ها تایید شود.

ثبت شو مجموعه‌ای معتبر برای دریافت پروانه کسب

Shape3

برای راه اندازی فعالیت‌های تجاری نیاز به مجوز رسمی است که به ما اجازه دهد تا به صورت قانونی فعالیت خود را انجام دهیم. این مجوز باعث جلب اعتماد مشتریان می‌شود و به نوعی به رشد کسب و کارها کمک می‌کند. حتی می‌توان لوگوی تجاری برند خود را ثبت کرد تا بیشتر بر سر زبان‌ها بچرخد.

همانطور در این مطلب گفته شد دریافت جواز کسب با رعایت شرایطی خاص امکان‌پذیر است و برخی از افراد نمی‌توانند این مجوز را دریافت کنند. البته ممکن است قوانینی وجود داشته باشد که ما از آن‌ها مطلع نباشیم و بتوان از طریق آن‌ها جواز مربوطه را دریافت کرد. بنابراین بهترین راه‌حل این است که از مجموعه‌هایی چون ثبت شو بخواهیم که برای اخذ جواز کسب قانونی اقدامات لازم را انجام دهند.

ثبت شو یک موسسه بسیار معتبر برای ثبت و اخذ مجوزهای رسمی است. مشاوران این مجموعه با سوابق و تجربیات بسیار بالای خود می‌توانند جواز کسب مربوط به کسب و کارهای مختلف را برایتان ثبت کنند و در عرض ۱۵ روز در اختیارتان قرار دهند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها